Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Här en genomgång: http://www.musicanddesign.com/Equivalent_Baffles.html
Här en annan: http://www.linkwitzlab.com/models.htm#A1
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Här en genomgång: http://www.musicanddesign.com/Equivalent_Baffles.html
Här en annan: http://www.linkwitzlab.com/models.htm#A1
Varje gång jag ser Siegfried Linkwitz handskriva beräkningar blir jag imponerad av hur snygga de är! De påminner faktiskt lite om IÖ:s.
bjorn_eriksson skrev:Hej!
Hade tråkigt en dag och kände för att köra lite med fräsen, så jag gjorde på skoj en öppen baffel och satte i en gammal Phoenix Gold qx10 - en 10" bas tänkt för bilbruk.
På med ett par fötter och in i vardagsrummet, och ta mig tusan om det inte blev ett riktigt skönt liveliknande ljud som jag inte haft innan.
Förmodligen beror det på dipolens sätt att skapa ljud på och är nog inget konstigt i sig, men för mig gav det en viss mersmak.
Så, jag har läst en hel del om dipolbasar i olika varianter och kommit fram till att det ju behöver kompenseras en hel del för att uppnå en rimligt rak frekvenskurva. Jag måste dock samtidigt säga att jag har blivit lite yr av att läsa och tänkte därför komma med några påståenden och frågor där jag skulle uppskatta om det kunde kompletteras med information som saknas.
* En dipolbas bör ha högt qts alternativt kompenseras med eq. Mina element har lågt qts men fungerar bra med eq.
* Den öppna baffeln ger en fallande frekvenskurva om 6db per oktav, men hur beräknar jag var den börjar falla? (Jag har testat programmet Edge, men där ser kurvan bättre ut ifall jag placerar elementet i mitten på baffeln. I praktiken bör det väl bli bäst om elementet sitter så nära golvet som möjligt? Ska jag simulera en baffel som fortsätter långt under den tänkta placeringen av elementet för att efterlikna golvet?)
* Hur många db/oktav ska jag räkna med att elementet tappar i sig självt till dess att fs nås och det "ballar ur"?
* Hur lägger jag på denna eq i praktiken? En separat kurva för baffeln och en kurva för elementet? En gemensam kurva på bägge värdena tillsammans?
* Tänkt baffel är mdf från bauhaus i färdiga mått, 600*800mm. Spelar det någon roll om den står på höjden eller på bredden, och bör det bli väsentlig skillnad med en ännu större baffel? Mitt test har 500*850 mm och fungerar helt ok lågbasmässigt även om en ensam 10" inte räcker till riktigt.
* Eftersom jag inte kommer spela högre än ca 100Hz kommer formen på baffeln inte påverka återgivningen speciellt mycket, utan det är storleken som avgör lågbasåtergivningen?
Tror ni att dubbla 10" är för klent så har jag ju mina Dayton 390HO istället, men det vore kul att få nytta av dessa först.
Egentligen tror jag att jag har läst om alla dessa saker, men jag får väl se den här tråden lite som en sammanställning att falla tillbaka på.
Tack på förhand!
Jag ber även om ursäkt på förhand för bilden nedan ifall den blev för bred. Det är klippt i paint och det gick inte att göra den mindre med "bibehållen" kvalitet på texten. Det är taget från en .pdf men det gick ej att ladda upp.
nuffe skrev:Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav.
RogerGustavsson skrev:nuffe skrev:Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav.
Nja, det blir nog 18 dB/oktav. 12 från elementet och 6 från "kortslutningen". Dipoler får heller inte mycket hjälp av rummet i de lägsta frekvenserna som för slutna lådor eller portade lådor.
nuffe skrev:bjorn_eriksson skrev:Hej!
Hade tråkigt en dag och kände för att köra lite med fräsen, så jag gjorde på skoj en öppen baffel och satte i en gammal Phoenix Gold qx10 - en 10" bas tänkt för bilbruk.
På med ett par fötter och in i vardagsrummet, och ta mig tusan om det inte blev ett riktigt skönt liveliknande ljud som jag inte haft innan.
Förmodligen beror det på dipolens sätt att skapa ljud på och är nog inget konstigt i sig, men för mig gav det en viss mersmak.
Så, jag har läst en hel del om dipolbasar i olika varianter och kommit fram till att det ju behöver kompenseras en hel del för att uppnå en rimligt rak frekvenskurva. Jag måste dock samtidigt säga att jag har blivit lite yr av att läsa och tänkte därför komma med några påståenden och frågor där jag skulle uppskatta om det kunde kompletteras med information som saknas.
* En dipolbas bör ha högt qts alternativt kompenseras med eq. Mina element har lågt qts men fungerar bra med eq.
* Den öppna baffeln ger en fallande frekvenskurva om 6db per oktav, men hur beräknar jag var den börjar falla? (Jag har testat programmet Edge, men där ser kurvan bättre ut ifall jag placerar elementet i mitten på baffeln. I praktiken bör det väl bli bäst om elementet sitter så nära golvet som möjligt? Ska jag simulera en baffel som fortsätter långt under den tänkta placeringen av elementet för att efterlikna golvet?)
* Hur många db/oktav ska jag räkna med att elementet tappar i sig självt till dess att fs nås och det "ballar ur"?
* Hur lägger jag på denna eq i praktiken? En separat kurva för baffeln och en kurva för elementet? En gemensam kurva på bägge värdena tillsammans?
* Tänkt baffel är mdf från bauhaus i färdiga mått, 600*800mm. Spelar det någon roll om den står på höjden eller på bredden, och bör det bli väsentlig skillnad med en ännu större baffel? Mitt test har 500*850 mm och fungerar helt ok lågbasmässigt även om en ensam 10" inte räcker till riktigt.
* Eftersom jag inte kommer spela högre än ca 100Hz kommer formen på baffeln inte påverka återgivningen speciellt mycket, utan det är storleken som avgör lågbasåtergivningen?
Tror ni att dubbla 10" är för klent så har jag ju mina Dayton 390HO istället, men det vore kul att få nytta av dessa först.
Egentligen tror jag att jag har läst om alla dessa saker, men jag får väl se den här tråden lite som en sammanställning att falla tillbaka på.
Tack på förhand!
Jag ber även om ursäkt på förhand för bilden nedan ifall den blev för bred. Det är klippt i paint och det gick inte att göra den mindre med "bibehållen" kvalitet på texten. Det är taget från en .pdf men det gick ej att ladda upp.
Hej ska se om jag kan ge lite svar på några av dina frågor,
* Qts, min erfarenhet är att det blir naturligare bas med låg Qts och kompensering, har provat med hög Qts element.
* 6 dB per oktav, dipolen börjar falla med 6dB/oktav under den sk focal punkten. Under fs blir fallet 12-18 dB/oktav. Focal punkten beror på hur lång gångväg det är runt baffeln uttryckt i frekvens, därför veckar många sina dipoler.
* Se ovan
*Eq i praktiken, jag tycker det funkar bäst med ett elektroniskt delnings filter samt två slutsteg, ett för bas och ett för toppar. Det ska vara en gemensam kurva för hela högtalaren om även toppen är dipol. Ex jag kompensar från ca
300 Hz, men delning frekvens mellan topp och bas ligger på ca 80 Hz. Det funkar att göra allt detta i ett analogt filter men det är inte enkelt o inte billigt, inte billgt med 2 slutsteg o filter heller men enklare....
* Tänkt baffel, prova i billigt material först så blir det låga läropengar, själv har bara provat ganska smala bafflar och veckade. Även de smala funkar ganska bra, det sista i djupbas finns inte.
* Storlek?? Är det storlek på baffel som avses? Är det elementen så är min rekommendation stora och många. Själv har jag 12 tums element, 8 plus 4 stycken.
Ställ gärna mer frågor, det blir alltid lite korthugget när man försöker svara så enkelt som möjligt.
Kul med mer dipolbas.
Henrik
Kalejdokom skrev:Nej, men bra bas blir det!![]()
Min resa och mina erfarenheter med dipolbas, finns bl.a. att läsa om här:
viewtopic.php?f=3&t=59348
Vad gäller kring dipolbasar?
Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
bjorn_eriksson skrev:Ja, det verkar kul med den typen av bas, mycket luftig och behaglig, men framförallt en otrolig attack!
För att svara/fråga lite till
Så, även om jag kanske borde veta det, men jag frågar ändå. Högtalarelementet i sig, har det ingen egentlig förlust förrän man kommer under fs? Varför det i så fall såklart kan löna sig att ha ett element med lågt fs.
Jag kommer bara kompensera aktivt med eq. Jag har andra högtalare som spelar över 80/100Hz, ett par DLS Flatbox som jag trivs bra med. Dessa basar drivs av ett iNuke och har redan en lågpassfiltrerad signal från en hembioreceiver.
Med det sagt kommer jag alltså behöva göra två kompensationskurvor, en för bortfallet som den öppna baffeln ger om 6db och en till kurva för att kompensera för bortfallet som elementet får under fs? Alternativt så kanske man kan skippa kompensationen för bortfallet under fs ifall det är tillräckligt lågt för vad som krävs. I mitt nuvarande fall med den stackars ensamma 10" basen så har den rätt lågt fs och fungerar bra dit, men sedan börjar det fladdra hejvilt såklart. Jag har löst det med ett högpassfilter runt 30Hz för att komma undan det. Ifall jag då lägger på en eq för att kompensera elementets bortfall tar ju dessa kurvor mer eller mindre ut varandra, eller tänker jag fel?
Storlek och baffel då. Det jag tänkt använda som skulle passa så bra är mdf-skivor från bauhaus som har måtten 600*800mm för 99kr st färdigsågade. Kan inte hitta billigare material som redan är "klart" så att säga.
En fundering jag hade var ifall det påverkar hur jag vrider mdf-skivan. Ifall jag lägger den ned eller låter den stå upp så att säga. Jag har funderat lite mer kring detta och konstaterar väl att det måste bli bäst att låta den ligga ned (800mm på bredden alltså) och montera basen så långt ned som möjligt. Golvet blir ju då en förlängning av baffeln åt det hållet.
Det jag oroade mig för kring storleken på baffeln annat än var avrullningen skulle börja var formen på den för återgivning av högre frekvenser. Men, efter att ha testat lite mer i Edge verkar det inte bli ett problem förrän vid 2-300Hz, och så högt ska jag alltså inte spela med denna...."låda".
Och så en fråga till kring just avrullningen. Jag har försökt få fram i Edge var jag ska börja kompensera. Men, egentligen spelar väl det ingen roll i mitt fall? Jag kommer ju oavsett behöva påbörja kompensationen långt över t.ex. 80Hz ändå, och i så fall behöver jag ju bara justera in ljudnivån mot frontarna? En rak kompensation om 6db håller sig ju rak förutsatt att jag inte råka lägga f-3 precis kring 80Hz då..
Angående storlek på baselement så tänker jag bygga 2 st baserat på mina överblivna 10" och testa lite olika placeringar osv. Blir jag nöjd kanske jag slaktar mina 15" lådor, eller så köper jag några nya element.
Samtidigt som jag förstår att det behövs pumpkapacitet för dipoler så är jag förvånad över hur långt min lilla 10" räcker. Dock ska det sägas att den står ganska nära platsen jag lyssnar på just nu.
nuffe skrev:
Hej igen,
1. Jo baselement har oftast en fallande kurva även ovanför Fs. Fs är ju bara punkten där impedansen ökar kraftigt. Här får gärna någon med mer kunskap fylla på mer och "bättre" information. Ja lågt Fs är att fördra om man ska spela djupt med dipolbas, att kompensera fallet med Eq under Fs är döfött. Tänk dig att du har ett element med Fs på 64 Hz, då ska du kompensera med 36 dB, utöver de 6 dB/oktav som du redan har i Eq, för de 2 sista oktaverna. Säg att börjar kompensera vid 256 Hz, att totalt höja med 48 dB...........glöm det.
2. Är topparna lådor? Börja kompensera ifrån 80-100 Hz, annars högre. Var ligger Fs på baselemeten?
3. Baffel på 600*800 tycker jag låter vettigt att börja med. Du kan prova att både ställa den o ha den liggande, se vilket som funkar bäst. Hur nära kommer topparna att stå?
Henrik
RogerGustavsson skrev:Ska man använda Siegfried Linkwitz formel ger en baffelbredd på 0.5 m ett fall om 6 dB/oktav från 344 Hz ner till fs. Precis innan fallet blir det en höjning. Om detta stämmer räcker det inte att bara dela vid 80 Hz, eftersom där finns en stigande frekvensgång hos element+baffel att ta hänsyn till. En förhöjd respons över 80 Hz är nog inte vad man vill ha om tanken är att toppsystemen ska spela ner till 80 Hz. Kan vara idé att testa att plugga basreflexportarna hos toppsystemen.
bjorn_eriksson skrev:Du skriver att en baffelbredd på 50cm ger ett visst fall även om det andra måttet på min nuvarade testbaffel har ett längre mått också. Betyder det att det alltid är det minsta måttet som avgör var fallet börjar, och att det i praktiken skulle vara bäst med en helt rund baffel eller åtminstone en rektangulär? För basar dvs, inget över t.ex. 100hz.
bjorn_eriksson skrev:Och så nästa fråga. Du skriver att det nog inte räcker med att dela kring 80hz. Vad menar du då?
RogerGustavsson skrev:
Jag menar att om man delar vid 80 Hz och låter fallet vara t.ex. 18 dB/oktav, då minskas fallet i och med att dipolens lutande kurva upp till ”kortslutningen”. Resultatet blir 18-6=12 dB/oktav.
Emanuelgbg skrev:Får jag lov att kapa tråden något?
bjorn_eriksson skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Haha, upplysande
Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
JM skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
JM skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
JM skrev:Almen skrev:Vad gäller kring dipolbasar?
Utsläckning.
Simpel fysik ger att utsläckning lateralt och att 50 % av basen är ur fas ger bättre förutsättning för dipoler att skapa bättre bas ovan nedersta rumsresonansen än monopoler i små rum.
Om någon tvivlar - bevisa att jag har fel.
JM
PerStromgren skrev:Egentligen tycker jag att det är märkligt att dipolbas ofta uppfattas som "renare". Det tolkar jag som frånvaro av distorsion
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster