Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet
Exakt, bäst att aldrig bli klar!
Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet
Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet
DanNorman skrev:Tangband skrev:Det är själva byggandet som är stor del av nöjet
Du som fick färdiga lådor av mig
hammarn_2 skrev:Har lusläst tråden nu och räknat lite noggrannare. Börjar bli mer och mer investerad
Det har mynnat i en sammanställning av "allt" som behövs, hojta till om nåt är fel så får jag ändra eller ta bort så jag inte sprider desinformation.
[ Bild ]
[ Bild ]
Tot: 3206 :- exklusive filterkomponenter och lådmaterial
Det största mysteriet är porten tror jag. Hifikits HP-70 är 163 mm. x2 blir 326. Högtalaren är 353 hög (måste vara yttermått). Materialtjocklek 12 mm (x2). Kvar blir ynka 3 mm.
På något ställe så skrevs det att rören var okapade, var det bara i testfasen eller är det fortfarande så? Monteras porten så den inte är flush med botten så kan man ju vinna någon mm... men ändå
Material, här lutar jag nu starkt mot någon kombination av 4mm +6mm björkplyfa. Små och behändiga skivor som skickas direkt till postombud (jag har beställt en innan). Köp av full-size skivor (i björk) verkar vara behäftat med krav om minst 5 skivor (XL-bygg). Visst, vanlig furu hos typ bauhaus eller en enstaka skiva björkplywood från ett lokalt snickeri är också alternativ, men då kvarstår transportbekymmer. Så även om kvadratmeterpriset blir lite högre så torde totalkostnaden inte skilja särskilt mycket.
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... ywood-5100
https://www.slojd-detaljer.se/sortiment ... ywood-5181
Sidor, top, botten och backstycke av 2x6 mm: 4 skivor
Bafflar av 4x4 mm (tror det är att föredra eftersom 4 mm skivorna har 3 "plys". Tjockleken per "ply" kan alltså inte vara samma för 6 mm skivorna, varför 6+6+4 är ett sämre alternativ): 2 skivor
[ Bild ]
Tot: 3938 :- exklusive filterkomponenter (Går det att få nån mer info om filtret kanske? Ska man te o lägga en beställning från hifikit så kan det ju få bli en komplett beställning.. )
Angående försänkningarna så (om det nu inte rinner ut i sanden för undertecknad) får det nog fasen bli att ta fram fräsen+stämjärn för att bearbeta bort 1 extra mm på frihand. Hur mycket damm kan det bli liksom...
Raka snitt, räta vinklar och exakta mått hoppas jag går att lösa med stor försiktighet och mycket tålamod.
Cortado skrev:Jag ritade den där när det begav sig och den verkar stämma med det Dan skriver.
För Nadifierad kommer här ett estimerat tvärsnitt;
Radien på tratteriet verkar inte vara en helt ren radie men skulle jag estimera så säger jag 15mm. Kurvan som utgör själva radien är inte tangent med den baffel man monterar den i så jag skulle jag byggt en själv så hade jag gjort den tangent.
Cortado skrev:När jag labbade med att montera diskanten utan adaptern så märkte jag i den vevan att jag fick till en märklig dipp i tonkurvan med adapterplattan. Då hade jag dock ett par plattor i "vanlig" mdf som var en tidig version. Mawes har inte fått samma fel och vi har korstestat detta och det verkar lite som att det var något med just mina adapterplattor. Kan dock vara värt att ta upp denna lösning som en säkerhetsåtgärd och nattsömnsförbättrare.
Felet:
Såg nu att den blåa mätningen visar på ganska mycket mer output under "dippområdet" - vet inte exakt vad som förklarar det. Hur som helst, det som fick bort dippen var att jag tätlistade halsen på waveguiden så att den "täpper" gapet mellan WG'n och diskantens frontplatta - det bör vara den röda mätningen om jag minns rätt.
På insidan av WG'n har jag alltså dragit en list runt "tratten", precis utefter kanten så att tätlisten liksom blockerar lufthålet. Jag försökte montera ur elementen ut min ena igår för att kunna illustrera men tätlisten "limmar" elementen så att de sitter utan skruv.. passformen är lite för bra.
.. ska se om jag ids göra det ikväll när jag tagit mig en tur på stan.
Lennart skrev:En tanke, är avstämningen för basreflexporten rätt? Har några fler byggt basreflexvarianten? Har tidigare efterlyst ritningar som visar basreflexsystemet med dess dimensioner och inbyggnadsmått men inte fått något svar.
Hälsningar, Lennart
NADifierad skrev:Har vid tillfällen tittat på länken till adaperplattan för 3D utskrift.
Men jag ser bara en vy på själva plattan!?!? Ska det inte vara någon sorts koordinater/ Data för själva printningen?
Jag kanske saknar rätt program på datorn för att öppna filen?
Cortado skrev:NADifierad skrev:Har vid tillfällen tittat på länken till adaperplattan för 3D utskrift.
Men jag ser bara en vy på själva plattan!?!? Ska det inte vara någon sorts koordinater/ Data för själva printningen?
Jag kanske saknar rätt program på datorn för att öppna filen?
När du 3D printar så tar du in 3D-modellen in i ett slicer-program, som läser in modellen och skivar upp den i ett lager (som en limpa på höjden). Sedan skapar man med den en fil med instruktioner som printern ska köra efter. Det du får ut ur slicern är G-kod, som är ett slags arbetsprogram för printern. Filen är i princip bara en textfil med instruktioner om vad printern skall göra och programmet som genererar G-koden ställs in efter den printer (eller fräs) man har, eftersom maskinerna är lite olika och har olika förutsättningar.
Om jag inte minns fel så finns det en STL-fil (som är en 3D-modell) någonstans i tråden, kanske är det den du hittat?
NADifierad skrev:Jag tror det .
Jag skickade länken till brorsan som byggt sig en 3D-skrivare. Vet ej hur det funkar...
Maccis skrev:@Cortado:
Hur man får tag i lådan.
Kunde denna beställas av Dan Norman?
Cortado skrev:Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)
darkg skrev:Cortado skrev:Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)
Jag tror att jag skulle ha mest besvär med faserna vid topp-baffel och baffel-botten.
NADifierad skrev:darkg skrev:Cortado skrev:Jag har suttit och glott lite på ritningar och undrar vilka de största hindren är för att bygga fukdist själv, som den är? (då tänker jag på lådorna främst)
Jag tror att jag skulle ha mest besvär med faserna vid topp-baffel och baffel-botten.
Jag upplevde inte det som några större bekymmer. Tog i lite extra, och slipade lite sedan.
Nu har jag förvisso rundade kanter och hörn pga glasfibern, men i alla fall...
darkg skrev:Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?
darkg skrev:Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?
niclas_f skrev:darkg skrev:Hm, minst lika troligt att det är jag som är dum. Där baffelns insida ligger mot toppens och bottens framkanter, hur fasar man där?
Jag skulle fasat kanterna när jag sågade till botten och toppen. 20° vinkel på båda.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster