FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Kraniet » 2019-05-03 10:06

Emanuelgbg skrev:Du behöver fila lite på frontplattan för att skruvarna (M4) skall få plats men inte för mkt så att skruvskallarna fortfarande får grepp om baksidan av frontplattan. Pasfsormen är exakt!

Ett annat tips är att lägga bitumen eller annat på WG300. Den vibrerar/ har resonans ganska ordentligt tycker jag. Ska plocka lös den och åtgärda. Har ni bra tips förutom bitumen?


Silikon uppblandad med sand?
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-03 10:33

Emanuelgbg skrev:Du behöver fila lite på frontplattan för att skruvarna (M4) skall få plats men inte för mkt så att skruvskallarna fortfarande får grepp om baksidan av frontplattan. Pasfsormen är exakt!

Ett annat tips är att lägga bitumen eller annat på WG300. Den vibrerar/ har resonans ganska ordentligt tycker jag. Ska plocka lös den och åtgärda. Har ni bra tips förutom bitumen?


Då du skriver frontplatta- menar du då diskantens frontplatta ?
En bild säger mer än tusen ord .
Med bitumen eller annat flyttar du resonanserna nedåt, samtidigt att de dämpas. Det bör kanske undersökas om waveguidens resonanser utgör ett problem som den är ? Jag antar att waveguiden är styvare än basmembranet på er18rnx.

Ligger waveguidens resonansfrekvens högre än 3 khz så kommer den inte exiteras av baselementet. Fårull eller annat dämpmaterial är väldigt effektivt över 1 kHz.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav RSG » 2019-05-03 11:43

Emanuelgbg skrev:Du behöver fila lite på frontplattan för att skruvarna (M4) skall få plats men inte för mkt så att skruvskallarna fortfarande får grepp om baksidan av frontplattan. Pasfsormen är exakt!

Ett annat tips är att lägga bitumen eller annat på WG300. Den vibrerar/ har resonans ganska ordentligt tycker jag. Ska plocka lös den och åtgärda. Har ni bra tips förutom bitumen?


Så här gjorde Troels.
http://www.troelsgravesen.dk/7100-waveguide.htm

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-03 12:28

DanNorman skrev:R2604/833000 ska det vara. niclas_f och hammarn_2 (?) har tyvärr fel diskanter. Dumt att jag har blandat ihop skiten.
Kanske kan åtminstone niclas_f kan byta in sina diskanter?


Ingen fara alls Dan för min del. Jag åkte in till stan och bytte dom. Det var inga problem. Jag skulle ändå ha lite mer saker från hifikit för att kunna slutföra bygget.

När tror du att mönsterkorten är färdiga för leverans?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-03 13:02

Tangband skrev:Ligger waveguidens resonansfrekvens högre än 3 khz så kommer den inte exiteras av baselementet. Fårull eller annat dämpmaterial är väldigt effektivt över 1 kHz.


Resonanserna behöver inte komma från basen, de kan också komma från diskanten även om det borde vara ett relativt litet problem. Jag har inte gjort några resonansdödande åtgärder på mina WG's men funderar på om nattsömnen blir bättre med.

Sen ska sägas att resonanser även kan röra sig i WG'n och då hjälper inte fårullet eftersom du måste få själva WG'n att sluta flexa/vibrera. Då är det bra att dra på nått bitumen eller som Kraniet föreslog med silikon-sand-blandningen.

Du frågade nånstans tidigare om du kunde dela på tätlisten för halva bredden - det skulle jag inte rekommendera. Dock antar jag att vi pratar om Hifikits tätlist och inte nått annat.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-03 13:18

Tangband skrev:
Emanuelgbg skrev:Du behöver fila lite på frontplattan för att skruvarna (M4) skall få plats men inte för mkt så att skruvskallarna fortfarande får grepp om baksidan av frontplattan. Pasfsormen är exakt!


Då du skriver frontplatta- menar du då diskantens frontplatta ?


Mer än tusen ord:

frontplattaskruvfila.jpg
frontplattaskruvfila.jpg (77.25 KiB) Visad 10829 gånger


Notera nu att det är fel diskant, men principen illustreras till fullo.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-03 13:29

Precis det jag tänkte, tack Cortado.
Passformen på adaptern till själva waveguiden är helt perfekt.

Har precis hämtat waveguiden på posten och jag tycker den verkar stabil.
Min bild med rätt diskant:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-03 14:42

När jag labbade med att montera diskanten utan adaptern så märkte jag i den vevan att jag fick till en märklig dipp i tonkurvan med adapterplattan. Då hade jag dock ett par plattor i "vanlig" mdf som var en tidig version. Mawes har inte fått samma fel och vi har korstestat detta och det verkar lite som att det var något med just mina adapterplattor. Kan dock vara värt att ta upp denna lösning som en säkerhetsåtgärd och nattsömnsförbättrare.

Felet:
1600-dipp.png
1600-dipp.png (187.67 KiB) Visad 10800 gånger


Såg nu att den blåa mätningen visar på ganska mycket mer output under "dippområdet" - vet inte exakt vad som förklarar det. Hur som helst, det som fick bort dippen var att jag tätlistade halsen på waveguiden så att den "täpper" gapet mellan WG'n och diskantens frontplatta - det bör vara den röda mätningen om jag minns rätt.

markeratgap.jpg
markeratgap.jpg (82.66 KiB) Visad 10800 gånger


På insidan av WG'n har jag alltså dragit en list runt "tratten", precis utefter kanten så att tätlisten liksom blockerar lufthålet. Jag försökte montera ur elementen ut min ena igår för att kunna illustrera men tätlisten "limmar" elementen så att de sitter utan skruv.. passformen är lite för bra. :)

.. ska se om jag ids göra det ikväll när jag tagit mig en tur på stan.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-03 16:09

Provade att fixa ett av hålen för m4 bulten i diskantfronten med en vanlig avbitartång. Det är till höger i bilden. Det fungerade lätt- bara märka upp först, lyfta upp själva diskanten och sedan knipsa av en liten bit. Ska sen raspa så det blir alldeles runt. Man får vara noga med att kolla var de små förborrade hålen i adapterringen finns så de stämmer med skruvhålen på diskantfronten- innan man knipsar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-04 13:20

Cortado skrev:
Tangband skrev:Ligger waveguidens resonansfrekvens högre än 3 khz så kommer den inte exiteras av baselementet. Fårull eller annat dämpmaterial är väldigt effektivt över 1 kHz.


Resonanserna behöver inte komma från basen, de kan också komma från diskanten även om det borde vara ett relativt litet problem. Jag har inte gjort några resonansdödande åtgärder på mina WG's men funderar på om nattsömnen blir bättre med.

Sen ska sägas att resonanser även kan röra sig i WG'n och då hjälper inte fårullet eftersom du måste få själva WG'n att sluta flexa/vibrera. Då är det bra att dra på nått bitumen eller som Kraniet föreslog med silikon-sand-blandningen.

Du frågade nånstans tidigare om du kunde dela på tätlisten för halva bredden - det skulle jag inte rekommendera. Dock antar jag att vi pratar om Hifikits tätlist och inte nått annat.


Angående att något ”bör” dämpas.... en liten förklaring från min sida.
Jag är försiktigt skeptisk till att dämpa waveguiden helt random utan att mäta resonanser eller lyssna om det är ett reellt verkligt problem . Denna erfarenhet har jag efter att ha provat bitumen i ett par högtalare för att antal år sedan. Dämpning på hälften av de invändiga väggarna upplevdes som en förbättring medan dämpning på alla invändiga väggar med 4 mm bitumen upplevdes som sämre än ingen dämpning alls. Jag är mer och mer övertygad om att det är bättre att sprida resonanser så de uppstår vid olika frekvenser istället för att, om man har otur och dämpar utan att veta resultatet och varför man för det, kanske istället flyttar resonanser till olyckligt sammanfallande frekvenser som kanske sitter i bakstycket eller sidorna på högtalaren.
Med detta resonemang skulle det kunna innebära att waveguiden odämpad kanske är bättre än ett tyngre material- eftersom resonanserna i baffeln med odämpad waveguide troligen blir olika på olika ytor.

Därav min skepsism om vad som verkligen blir bättre.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-04 13:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-04 13:37

Jo, ska man dämpa WG'n och vill ha någonslags vetenskapling approach så är jag av åsikten att det ska mätas före och efter. Dock, tror jag att det i detta fall gör en så liten skillnad att man gott kan göra det. Att montera diskanten fel, ha fel diskant (ehum) eller "fel" delningsfilter är saker som påverkar långt mer än den dämpade WG'n. En ytterligare tanke jag har om detta är att diskanten utan WG har mindre resonanser* i prontplattan än monterad i WG'n.


* = mindre i mängd och "störande" hörbarhet

Färgen anger medveten och avsiktlig spekulation. :)

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-04 13:40

Bara så jag inte gör något misstag.

Vad innebär ”montera diskanten fel”?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Bill50x » 2019-05-04 13:55

niclas_f skrev:Vad innebär ”montera diskanten fel”?

Upp-och-ner eller bak-och-fram? :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-04 14:02

niclas_f skrev:Bara så jag inte gör något misstag.

Vad innebär ”montera diskanten fel”?


Jag tror Cortado menade tex felet som kan bli om man inte tätlistar halsen på waveguiden. Som han visade en lösning på. Eller att man skulle montera diskanten och waveguiden utan tätlist på de rätta ställena.
Hifikits tätningslist fungerar jättebra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-04 14:49

Sådana här terminaler på baksidan kommer jag att köra med : https://teuber.se/test-matutrustning/la ... 4-mm-rd-4/
Efter tips av DanNorman.

Allt ska lödas förstås :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-04 15:11

niclas_f skrev:Bara så jag inte gör något misstag.

Vad innebär ”montera diskanten fel”?


Bra fråga. Jag vet bara ett fall och det var mitt egna då, även om det inte direkt var fel.

Tätlist har jag satt på tre ställen;

1) Ett varv runt innerhålet på adapterplattan. Denna tätar mellan frontplattan på diskanten och adapterplattan.

2) Ett varv runt halsen på WG'n för att täppa igen glipan mellan den och frontplattan för diskanten. Jag drog listen så att limsidan precis kom över kanten på wg'n. Det skulle eventuellt kunna vara en idé att dra ett varv runt hålet på frontplattan så att tätlisterna tar i varandra - har dock inte undersökt den möjligheten.

3) Ett varv i försänkningen på baffeln, den ska vara längst ut så att den tätar där WG'n klämmer mot botten av försänkningen. Vill man överdriva så kan man dra ett till varv på insidan av den - men det ska inte behövas.

Sedan är det bra att dra en-två varv tejp runt sidan av skarven mellan WG'n och adapterplattan. Alternativt kan man dra en sträng akrylfog där om man törs och sen släta ut det med ett valfritt finger. Jag har eltejp där, som jag drog på i lite spänning för att det ska liksom "strypa".

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-04 15:19

Tangband skrev:Sådana här terminaler på baksidan kommer jag att köra med..


Ja, dem där är bra, snygga och trevliga om man använder dem skyddade bananerna till dem. Kortslutningsskydd borde ju vara en bra grej även om det inte tillför något för Ljudet™. :)

Gillar man inte diskreta plasterminaler så är man såklart fri att använda vad man vill.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav radelius » 2019-05-04 17:09

Bra jobb ni gör!
Hittar det mesta men basreflexrörets dimensioner går jag bet på?
När jag ändå frågar och inte sett placering och mängd/typ av dämpmaterial så passar jag på :)
mvh Staffan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-04 17:25

radelius skrev:Bra jobb ni gör!
Hittar det mesta men basreflexrörets dimensioner går jag bet på?
När jag ändå frågar och inte sett placering och mängd/typ av dämpmaterial så passar jag på :)
mvh Staffan


Tack för frågan Staffan - kompletterat förstainlägget. Det ska vara 2st HP70 (Acoustic) från Hifikit som sätts ihop. Vill minnas att man inte behöver kapa dem nått, DanNorman får komplettera om det behövs.

Edit: Dämpmaterialet ska finnas nånstans i tråden..

Vi rekommenderar öppen cellskum i form av en Jyskmadrass. Den skär man enkelt till med en t.ex ny morakniv. Iom att den är fjädrande så är agerar den lämpligen också stagning/dämpning för lådan så om man får den att klämma lite inuti så är det bra. Samtidigt ska man ha lite av en luftväg från basen till rörmynningen.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-05-04 17:34

Dämpmaterial är skummadrass från Jysk. Köp den billigaste.
Det ska placeras så här:

dämpmaterial.png
dämpmaterial.png (297.64 KiB) Visad 10609 gånger


Det snackas om resonanser i wg:n. Kan nog avhjälpas med att låta skummet pressa mot den.

Basreflexrör är Monacor BR-70HP. Två stycken ihoptejpade ändalykta mot ändalykta. Okapade.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-05 19:16

Såhär kan det se ut- en diskant monterad ihop med waveguiden. Jag tog 4 distansmuttrar eftersom m4-bultarna var på gränsen för långa. Det som inte syns på bilden är tätlisten precis runt waveguide-halsen ( som Cortado rekommenderade ) och tätlisten som är satt mellan adapter och själva elementfronten. Där tog jag och klippte hifikit-tätlisten på längden till hälften, ungefär som rekommenderas till montering av diskanten för piP. På så sätt kan hela adaptern av Mdf dras åt helt mot diskantfronten utan speciellt hög kraft, utan glipor .
Det ska även dras några korta skruvar genom diskantens frontplatta in i Mdf-adaptern. Adaptern har förborrade skruvhål för detta. Perfekt passform. :)
Det är lite pyssel att använda avbitare för extrahålen- en vass morakniv är kanske enklare.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-05 19:30, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-05-05 19:21

Det ser bra ut!
Hoppas du inte får äggröra på faspluggen :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-05-05 19:26

NADifierad skrev:Det ser bra ut!
Hoppas du inte får äggröra på faspluggen :D .


Ajaj 8O :D

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav radelius » 2019-05-05 21:57

Finns färdiga adapterplattor att köpa?
H/Staffan

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-05 22:08

Adapterplattorna borde gå att konstruera så att man inte behöver göra åverkan på diskantens frontplatta. Försänkta skruvar till wg:n kanske?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-05 23:03

niclas_f skrev:Adapterplattorna borde gå att konstruera så att man inte behöver göra åverkan på diskantens frontplatta. Försänkta skruvar till wg:n kanske?


Hålbilden på WG'n är vad den är och diskantens frontplatta är vad den är och den får inte plats inuti WG'ns hålbild. Finns nog många sätt att lösa det på men detta ser ut att vara det som är enklast och effektivast.

Jag har lyckats montera diskanten utan adapterplatta och jag vet inte om jag nämnt det i tråden men då monterade jag även bort frontplattan på diskanten. Det förutsätter att man slipar ringen (parallellt sett till baffelplanet) där WG'n ansluter till diskanten så att innerdiametern är exakt 40mm. Där kommer monteringen att vara knepig om man ska få det stabilt och tätt.

Slipar man inte hålet så att det blir ungefär 40.0mm så kommer insidan av hålet att skava mot upphängningen på diskanten och det är nog inte optimalt.

Rekommenderar inte att man gör detta om man inte vet vad man håller på med och är säker på det. Tar heller inget ansvar för vad som händer om någon gör det.

Ingaplattor.jpg
Ingaplattor.jpg (37.47 KiB) Visad 10404 gånger

Ingaplattor2.jpg
Ingaplattor2.jpg (48.8 KiB) Visad 10404 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-05 23:23

radelius skrev:Finns färdiga adapterplattor att köpa?
H/Staffan


Mjo, det går säkert. Har du tillgång till 3D printer där du är säker på att måtten blir rätt så kan vi nog ordna STL-filer eller ritningar.

Dan kan säkert lösa adapterplattor - PM'a honom.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-05-05 23:42

niclas_f skrev:Adapterplattorna borde gå att konstruera så att man inte behöver göra åverkan på diskantens frontplatta. Försänkta skruvar till wg:n kanske?


Tänker mig något sånt här.
Först skruvar man fast adapterplattan på WG-300 med M4 maskinskruv med platta försänkta skallar.
Sedan fäster man diskantelementet i adapterplattan med träskruv.

Skulle det funka?
Bilagor
Screenshot 2019-05-05 at 23.32.24.png
Genomsnitt som visar försänkningen för skruvarna för infästningen av WG-300 på adapterplattan.
Screenshot 2019-05-05 at 23.32.24.png (100.69 KiB) Visad 10390 gånger
Screenshot 2019-05-05 at 23.33.20.png
Skiss
Screenshot 2019-05-05 at 23.33.20.png (171.87 KiB) Visad 10390 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-05-05 23:45

Det enkla svaret är väl: "Jo."

:)

Dan får avgöra och bestämma hur det ska se ut då det är han som håller i fräseriet.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav RSG » 2019-05-06 03:18

Cortado skrev:
radelius skrev:Finns färdiga adapterplattor att köpa?
H/Staffan


Mjo, det går säkert. Har du tillgång till 3D printer där du är säker på att måtten blir rätt så kan vi nog ordna STL-filer eller ritningar.

Dan kan säkert lösa adapterplattor - PM'a honom.


Här finns länken för 3D printer.
viewtopic.php?f=3&t=63950&start=630#p1999686

Bara för Cortado att lägga till på första sidan :wink:

Gjort! //Cortado

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster