Testa ny låda till hemmabion.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39839
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 12:22

Jag skulle inte rekommendera att ta bort någon spider. Spelet i gapet som talspolen har ser inte stort ut. Det har fördelar och nackdelar. Flödet ökar och även kylning av talspolen men risken för problem med rocking ökar också.

Center pole piece verkar gå utanför front plate. Det brukar ge högre symmetri och lägre distorsion. Klarar ni att med extramagneter få ner Qt till 0,4 i fri luft så har ni kommit en bra bit på väg.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29941
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-01 12:26

Håller med om det första Peter skriver - risken för att köra sönder elementet ökar drastiskt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-10-01 13:13

Ser ut som vilken talspole som helst som har 2 lager med tråd

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 15:24

boom skrev:Ser ut som vilken talspole som helst som har 2 lager med tråd


Förra spolen jag la ut bild på är inte original enligt Jay och den ena här är en spole i usa som dom var tvungna att linda om för att det inte fanns original att tillgå. Det sitter en 4 lagers flat aluminium/koppar på original. Kan du se vilken som är original och omlindad?

http://www.caraudio.com/forums/subwoofe ... hread.html
Bilagor
B2RS188.jpg
B2RS188.jpg (50.25 KiB) Visad 3525 gånger
Sweet like Danish

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-10-01 16:08

den korta den andra är en psi spole.

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 16:34

boom skrev:den korta den andra är en psi spole.


Jay hade inte kvar någon distorsions mätning men menade att ni verkar så insatta att ni kan utläsa lite information av parametrarna och frekvenskurvan, förlåt impedanskurvan. Eftersom psi inte tillverkar egna spolar så fick dom linda om en psi spole med endast 2 lager för att den skulle passa i gapet.
Bilagor
received_1625480297751381.jpeg
received_1625480297751381.jpeg (52.68 KiB) Visad 3507 gånger
Sweet like Danish

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 18:26

Pinhead75 skrev:
boom skrev:den korta den andra är en psi spole.


Jay hade inte kvar någon distorsions mätning men menade att ni verkar så insatta att ni kan utläsa lite information av parametrarna och frekvenskurvan, förlåt impedanskurvan. Eftersom psi inte tillverkar egna spolar så fick dom linda om en psi spole med endast 2 lager för att den skulle passa i gapet.

Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav DQ-20 » 2016-10-01 18:39

KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!


+1

Pinhead75 skrev:Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.


Lustig knix i impedanskurvan vid ca 50 Hz. Mätfel? Första uppbrytningen vid 400 Hz ser man ju också men den är inte så markerad.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-10-01 19:24

Pinhead75 skrev:
Pinhead75 skrev:
boom skrev:den korta den andra är en psi spole.


Jay hade inte kvar någon distorsions mätning men menade att ni verkar så insatta att ni kan utläsa lite information av parametrarna och frekvenskurvan, förlåt impedanskurvan. Eftersom psi inte tillverkar egna spolar så fick dom linda om en psi spole med endast 2 lager för att den skulle passa i gapet.

Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.

Det är inte säkert att ett inspelat element sänker fs och qts för normalt så gör tillverkaren det och har parametrar på ett färdigt element .
tror int ens att det finns någon som lindar spolar i usa utan dom köps i från kina

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 19:38

DQ-20 skrev:
KarlXII skrev:Du är hårt åtgången i tråden, pinhead75 - en stor eloge till hur du hanterar det!!


+1

Pinhead75 skrev:Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.


Lustig knix i impedanskurvan vid ca 50 Hz. Mätfel? Första uppbrytningen vid 400 Hz ser man ju också men den är inte så markerad.

/DQ-20


Ska villigt erkänna att jag inte är i närheten av er kunskap i dom tekniska termerna osv, och jag har varit med i svängen så länge att jag visste att jag skulle bli dumförklarad över bilbasarna av en del människor. Köpte dom för värdena sa att dom passar ganska bra till en IB sub, och tror att för 4000 kr kan jag nog inte få bättre till mitt vardagsrum som är på 60m2. Köpte en Dspeaker 8033cinema rumskorrigering för att få en till en rakare kurva på basarna då mitt rum är väldigt odämpat med ganska lång efterklang av ljudet. Och så här i efterhand är jag jättenöjd men tankarna finns ju "kan det bli bättre" därför vände jag mig till er då jag inte har en dator för tillfället så jag kunde testat mig fram och läst på om lådberäkningar osv. Så hur tolkar ni kurvan och värdena? Ser det fortfarande mörkt ut? Mvh Håkan
Sweet like Danish

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-10-01 20:25

egentligen så passar dom inte för en ib då dom har för lågt vas värde en ib bas brukar ligga i från 400 lit och uppåt.

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 21:20

boom skrev:
Pinhead75 skrev:
Pinhead75 skrev:
Jay hade inte kvar någon distorsions mätning men menade att ni verkar så insatta att ni kan utläsa lite information av parametrarna och frekvenskurvan, förlåt impedanskurvan. Eftersom psi inte tillverkar egna spolar så fick dom linda om en psi spole med endast 2 lager för att den skulle passa i gapet.

Mätningen är gjord på ett oinspelat element. Så fs och qts borde ligga lite lägre nu.

Det är inte säkert att ett inspelat element sänker fs och qts för normalt så gör tillverkaren det och har parametrar på ett färdigt element .
tror int ens att det finns någon som lindar spolar i usa utan dom köps i från kina


Ber om ursäkt för mitt omogna inlägg dom men om jag
lägger upp parametrarna från Jay och han säger att dom är från ett oinspelat element så vet jag inte hur vi ska gå vidare med diskussionen...
Senast redigerad av Pinhead75 2016-10-01 21:49, redigerad totalt 1 gång.
Sweet like Danish

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 21:25

boom skrev:egentligen så passar dom inte för en ib då dom har för lågt vas värde en ib bas brukar ligga i från 400 lit och uppåt.


Nä dom är helt värdelösa ska ha dom som huvudkudde......när jag tänker på hur du pratar i nattmössan haha.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav KarlXII » 2016-10-01 21:30

Pinhead75 skrev:
Är du kvar i trotsåldern eller har du dyslexi??? För då kan jag förstå varför du skriver som du gör.....mvh Håkan



Nu är jag inte lika imponerad längre...



Alltså, det verkar gå trögt att få de svar du vill ha. Kanske får du nöja dig med det?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav darkg » 2016-10-01 21:51

Pinhead75 skrev:
boom skrev:egentligen så passar dom inte för en ib då dom har för lågt vas värde en ib bas brukar ligga i från 400 lit och uppåt.


Nä dom är helt värdelösa ska ha dom som huvudkudde......när jag tänker på hur du pratar i nattmössan haha.


Tja... ingen har väl egentligen sagt nåt annat än att de troligen bara fungerar rimligt bra om man bygger om dem. Det tyder ju på sätt och vis på att de inte är så jättebra till hemma-hifi.

En sak som jag tycker verkar ha kommit bort är att du har plats för vad som helst i lådväg, det borde ju kunna locka till kreativa förslag. Horn? :P
Don’t just do something, sit there.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-10-01 22:07

Det är bra att du skriver som du gör du verkar vara i 20 års ålder fast du är 40 år gammal och vill inte ens lyssna på vad folk har att säga men om du tror på Jay Holm så får det bli så då kan du lika bra stänga tråden för så som du beter dig just nu omoget och barnsligt .
Precis som det skulle vara dom bästa elementen som går att uppbringa för pengar du tror att du är den enda som har bil element .
Det finns bilelement som passar lika bra i bil som i hemma applikationer men dom flesta element som tillverkas för applikationen bil är tillverkade för det .Med mycket tveksamma parametrar Hur många tror du som mäter upp parametrarna själva på element dom köper ?
Utan tror tveklöst på tillverkaren.
Hade jag varit som du hade jag krängt elementen till någon finnig yngling som vill åka på stan och vara ball i sin bil och köpt mera lämpliga element till din ib Dayton har ib element.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Perfector » 2016-10-01 22:35

Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39839
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 23:16

Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.


Då har du inte förstått mina inlägg. Jag vill vara konstruktivt positiv. Extramagneter kostar några hundra och kan göra underverk, beroende på förutsättningar.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-01 23:21

petersteindl skrev:
Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.


Då har du inte förstått mina inlägg. Jag vill vara konstruktivt positiv. Extramagneter kostar några hundra och kan göra underverk, beroende på förutsättningar.

Med vänlig hälsning
Peter


Han menar inte dig är jag säker på Peter.
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Perfector » 2016-10-01 23:57

Pinhead75 skrev:
petersteindl skrev:
Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.


Då har du inte förstått mina inlägg. Jag vill vara konstruktivt positiv. Extramagneter kostar några hundra och kan göra underverk, beroende på förutsättningar.

Med vänlig hälsning
Peter


Han menar inte dig är jag säker på Peter.

Exakt Peter, jag menar inte dig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav boom » 2016-10-02 00:08

Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.

Om det är mig du menar så har jag bättre basar att leka med än du någonsin har haft och pinhead

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Perfector » 2016-10-02 00:10

boom skrev:
Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.

Om det är mig du menar så har jag bättre basar att leka med än du någonsin har haft och pinhead

Det är just det, att du hellre påpekar det än att komma med ett uppmuntrande ord som stör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav KarlXII » 2016-10-02 00:20

Sluta tjafsa nu.

Boom var faktiskt först ut att hjälpa till med Bastasimuleringar.
Med det sagt : De som inte orkar hjälpa till med något konstruktivt i tråden framöver bör fundera över sitt fortsatta deltagande i den.




/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav DQ-20 » 2016-10-02 11:53

Om vi summerar tråden:

1. Elementen ifråga går inte att sätta i en basflexlåda med gott resultat.
2. Element går att sätta i en stor till mycket stor sluten låda (ca 220-400 liter). En viktig sak att notera när man använder t.ex. Basta är att programmet inte tar hänsyn till den mekaniska dämpning som dämpmaterialet tillför utan räknar bara med den isotermiserande effekten. Parametern VISO skall sättas till 33% för en "normaldämpad" basflexlåda till hälften fylld med moff och en sluten låda skall sättas till 66% eller eventuellt något mer när den är helt fylld med moff. Dämpningen måste justeras genom att ändra parametern för elementets mekaniska dämpning. Gör man inte det får man för höga q-värden. Jag GISSAR att man kan skatta minskningen i q med typ 0,1 när man proppar fullt med glasull. Vill man ha q=0.7 i en sluten heldämpad låda, satsar man alltså på en låda som ger ca q=0.8 odämpat.
3. Elementen sitter redan i en IB-installation är elementets parametrar verkar komma till sin rätt. Parameterarna, i synnerhet CMS, är mer "bilbasmässiga" än många IB-fantaster brukar vilja ha, men ligger icke desto mindre nära den dimensionering som LTS B1 hade i sluten låda.

Slutsatsen är att det finns tre rimliga alternativ: 1) sitt nöjd, 2) bygg slutna lådor på prov, 3) köp nya element och bygg något annat

Personligen är jag skeptisk till att försöka modifiera parametrarna genom att göra ingrepp i elementet. Riskerna med att ta bort spiders är uppenbara och förutsättningarna att påverka Bl tillräckligt med extra magneter verkar (för mig) vara små på det aktuella elementet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Flint » 2016-10-02 12:10

Men det hindrar inte att "bygga enligt egna idéer" kan vara ett bra (men kanske onödigt dyrt och tidsödande) sätt att få reda på vad som spelar in när det gäller högtalarbyggen. Det är nyttigt och övertygande att göra fel om man lyckas dra de rätta slutsatserna. Jag har gjort massor med fel i mitt sanningsletande, men kul var det. Jag tror inte att det hade varit lika kul att bygga den perfekta lådan på en gång för då hade det ju inte blivit mer än en låda (två i strio). Kampen fortsätter. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Perfector » 2016-10-02 12:31

Flint skrev:Men det hindrar inte att "bygga enligt egna idéer" kan vara ett bra (men kanske onödigt dyrt och tidsödande) sätt att få reda på vad som spelar in när det gäller högtalarbyggen. Det är nyttigt och övertygande att göra fel om man lyckas dra de rätta slutsatserna. Jag har gjort massor med fel i mitt sanningsletande, men kul var det. Jag tror inte att det hade varit lika kul att bygga den perfekta lådan på en gång för då hade det ju inte blivit mer än en låda (två i strio). Kampen fortsätter. :)

Medhåll och ursäkter till dom som känt sig förolämpade av mitt sura salt.
Det är bättre all lyssna till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-02 13:54

DQ-20 skrev:Om vi summerar tråden:

1. Elementen ifråga går inte att sätta i en basflexlåda med gott resultat.
2. Element går att sätta i en stor till mycket stor sluten låda (ca 220-400 liter). En viktig sak att notera när man använder t.ex. Basta är att programmet inte tar hänsyn till den mekaniska dämpning som dämpmaterialet tillför utan räknar bara med den isotermiserande effekten. Parametern VISO skall sättas till 33% för en "normaldämpad" basflexlåda till hälften fylld med moff och en sluten låda skall sättas till 66% eller eventuellt något mer när den är helt fylld med moff. Dämpningen måste justeras genom att ändra parametern för elementets mekaniska dämpning. Gör man inte det får man för höga q-värden. Jag GISSAR att man kan skatta minskningen i q med typ 0,1 när man proppar fullt med glasull. Vill man ha q=0.7 i en sluten heldämpad låda, satsar man alltså på en låda som ger ca q=0.8 odämpat.
3. Elementen sitter redan i en IB-installation är elementets parametrar verkar komma till sin rätt. Parameterarna, i synnerhet CMS, är mer "bilbasmässiga" än många IB-fantaster brukar vilja ha, men ligger icke desto mindre nära den dimensionering som LTS B1 hade i sluten låda.

Slutsatsen är att det finns tre rimliga alternativ: 1) sitt nöjd, 2) bygg slutna lådor på prov, 3) köp nya element och bygg något annat

Personligen är jag skeptisk till att försöka modifiera parametrarna genom att göra ingrepp i elementet. Riskerna med att ta bort spiders är uppenbara och förutsättningarna att påverka Bl tillräckligt med extra magneter verkar (för mig) vara små på det aktuella elementet.

/DQ-20


Tackar för en konstruktiv slutsats :)

Portad låda är nu uteslutet har jag insett och en sluten låda ska provas inom kort.
Kan som tur är på ett enkelt sätt bygga in baksidan av IB lådan till en vanlig sluten låda och min första tanke var då att göra den ca 850liter från början. Ha ett avtagbart lock på lådan så jag enkelt kan testa att stänga av sektioner och prova olika volymer och dämpning av lådan. Givetvis helt lufttät. Här är en bild på IB lådan.
Bilagor
received_10153571129168927.jpeg
received_10153571129168927.jpeg (177.57 KiB) Visad 3259 gånger
Sweet like Danish

Pinhead75
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2016-09-10
Ort: Bjuv

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav Pinhead75 » 2016-10-02 14:11

boom skrev:
Perfector skrev:Det som förvånar mig är att i sedvanlig faktiskt-anda så har inte en enda klapp på axeln kommit i tråden, bara sura kommentarer om vad man INTE kan göra.
Eller är det avundsjuka för att nå'n inte har de elementen att leka med?
Dom som inte spelar kan inte vinna.
Den som inte provar får aldrig veta.

Om det är mig du menar så har jag bättre basar att leka med än du någonsin har haft och pinhead


Boom! kan vi lägga ner stridsyxan och gå vidare? All information jag har gett angående hur basen är uppbyggd har jag fått av Jay. Det finns ingen anledning för varken honom eller mig att hitta på något för att det ska låta bättre än det är. Mina basar är långt ifrån dom bästa som finns och ja dom är byggda för extrem spl tävling, hade någorlunda värden för en IB därav chansade jag vid inköpet av dom och fanimej så hade jag tur att det blev lyckat ändå. Men som vi alla vet, man är nyfiken av naturen och en portad låda har vi kommit fram till att det inte går. Blev nyfiken på dina basar ifall uppgaderingsjävulen sätter klorna i mig :lol:
Sweet like Danish

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav DQ-20 » 2016-10-02 15:51

Pinhead75 skrev:Kan som tur är på ett enkelt sätt bygga in baksidan av IB lådan till en vanlig sluten låda och min första tanke var då att göra den ca 850liter från början. Ha ett avtagbart lock på lådan så jag enkelt kan testa att stänga av sektioner och prova olika volymer och dämpning av lådan. Givetvis helt lufttät. Här är en bild på IB lådan.


OK. Jag är personligen tveksam till detta. Problemet, som jag ser det, är att elementet har lite väl hård upphängning för djupbas. Om man gör en låda kommer effekten blir samma som om man ytterligare styvade upphängningen. Fördelen med en jättelåda tänker jag mig att ljudläckage minskar, men i övrigt finns inga uppenbara fördelar. Om jag skulle bygga lådor skulle det vara för att kunna placera dem annorlunda i bostaden och inte vara bunden till en plats i rummet. Generellt kan man säga att det är mycket svårt att få jämn bas i ett rum om ljudet bara strålar från en enda punkt. Det är därför som basknarkarna här på forumet har minst 2 eller flera basmoduler som de sprider i rummet. Stora problemet med basljud är att rummet spelar en avgörande roll och det är svårt att göra akustiska åtgärder för att förbättra det vid så låga frekvenser. Placeringen av basarna är i princip det enda man har att ta till om man inte skall bygga basabsorbenter på flera kubikmeter.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Testa ny låda till hemmabion.

Inläggav DQ-20 » 2016-10-02 15:56

Flint skrev:Men det hindrar inte att "bygga enligt egna idéer" kan vara ett bra (men kanske onödigt dyrt och tidsödande) sätt att få reda på vad som spelar in när det gäller högtalarbyggen. Det är nyttigt och övertygande att göra fel om man lyckas dra de rätta slutsatserna. Jag har gjort massor med fel i mitt sanningsletande, men kul var det. Jag tror inte att det hade varit lika kul att bygga den perfekta lådan på en gång för då hade det ju inte blivit mer än en låda (två i strio). Kampen fortsätter. :)


Att experimentera är bara av godo, i synnerhet om man har en modell över hur saker fungerar. Men ibland bör man nog avstå om det är mycket dyrt och tidskrävande samtidigt som chanserna för en lyckad utgång är små. Jag tycker det generellt sett är svårt att råda någon att göra något överhuvudtaget...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster