Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-26 10:44

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav paa » 2017-09-26 17:49

DQ-20 skrev:
paa skrev:
DQ-20 skrev:

Jo men resonanspuckeln ligger ju inte på en enda frekvens utan har en avsevärd bredd, så man kan nog räkna god verkan minst plus minus en oktav från resonansfrekvensen.


Förvisso, men det var inte det som var min poäng. I de områden där panelen inte har resonanser är sandwichen sämre än en homogen skiva. Så, OM panelen har resonanser så är sandwichen mycket effektiv, annars inte. Det är inte så att man får dämpning av alla frekvenser med typ 10 dB utan endast vid resonanserna där panelen släpper igenom mycket ljud. Och om man tittar på Inos produkter så ser man att högtalarna är ganska dyra innan man får med sandwichlådor.

/DQ-20

Ovanför resonansen så är det främst panelens ytvikt som ger dämpning. Där är sandwich inte sämre.
Vid resonans är det främst panelens q-värde som ger dämpning. Där är sandwich bättre.
Under resonans är det främst panelens styvhet som ger dämpning. Där är sandwich sämre, om man inte kompenserar genom att göra panelen tjockare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav DQ-20 » 2017-09-26 20:54

paa skrev:
DQ-20 skrev:
paa skrev:Jo men resonanspuckeln ligger ju inte på en enda frekvens utan har en avsevärd bredd, så man kan nog räkna god verkan minst plus minus en oktav från resonansfrekvensen.


Förvisso, men det var inte det som var min poäng. I de områden där panelen inte har resonanser är sandwichen sämre än en homogen skiva. Så, OM panelen har resonanser så är sandwichen mycket effektiv, annars inte. Det är inte så att man får dämpning av alla frekvenser med typ 10 dB utan endast vid resonanserna där panelen släpper igenom mycket ljud. Och om man tittar på Inos produkter så ser man att högtalarna är ganska dyra innan man får med sandwichlådor.

/DQ-20

Ovanför resonansen så är det främst panelens ytvikt som ger dämpning. Där är sandwich inte sämre.
Vid resonans är det främst panelens q-värde som ger dämpning. Där är sandwich bättre.
Under resonans är det främst panelens styvhet som ger dämpning. Där är sandwich sämre, om man inte kompenserar genom att göra panelen tjockare.


Det där är väl så korrekt och precist det kan bli, vad jag förstår. Har faktiskt.se inget mer att tillägga.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Laila » 2017-09-26 23:08

DQ-20 skrev:.....
Det där är väl så korrekt och precist det kan bli, vad jag förstår. Har faktiskt.se inget mer att tillägga.

/DQ-20

Fegis . . . typ. :evil: 8) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-27 20:34

Blev tvungen att frihandsfräsa lite.

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-06 22:10

Av lite olika anledningar så står det lite stilla just nu. Så jag tänkte skriva av mig lite:

Någon slags sammanfattning

Val av element

Bas:
Projektet startade med att jag skulle hitta en vettig användning av lite isophonbasar jag hade liggande. Har alltid gillat dem i de supremehögtalare jag har hört.

Diskant:
Gillar hur den sprider ljudet att den dessutom har en ganska hög känslighet var det som slutligen sålde in mig.

Förstärkare:
Eftersom jag inte är särskilt duktig på designa delningsfilter. Var jag glad när jag hittade dessa med inbyggt delningsfilter och möjligheter till lite korrigeringar. Varför finns det inga vettiga sådana att köpa nuförtiden? Eftersom marknaden för högtalare med inbyggda förstärkare med delningsfilter verkar större än någonsin så borde det kunna finnas några även för diy till rimliga priser.

Låda:
Basreflex var ganska givet eftersom slutstegen är på ca 50 watt. Dessutom är den ju lätt att konvertera till sluten om avstämningen skulle bli helt fel. Ett medvetet val var att låta lådan var hyggligt liten ca 30-35 liter. Även om det huvudsakligen var för wafen så var det även för att inte låta baselementen gå alltför djupt. Mina lyssningar (och mätningar) tyder på en skarpt stigande dist vid låga frekvenser. Perfector hävdar att detta beror på att de är felaktigt avstämda.

Baffeln ska vara avtagningsbar för att korrigera ev. fel.

Design
En mörk (Fejkcarbon) baffel ska bryta av mot en vit låda. För att markera att de två är skilda åt. Lådan ska vara så avrundad som möjligt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-06 22:37

landa skrev:Av lite olika anledningar så står det lite stilla just nu. Så jag tänkte skriva av mig lite:

Någon slags sammanfattning

Val av element

Bas:
Projektet startade med att jag skulle hitta en vettig användning av lite isophonbasar jag hade liggande. Har alltid gillat dem i de supremehögtalare jag har hört.

Diskant:
Gillar hur den sprider ljudet att den dessutom har en ganska hög känslighet var det som slutligen sålde in mig.

Förstärkare:
Eftersom jag inte är särskilt duktig på designa delningsfilter. Var jag glad när jag hittade dessa med inbyggt delningsfilter och möjligheter till lite korrigeringar. Varför finns det inga vettiga sådana att köpa nuförtiden? Eftersom marknaden för högtalare med inbyggda förstärkare med delningsfilter verkar större än någonsin så borde det kunna finnas några även för diy till rimliga priser.

Låda:
Basreflex var ganska givet eftersom slutstegen är på ca 50 watt. Dessutom är den ju lätt att konvertera till sluten om avstämningen skulle bli helt fel. Ett medvetet val var att låta lådan var hyggligt liten ca 30-35 liter. Även om det huvudsakligen var för wafen så var det även för att inte låta baselementen gå alltför djupt. Mina lyssningar (och mätningar) tyder på en skarpt stigande dist vid låga frekvenser. Perfector hävdar att detta beror på att de är felaktigt avstämda.

Baffeln ska vara avtagningsbar för att korrigera ev. fel.

Design
En mörk (Fejkcarbon) baffel ska bryta av mot en vit låda. För att markera att de två är skilda åt. Lådan ska vara så avrundad som möjligt.

Det låter kanon.
En större låda är möjlig, men inte nödvändig.
Vill du ha mina rörmått så kan du få dom, för dom har alltid fungerat bra med isophon.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-09 14:21

Som vanligt tack för ditt engagemang perfector. Men portarna är redan i lådorna. Vi får se om teori och praktik går ihop.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-09 15:17

Trots att jag önskar dig all lycka med det du gör kan jag peka på egna lekstugor med 10" Isophon i 60 liter basreflex som skrämmer vetter ur folk som har dom.
Då kommer också klangen upp en bit från golvet med den låda jag gör
290 djup yttermått
334 bred yttermått
914 hög yttermått
För 1 bas.
2 10" basar motsvarar ju i princip en 12" så då blir volymen 50% större.
Annars kan du fundera på en 2½-vägare där en bas går enbart i djupa basen.
En bas upp till diskantens delning
Då får du 12" i basen, 10" i högbas och mellan vilket kan ge en god knuff i basen utan att mellanregistret blir gapigt.
Jag är faktiskt avis på dig som har 4 så fina element att leka med.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-09 16:07

Har faktiskt 6 ST...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-09 17:14

Intressant att perfector trots all kritik du får för dina beräkningsmetoder så kommer basta fram till ganska exakt samma storlek på låda som du rekommenderar, när jag simulerar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-09 17:26

landa skrev:Intressant att perfector trots all kritik du får för dina beräkningsmetoder så kommer basta fram till ganska exakt samma storlek på låda som du rekommenderar, när jag simulerar.

Där med basta :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-09 17:36

landa skrev:Har faktiskt 6 ST...

Då tycker jag att du gör en subba till systemet.
60 liter med en mellanvägg i och ett rör i väggen och ett från varje kammare och ut i rummer.
Lådan som jag beskrev den tidigare
Samma rör alla 3
Enligt Sinus blir det nästan 9 dB spl förstärkning i basen .
Den har gjorts till 5" och uppåt till 19½" med samma underbara resultat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav HenrikE » 2017-10-09 19:07

Perfector skrev:60 liter med en mellanvägg i och ett rör i väggen och ett från varje kammare och ut i rummer.
Lådan som jag beskrev den tidigare
Samma rör alla 3
Enligt Sinus blir det nästan 9 dB spl förstärkning i basen .
Den har gjorts till 5" och uppåt till 19½" med samma underbara resultat.

9dB förstärkning från röret i mellanväggen? Enda sättet det går att komma fram till det resultatet är att göra grova fel i sina mätningar. I verkligheten blir det exakt 0 dB och inget annat.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-09 19:22

Tanken var att jag skulle göra en center. Måste också mäta upp alla för att konstatera att inget element är trasigt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav DQ-20 » 2017-10-09 20:20

landa skrev:Blev tvungen att frihandsfräsa lite.


Vilket skönt inlägg! Pure faktiskt.se. Lite som om du var rastlös och kände ett inre tvång att ta fram fräsen fastän du lovat dig själv att trappa ned. Om du inte redan vore redaktör hade jag rekommenderat att du skulle få titeln "Frifräsaren". :-D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-09 20:27

HenrikE skrev:
Perfector skrev:60 liter med en mellanvägg i och ett rör i väggen och ett från varje kammare och ut i rummer.
Lådan som jag beskrev den tidigare
Samma rör alla 3
Enligt Sinus blir det nästan 9 dB spl förstärkning i basen .
Den har gjorts till 5" och uppåt till 19½" med samma underbara resultat.

9dB förstärkning från röret i mellanväggen? Enda sättet det går att komma fram till det resultatet är att göra grova fel i sina mätningar. I verkligheten blir det exakt 0 dB och inget annat.

Nota bene.
Det är Sinus som mätt upp lådan, och alla 3 rören ingår i ekvationen.
Varken jag eller dom kunde förklara nöjaktigt varför det blev så.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-09 20:28

DQ-20 skrev:
landa skrev:Blev tvungen att frihandsfräsa lite.


Vilket skönt inlägg! Pure faktiskt.se. Lite som om du var rastlös och kände ett inre tvång att ta fram fräsen fastän du lovat dig själv att trappa ned. Om du inte redan vore redaktör hade jag rekommenderat att du skulle få titeln "Frifräsaren". :-D

/DQ-20

Storfräsaren passar nog bättre.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-09 20:38

DQ-20 skrev:
landa skrev:Blev tvungen att frihandsfräsa lite.


Vilket skönt inlägg! Pure faktiskt.se. Lite som om du var rastlös och kände ett inre tvång att ta fram fräsen fastän du lovat dig själv att trappa ned. Om du inte redan vore redaktör hade jag rekommenderat att du skulle få titeln "Frifräsaren". :-D

/DQ-20


Detta känns som ett inlägg en psykolog skulle kalla projicering...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-10 22:24

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-10-10 22:26

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Inläggav landa » 2017-10-10 22:32

Förstärkte sidorna med lite mer butylen. Finns möjlighet att jag ökar både dämpning och isotermisering.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-10-10 23:34

landa skrev:[ Bild ]

Om du tar så mycket fårull du kan knyta i en näve och lägger bakom basen så sänker du lufthastigheten och gör lådan skenbart större, vilket ger bättre bas men sänker effekttåligheten något.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Inläggav landa » 2018-06-05 14:09

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Inläggav landa » 2018-06-05 14:10

Fin dag för att slipa lite...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Inläggav landa » 2018-06-05 16:55

Velar just om jag ska köra slutet och dubbla basar i seriekoppling eller basreflex och en bas.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Inläggav Perfector » 2018-06-05 17:34

landa skrev:Velar just om jag ska köra slutet och dubbla basar i seriekoppling eller basreflex och en bas.

Kan du inte börja med reflex och sedan täppa till hålet?
Även om du då kör en bas så kan du få en fingervisning om hur det låter och kanske kan du bestämma vad du vill göra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Inläggav landa » 2018-06-06 21:33

Lutar nog mot att jag gör så.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Tangband » 2018-06-07 19:57

paa skrev:Det som kallas blyfoliemattor innehåller oftast inte bly, utan är bitumenimpregnerade mattor.
Bitumen är en form av asfalt.


Lilltrolls mätningar med två identiska lådor- en med bitumen och en utan visade ju mer än 10 db mindre resonanser från kabinettet med bitumen. Resonanserna minskade kraftigt mellan 200-3000Hz.
Läs här: viewtopic.php?f=3&t=43852&full=1

Lådorna var rätt små, kanske på max 14 liter gjorda av Mdf. Möjligen blir skillnaden ännu större med större lådor.

Det blir ofta resonanser i högtalarlådor mellan 200-500 Hz. Det kan man se i bl.a. stereophiles mätningar. Det är få lådor som är resonansfria. I de fall konstruktören däremot använt olika dimensioner av Mdf eller bitumen eller sandwichkonstruktioner så är de resonanserna nästan alltid betydligt lägre.
Om det är hörbart eller ej beror säkert på många saker. Min egen erfarenhet är att man kanske bör undvika stämgaffeleffekter med hjälp av olika väggdimensioner och att bitumen ivartfall inte skadar. Är det en DIY situation så är det ju dessutom nästan gratis att sätta dit en asfaltpanel på insidan av en lådvägg.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster