FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-06-15 17:42

Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet :)


Exakt, bäst att aldrig bli klar! :mrgreen:

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-06-15 18:45

Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet :)


Du som fick färdiga lådor av mig :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-06-15 19:55

DanNorman skrev:
Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet :)


Du som fick färdiga lådor av mig :)

Jo men jag har ju byggt förr :D , med blandat resultat , inte i närheten av dina lådor som är outstanding .

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-06-16 11:25

hammarn_2 skrev:Har lusläst tråden nu och räknat lite noggrannare. Börjar bli mer och mer investerad :)
Det har mynnat i en sammanställning av "allt" som behövs, hojta till om nåt är fel så får jag ändra eller ta bort så jag inte sprider desinformation.

[ Bild ]

[ Bild ]

Tot: 3206 :- exklusive filterkomponenter och lådmaterial


Det största mysteriet är porten tror jag. Hifikits HP-70 är 163 mm. x2 blir 326. Högtalaren är 353 hög (måste vara yttermått). Materialtjocklek 12 mm (x2). Kvar blir ynka 3 mm.
På något ställe så skrevs det att rören var okapade, var det bara i testfasen eller är det fortfarande så? Monteras porten så den inte är flush med botten så kan man ju vinna någon mm... men ändå

Material, här lutar jag nu starkt mot någon kombination av 4mm +6mm björkplyfa. Små och behändiga skivor som skickas direkt till postombud (jag har beställt en innan). Köp av full-size skivor (i björk) verkar vara behäftat med krav om minst 5 skivor (XL-bygg). Visst, vanlig furu hos typ bauhaus eller en enstaka skiva björkplywood från ett lokalt snickeri är också alternativ, men då kvarstår transportbekymmer. Så även om kvadratmeterpriset blir lite högre så torde totalkostnaden inte skilja särskilt mycket.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... ywood-5100
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... ywood-5181

Sidor, top, botten och backstycke av 2x6 mm: 4 skivor
Bafflar av 4x4 mm (tror det är att föredra eftersom 4 mm skivorna har 3 "plys". Tjockleken per "ply" kan alltså inte vara samma för 6 mm skivorna, varför 6+6+4 är ett sämre alternativ): 2 skivor

[ Bild ]

Tot: 3938 :- exklusive filterkomponenter (Går det att få nån mer info om filtret kanske? Ska man te o lägga en beställning från hifikit så kan det ju få bli en komplett beställning.. :) )


Angående försänkningarna så (om det nu inte rinner ut i sanden för undertecknad) får det nog fasen bli att ta fram fräsen+stämjärn för att bearbeta bort 1 extra mm på frihand. Hur mycket damm kan det bli liksom...

Raka snitt, räta vinklar och exakta mått hoppas jag går att lösa med stor försiktighet och mycket tålamod.

Jag är fortfarande lite förvirrad avseende vilken port som avses.
DanNorman länkar inledningsvis till en Monacorport, BR-70HP.
Hammarn till en Acoustic HP-70.
Dubbla Monacorportar blir 434mm långt, med en minsta innerdiameter på 57mm. Uppenbart att den inte får plats i lådan :) .
Dubbla Acousicportar blir 326mm långt, med en minsta innerdiameter på 61mm.
Jag kommer att tillverka egna portar, och vill veta vilken av portarna som är den som gäller, för att få rätt längd på min egen....?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav DanNorman » 2019-06-16 12:43

Jag har trott att det var samma port. Acousticporten x två okapade ska det vara. Jag har mätt det till 324mm.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav gopnik » 2019-06-16 13:09

Det är inte samma port. Monacorportarna är längre, har tratt i båda ändar och måste limmas i lådan. Som till vanliga pi60. Det är en sådan.
HifiKits portar har bara tratt i ytterändan och knackas fast i ett exakt utsågat hål.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-06-16 13:28

Jag ritade den där när det begav sig och den verkar stämma med det Dan skriver.

För Nadifierad kommer här ett estimerat tvärsnitt;

Fukdistport_tvärsnitt.JPG
Fukdistport_tvärsnitt.JPG (28.49 KiB) Visad 11681 gånger


Radien på tratteriet verkar inte vara en helt ren radie men skulle jag estimera så säger jag 15mm. Kurvan som utgör själva radien är inte tangent med den baffel man monterar den i så jag skulle jag byggt en själv så hade jag gjort den tangent.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-06-16 18:21

Cortado skrev:Jag ritade den där när det begav sig och den verkar stämma med det Dan skriver.

För Nadifierad kommer här ett estimerat tvärsnitt;

Fukdistport_tvärsnitt.JPG


Radien på tratteriet verkar inte vara en helt ren radie men skulle jag estimera så säger jag 15mm. Kurvan som utgör själva radien är inte tangent med den baffel man monterar den i så jag skulle jag byggt en själv så hade jag gjort den tangent.

Tackar :) !
Mitt rör kommer att bli 11,77% längre.
Spännande..... 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Lennart » 2019-06-19 11:36

Har skummat tråden och förstår att alla detaljer ska gå att finna på 1:a sidan. Vad jag saknar eller inte hittar bara är ? Lådritning där basreflexporten är implementerad med mått samt dämpmaterial ska placeras för basreflexvarianten. Är nyfiken på lite omdömen från dom så får ihop sina fina högtalare först.

/Lennart

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 15:49

Nu är mina högtalare klara- beröm till DanNorman som gjort alla nedfräsningar och förborrningar på FUKDIST-lådan helt perfekt :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2019-06-20 19:44

Cortado skrev:När jag labbade med att montera diskanten utan adaptern så märkte jag i den vevan att jag fick till en märklig dipp i tonkurvan med adapterplattan. Då hade jag dock ett par plattor i "vanlig" mdf som var en tidig version. Mawes har inte fått samma fel och vi har korstestat detta och det verkar lite som att det var något med just mina adapterplattor. Kan dock vara värt att ta upp denna lösning som en säkerhetsåtgärd och nattsömnsförbättrare.

Felet:
1600-dipp.png


Såg nu att den blåa mätningen visar på ganska mycket mer output under "dippområdet" - vet inte exakt vad som förklarar det. Hur som helst, det som fick bort dippen var att jag tätlistade halsen på waveguiden så att den "täpper" gapet mellan WG'n och diskantens frontplatta - det bör vara den röda mätningen om jag minns rätt.

markeratgap.jpg


På insidan av WG'n har jag alltså dragit en list runt "tratten", precis utefter kanten så att tätlisten liksom blockerar lufthålet. Jag försökte montera ur elementen ut min ena igår för att kunna illustrera men tätlisten "limmar" elementen så att de sitter utan skruv.. passformen är lite för bra. :)

.. ska se om jag ids göra det ikväll när jag tagit mig en tur på stan.


Kan verifiera med egna mätningar att med den adapterplattan jag fått och tätning precis runt halsen på mynningen på waveguiden , inte upplever några som helst problem med de fel Cortado upplevde.

Lennart
 
Inlägg: 1201
Blev medlem: 2003-10-05

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Lennart » 2019-07-15 07:16

En tanke, är avstämningen för basreflexporten rätt? Har några fler byggt basreflexvarianten? Har tidigare efterlyst ritningar som visar basreflexsystemet med dess dimensioner och inbyggnadsmått men inte fått något svar.

Hälsningar, Lennart

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-07-15 09:01

Lennart skrev:En tanke, är avstämningen för basreflexporten rätt? Har några fler byggt basreflexvarianten? Har tidigare efterlyst ritningar som visar basreflexsystemet med dess dimensioner och inbyggnadsmått men inte fått något svar.

Hälsningar, Lennart


Informationen finns i tråden men är utspridd.
2 stycken HP-70 ände mot ände.
https://www.hifikit.se/highpower-basreflexror.html
Avstånd mellan innervägg och inre öppning är 16mm

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-17 09:27

Har vid tillfällen tittat på länken till adaperplattan för 3D utskrift.
Men jag ser bara en vy på själva plattan!?!? Ska det inte vara någon sorts koordinater/ Data för själva printningen?
Jag kanske saknar rätt program på datorn för att öppna filen?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-17 12:33

NADifierad skrev:Har vid tillfällen tittat på länken till adaperplattan för 3D utskrift.
Men jag ser bara en vy på själva plattan!?!? Ska det inte vara någon sorts koordinater/ Data för själva printningen?
Jag kanske saknar rätt program på datorn för att öppna filen?


När du 3D printar så tar du in 3D-modellen in i ett slicer-program, som läser in modellen och skivar upp den i ett lager (som en limpa på höjden). Sedan skapar man med den en fil med instruktioner som printern ska köra efter. Det du får ut ur slicern är G-kod, som är ett slags arbetsprogram för printern. Filen är i princip bara en textfil med instruktioner om vad printern skall göra och programmet som genererar G-koden ställs in efter den printer (eller fräs) man har, eftersom maskinerna är lite olika och har olika förutsättningar.

Om jag inte minns fel så finns det en STL-fil (som är en 3D-modell) någonstans i tråden, kanske är det den du hittat?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-17 17:17

Cortado skrev:
NADifierad skrev:Har vid tillfällen tittat på länken till adaperplattan för 3D utskrift.
Men jag ser bara en vy på själva plattan!?!? Ska det inte vara någon sorts koordinater/ Data för själva printningen?
Jag kanske saknar rätt program på datorn för att öppna filen?


När du 3D printar så tar du in 3D-modellen in i ett slicer-program, som läser in modellen och skivar upp den i ett lager (som en limpa på höjden). Sedan skapar man med den en fil med instruktioner som printern ska köra efter. Det du får ut ur slicern är G-kod, som är ett slags arbetsprogram för printern. Filen är i princip bara en textfil med instruktioner om vad printern skall göra och programmet som genererar G-koden ställs in efter den printer (eller fräs) man har, eftersom maskinerna är lite olika och har olika förutsättningar.

Om jag inte minns fel så finns det en STL-fil (som är en 3D-modell) någonstans i tråden, kanske är det den du hittat?

Jag tror det 8O .
Jag skickade länken till brorsan som byggt sig en 3D-skrivare. Vet ej hur det funkar... :roll:
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-19 02:22

NADifierad skrev:Jag tror det 8O .
Jag skickade länken till brorsan som byggt sig en 3D-skrivare. Vet ej hur det funkar... :roll:


När du får en utskriven platta, mät den noga och kolla så att alla mått är rätt, det är nämnligen en av 3D-printningens käpphästar, att ett mått i caden inte nödvändigtvis (sällan) blir samma på den printade biten.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-21 23:42

Flyttat ut niclas_f:s inlägg till hans egna tråd, den hittar ni här !


Passar på att fråga; vad saknar vi i förstainlägget utöver ritning på lådan och adapterplatta?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Maccis » 2019-07-22 00:05

@Cortado:
Hur man får tag i lådan.
Kunde denna beställas av Dan Norman?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-22 01:08

Maccis skrev:@Cortado:
Hur man får tag i lådan.
Kunde denna beställas av Dan Norman?


Ja, ett sätt är att man kontaktar DanNorman och kollar om han kan bygga.

Andra sätt inkluderar bland annat att man själv bygger dem eller att med ett set ritningar låta någon annan kompetent snickare (gärna med CNC) realisera ett par lådor.

Jag avser att fixa lådritningar i förstainlägget. Kanske i form av 3D-filer och/eller PDF.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-22 04:50

Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-07-22 13:00

Cortado skrev:Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)


Jag tror att jag skulle ha mest besvär med faserna vid topp-baffel och baffel-botten.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-22 13:02

darkg skrev:
Cortado skrev:Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)


Jag tror att jag skulle ha mest besvär med faserna vid topp-baffel och baffel-botten.

Jag upplevde inte det som några större bekymmer. Tog i lite extra, och slipade lite sedan.
Nu har jag förvisso rundade kanter och hörn pga glasfibern, men i alla fall... 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-07-22 13:20

NADifierad skrev:
darkg skrev:
Cortado skrev:Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)


Jag tror att jag skulle ha mest besvär med faserna vid topp-baffel och baffel-botten.

Jag upplevde inte det som några större bekymmer. Tog i lite extra, och slipade lite sedan.
Nu har jag förvisso rundade kanter och hörn pga glasfibern, men i alla fall... 8)


Rundade kanter blir väl ännu svårare, alltså där baffeln möter topp, och botten? Det är visserligen en ganska kort bit, men jag kan inte se framför mig att slipa mig fram till rätt vinklar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-22 15:51

Du har ju topp och botten som plana referensytor.
De får du utgå ifrån med planslipen.
Fast jag kanske missförstår vad du menar :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-07-22 16:06

Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-22 16:42

darkg skrev:Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?

Lite övermått och sedan slipning, med sidostyckena som mall :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-07-22 16:55

Bild
Don’t just do something, sit there.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav niclas_f » 2019-07-22 16:58

darkg skrev:Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?


Jag skulle fasat kanterna när jag sågade till botten och toppen. 20° vinkel på båda.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-22 17:16

niclas_f skrev:
darkg skrev:Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?


Jag skulle fasat kanterna när jag sågade till botten och toppen. 20° vinkel på båda.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag sågade det mesta och körde finliret med slipen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster