Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Fiatelist » 2016-08-31 20:59

eller inte...


Är lite tveksam till att ta upp detta men eftersom det är DIY relaterat så skriver jag ändå, om det är felplacerat är det fritt för någon moderator att flytta eller ta bort tråden.

Jag har som många handlat prylar från Europe Audio eller Loudspeaker freaks. I princip varje gång har det tagit ett tag att få prylarna men det har ändå kommit ett paket tillslut. Denna gången kom det ett paket, men innehållet fungerade inte. Detta borde inte vara några problem, bara lite besvär att skicka tillbaka förstärkaren.

Men icke, vännerna i Holland svarar inte på telefon, mail eller vanligt brev. Den reaktion jag har fått är att dom plockade bort den lätt syrliga kommentaren i deras gästbok. :evil:

Jag vill med andra ord höja en liten varningsflagga för att handla där, i varje fall om man har den minsta fundering på att få lite support.

Om någon har haft kontakt med filurerna på Europe Audio eller Loudspeaker freaks den senaste månaden så så är det intressant att veta.
Senast redigerad av Fiatelist 2016-09-01 21:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Kundrelationer i Holland

Inläggav HenrikE » 2016-09-01 17:53

Jag försökte få tag i dem för ett par månader sen för att fråga om en order som påstods vara skickad men inte verkade ha kommit iväg. Jag mailade flera gånger och ringde säkert 20 gånger under ca tre veckor men fick aldrig något svar. Efter att ha mailat och begärt att få pengarna tillbaka för andra gången fick jag plötsligt ett automatiskt mail med kollinummer och ett par dagar senare dök paketet upp. Första och sista gången jag handlar därifrån..

Här finns det mer att läsa:
http://www.diyaudio.com/forums/vendors-bazaar/201378-europe-audio-dreadful-experience.html

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Kundrelationer i Holland

Inläggav KarlXII » 2016-09-01 18:14

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Kundrelationer i Holland

Inläggav HenrikE » 2016-09-01 19:08

KarlXII skrev:Pissfirma.

Bra sammanfattning!
Det är ju alltid lockande att beställa därifrån det är billigast, och har man inte bråttom kan man ju tänka att det inte gör nåt om prylarna dröjer. Men handlar man av en sådan firma hjälper man ju dem att köra vidare med sina fula metoder. De borde bara väck från marknaden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kundrelationer i Holland

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-01 19:47

HenrikE skrev:
KarlXII skrev:Pissfirma.

Bra sammanfattning!
Det är ju alltid lockande att beställa därifrån det är billigast, och har man inte bråttom kan man ju tänka att det inte gör nåt om prylarna dröjer. Men handlar man av en sådan firma hjälper man ju dem att köra vidare med sina fula metoder. De borde bara väck från marknaden.


Brukar inte Strassacker i Tyskland hålla ungefär samma priser som holländarna?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Kundrelationer i Holland

Inläggav boom » 2016-09-02 18:55

RogerGustavsson skrev:
HenrikE skrev:
KarlXII skrev:Pissfirma.

Bra sammanfattning!
Det är ju alltid lockande att beställa därifrån det är billigast, och har man inte bråttom kan man ju tänka att det inte gör nåt om prylarna dröjer. Men handlar man av en sådan firma hjälper man ju dem att köra vidare med sina fula metoder. De borde bara väck från marknaden.


Brukar inte Strassacker i Tyskland hålla ungefär samma priser som holländarna?

Japp och där får man sina saker .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Flint » 2016-09-03 08:58

En förklaring skulle kunna vara att dom har ett mycket bantat eget lager och själva beställer från tillverkarna när dom har fått in en order inkl. direktbetalning. Då slipper dom ligga ute med en massa pengar men får istället dåligt rykte som det här i tråden. Jag har handlat några gitarrhalsar från Banzai i Tyskland och fått vänta ca. en månad varje gång fast lagerbarometern visade för omgående leverans. Det bästa är nog att först maila och frågar om dom verkligen har varan i lager innan man beställer den. Ska testa det nästa gång. I övrigt har den firman skött sig mycket bra.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav HenrikE » 2016-09-03 10:40

Att beställningar tar sin tid går väl att leva med. Men att köra strutsmetoden och aldrig svara vare sig på mail eller telefon är otroligt irriterande. Vad som helst är bättre än inget svar alls, även om det bara står något kort om att beställningen har blivit försenad.

Om man mailar loudspeakerfreaks först och frågar så slipper man problem. Man får inget svar, beställer från någon annan, får sina grejor och blir nöjd.

Kan förresten tipsa om en annan holländare som verkar utmärkt. Min senaste beställning gick till http://www.rumoh.eu/. Snabbt och enkelt och till bra oris.

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Fiatelist » 2016-09-03 10:49

Det är nog en trolig förklaring om varför leveranser kan dra ut på tiden, men det är ingen ursäkt för att inte följa grundläggande konsumenträtt i EU.

Den förstärkare jag köpte från Loudspeaker Freaks slutade att fungera inom två dagar från att jag provade den första gången, så detta handlar inte om gnäll på leveranstider. Detta är riktiga pengar som jag hade kunnat använda till något roligare än en klump död elektronik.

Om Loudspeaker Freaks hade svarat på något av mina e-post meddelanden, telefonsamtal eller vanligt brev så skulle jag aldrig behövt starta denna tråden!
Jag handlar en del saker på nätet både elektronik och cykeldelar, vid tre tillfällen tidigare har jag fått fel saker eller någonting som inte har varit som det skall. Jag har vid dessa tillfällen både fått kontakt och problemen har fixats snabbt och smidigt. Det är ganska tydligt att Loudspeaker Freaks inte vill ge sina kunder någon support.

Dåligt rykte får dom inte av mig, det klarar dom på egen hand.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Flint » 2016-09-03 12:10

HenrikE skrev:Kan förresten tipsa om en annan holländare som verkar utmärkt. Min senaste beställning gick till http://www.rumoh.eu/. Snabbt och enkelt och till bra oris.

Instämmer om Rumoh.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Flint » 2016-09-03 12:39

Fiatelist skrev:Dåligt rykte får dom inte av mig, det klarar dom på egen hand.

Så är det. Bra att det tas upp, och jag tippar att många skulle stå ut med viss väntetid om dom bara fick reda på det på ett normalt sätt.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav lennartj » 2016-09-03 13:00

Till att råga på allt kallar holländarna kunderna för Klant!

Å andra sidan gör både dåliga och goda handlare så eftersom Klant på Neederlands har ungefär samma betydelse som client på engelska.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav NADifierad » 2018-10-14 10:46

Verkar inte ha blivit bättre!?
En kompis har väntat förgäves på 4 SLS10", eller åtminstone ett livstecken, i mer än en månad nu.... 8O
De svarar inte på mail, så han kan inte ens häva köpet.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav EmuMannen » 2018-10-14 18:42

NADifierad skrev:Verkar inte ha blivit bättre!?
En kompis har väntat förgäves på 4 SLS10", eller åtminstone ett livstecken, i mer än en månad nu.... 8O
De svarar inte på mail, så han kan inte ens häva köpet.

Läs gärna min tråd med rubriken Loudspeaker Freaks ... Om hur herr Jean Benoist till slut betalade tillbaka pengarna till mig. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Tangband » 2018-10-18 07:11

NADifierad skrev:Verkar inte ha blivit bättre!?
En kompis har väntat förgäves på 4 SLS10", eller åtminstone ett livstecken, i mer än en månad nu.... 8O
De svarar inte på mail, så han kan inte ens häva köpet.


Priserna är inte så mycket lägre numera är hifikits som det verkar

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav NADifierad » 2018-10-18 09:24

Lyckas han häva köpet, så blir det nog att handla från Hifi-kit istället.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav Cortado » 2018-10-18 18:34

Har precis handlat från Soundimports.eu - de verkar bra än så länge. Vet att Mawes handlat där och han har inte klagat över leveranstider vad jag hört iaf.

Ja, alltså de är också Holländare så jag tänker att det var lite relevant.

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Kundrelationer i Holland (Loudspeaker freaks)

Inläggav mawes » 2018-10-18 18:40

soundimports.eu var snabba när jag beställde vad jag nu beställde därifrån. Delningsfilterkomponenter till senaste projekten var billigast från ehighend.de


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster