Re: projekt snömannen. Provisorisk dämpning.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Projekt snömannen! Nu med lite mätningar.

Inläggav NADifierad » 2017-08-12 20:39

Den ser hel ut :) !
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Projekt snömannen! Nu med lite mätningar.

Inläggav landa » 2017-08-28 14:21

Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Projekt snömannen! Nu med lite mätningar.

Inläggav landa » 2017-09-05 15:55

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Projekt snömannen! Nu med lite mätningar.

Inläggav Perfector » 2017-09-05 16:23

landa skrev:[ Bild ]

Fräsigt.
GbG-vits fast jag är stockholmare från början. ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-09 17:17

Sitter och funderar lite på det här med portar. Vill få till en kvadratisk port (nästan en slitsport). Men för att få avstämningen att fungera så krävs det en ganska lång port. Hur mycket fri yta krävs det bakom porten? Tänkte lägga in några svanteslitsar också hur breda och hur långa måste de vara? Har inte sett någon använda sig av dess på en kvadratisk port tidigare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-09-09 17:33

landa skrev:Sitter och funderar lite på det här med portar. Vill få till en kvadratisk port (nästan en slitsport). Men för att få avstämningen att fungera så krävs det en ganska lång port. Hur mycket fri yta krävs det bakom porten? Tänkte lägga in några svanteslitsar också hur breda och hur långa måste de vara? Har inte sett någon använda sig av dess på en kvadratisk port tidigare.

Prova omkretsen x djup till bakväggen så det motsvarar arean i portens öppning, eventuellt något större.
Egna försök med runt rör räknat på det sättet gav fina resultat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-09 18:44

Kanske var lite otydlig? Hur långt kan det vara mellan bakvägg och där röret slutar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-09-09 19:01

landa skrev:Kanske var lite otydlig? Hur långt kan det vara mellan bakvägg och där röret slutar?

Precis vad jag skrev.
omkrets x avstånd till vägg ska ha minst samma area som portens totala area.
Det blir att mäta och räkna lite.
Hur långt ifrån den kan vara, spelar det någon roll?
Jag trodde du var ute efter hur nära den kan vara utan att påverka funktionen negativt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-09 19:25

Då missförstod jag dig. Hmm i det här fallet kommer jag inte kunna ha så mycket area bakom "röret".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-09-09 19:42

landa skrev:Då missförstod jag dig. Hmm i det här fallet kommer jag inte kunna ha så mycket area bakom "röret".

Böj armen i vinkel, här vankas det finkel.
Gör som Jamo, dom hade böjda rör där lådan var för platt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Portfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 12:08

Basreflexrör på plats.
Bild

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 12:16

En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?

Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-09-11 12:38

landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?

Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?

Om avsikten är att minska reflexer i lådan så kan jag varmt rekommendera Monacor's MDM-60 profilskum på samtliga väggar och dämpull MDM-2 som lös fyllning i den fria volymen.
Vill du dämpa lådans vibrationer kan du fundera på bly-gummimattor.
Klä hela inkromet med det så får du både tung HiFi ;-) och en resonansdöd låda.
Kombinerar du båda, då vete fanken om inte jag vill ha ett par.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 14:19

Kommer även att använda mig av ett profilskum (kanske inte just monacors). Utan har lite 4.5 cm liggande. Sedan har jag ju även lite dämpmaterial kvar som jag räddat ifrån diverse supremehögtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-09-11 15:20

landa skrev:Kommer även att använda mig av ett profilskum (kanske inte just monacors). Utan har lite 4.5 cm liggande. Sedan har jag ju även lite dämpmaterial kvar som jag räddat ifrån diverse supremehögtalare.

45mm profil är inte tillräckligt mycket profil har jag märkt.
60 mm ger mer profildjup och bidrar till att minska det akustiska ekot som uppstår i alla slutna volymer, även om det är en reflexöppning som dina har.
Men det är klart bättre än ingenting
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav DQ-20 » 2017-09-11 16:09

landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?

Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?


1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.

Och nu vet jag inget mera...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 18:30

DQ-20 skrev:
landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?

Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?


1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.

Och nu vet jag inget mera...

/DQ-20


Åjo lite mera saker kan du nog (Men kanske inte om det här)...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav paa » 2017-09-11 19:32

Det som kallas blyfoliemattor innehåller oftast inte bly, utan är bitumenimpregnerade mattor.
Bitumen är en form av asfalt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Perfector » 2017-09-11 19:59

paa skrev:Det som kallas blyfoliemattor innehåller oftast inte bly, utan är bitumenimpregnerade mattor.
Bitumen är en form av asfalt.

bly och bitumen i dom jag köpte på HiFi-kit och väldigt tunga, vilket inte enbart bitumen är.
Stabiliserande och vibrationsdämpande.
Prova ifall dom nu har det kvar, vilket efter en snabb koll dom inte verkar ha.
Men denna kan kanske funka.
Dock har jag inte lekt med den så jag vet inte.
http://www.monacor.se/produkter/tillbeh ... nr/110430/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 20:23


Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 20:30

Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 21:53

DQ-20 skrev:
landa skrev:En sak jag är sugen på att testa är dämppaneler. Många av de företag jag beundrar verkar köra med någon form av dämppaneler eller sandwichkonstruktioner qaccoustics, ino?, Carlsson och renässans för att nämna några. Frågan är hur konstruerar man något sådant?

Jag tänker prova med att helt enkelt ta ett lim med hög viskositet och limma fast två stora bitar mdf. En horisontell och en vertikal. Ev tar jag även och lackar dem. Vad jag kan förlora är väl lite volym?


1. "Blyfoliemattor" är väldigt effektiv på tunna paneler som t.ex. plåt, dvs. när täckskiktet är tjock i förhållande till materialet. Vanligt i bilar. På normala högtalarväggar behöver du bygga väldigt tjocka skikt för att det skall vara någon idé. Möjligen hör du skillnad när du knackar på lådan med knogen men det är ett test utan värde.
2. Sandwichar är mycket effektiva, men effekten beror på vilket lim du har. Jag har inga uppgifter på annat än de lim som är avsedda för ändamålet. På svenska marknaden finns Noisekiller Gul i Stockholmstrakten, Swedac DG-A2 på västkusten samt "Green Glue" lite här och var. Fördelen med Green Glue är att det finns mindre förpackningar och att det är frosttåligt. De andra limmen måste man i princip hämta hos tillverkaren som det är risk för frost ute.
3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning: hela konstruktionens dämpning domineras då av limmets egenskaper. Lim och lim förresten: det liknar med det där kladdet som man använder när man vattentätar badrum. Vidare bör panelerna vara av samma typ, dvs. att täckplattan är av samma material och tjocklek som själva lådan.

Och nu vet jag inget mera...

/DQ-20


Tackar för det här inlägget. Väldigt informativt. Stämmer överens med mina hemmasnickrade teorier. Gick ut och sågade till lite mdf som lackades lite snabbt för att det ska bli likadant som lådmaterialet. Ska monteras imorgon. Vem vet en vacker dag kanske jag gör en låda utan paneler och mäter ev.skillnad.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Kraniet » 2017-09-11 22:07

landa skrev:Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.


problemet är väl hur man vet att det behåller de viskoelastiska egenskaperna över tid. om limmet hårdnar så tappas ju effekten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 22:39

Kraniet skrev:
landa skrev:Tankegången var att använda sig av:
http://www.bostik.se/Products/Adhesive/ ... sive/P0073
Verkar inte vara någon annan som provat det i dessa sammanhang.


problemet är väl hur man vet att det behåller de viskoelastiska egenskaperna över tid. om limmet hårdnar så tappas ju effekten.


Bostik själva skriver: Åldringsbeständighet: Mycket god. Vad det nu innebär. Men som jag skrev innan vad förutom volym har jag att förlora?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Michael » 2017-09-11 22:55

Nuförtiden klarar jag inte av 'lösningsmedlet' i Maxi Bond. Jag brukar nu använda Biltemas.

Den håller sig mjuk. Måste kolla om jag kan hitta någon gammal bit. Inte som de flesta Latex som blir hårda snabbt. PL400 är också riktigt dåligt va gäller detta.

Vad gäller Biltemas så är det skillnad på vita och transparanta. De är inte helt samma och en detalj är att den vita torkar i spetsen (modell med skruvlock), medans den transparenta inte torkar (flera veckor).

PS. Tyvärr upptäckte jag att samma medel (stank) är det i den fina mjuka fogen från Bostik som jag använt. Kommer inte ihåg vad den heter, men den är extra elastisk och dyr.

//Michael

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-11 23:04

Nu har jag inte doftat på det limmet jag tänkte använda men eftersom det är SMP-polymerbaserat tänkte jag mig att det inte ska dofta så starkt?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav Adhoc » 2017-09-12 00:09

Goda råd från DQ-20 och andra. Om Bostikvarianten du länkade till står det ju att fogen blir ”relativt hård”. På patronen finns dessutom en symbol som visar att det är en väldigt starkt limgucka. Det talar emot den som lämpligt alternativ. Dämpskiktet mellan MDF-skivorna vill man inte ska hårdna och vara starkt. Tanken är att om lådan andas fram och tillbaks (vibrerar), så ska dämpskiktet kunna ”modelleras / knådas” mellan dom styvare inner-och ytterskikten. När det sker (skjuvningen med finare ord) omvandlas förhållandevis mycket av energin i vibrationerna till värme i dämpskiktet. CLD:en är väsentligt effektivare på att dämpa vibrationer än om du bara lägger på ett utanpåliggande lager av tex bitumen inuti mot lådväggarna. Sparar dessutom mycket i vikt mot utanpåliggande dämpskivor.

Jag körde en gucka från Loctite med liknande skjuvhållfasthet som Swedacs DG-A 2 (1,1 N/mm²). Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom. Loctiten är ganska dyr, jag skulle tro att du får bra resultat även med Biltemas butylgummi på patron, (ca 1/3 i pris mot Loctiten). Den ser ut att ha OK värden och håller sig mjuk och elastisk över tid. Som Swedac-limmet duger den knappast som rent konstruktionslim. För kantfogar, gå på vanligt vitt trälim. Kleta ut guckan med en spatel till ca 1 mm tjockt skikt och lägg på lite press med tvingar och tvärgående regelstumpar. Tjockare skikt är inte bättre än tunnare. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000037757/

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav DQ-20 » 2017-09-12 09:21

DQ-20 skrev: 3. När det gäller panelkonstruktionen så har jag fått uppfattning att panelen skall fästas i sina båda ytterändar för att tvinga limfogen i skjuvning


Jag vill bara förtydliga att jag menar/tror att panelen skall ha en styv infästning i sina kanter. När det gäller val av "dämplim" har jag själv inte vågat chansa utan köpt de lim som är avsedda för ändamålet. Skälet har varit att dämpning står och faller med dämpmassans egenskaper och att det är så mycket jävla jobb i övrigt med det där. När det gäller "åldringsbeständighet" får man fundera på vilka egenskaper som tillverkaren anser vara åldringsbeständiga. När det gäller dämplim så är det främst dämpegenskaperna som är viktiga så den får inte vara beroende av t.ex. lösningsmedel. Observera att dämplimmer inte är påtagligt mjuka i torrt skick. Däremot sega. Man får inte låta sig luras av egenskaperna när man "petar" på massan - dessa rörelser är närmast att likna vid "likspänning". Dämpningen i sandwichen "jobbar" normalt sett i kHz-området och rörelserna är mycket små.

När det gäller påläggning är det som Adhoc säger: lägg på motsvarande 1 mm eller den mängd som står på förpackning. Tandspackel går bra. Pressa sedan ihop med tryck men utan att limmet lämnar fogen (i påtaglig mängd i alla fall). Jag har tidigare sett förvirrade diskussioner om att lägga distanser för att få 1 mm gap mellan skivorna men det är helt förkastligt: lägg på rätt mängd lim och pressa: skivor och lim måste ha kontakt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav DQ-20 » 2017-09-12 09:35

Adhoc skrev: Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom.


Swedaclimmet är mycket effektivt men å andra sidan skall man inte överdriva: den höga dämpningen inträffar bara vid resonans. Vid alla andra frekvenser är en enkel skiva med dubbel tjocklek bättre eftersom den är styvare. Det som dämplimmet gör är att se till att panelen beter sig mer resonansfritt. I t.ex. en basmodul blir därför resultatet sämre med en sandwich än med dubbla skivtjockleken och lite stagning.

Överkurs: Även gipsskivor kan dämpas med dämplim. Gipsskivor har en karaktäristisk resonans vid ca 2 kHz pga av ljudhastigheten i skivan. Och då släpper den igenom ljud med väldigt lite dämpning. Vid denna resonans är dämplimmet mycket effektivt men förbättringar i andra områden är inte särskilt stora och det är främst väggens konstruktion om avgör ljudklassningen (antal lag, tjocklek, tätning). Bra men inget mirakelmedel med andra ord.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: projekt snömannen. Dämppanelfunderingar.

Inläggav landa » 2017-09-12 09:47

Adhoc skrev:Goda råd från DQ-20 och andra. Om Bostikvarianten du länkade till står det ju att fogen blir ”relativt hård”. På patronen finns dessutom en symbol som visar att det är en väldigt starkt limgucka. Det talar emot den som lämpligt alternativ. Dämpskiktet mellan MDF-skivorna vill man inte ska hårdna och vara starkt. Tanken är att om lådan andas fram och tillbaks (vibrerar), så ska dämpskiktet kunna ”modelleras / knådas” mellan dom styvare inner-och ytterskikten. När det sker (skjuvningen med finare ord) omvandlas förhållandevis mycket av energin i vibrationerna till värme i dämpskiktet. CLD:en är väsentligt effektivare på att dämpa vibrationer än om du bara lägger på ett utanpåliggande lager av tex bitumen inuti mot lådväggarna. Sparar dessutom mycket i vikt mot utanpåliggande dämpskivor.

Jag körde en gucka från Loctite med liknande skjuvhållfasthet som Swedacs DG-A 2 (1,1 N/mm²). Swedac-limmet minskar utstrålningen av buller vid resonans med 8-16 dB jämfört med en solid plywoodskiva av samma totaltjocklek (dämpningen varierar med frekvens) om man går på en gammal broschyr från dom. Loctiten är ganska dyr, jag skulle tro att du får bra resultat även med Biltemas butylgummi på patron, (ca 1/3 i pris mot Loctiten). Den ser ut att ha OK värden och håller sig mjuk och elastisk över tid. Som Swedac-limmet duger den knappast som rent konstruktionslim. För kantfogar, gå på vanligt vitt trälim. Kleta ut guckan med en spatel till ca 1 mm tjockt skikt och lägg på lite press med tvingar och tvärgående regelstumpar. Tjockare skikt är inte bättre än tunnare. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000037757/


Fogrörelse upp till 25 procent var ju imponerande.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Empa, PAL14 och 8 gäster