FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-22 18:37

Dubbelhäfta-tejpa fast något rakt på en schysst fogsvans, ett lager lämplig glidande tejp på undersidan för att få lite distans mellan såg och låda.. och sen nått sånthär:

sågafas.JPG
sågafas.JPG (62.23 KiB) Visad 10904 gånger


Sen får man givetvis vara lite uppmärksam och efter att det är gjort så får man slipa.. och kanske även spackla. :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2019-07-22 19:43

Vilka fina pedagogiska illustrationer du skapar :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-22 22:37

NADifierad skrev:Vilka fina pedagogiska illustrationer du skapar :D .


Tack och bock! :)

Frågan är sen om det var gav darkg svar på det han undrade över, risken att jag missförstått är väl liksom.. ja, där. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-07-23 01:25

Jaadå, det är ju en lösning på en av vinklarna :-) jag ska inte (i närtid iaf) bygga fukdist, men det är roligt att fundera ändå. Tyvärr blir både problemen och lösningarna lätt lite långsökta när hela processen geggar runt i huvudet. En bieffekt på gott och ont är att jag kommer på varianter (som inte nödvändigtvis löser fler problem än de skapar nya).

Jag har ingen sänksåg eller liknande. I och för sig kanske sticksågen kunde fungera för att såga i vinkel, den är ändå rätt stabil.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-23 02:49

Har herrn kanske en fräs?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2019-07-23 15:25

Handöverfräs utan fräsbord har herrn.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Cortado » 2019-07-24 00:35

darkg skrev:Handöverfräs utan fräsbord har herrn.


Med fräs kommer man långt.

Jag måste bygga upp mig en verktygssamling från scratch, fräs och sänksåg är väl sånt som ligger högt upp i listan.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-04-12 17:28

Dags att bumpa!

Å så har jag en allmän fråga ang delingsfilter. Efter att ha justerat filtren till de rekommenderade har jag nu i påskhelgen försökt montera dem i högtalarna. Den ena funkar bra medans den andra är knäpptyst. Om jag kör multimeter med summer i felsökning av kablar komponenter och lösningar hittar jag bara ett (eller4) ställe där det inte piper.. nämligen över kondensatorerna. Ändrar jag till v blir det dock ca 2,7v med sjunkande siffra. har svårt att tänka mig att alla 4 kondingar är kassa men ni som kan. Ska inte summern pipa över kondingar?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav darkg » 2020-04-12 17:38

Emanuelgbg skrev:Dags att bumpa!

Å så har jag en allmän fråga ang delingsfilter. Efter att ha justerat filtren till de rekommenderade har jag nu i påskhelgen försökt montera dem i högtalarna. Den ena funkar bra medans den andra är knäpptyst. Om jag kör multimeter med summer i felsökning av kablar komponenter och lösningar hittar jag bara ett (eller4) ställe där det inte piper.. nämligen över kondensatorerna. Ändrar jag till v blir det dock ca 2,7v med sjunkande siffra. har svårt att tänka mig att alla 4 kondingar är kassa men ni som kan. Ska inte summern pipa över kondingar?


Kondensatorer sätter en ära i att blockera likspänning.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2020-04-13 14:45

Emanuelgbg skrev:Dags att bumpa!

Å så har jag en allmän fråga ang delingsfilter. Efter att ha justerat filtren till de rekommenderade har jag nu i påskhelgen försökt montera dem i högtalarna. Den ena funkar bra medans den andra är knäpptyst. Om jag kör multimeter med summer i felsökning av kablar komponenter och lösningar hittar jag bara ett (eller4) ställe där det inte piper.. nämligen över kondensatorerna. Ändrar jag till v blir det dock ca 2,7v med sjunkande siffra. har svårt att tänka mig att alla 4 kondingar är kassa men ni som kan. Ska inte summern pipa över kondingar?


Kul att du bygger :) . Jag tänker själv bygga ett passivt filter bara för att testa i sommar.

Jag rekommenderar dig att sätta två kontakter till i vardera högtalare. Alltså 4 kontakter per högtalare. Då kan du ha filtret externt och det blir enkelt att modifiera och enkelt att koppla in. På bilden syns mina HYBRIDDIST, vars låda är exakt samma som FUKDIST i sluten version

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Emanuelgbg » 2020-04-14 09:45

Ja, nu var det inte kondingarna som var trasiga utan tankebanorna. När jag särade på filtren hade jag råkat kortsluta två punkter men det är löst nu och allt funkar.

Tangband, ja jag har redan 4 kontakter då jag körde med externa filter förut då det var många stora spolar. Vill ha det enkelt dock och nu är de inbyggda. Just nu är de kopplade för bi-amping men tänkte använda jumpers/4-ledare istället. Just nu är de bara testade då jag kommer flytta om en månad och det mesta är nerplockat.

Synd att upphovsmännen har försvunnit härifrån. Saknar dem lite.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2020-06-06 12:01

Är detta det slutgiltiga delningsfiltret med FUKDIST ?
Eller har det skett några ändringar/ förbättringar ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-19 22:09

Här finns en adapterplatta att skriva ut till diskanten, den är gjord för WG148r, men det kanske är exakt samma infästning även på WG300?

https://www.thingiverse.com/thing:47146 ... Gm2er9UiCA
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-19 22:53

En fråga, som säkert blivit besvarad, när man använder WG300 tillsammans med lutande baffel, hur hamnar de olika elementen i förhållande till varandra i djupled då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2021-01-19 23:13

Vad jag minns från när jag byggde mina Fukdistar, så är diskanten med waveguide grundare än basen.
Så med den svaga lutningen på Fukdist, så tror jag att spolarna hammar i, ungefär samma linje :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-20 10:41

Ah, så den waveguides är ganska flack :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav NADifierad » 2021-01-20 11:25

MagnusÖstberg skrev:Ah, så den waveguides är ganska flack :)

Så vitt jag minns.
Men jag är ju äldre än dig, så mitt minne måste tas med en nypa salt :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Kraniet » 2021-01-20 11:33

Såhär ser WG-300 ut

Bild


Edit: Visatons WG148R är inte likadan

Bild
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2021-01-20 12:35

MagnusÖstberg skrev:Här finns en adapterplatta att skriva ut till diskanten, den är gjord för WG148r, men det kanske är exakt samma infästning även på WG300?

https://www.thingiverse.com/thing:47146 ... Gm2er9UiCA


Nej det är det inte. Tjockleken på adapterplattan är lite annorlunda till FUKdist.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-20 12:48, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav Tangband » 2021-01-20 12:38

MagnusÖstberg skrev:En fråga, som säkert blivit besvarad, när man använder WG300 tillsammans med lutande baffel, hur hamnar de olika elementen i förhållande till varandra i djupled då?


Ljudvågen vid delningen är i fas, med det delningsfilter som är passivt och som Dannorman konstruerat.
Med en dsp behövs däremot en fördröjning på några cm av boomern beroende på delnings topologi och huruvida man använder en hybrid av passiv och aktiv delning.
Mina är förövrigt till salu för 3000:- paret inkl element med äkta ekfaner ( Dannorman har gjort lådorna ) och 4 högtalaranslutningar per högtalare för externa filter.

Mätmässigt kan de göras i klass med Genelec eftersom både lådorna och adapterplattan som Dannorman gjort flera versioner av är väldigt optimerad för diskantelementet. Det är väldigt få diffraktions fel som uppstår tack vare waveguiden och lådans avfasningar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-20 22:31

Tangband skrev:
MagnusÖstberg skrev:En fråga, som säkert blivit besvarad, när man använder WG300 tillsammans med lutande baffel, hur hamnar de olika elementen i förhållande till varandra i djupled då?


Ljudvågen vid delningen är i fas, med det delningsfilter som är passivt och som Dannorman konstruerat.
Med en dsp behövs däremot en fördröjning på några cm av boomern beroende på delnings topologi och huruvida man använder en hybrid av passiv och aktiv delning.
Mina är förövrigt till salu för 3000:- paret inkl element med äkta ekfaner ( Dannorman har gjort lådorna ) och 4 högtalaranslutningar per högtalare för externa filter.

Mätmässigt kan de göras i klass med Genelec eftersom både lådorna och adapterplattan som Dannorman gjort flera versioner av är väldigt optimerad för diskantelementet. Det är väldigt få diffraktions fel som uppstår tack vare waveguiden och lådans avfasningar.


Läste lite om dina högtalare på ett sådant där annat forum på nätet.

Har du tröttnat på dem?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav MagnusÖstberg » 2021-01-20 22:31

Tangband skrev:
MagnusÖstberg skrev:En fråga, som säkert blivit besvarad, när man använder WG300 tillsammans med lutande baffel, hur hamnar de olika elementen i förhållande till varandra i djupled då?


Ljudvågen vid delningen är i fas, med det delningsfilter som är passivt och som Dannorman konstruerat.
Med en dsp behövs däremot en fördröjning på några cm av boomern beroende på delnings topologi och huruvida man använder en hybrid av passiv och aktiv delning.
Mina är förövrigt till salu för 3000:- paret inkl element med äkta ekfaner ( Dannorman har gjort lådorna ) och 4 högtalaranslutningar per högtalare för externa filter.

Mätmässigt kan de göras i klass med Genelec eftersom både lådorna och adapterplattan som Dannorman gjort flera versioner av är väldigt optimerad för diskantelementet. Det är väldigt få diffraktions fel som uppstår tack vare waveguiden och lådans avfasningar.


Läste lite om dina högtalare på ett sådant där annat forum på nätet.

Har du tröttnat på dem?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster