Reparation av Velodyne Max-eq 10

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Reparation av Velodyne Max-eq 10

Inläggav Kurben » 2016-08-01 14:49

Köpte en trasig Velodyne Max-eq 10 på tradera och budet hamnade strax över 800:-.

Enligt säljaren så var slutsteget trasigt och han hade lämnat in den på Hifikit för felsökning där de hade ett kostnads förslag på 3000:-

Väl hemma så skruvades slutsteget bort och ja vad säger man det var bränt totalt...

Bild

Det gick absolut inte att reparera då ledningsbanor var totalt sönderbrända och likaså komponenter.

Gjorde en sökning på namnet på mönsterkortet till slutsteget DEQ-742, och det visade sig att dessa slutsteg brinner ideligen så alternativet att köpa ett likadant slutsteg från Velodyne var icke aktuellt...

Fick bli ett slutsteg från Connex electronic istället baserat på IRS2092. http://connexelectronic.com/product_info.php/cPath/39_41/products_id/143?osCsid=bup94r04tibvc8v1mqd0kcebr5

Då allt annat fungerade, den switchade nätdelen som ger +-65v samt försteget som har auto eq med mätmikrofon och fjärrkontroll, så var det bara att helt sonika byta ut slutsteget endast.
Jag valde 350w varianten från Connex samt även en Speaker protection sats.

Efter att moterat bort mönsterkortet så använde jag mig av aluplåten där originalsteget var monterat för att sätta på mitt nya steg.

Bild

Passade fint med nya hål...

Monterat på det tidigare slutstegets plats och funkar prima..

Bild

Från Connexelectronic fick jag tipset om att använda condingar mellan SMPS och slutsteg för att minimera bus pumping och jag hade sen tidigare två stora 10 000uF 100v kondingar liggandes som fick användas till detta.

Dock var det lite svårt med utrymme så det som fick ryka på foten var högnivå ingångarna till slutsteget som jag ändå inte tänkt att använda.

Bild

Dessa blev efter lite hackande så här..

Bild

För att göra plats för min inte allt för snygga montering av kondingarna...

Bild

Men de sitter som berget med smältlim och och diverse förankringar. Dessa måste sitta ordentligt då det skakar fint i en sub..

När jag testkörde utan kondingarna så var allt frid och fröjd, slutsteget mutar vid av och påslag men när kondingarna var på plats fick jag ett märkligt fenomen vid avslag. Det skickade ut någon form av signal som pumpade högtalaren och detta ville jag inte ha.

Anslöt då högtalar säkringen med fördröjt tillslag.

Bild

Men detta gjorde ingen skillnad på avstängning då den 12v linan som fanns ut på SMPS delen inte slog av direkt utan låg kvar på 12v en stund efter att man drog av strömmen.

Hmmm.. Det slutade med att jag tog en vanlig 230v ac trafo med 12v ac ut och anslöt till högtalarskyddet och som kopplades på samma huvudströmbrytare på slutsteget.
Viola! nu funkar det prima!

Nu ska det bara in i subwoofern och testas med film och auto kalibreringen. Återkommer med resultat.

Kan även säga att Velodyne subben inte är av någon större kvalitet. Inga inre stagningar i lådan, lådan byggd med 15mm mdf! och elementet ser inte heller ut att vara någon finare med stålkorg och mindre magnet. Jämför man med min Peerless XLS12 så är det skrattretande klent.

Men lådan är fin och Eq är alltid trevligt.

Återgå till DIY-forum