Jag har letat ett tag nu, och det ser obra ut.
Brytförmågan är väl OK, ½ A sisådär verkar minimum. Små blir dom!
Men kontaktresistansen ligger alltid över 100 milliohm verkar det. Vilket verkar högt.
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Men vad är det för specialare? Är det såna där bistabila eller? Är det för att de inte ska låta olika vid växling i olika riktningar mellan ena och andra läget som du vill ha såna? Varför skulle inte såna reläer låta olika isf?
Eller har jag missförstått vad ett reedrelä är?
Jax skrev:Reedrelä kallas tungelementrelä oxå.
Fördelen med dem är att kontakterna ligger hermetiskt tillslutna i (oftast) ett glasrör. De är väldigt tysta och små. Clare har t.ex. småttingar med fyra ben på en sida som klarar 0V över kontakterna. Det finns ingen mekanik mer än den rörliga kontakten (reeden) i röret, relät sluts genom att utsätta röret för ett magnetfält.
Kontaktresistansen är inte mycket att göra åt, vill man ha låg resistans får man ta större kontakter som i sin tur kräver en minimispänning för att funka.
Jax skrev:Lite olinjäritet kanske finns men frågan är om det är signifikant. Vid tveksamhet kan ju ett relä alltid F/E-lyssnas.
Jag har 8 meter signalkabel mellan för- och slutsteg av RG62. Kopparklädd järntråd som innerledare. Jag märker inget av det.
Vår elektronik är ändå full av magnetiska material som benen på motstånd m.m.
Om man ska A/B-lyssna slutsteg blir det ju lite besvärligare, reläna som kopplar om högtalarna behöver vara kraftiga.
Svante skrev:Ja, det borde jag ha fattat. Det har jag nog tom hört. Reed instruments finns ju också. Jaja, dumdum.
Så syftet skulle vara att tungelementen är små och låter lite, då. Fast klarar de ingen ström, så verkar det ju inget bra.
Jax skrev:
Kontaktresistansen är inte mycket att göra åt, vill man ha låg resistans får man ta större kontakter som i sin tur kräver en minimispänning för att funka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster