Antal likriktarbryggor i slutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zap

Antal likriktarbryggor i slutsteg

Inläggav zap » 2005-05-19 19:02

Håller på att sätta ihop ett Lcaudio zap pulse steg. Undrar om det är någon som vet om det är någon fördel att köra med 4 likriktarbryggor istället för 2, och varför det isåfall är på det viset.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Re: Antal likriktarbryggor i slutsteg

Inläggav Wolfie » 2005-05-19 20:25

zap skrev:Håller på att sätta ihop ett Lcaudio zap pulse steg. Undrar om det är någon som vet om det är någon fördel att köra med 4 likriktarbryggor istället för 2, och varför det isåfall är på det viset.

Mvh Andreas

Enda nytta man skulle kunna ha av 4 likriktarbryggor är ju om man
ska bygga ett dual-mono slutsteg (som har separata trafos).

Man behöver ju en likriktarbrygga för varje matningsspänning (alltså normalt 2 st för ett förstärkarsteg som har +- matning)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Antal likriktarbryggor i slutsteg

Inläggav Naqref » 2005-05-19 20:31

Wolfie skrev:Man behöver ju en likriktarbrygga för varje matningsspänning (alltså normalt 2 st för ett förstärkarsteg som har +- matning)

Ne, det behöver man inte. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-05-19 22:11

Det är inte allt som är behovsstyrt här i världen. En del saker vill man ju.

Annars finns ju de tekniska fördelar som vissa håller som existerande för en konfiguration med två bryggor. Optimerad jordretur?

Användarvisningsbild
zap

Inläggav zap » 2005-05-20 00:28

Jag kommer mata steget med en trafo som har 2* 50 volt på sekundären. Behöver jag då köra med 4 bryggor eller är det bättre med 2? Kommer använda mig av 4 st 100Volts kondingar som sitter samman med ett kopparbleck på nollan. kommer även att dra kablarna från likriktarbryggorna till denna punkt. Är detta det man kallar stjärnjordning?

Måste få ihop steget till helgen då det ska spelas hos Avr7000, så jag är tacksam för lite idéer angående olika topologier i nätdelen.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 09:11

Du behöver bara EN brygga. Trafo på 2x50 volt, koppla ytterändarna på trafon till ~in på bryggan. Koppla mittutaget på trafon till jord. Då har du plus och minus på respektive utgång på bryggan. Plus/minus 50 volt likriktat alltså. Efter det sätter du kondingar och stabbar eller vad du nu vill ha där. Sen kan man kanske trassla till det med fler bryggor om man vill, kan ju se coolt ut med en hel radda längs panelen. Jag skulle inte göra det. Om du gör det, se upp med ev gemensamt mittuttag, alltså, om trafon är 2x50volt eller 2 st 50 volt. Det är inte riktigt samma sak.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-05-20 09:24

En fördel med dubbla bryggor är att man kan flytta nollpunkten närmare förbrukningsändan. Man kopplar alltså inte ihop positiva sidans minus med negativa sidans plus förrän vid exempelvis förstärkarens gemensamma jordpunkt. Det blir lite lättare att kontrollera jordströmmarna på detta vis. Har man en transformator på två kanaler så får denna jordpunkt placeras någonstans mellan kanalerna, exempelvis vid högtalarnas returpolskruvar.

Jag skulle nog inte köra fyra bryggor dock, det kan bli lurigt med jordloopar då.

Rent tekniskt behövs bara en brygga dock.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-05-20 09:24

Det finns en liten teknisk skillnad som kan vara OM trafon körs hårt och kontinuerligt, typ motor, lampa etc.

Två bryggor är snällast mot trafon men man tappar lite spänning ppå grund av de extra dioderna.

En brygga gör att lindningarna går halvvågslikriktat (trots att man får ut helvågat) och det gör att man utnyttjar trafon ickeoptimalt och det ger mer övertoner vilket betyder värme, varmare trafo => reducerat effektuttag.

Notera dock att det här gäller får en driftssituation som knappast existerar i ett vanligt slutsteg.

Om det hade varit en mycket stor fördel med två bryggor så hade det säkert varit vanligare eftersom det är extremt ovanligt i kommerciella produkter.

Om den extra kostnadein för en likrikarbrygga inte spelar någon roll samt att du får lite spänningsfall så kan du ju köra med två bryggor. Då känns det kanske mer gediget.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-05-20 12:37

Frågan kommer sig förmodligen av att jag kör så i mina steg...
Jag och "zap" har pratat lite om det...

Jag fick stora ljudförbättringar i mina Hypex steg då jag bytte från Rifa kondingar till BHC Aerovox och bytte från 2 bryggor till 4 (jag vet... korkat att göra två förändringar på en gång)... Min gissning är att hela ljudförbättringen ligger i valet av kondensatorer...

Det finns en sak som skulle kunna spela roll i detta fall...

En liten teori bara...
Om man har relativt stor kondingbank så får man ju lite spikar o skräp från likriktardioderna (100Hz) då dessa skall mycket snabbt fylla på det lilla fall man fått av rippel...
Genom att ha flera diodbryggor så fördelar man den strömpuls det blir frågan om över flera dioder med lägre ström/diod som följd...

Detta kanske minskar även storleken på spik/störning????

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 13:35

peranders skrev:

En brygga gör att lindningarna går halvvågslikriktat (trots att man får ut helvågat) och det gör att man utnyttjar trafon ickeoptimalt och det ger mer övertoner vilket betyder värme, varmare trafo => reducerat effektuttag.

Det är ju rätt, varje halva av trafon går halvvåg med två dioder, så det blir ju inte optimalt. Det blir en likströmskomponent åt varsitt håll i resp lindning med bara två dioder och en utspänning, men nu hade vi ju dubbelt upp med fyra dioder och två utspänningar.

Då går dessbättre den ena lindningen halvvåg åt ena hållet samtid som andra lindningen går åt andra hållet, nästa halvperiod vänder båda, så resultatet blir jämn belastning åt båda hållen för båda lindningarna, precis* som om man hade två bryggor och separata lindningar.

Allt förutsatt att man lastar båda spänningarna lika förstås, med ett slutsteg eller så .

*inte riktigt exakt lika förståss, varannan halvperiod kommer från ena lindningen och varannan från andra lindningen för vardera spänningen. Med bryggor kommer alla halvperioder från en och samma lindning för vardera spänningen, men DC-mässigt för kärnan är det ingen skillnad om belastningen är symmetrisk.

Var har jag tänkt fel nu .... 8O

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 13:47

avr7000 skrev:Genom att ha flera diodbryggor så fördelar man den strömpuls det blir frågan om över flera dioder med lägre ström/diod som följd...

Detta kanske minskar även storleken på spik/störning????

Mvh

/Stefan

Ja, spänningsfallet är ju inte helt konstant över en diod, som man ofta räknar med. Det stiger rätt bra vid stora strömmar och får två dioder då dela på strömuttaget blir det bättre. Två bryggor i // i kopplingen med mittnolla från trafo kanske ger mindre spikar än fyra bryggor kopplade parvis i //? Du har ju en enkel möjlighet att prova, bara lite omkoppling och sedan oscilloskåpet.

Föresten, har du några synliga spikar? Har du några småkondingar över dioderna? Andra "spikdödare"? kanske speciella dioder, switch-nåt eller schottky-nåt eller så? Eller kör du med vanliga inbakade bryggor? Alltid intressant att se hur det byggs ihop saker och ting.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-05-20 14:09

har småkondingar över alla dioder i bryggorna (0.1 µF)
Inbakade bryggor...

/Stefan

Användarvisningsbild
zap

Inläggav zap » 2005-05-20 20:22

Det blir 2 bryggor till att börja med. Har dock inga avkopplingskondenstatorer men det kommer sättas dit snarast.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-05-20 20:55

phon...

Så här ser det ut i mina Hypex UcD180...
Bild

Det är alltså 2 st enkelspänningstrafos på 1*33V, 350 VA/st.
4 st bryggor (2 till var slutstegsmodul)
2 st 15000 µF Aerovoxkondingar per slutstegsmodul
små 0.1µF kondingar över dioder och över Aerovoxkondingar...

Hypex UcD180 moduler uppgraderade med AD8620 och nya zenerdioder (lägre spänning för den nya op-ampen)

/Stefan

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-20 22:16

Du avr, jag skulle inte sätta resistorn direkt mot träet sådär "brandfara" annars va det en snygg kabeldragning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 22:56

Imponerande bygge! Jag tror jag såg dom i nån tråd nånstans när du skruvade ihop dom. Har tittat lite på Hypex själv, kanske blir nåt så småningom, dom verkar ju intressanta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 22:59

Tekko_Tubeamp skrev:Du avr, jag skulle inte sätta resistorn direkt mot träet sådär "brandfara" annars va det en snygg kabeldragning.

tror det var mjukstarten, går nog ingen ström där normalt, men avr vet bättre

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-20 23:03

Jg tänkte mer om tidreläet pajjaroch om en hypexmodul samtidigt ger upp (kortis), resistorn gör ju att säkringen inte löser ut = värme i massor och brand.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-05-20 23:11

Det är ju faktiskt ett scenario...
Jag satte den där för att inte få ut 220 i chassiet om motståndet pajar...
Man borde kunna sätta lite distanser, 10mm eller så...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-05-20 23:19

Tekko_Tubeamp skrev:Jg tänkte mer om tidreläet pajjaroch om en hypexmodul samtidigt ger upp (kortis), resistorn gör ju att säkringen inte löser ut = värme i massor och brand.

det har du ju rätt i ..... 8O

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-05-21 09:48

Om den resistorn pajjar är risken att den blir strumförande = 0 iomed att den är ingjuten i ett keramiskt material runt om inuti alum hållaren.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-05-23 11:29

Detta motstånd kommer inte att gå sönder i första taget ety att det har en bra uppbyggnad samt belastas väldigt lite trots inkopplingstransienten.

Jag skulle känna mig helt trygg.

Liten fråga dock: Varför dra iväg med en 230-delalj in i lågspänningssidan? Motståndet behöver ingen kylning så ett bättre ställe är att sätta det vid tidreläet. Mitt råd är att hålla 230 V och lågspänning för sig, dels för säkerhet men också för att inte inducera störningar i onödan. Ordning och reda i uppbyggnaden är aldriig fel.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-05-23 17:27

Ja lite rörig är den allt...

Motståndet sitter vid nätbrunn och säkringshållare (sitter under moståndet och syns därför ej) sedan går 230 kablaget ner längs lådans botten medan ±47V går en bit "upp i luften"

/Stefan

Återgå till DIY-forum