Vad kan man bygga för kul av ett par OA5-2 kloner?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tramsient

Vad kan man bygga för kul av ett par OA5-2 kloner?

Inläggav Tramsient » 2016-08-26 19:55

Köpte två par OA5-2 häromveckan. Det ena paret är original med lådor i helt ok skick, men de saknade galler och har, gissar jag, haft saker staplade på sig (samtliga element trasiga). Det andra paret är kopior, välbyggda sådana i utmärkt skick fast med rätt fult faner.

Sagt och gjort. Originalhögtalaren befriades från de sorgliga elementresterna, fick sig en genomgång av ytskikt och en nymålad baffel innan elementen från kopian flyttades över (9710 och MT20, som det ska vara). Låter helt ok. Som jag minns dem från barndomen.

Men nu sitter jag alltså här med två välbyggda lådor, en ovilja att slänga dem och en lust att hitta ett kul projekt till hösten...därför vänder jag mig till er.

Ska jag förse dem med ny baffel, vända dem och bygga udda storstativare för garaget där kraven inte är särskilt högt ställda (de skulle ersätta en Mark-bandare som följde med i husköpet...)

Ska jag ge mig på något slags OAx-bygge med en plateamp för aktiv drivning?

Ska jag staga upp lådorna invändigt och bygga basar som verkligen skulle passa in där hemma? Omkring 47 liter per låda går väl att jobba med?

Eller något helt annat?

Gissar att det logiska svaret är att jag borde tänka om, lägga ut lådorna som bortskänkes och hitta ett vettigare projekt att sysselsätta mig med...

...men det är något här som tilltalar mig, i att behålla och bygga...och när jag fått något på hjärnan vill jag inte gärna släppa det. :)

Just nu känns tanken på att bygga basar roligast.

Går det ens att få ihop något rimligt bra med en sådan låda?

Måttstocken är inte att uppnå Ino-klass. Bara det går att fixa för typ 5k och låta bättre än den överbumliga Elac 8-tummaren från gissningsvis sent 90-tal som de skulle ersätta.

Någon som har några inspel? Uppmuntrande ord? Vettiga invändningar?

Vad skulle ni själva ha hittat på?

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vad kan man bygga för kul av ett par OA5-2 kloner?

Inläggav Perfector » 2016-08-26 21:38

Häng ut ett gäng bilder så vi får se på underverken :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2016-08-27 09:18

Tramsient skrev:Köpte två par OA5-2 häromveckan. Det ena paret är original med lådor i helt ok skick, men de saknade galler och har, gissar jag, haft saker staplade på sig (samtliga element trasiga). Det andra paret är kopior, välbyggda sådana i utmärkt skick fast med rätt fult faner.

Sagt och gjort. Originalhögtalaren befriades från de sorgliga elementresterna, fick sig en genomgång av ytskikt och en nymålad baffel innan elementen från kopian flyttades över (9710 och MT20, som det ska vara). Låter helt ok. Som jag minns dem från barndomen.

Men nu sitter jag alltså här med två välbyggda lådor, en ovilja att slänga dem och en lust att hitta ett kul projekt till hösten...därför vänder jag mig till er.

(....)

Någon som har några inspel? Uppmuntrande ord? Vettiga invändningar?

Vad skulle ni själva ha hittat på k

Jag tycker din egen id'e att bygga nån slags bas-stöd till dina OA5 låter intressant. Annars kan man tillverka galler och lacka dem för att kunna bygga nåt eget OA inspirerat? Eller ha dem som baslådor under en öppen baffel som man sätter på ovansidan? Eller lägga den på kortsidan och sätta i en ny baffel och ha som "vanliga" lådor.
Ha en rimligt trevlig dag.

Tramsient

Inläggav Tramsient » 2016-08-29 16:31

Baslådor under öppen baffel låter onekligen utmanande och skoj som projekt. Ska se om jag kan börja skissa fram något vettigt.

Annars blir det nog basstöd av dem.

Tack för idén!

Sent from my SM-G925F using Tapatalk

Återgå till DIY-forum