Moderator: Redaktörer
landa skrev:Sitter och funderar lite på det här med portar. Vill få till en kvadratisk port (nästan en slitsport). Men för att få avstämningen att fungera så krävs det en ganska lång port. Hur mycket fri yta krävs det bakom porten? Tänkte lägga in några svanteslitsar också hur breda och hur långa måste de vara? Har inte sett någon använda sig av dess på en kvadratisk port tidigare.
landa skrev:Kanske var lite otydlig? Hur långt kan det vara mellan bakvägg och där röret slutar?
landa skrev:Då missförstod jag dig. Hmm i det här fallet kommer jag inte kunna ha så mycket area bakom "röret".
landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
landa skrev:Kommer även att använda mig av ett profilskum (kanske inte just monacors). Utan har lite 4.5 cm liggande. Sedan har jag ju även lite dämpmaterial kvar som jag räddat ifrån diverse supremehögtalare.
landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
DQ-20 skrev:landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.
Och nu vet jag inget mera...
/DQ-20
paa skrev:Det som kallas blyfoliemattor innehåller oftast inte bly, utan är bitumenimpregnerade mattor.
Bitumen är en form av asfalt.
DQ-20 skrev:landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?
Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?
1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.
Och nu vet jag inget mera...
/DQ-20
landa skrev:Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.
Kraniet skrev:landa skrev:Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.
problemet är väl hur man vet att det behåller de viskoelastiska egenskaperna över tid. om limmet hårdnar så tappas ju effekten.
DQ-20 skrev: 3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning
Adhoc skrev: Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom.
Adhoc skrev:Goda råd från DQ-20 och andra. Om Bostikvarianten du länkade till står det ju att fogen blir ”relativt hård”. På patronen finns dessutom en symbol som visar att det är en väldigt starkt limgucka. Det talar emot den som lämpligt alternativ. Dämpskiktet mellan MDF-skivorna vill man inte ska hårdna och vara starkt. Tanken är att om lådan andas fram och tillbaks (vibrerar), så ska dämpskiktet kunna ”modelleras / knådas” mellan dom styvare inner-och ytterskikten. När det sker (skjuvningen med finare ord) omvandlas förhållandevis mycket av energin i vibrationerna till värme i dämpskiktet. CLD:en är väsentligt effektivare på att dämpa vibrationer än om du bara lägger på ett utanpåliggande lager av tex bitumen inuti mot lådväggarna. Sparar dessutom mycket i vikt mot utanpåliggande dämpskivor.
Jag körde en gucka från Loctite med liknande skjuvhållfasthet som Swedacs DG-A 2 (1,1 N/mm²). Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom. Loctiten är ganska dyr, jag skulle tro att du får bra resultat även med Biltemas butylgummi på patron, (ca 1/3 i pris mot Loctiten). Den ser ut att ha OK värden och håller sig mjuk och elastisk över tid. Som Swedac-limmet duger den knappast som rent konstruktionslim. För kantfogar, gå på vanligt vitt trälim. Kleta ut guckan med en spatel till ca 1 mm tjockt skikt och lägg på lite press med tvingar och tvärgående regelstumpar. Tjockare skikt är inte bättre än tunnare. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000037757/