FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav hammarn_2 » 2017-12-29 12:46

Att göra adapterplattan själv är inte så svårt heller, bara lite pilligt eftersom man behöver vara noggrann.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2017-12-29 14:54

Jag ska få ett par slutna, förhoppningsvis idag så jag hoppas att få ork att ta mig ner till Kjelle för ett par speakonkontakter. Sedan ska det väl donas med filter. Sen vet jag att Dan donar med en "hemlig" version i mån av lust, ork och tid - om den blir mer officiell än vad den blivit hitills får vi se.. :) (det är inte den mawes visade upp, det är hans egna hjärnbarn)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2017-12-29 21:15

Emanuelgbg skrev:Den sista varianten verkar intressant.. fast om jag hade fått önska skulle elementen suttit på rad som i TMM el ev MTM. Tyvärr har jag inga kunskaper i filterdesign eller mätteknik så jag behöver snålskjuts av andra och då får det bli "orginal"FUKDIST som gäller..

Kommer nog kontakta DanNorman om det nu inte blir så att SBA hinner få ut sin wg först..


Jag tycker man kan se FUKDIST (med mitt filterförslag :mrgreen: ) som en väldigt färdig högtalare. Mina ord om SB-diskanten och deras egna waveguide skall inte läsas som att den kommer vara bättre eller något man borde vänta på. Det vet jag ingenting om. SB kanske inte alls har samma mål med spridning och även om dom skulle råka ha det så är det inte säkert att dom gör det bättre, eller så gör dom det. Högst oklart iallafall och skulle kräva en ny lådritning och nytt filter.

Tanken med två woofrar i bredd är att få riktverkan längre ner i registret (i horisontala planet) och att högtalare ska klara att spela starkare. Jag ska prova att köra dom helt parallellt men även med 2,5v delning. En sak att tänka på är att elementplaceringen krymper cc till diskanten i vertikalled. Kan vara bra, eller dåligt, beroende på vad man vill ha. Det är bara ett experiment som någon kanske tycker är kul att läsa om.
Designen kännetecknas även av extremt låg WAF.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2017-12-29 21:19

mawes: Visa ditt filter.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2017-12-29 21:35

DanNorman skrev:mawes: Visa ditt filter.

okej
FUKDISTtestfilter.jpg
FUKDISTtestfilter.jpg (1.01 MiB) Visad 14921 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2017-12-29 21:43

Bra. Lättläst och allt.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2017-12-29 22:01

Är det järnförbud i Uppsalatrakten? :)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2017-12-29 23:32

DanNorman skrev:Bra. Lättläst och allt.

:mrgreen:

så här då, E12 får man fixa själv eller kolla på sidan innan:
Mawes FUKDISTfilter.jpg
Mawes FUKDISTfilter.jpg (224.18 KiB) Visad 14871 gånger


Cortado, vad syftar du på? :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2017-12-30 02:01

mawes skrev:Cortado, vad syftar du på? :)


Jo, att det fina spolar du har där. :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Eri » 2017-12-30 09:45

mawes skrev:
DanNorman skrev:mawes: Visa ditt filter.

okej
FUKDISTtestfilter.jpg


Spolplaceringen på det filtret var ju lång i från optimal. De kommer att påverka varandras värden. Titta på den här sidan.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Medlem i MEK

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2017-12-30 11:09

Eri skrev:
mawes skrev:
DanNorman skrev:mawes: Visa ditt filter.

okej
FUKDISTtestfilter.jpg


Spolplaceringen på det filtret var ju lång i från optimal. De kommer att påverka varandras värden. Titta på den här sidan.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm


Nej den är inte optimal, det är korrekt. Det är ett testfilter, det sitter inte monterat på det viset i lådan. Med det sagt har jag inte noterat någon skillnad i tonkurvor (mellan testfilter och färdigmonterat i låda) värd att bry sig om.
Det vore ett test värt att göra, ett filter med så dålig layout som möjligt mot ett med så bra som möjligt i någon högtalarkonstruktion och sen se på tonkurvepåverkan och hörbarhet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2017-12-30 11:58

mawes skrev:
Eri skrev:
mawes skrev:okej
FUKDISTtestfilter.jpg


Spolplaceringen på det filtret var ju lång i från optimal. De kommer att påverka varandras värden. Titta på den här sidan.

http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm


Nej den är inte optimal, det är korrekt. Det är ett testfilter, det sitter inte monterat på det viset i lådan. Med det sagt har jag inte noterat någon skillnad i tonkurvor (mellan testfilter och färdigmonterat i låda) värd att bry sig om.
Det vore ett test värt att göra, ett filter med så dålig layout som möjligt mot ett med så bra som möjligt i någon högtalarkonstruktion och sen se på tonkurvepåverkan och hörbarhet.


I vissa långsökta fall borde det dessutom kunna vara så att spolarnas inbördes påverkan är gynnsam :-)
Don’t just do something, sit there.

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2017-12-30 21:02

Cortado skrev:
mawes skrev:Cortado, vad syftar du på? :)


Jo, att det fina spolar du har där. :)

Gissade på det men bäst att fråga. Har inte tänkt på saken så mycket, köpte det Dan pekade på. Brukar du köpa spolar med järnkärna?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2017-12-30 21:10

mawes skrev:
Cortado skrev:
mawes skrev:Cortado, vad syftar du på? :)


Jo, att det fina spolar du har där. :)

Gissade på det men bäst att fråga. Har inte tänkt på saken så mycket, köpte det Dan pekade på. Brukar du köpa spolar med järnkärna?


Tänker att det beror på applikation och värdet spolen ska ha.

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav mawes » 2017-12-30 21:22

En 3mH luftlindad med 1,4mm tråd är ganska stor tycker jag men inga problem att få plats med i en normalstor stativare men säg för basen i en 3vägare, 10mH och hög effekt. Effektangiveelsen förresten, vad är det som begränsar? Termiskt eller något annat?

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav BobHallon » 2018-03-23 09:32

Någon framgång med att få ihop en låda som byggsats ännu ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-03-23 09:42

Cortado skrev:
paa skrev:Min gissning är att andelen högtalare med waveguide till diskanten kommer att öka över tid.


+2

Det tycker jag ska vara en förhoppning hos alla hifinördar. Jag skulle vilja se elementtillverkar erbjuda WG's av olika storlek till en och samma diskant för att det skall integrera bättre spridningsmässigt med den bas/mellanregister man skall dela med. Men men, vi får se vad framtiden har att erbjuda. :)


Ja, mätningarna blir ju ofta bättre med en waveguide. Man kan förstås komma runt problemet med behövd waveguide genom att använda en 3 eller 4 tummare som mellanregister.
Jag är inte så säker att horn och waveguides ( som också är ett slags horn väl ? ) inte inför andra färgningar som kanske är oönskade- oaktat den fina övergången till mellanbasen i mätningar.

Men jag vill inte vara nån glädjedödare- trevligt projekt detta :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav paa » 2018-03-23 11:34

Tangband skrev:... horn och waveguides ( som också är ett slags horn väl ? )...

Visst kan man säga att en waveguide är ett horn, men de kan skilja sig väldigt mycket åt ändå.
Hornen kom fram som akustisk förstärkare eftersom man inte hade elektriska förstärkare att tillgå.
Antingen inte alls, eller så var dom för klena.
Då gjorde man horn som primärt skulle ha två egenskaper,
1 förstärka ljudet så mycket som möjligt, och
2 Ge en i huvudsak rak frekvensgång i 0-gradersriktningen.

Waveguiden å andra sidan utvecklades ursprungligen för samma sorts kompressionhorndrivers som de klassiska hornen, men för minsta möjliga färgning, och jämnast möjliga spridning. Resultat blir att frekvensgången brukar se ut som en banan, något som är lätt att hantera med dagens filteroptimeringsprogram. Senare eller möjligen parallellt har man utvecklat waveguides för domediskante och ringradiatorer, utan kompression, men med samma mål för kontroll över spridning och låg färgning.
Senare har ju det som kallas horn ofta förbättrats med hjälp av framstegen med waveguides, men det är ju inte riktigt bara olika ord för samma sak.

Så; same same but different!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2018-03-23 11:35

Hittade denna som inte är helt olik i toppen.

http://heissmann-acoustics.de/disco-m/

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-07-03 00:16

Finns det några ute i landet, eller utlandet som byggt sig ett par fukdist som vill dela med sig av erfarenheter, reflektioner, frågor eller kanske bara lite bilder?

Så vitt vi vet så har jag ett par slutna, Mawes har åtminstone ett par med eget filter (tror de är slutna?), hammarn_2 har ett par portade.. finns det fler?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-07-03 08:38

Intressant tråd !
Men , Kan nån lägga in en bild på den färdiga fukdist högtalaren, det finns för lite bilder i tråden tycker jag

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-07-03 08:44

hammarn_2 skrev:Ok, mer mätningar var det. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag gör så ta nu detta med en nypa salt. Jag kommer förmodligen ge bort/låna ut min mätdator i morn.. så jag var tvungen att komma till skott. Högst tveksamt om det blir mer mätningar på ett tag nu.

För att gate:a mätningen så testade jag lite olika fönster först men såg ju snabbt att ett väldigt litet fönster krävdes. Jag landade i att bocka i "Add frequency dependent window" och så lite som 2 cykler (20 ms fönster vid 100 Hz). Detta ser ut att ha gett problem ~5 kHz och uppåt då fönstret blir väldigt väldigt litet.

Jag har också mätt 1 kanal i typ närfält, vad nu defintionen på närfält är. Här innebär det ca 60 cm iaf. Ögon-inmåttat att vara "on-axis" och med handållen mikrofon. Inte optimalt för reproducerbarhet men jag har inget lämpligt stativ. Man kan se att positioneringen av mikrofonen gör att portens bidrag hos Fukdist inte fångas särskilt bra. Det känns nu ganska troligt att det faktiskt är så att Junior har mer energi 1 kHz och uppåt. Rätt eller fel, bra eller dåligt.. jag vågar inte säga nåt.

[ Bild ]


Osså dist igen. Samma upplägg som tidigare. Notera dock att det kan skilja lite i mätavstånd. Aktuella ljudtryck som motsvarar "fundamental" på 100% syns i All SPL kurvorna ovan

[ Bild ]
[ Bild ]

Junior är precis på gränsen under avstämningen, konan fladdrar oroväckande mycket. Med programmaterial med mycket energi under 40 Hz så bör jag alltså vara försiktig... Generellt distar Fukdist mindre, inget nytt under solen där. :)


Bra jobbat, lägre dist än guru junior. Kan man köpa lådor av er ? ( eller en hel byggsats ) . Låter de bättre än mina aktiva jbl 530 köper jag ett par direkt

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-07-03 09:02

Tangband skrev:Låter de bättre än mina aktiva jbl 530 köper jag ett par direkt


Svårt att säga, du kanske skulle kolla med någon av de som byggt (fler kanske träder fram) och se om ni kunde styra upp en A-B lyssning. :)

Antar att du då bör få till lyssning med de portade, fast om du sedan tänker köra ett delat system så tycker jag du ska ha de slutna.

Slutna, i Nextel:

Fukdist sluten nextel.jpg
Fukdist sluten nextel.jpg (229.17 KiB) Visad 14048 gånger

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2018-07-03 09:33

Vilken Vifa xt25 är det? Gissar på bg-60/04.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-07-03 09:42

Emanuelgbg skrev:Vilken Vifa xt25 är det? Gissar på bg-60/04.


Scan Speak R2604/833000 är den vi kör på. Men Vifa XT25BG60-04 var det i början men då tanken var att man skulle kunna köpa allt på Hifikit som inte har XT25 så blev det R2604'an, som ska vara så gott som samma element.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav landa » 2018-07-03 13:47

Är det möjligt att bara köpa waveguiden?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-07-03 13:52

landa skrev:Är det möjligt att bara köpa waveguiden?


Ja, det är en Monacor WG300. Det är inget vi säljer, men den finns att köpa på t.ex. Hifikit, Eluxson och andra ställen.

Tillägg; Den är alltså lackad på min bild, så den ser inte normalt ut så. :)

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2018-07-03 15:00

Tangband: Det går att köpa både färdiga lådor och byggsatser.
Jag tror Mawes har ett par Jbl LS308 (och Fukdist).
Jag kan inte säga så mycket om skillnaden förutom att Fukdist spelar mycket djupare bas samt har mycket mindre resonant tonkurva. Baserat på div. sunkiga mätningar jag hittat på nätet. :)

Södertälje specialsnickeri, alltså jag, har en kund som vill ha ett par Fukdist basreflex i björkplywood med baffel i svart mdf.
Är det fler som hänger på det kan jag pressa priset lite.
Cortados slutna lådor består av dämplimmad hdf 6mm x 2 samt mdf 10mm x 2 i baffeln. Även Mawes har ett par sådana här:

sluten stagad.PNG
sluten stagad.PNG (133.15 KiB) Visad 13966 gånger



I övrigt kan få lådor precis som man vill :)

landa: Man behöver även vår adapterplatta mellan diskant och waveguide.
Senast redigerad av DanNorman 2018-07-03 15:30, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-07-03 15:25

DanNorman skrev:landa: Man behöver även vår adapterplatta mellan diskant och waveguide.


Om man ska köra samma diskant i Fukdist.

Vi kanske skulle lägga upp den adaptern på Thingiverse?.. Kanske finns någon som vill 3D-printa sig en egen adapter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-07-03 16:39

DanNorman skrev:Tangband: Det går att köpa både färdiga lådor och byggsatser.
Jag tror Mawes har ett par Jbl LS308 (och Fukdist).
Jag kan inte säga så mycket om skillnaden förutom att Fukdist spelar mycket djupare bas samt har mycket mindre resonant tonkurva. Baserat på div. sunkiga mätningar jag hittat på nätet. :)

.


Jag har faktiskt under 6 timmar A/B lyssnat på Jbl 305 ( aktiva ) och jämfört med mina aktiva Jbl 530 i mitt rum. Jag körde då yamaha wxc50 direkt in i Jbl 305 vid den lyssningen, sedan wxc50 direkt in i Dbx dsp-filtret då jag lyssnade på 530. Jag provade bassshelving filtret i 305 för att optimera så mycket jag kunde till mitt rum. 530 lät då betydligt bättre med högre upplösning, djupare bas och stabilare ljudbild än 305.
Jag tyckte ändå 305 lät rätt ok, med tanke på prisklassen.

Jag betvivlar inte att fukdist är mycket bra, snygga också ( de ser ju nästan ut som Jbl ) :)
Senast redigerad av Tangband 2018-07-03 16:47, redigerad totalt 2 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster