FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-09-16 19:12

gopnik skrev:
Cortado skrev:finns på Biltema.

Är det ... kan det vara ... är det fogskum? :D Det är fogskum. Snälla säg att det är fogskum. :mrgreen:


Av hela Biltemas sortiment, så väljer du fogskum.. när de har produkter som pennor, bromsskivor, smörknivar, torkarblad.. etc. Självklart är det fogskum. Skum fogskum! :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav gopnik » 2018-09-16 19:23

Jag hade varit helt ok med propelleraxelfett också, men fogskum är ju alltid förstavalet. 8)
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-09-16 19:25

gopnik skrev:Jag hade varit helt ok med propelleraxelfett också, men fogskum är ju alltid förstavalet. 8)


Fogskum är ett av den syntetiska naturens under. Vad vore världen utan den, platt?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav gopnik » 2018-09-16 19:28

Och kall. Och dragig. Utan fyllnad liksom. Men för att parafrasera en stor ledare: på det här forumet skummar vi varandra i fogen!
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-09-17 13:38

Cortado skrev:Jag har gnuggat mina två hjärnceller och eventuellt fått bort adapterplattan helt. Delarna som gör detta möjligt finns på Biltema. Ska undersöka så att det inte finns några problem där. Fortsättning följer.


Intressant :)

Kombinera detta med lite rosa brusmätningar av FUKdist med 50 db fönster så blir det ännu intressantare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-10-12 08:09

DanNorman: finns det en minidsp version till FUKdist färdig ännu ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-10-12 08:39

Tangband skrev:DanNorman: finns det en minidsp version till FUKdist färdig ännu ?


minidspversion?

Jag har ett par slutna utan delningsfilter och en minidsp dock skulle jag behöva fler slutsteg för att kunna köra dem så. För att bara mäta så har jag det som behövs, ska bara orka och få ändan ur. :)

Användarvisningsbild
BobHallon
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2016-02-02

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav BobHallon » 2018-10-24 18:19

hej
dan på semester? har inte varit inloggad på ett tag så pm ligger o väntar på honom.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-10-24 19:12

BobHallon skrev:dan på semester? har inte varit inloggad på ett tag så pm ligger o väntar på honom.


Det jag vet är att han har en del jobb i kö på snickeriet och det har gått lite segt för att han väntar på verktyg som han beställt. Ber honom kolla ditt pm.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DQ-20 » 2018-10-30 18:02

Ville bara meddela att enligt min bedömning så innehåller den här tråden korrekt mängd fogskum. Det går nu bra att fortsätta diskussionen om denna intressanta högtalare. Om andelen fogskum däremot skulle sjunka drastiskt lovar jag att vidtaga lämpliga motåtgärder utan att extra kostnader tillkommer.

Bästa hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-10-31 08:06

Cortado skrev:
BobHallon skrev:dan på semester? har inte varit inloggad på ett tag så pm ligger o väntar på honom.


Det jag vet är att han har en del jobb i kö på snickeriet och det har gått lite segt för att han väntar på verktyg som han beställt. Ber honom kolla ditt pm.


Cortado- jag sitter just nu och faktiskt simulerar med micka.de på olika basmoduler som skulle kunna passa under ett par slutna FUKdist. Istället för ett stativ.
Ska jag fortsätta med Tangband w8q1071 så innebär det sluten låda med LT på 23 liter om utseendet skulle bli lite som Wilson. Höjden på basstativen skulle då bli 55 cm. Kanske för högt. Ett annat upplagt alternativ är isobarikkopplade scanspeak 22w 8:or monterade i i botten av ett sådant underrede.

Har ni några basmoduler redan på konstruktionsbordet som skulle kunna passa som underrede till FUKdist ? Har ni funderat i de banorna eller rekommenderar ni lösa moduler ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-10-31 11:58

Tangband skrev:Har ni några basmoduler redan på konstruktionsbordet som skulle kunna passa som underrede till FUKdist ? Har ni funderat i de banorna eller rekommenderar ni lösa moduler ?


Det finns en bild på forumet där man kan se skymten av en lösning på din fråga, som kommer från Dans huvud. Minns inte var den är och lite roligt ska man ju ha så jag låter det vara lite småhemligt. :D

Men, basmoduler - visst kan man göra något som agerar stativ. Dock skulle jag säga att det är bättre (akustiskt) med fler subbar som man placerar på ett sätt i rummet som jobbar bort lite av rumsresonanserna.

Användarvisningsbild
martinw
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-23

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav martinw » 2018-11-02 22:18

Är Fukdist designad för något speciellt väggavstånd?
Har någon mätt den upptryckt mot aco-dämpad vägg?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-02 22:48

martinw skrev:Är Fukdist designad för något speciellt väggavstånd?


Nej, inte direkt. En tanke med den är att den ska vara någorlunda smalspridande uppåt i frekvens just för att minska närliggande väggars påverkan. Fast det kanske är ett lite tråkigt och uppenbart svar. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav petersteindl » 2018-11-02 23:28

DQ-20 skrev:Ville bara meddela att enligt min bedömning så innehåller den här tråden korrekt mängd fogskum. Det går nu bra att fortsätta diskussionen om denna intressanta högtalare. Om andelen fogskum däremot skulle sjunka drastiskt lovar jag att vidtaga lämpliga motåtgärder utan att extra kostnader tillkommer.

Bästa hälsningar,

DQ-20


Saknas det inte lite fogskum där till höger? För att det skall bli helt optimalt och fullkomligt.

Mvh
Peter Fogare
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-02 23:58

petersteindl skrev:
DQ-20 skrev:Ville bara meddela att enligt min bedömning så innehåller den här tråden korrekt mängd fogskum. Det går nu bra att fortsätta diskussionen om denna intressanta högtalare. Om andelen fogskum däremot skulle sjunka drastiskt lovar jag att vidtaga lämpliga motåtgärder utan att extra kostnader tillkommer.

Bästa hälsningar,

DQ-20


Saknas det inte lite fogskum där till höger? För att det skall bli helt optimalt och fullkomligt.

Mvh
Peter Fogare


Klart att det finns fog för att mängden av skum inte är tillräcklig - vi får ta och se om vi kan uppdatera tråden imorrn med en efterlängtad injektion. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-11-03 10:02

Cortado skrev:
martinw skrev:Är Fukdist designad för något speciellt väggavstånd?


Nej, inte direkt. En tanke med den är att den ska vara någorlunda smalspridande uppåt i frekvens just för att minska närliggande väggars påverkan. Fast det kanske är ett lite tråkigt och uppenbart svar. :)


Försiktigt tillägg: Närheten till vägg påverkar hur klangbalansen vid lägre frekvenser blir, vilket i sin tur även påverkas av vilket material som finns i väggarna, lyssningsposition och hur rummet ser ut. En fördel med horn eller waveguides är precis som du beskriver, vid högre frekvenser. ( om en waveguide används till diskanten )

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-03 13:42

Tangband skrev:Försiktigt tillägg: Närheten till vägg påverkar hur klangbalansen vid lägre frekvenser blir, vilket i sin tur även påverkas av vilket material som finns i väggarna, lyssningsposition och hur rummet ser ut.


Vet inte om jag förstår vad du vill ha sagt med det (tror inte att du vill provocera).

Men om jag förstår dig rätt, självklart påverkar avståndet till bakomliggande vägg, dess akustiska egenskaper och högtalarens spridningsegenskaper. Eftersom det är många och okända variabler (alla som har ett par kommer ha olika förutsättningar i sina lyssningsrum) så får man finna sig i att inte kunna konstruera bort sådana problem för alla. Projektet som sådant är ju öppet och var och en kan själv göra anpassningar utefter sina förutsättningar. Lättast är nog att ha ett rum där man gjort lite akustiska åtgärder som t.ex. aco-skivor bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav sladdbarn » 2018-11-03 13:53

Hade varit trevligt med en variant som har ett större baselement i botten :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-03 14:27

sladdbarn skrev:Hade varit trevligt med en variant som har ett större baselement i botten :)


Hehe, varför? :D

Antar att du menar istället för den som redan sitter där, om så, så pajjar det konceptet med spridningen. Det skulle isåfall behövas en större waveguide och det finns få liknande waveguides som är i storleksordningen 8", om det är storleken man tänker sig.

Det går däremot att bygga ett stativ som är ett basstöd eller varför inte en golvare som är en 2,5-vägare? :)

För alla basknarkare så är ju den slutna versionen given och ett antal basar till det.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-11-03 16:06

Cortado skrev:
Tangband skrev:Försiktigt tillägg: Närheten till vägg påverkar hur klangbalansen vid lägre frekvenser blir, vilket i sin tur även påverkas av vilket material som finns i väggarna, lyssningsposition och hur rummet ser ut.


Vet inte om jag förstår vad du vill ha sagt med det (tror inte att du vill provocera).

Men om jag förstår dig rätt, självklart påverkar avståndet till bakomliggande vägg, dess akustiska egenskaper och högtalarens spridningsegenskaper. Eftersom det är många och okända variabler (alla som har ett par kommer ha olika förutsättningar i sina lyssningsrum) så får man finna sig i att inte kunna konstruera bort sådana problem för alla. Projektet som sådant är ju öppet och var och en kan själv göra anpassningar utefter sina förutsättningar. Lättast är nog att ha ett rum där man gjort lite akustiska åtgärder som t.ex. aco-skivor bakom högtalarna.


Jo precis :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav i » 2018-11-03 16:33

Det verkar som alla fogar sig efter DQ-20.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DVD-ai » 2018-11-03 17:42

Ja och inte är det någon SKUM sak tycker jag.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav paa » 2018-11-03 17:44

Väldigt vad det jäser i tråden!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav sladdbarn » 2018-11-03 21:34

Cortado skrev:
sladdbarn skrev:Hade varit trevligt med en variant som har ett större baselement i botten :)


Hehe, varför? :D

Antar att du menar istället för den som redan sitter där, om så, så pajjar det konceptet med spridningen. Det skulle isåfall behövas en större waveguide och det finns få liknande waveguides som är i storleksordningen 8", om det är storleken man tänker sig.

Det går däremot att bygga ett stativ som är ett basstöd eller varför inte en golvare som är en 2,5-vägare? :)

För alla basknarkare så är ju den slutna versionen given och ett antal basar till det.


Nä inte istället för, jag menar ett baselement utöver 8-tummaren. Det var mer så som i det fetstilta jag menade!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-11-03 21:59

Tips: Två scanspeak w22, 32 liter i clamshell isobaric med element och slitsport i botten på vardera högtalaren vore ju en killer ( istället för stativ till FUKdist ) De inre måtten på basstativet skulle då kunna vara ungefär B22,5*D30*H50.
Återgivningen ned till 20 Hz med artikulation :)

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -8-woofer/
https://www.google.se/search?q=linn+aku ... MK0EQ-JKJM

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-04 02:04

Tangband skrev:Tips: Två scanspeak w22, 32 liter i clamshell isobaric med element och slitsport i botten på vardera högtalaren vore ju en killer ( istället för stativ till FUKdist ) De inre måtten på basstativet skulle då kunna vara ungefär B22,5*D30*H50.
Återgivningen ned till 20 Hz med artikulation :)

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -8-woofer/
https://www.google.se/search?q=linn+aku ... MK0EQ-JKJM


Nej, det är inte en lösning jag skulle rekommendera. Åtminstone inte som basstöd för Fukdist. Det blir inte riktigt som du skriver. :)

Jag vill gärna tro att Linn har haft specifika skäl för att göra så men för vårt fall ser jag att det finns bättre elementval att göra för vad två 22W kostar - som ensamt presterar samma eller bättre. Men, det är en diskussion för en egen tråd.

Däremot - principiellt tycker jag att det är en bra ide att stativet är en bas, istället för bara ett stativ. :)
( Åtminstone om man inte tänker ha fler större basar, utplacerade i rummet på ett smart sätt.. )

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-04 02:05

sladdbarn skrev:Nä inte istället för, jag menar ett baselement utöver 8-tummaren. Det var mer så som i det fetstilta jag menade!


Du menar utöver 6,5-tummaren.. :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2018-11-04 02:32

Dan och jag fnulade lite på detta med adapterplattan idag och har kommit fram till att den lösning jag har hittat där man slipper adapterplattan har för- och nackdelar;

+ förbättrad nattsömn av att diskanten sitter ihop med waveguiden - inget gap mellan dem då man monterar bort frontplattan på diskanten
+ man slipper köpa/bygga/ordna en adapterplatta och oroa sig för att den blir rätt då toleranserna är rätt snäva

- man behöver slipa på waveguiden, från änden som möter diskanten så att hålet blir typ 38mm (vilket den ska vara enligt databladet men inte är i verkligheten)
- man ökar risken att ha sönder diskanten, särskilt om man är den där vars tumme är centrerad i handflatan
- man behöver köpa lite grejjer från Biltema (om det nu är ett minus) för att montera diskanten på waveguiden.
- lyckas man inte täta anslutningen mellan WG och diskant så kan det möjligen läcka bas där

I det stora hela, det är pilligare utan adapterplattan så rekommendationen är ändå att man har adapterplattan.

Här är lite grafporr som illustrerar två fukdistar med adapterplatta och en utan, diskanten från ena med adapterplatta är samma som för den utan adapterplattan. Vilken är vilken? :)
(Ja, det är endast diskant - inga filter i form av varken passiva filterkomponenter eller DSP)

2adaptrar1utan.png
2adaptrar1utan.png (24.35 KiB) Visad 12348 gånger



Ja, det skiljer lite i nivå mellan mätningarna då.. toleranser man helt enkelt får leva med. De tre mätningarna var gjorda med exakt samma uppställning, dock kan det ha skiljt någon enstaka centimeter i avstånd när man skiftat högtalare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2018-11-05 15:09

Cortado skrev:
Tangband skrev:Tips: Två scanspeak w22, 32 liter i clamshell isobaric med element och slitsport i botten på vardera högtalaren vore ju en killer ( istället för stativ till FUKdist ) De inre måtten på basstativet skulle då kunna vara ungefär B22,5*D30*H50.
Återgivningen ned till 20 Hz med artikulation :)

https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... -8-woofer/
https://www.google.se/search?q=linn+aku ... MK0EQ-JKJM


Nej, det är inte en lösning jag skulle rekommendera. Åtminstone inte som basstöd för Fukdist. Det blir inte riktigt som du skriver. :)

Jag vill gärna tro att Linn har haft specifika skäl för att göra så men för vårt fall ser jag att det finns bättre elementval att göra för vad två 22W kostar - som ensamt presterar samma eller bättre. Men, det är en diskussion för en egen tråd.

Däremot - principiellt tycker jag att det är en bra ide att stativet är en bas, istället för bara ett stativ. :)
( Åtminstone om man inte tänker ha fler större basar, utplacerade i rummet på ett smart sätt.. )


I kombination med eq kan du få denna gå ned till 20 Hz. Men med begränsat ljudtryck. Jag är nyfiken vilka bättre elementval som ensamt presterar bättre, samt skulle kunna fungera som fot till FUKdist ? Eftersom du påstår att det finns har du säkert ett förslag. Jag är väldigt nyfiken :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster