Transmission Line - en förstudie

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-08 19:14

Edit 180317: Det blev inga subbar. Ett sista försök med dessa basar handlar om Transmission Line.
Edit 180218: Detta projekt har idag svängt från isobariksurraunders till isobariksub... :) . Mer om detta längre ner i tråden.

En ny byggtråd, så här i höstmörkret :) . Eller i alla fall en förstudie, för att utvärdera om det är värt att gå vidare med det här projektet.

Jag tänker ofta på ett inlägg som Elfsberg gjorde i en annan av mina byggtrådar: "Jag älskar hur extremt ovetenskapligt detta bygge är", och det är precis så det oftast är för mig. Jag tar intryck av andras hemmabyggen, blandat med erkänt välljudande kommersiella skapelser och designar därefter helt efter egna idéer, helt ogrundade i någon vetenskap. Men trots extrem ovetenskap är jag extremt nöjd med ljudet hemmavid 8) . Så helt fel ute tror jag inte att jag är.

Nåja, den här gången handlar det om att väcka liv i de här gamla kompisarna, inte direkt enäggstvillingar, men så nära man kan komma; Peerless HDS 850438 (med fasplugg) och 850439 (utan fasplugg). T/s-parametrar är i princip lika för båda, men ljudbilden skiljer förmodligen en del i mellanregistret mtp faspluggen.

Bild

Jag har lekt med liknande idéer tidigare men inte haft någon konkret tillämpning förrän nu. Jag behöver ett par nya bakhögtalare till bion, men ni som följt mig tidigare vet att bakkanalerna hos mig lika ofta används för vanlig stereolyssning som typ loungehögtalare (utan att behöva starta hela ljudgarderoben). Alltså skall högtalarna vara små, men ändå kunna spela (nästan) fullfrekvens på egen hand. Eftersom jag råkar ha två basar av varje på bilden ovan, är jag alltså lockad att testa isobarik, så till verket...

Jag yxar till några MDF-bitar av färdiga hyllplan från K-Rauta och "monterar" ihop dem med snabbtvingar:

Bild

Bild

Jag höftar till lite isolering - just nu gäller det bara att kolla om det verkar funka över huvud taget - inget finlir alltså.

Bild

Lådan är ca 10 liter och enligt simulering i WinISD borde det funka rätt ok med denna port, som jag hade i garaget (jag hade däremot inget borr som passade exakt, så porten har liksom bara "halva inne") :oops: :

Bild

Simuleringen ja, den ser ut så här med två HDS i isobarik:

Bild

Grannarna undrade kanske vad det var för något missfoster som bars ut på gräset (och ja, jag använder sladdvindan som förlängning till högtalarsladden, hur så?):

Bild

En första närfältsmätning ser lovande ut. Den röda kurvan är ca 2 cm framför basen, den gröna är framför porten. Avstämningen ser alltså ut att hamna lite lägre, runt 40 Hz.

Bild

Och här en mätning på ca dubbla baffelbredden rakt framför basen. Uppbrytningen >3kHz bekymrar mig inte då dessa skall delas så lågt jag kan, beroende på val av diskant (-er). Hyllan ovan 600Hz, däremot kanske kräver ett notchfilter?

Bild

Inne i garaget igen, riggar jag ett test med ett enkelt aktivt analogt filter och en Vifa XT25TG30 som diskant. Test med rosa brus uppvisar inga konstigheter. Dock ser basen ut att falla av något tidigare än vad mätningen visar.

Bild

Efter lite test med musik är jag dock inte orolig. Här en ögonblicksbild ur ett stycke jazztrio med piano/bas/trummor (Michael Wollny trio /ACT). Jag har full nivå från 40Hz - och det låter riktigt, riktigt bra :) 8) !

Bild

Så far så godd. Återstår att tratta ner mina idéer till en ritning som går att realisera. To be continued...
Senast redigerad av Kalejdokom 2018-03-17 16:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav NADifierad » 2016-10-08 19:40

Tjohoo, fram med popcornen! Ännu en Kalejdokom byggtråd :D .
Hade varit intressant med en mätning utan dämpfluffet mellan basarna.
Bara för jämförelse. Men det hade nog inte påverkat så mycket.
Ser framemot fortsättningen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-08 20:00

Linn har ju dämp mellan elementen i sitt isobarikpatent och jag tänker att det kanske inte skadar, särskilt när man inte kör ren subbas. Båda basarna jobbar ju upp i mellanregistret och kanske dämpet kan hjälpa till att minska eventuella resonanser. Tror alltså inte att dämp eller inte dämp påverkar mätresultatet. Tror, alltså... :? .

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav NADifierad » 2016-10-08 20:04

Kalejdokom skrev:Linn har ju dämp mellan elementen i sitt isobarikpatent och jag tänker att det kanske inte skadar, särskilt när man inte kör ren subbas. Båda basarna jobbar ju upp i mellanregistret och kanske dämpet kan hjälpa till att minska eventuella resonanser. Tror alltså inte att dämp eller inte dämp påverkar mätresultatet. Tror, alltså... :? .

Jag tror också bara, och det är troligen som du tror :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Elfsberg » 2016-10-08 20:31

I "Projekt Raiju", Alexis isobarikbygge, så monteras elementen magnet mot magnet. Varför, och varför är det inte aktuellt i detta fall?

:twisted:

Hehe. Ja, ibland är det en jävligt bra grej att "bara göra", och ibland är det inte det. Spännande tråd!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-08 20:42

Elfsberg skrev:I "Projekt Raiju", Alexis isobarikbygge, så monteras elementen magnet mot magnet. Varför, och varför är det inte aktuellt i detta fall?

I mitt fall handlar det främst om storlek - lådan måste göras så liten som möjligt.
Alexi får svara för sig...

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav smile » 2016-10-08 21:43

Kul med experiment!

Vet inte om det har någon betydelse över huvud taget, men har du tänkt på att du har gjort en rejäl spole av högtalarkabel på kabel vindan?

Ska bli skoj att följa experimenterandet hur som helst!

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav DanNorman » 2016-10-08 22:09

Och kabelresistansen på den vindan. Eftersom den är linjär slår den alinjärt mot högtalarelementets impedans.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-08 22:32

Ja, jag sa ju att det var ovetenskapligt :oops: . Intressant teori om spolen och resistansen. Ska självklart testa med kortare, "vanlig" rak kabel och jämföra!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-08 23:22

Nu har jag varit i garaget med min LCR-mätare. Sladdvindan har en total resistans på 2,4 ohm (25 meter x 2). Induktansen är 0,6mH enkel väg.

Kan man betrakta det som en tvåledare lindad som en spole och blir då induktansen dubbel? Å andra sidan var ju halva vindan utdragen vid mätning. Således kanske induktansen kan estimeras till (2 x 0,6mH)/2 = 0,6mH (även om induktansen inte har linjärt förhållande mot antal varv).
Basarna är på 8 ohm och parallellkopplade så att resulterande impedans kan antas till 4+2,4 = 6,4 ohm (kan man räkna så?).
Således skulle "spolen" motsvara ett lågpassfilter på 6 dB/okt vid ca 1300 Hz :) . Inget man ser i mätningen direkt, men det kan ju vara intressant att göra om mätningen och jämföra... en annan dag.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-09 09:26

Nu har jag mätt med och utan kabelvinda :) . Med tanke på tiden på dygnet (inte nu då, utan när mätningarna gjordes 8) ) valde jag att stanna i garaget... Därav inte helt jämförbara kurvor med gårdagens mätningar utomhus.
Men i jämförelse ser man ganska tydligt skillnaden. Denna mätning gjord i worst case, med hela vindan upprullad, grön kurva utan kabelvinda och blå kurva med. Man ser en dämpning med ca 4dB och en tendens till LP-filter, helt enligt farhågorna! Nu var ju vindan halft utrullad igår, så inverkan var nog mest dämpande. Men helt klart något att beakta i fortsättningen - tack för tipset!

Bild

Edit: mätning gjord i närfält, 2 cm framför baselementet bara.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Svante » 2016-10-09 10:06

Kalejdokom skrev:Nu har jag mätt med och utan kabelvinda :) . Med tanke på tiden på dygnet (inte nu då, utan när mätningarna gjordes 8) ) valde jag att stanna i garaget... Därav inte helt jämförbara kurvor med gårdagens mätningar utomhus.
Men i jämförelse ser man ganska tydligt skillnaden. Denna mätning gjord i worst case, med hela vindan upprullad, grön kurva utan kabelvinda och blå kurva med. Man ser en dämpning med ca 4dB och en tendens till LP-filter, helt enligt farhågorna! Nu var ju vindan halft utrullad igår, så inverkan var nog mest dämpande. Men helt klart något att beakta i fortsättningen - tack för tipset!

[ Bild ]

Edit: mätning gjord i närfält, 2 cm framför baselementet bara.


En liten reflexion:

Om kabelvindan är utrullad eller inte lär inte spela någon större roll, men däremot ser man att dämpningen vid systemresonansen vid ~80 Hz är bara 1-2 dB. Om du skulle flytta upp den undre kurvan så att de ligger lika vid kanske 1 kHz så skulle man se att nivån vid resonansen ökar relativt höga frekvenser, det som för en sluten låda hade varit ett ökat Qtc.

Det är lurigt sånt här när ögat, och ibland örat, luras att se någon egenskap (nivåändring) som dränker en annan kanske viktigare egenskap (tonkurva/klang). Lite samma som med loudness war faktiskt, fast i annan tappning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Svante » 2016-10-09 10:12

Kalejdokom skrev:Nu har jag varit i garaget med min LCR-mätare. Sladdvindan har en total resistans på 2,4 ohm (25 meter x 2). Induktansen är 0,6mH enkel väg.

Kan man betrakta det som en tvåledare lindad som en spole och blir då induktansen dubbel? Å andra sidan var ju halva vindan utdragen vid mätning. Således kanske induktansen kan estimeras till (2 x 0,6mH)/2 = 0,6mH (även om induktansen inte har linjärt förhållande mot antal varv).
Basarna är på 8 ohm och parallellkopplade så att resulterande impedans kan antas till 4+2,4 = 6,4 ohm (kan man räkna så?).
Således skulle "spolen" motsvara ett lågpassfilter på 6 dB/okt vid ca 1300 Hz :) . Inget man ser i mätningen direkt, men det kan ju vara intressant att göra om mätningen och jämföra... en annan dag.


Nej, induktansen blir försumbar. Du får ju två "spolar" lindade "i" varandra, och strömmen går i motsatt riktning i de två ledarna, magnetfälten kommer att ta ut varandra och induktansen nära noll.

"Lågpassverkan" du ser ser du nog inte ;). Det är snarare så att kurvorna ligger närmare varandra än 4 dB vid höga frekvenser (dvs en diskanthöjning) och det beror på att högtalarens impedans är hög vid höga frekvenser och att kabelns resistans då inte får någon dämpande verkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-09 10:34

Vetenskapen har talat - i den ovetenskapliga tråden :) , tack!

Nu går vi vidare. Min strävan och ambition med isobarik är som sagt att hålla lådans storlek på ett minimum - men med egenskaper som duger för "normal" stereolyssning (För dundrande biotittande och omskakande konserter finns annan utrustning i rummet).

Jag minskade lådvolymen till 7 liter genom att flytta fram bakre väggen en bit men behöll samma port. Nya mätningar bekräftar fysiken. Här närfält fram (röd) och port (grön), avstämningen flyttas upp till ca 50 Hz och vi landar ungefär där simuleringen föreslår en optimal basreflex* med dessa element:

Bild

Jämför man med den större lådan, blir det ingen direkt märkbar skillnad på SPL-kurvan, här på ca 40 cm avstånd (utan diskant eller filter):

Bild

Och med diskanten inkopplad och samma delning som med 10-literslådan, upplever jag nästan samma, eller kanske t.o.m. bättre ljud vid musiklyssning! Jag går runt i garaget och lyssnar samtidigt som jag mäter med min grafiska dB-mätare. Inte fullt lika god respons vid 40 Hz, men ett behagligt ljud med fyllig bas. I 10-literslådan blev det kanske lite för mycket "underavstämning" med risk för entonsbas i det lägre registren. Helt klart intressant, att 7 liter, verkar funka så bra!

*) WinISD föreslår 6 liter @ 52Hz med två HDS i Isobarik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Svante » 2016-10-09 10:57

Kalejdokom skrev:Vetenskapen har talat - i den ovetenskapliga tråden :) , tack!


Det finns inga ovetenskapliga frizoner, bara zoner där de ovetenskapliga är omedvetna om att de observeras. Vetenskapligt. Moahahaha :twisted: :twisted: .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-09 11:13

På Faktiskt.se är det omöjligt att förbli omedveten om de medvetnas observationer. Den som är med i leken får väl leken tåla :cry: .

Nu ska jag gå och leka en stund till. Med kapsågen. Och testa följande vinklar:
16,9º
23,2º
28,1º
36,6º

Om jag räknat rätt (och sågat rätt) kommer jag tillbaka med en prototyp till diskantbaffel...

:D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-09 14:44

Tankevurpa i trigonometrin... 36,6º ska vara 43,8º.
Ny omgång med sågen. Återkommer...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-09 15:41

Den här gången gick det bättre - två symmetriska diskantbafflar 8) :

Bild

Vinklarna är viktiga för att pusslet ska gå ihop. Bitarna ska ansluta till sidostycken och en försänkt toppskiva i spetsen ovantill:

Bild

Och här en pose som egentligen inte säger så mycket mer än att vinklarna även stämmer mot en kommande "rygg" bakom.

Bild

Nu blir det tyvärr lite paus i byggandet, men jag har rätat ut de mest kritiska frågetecknen kring isobarik och vinklad toppfront. Fler vinklar kommer det att bli, men dom är inte lika komplicerade. På återseende!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav darkg » 2016-10-09 17:37

Exakta vinklar tillhör livets goda.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Svante » 2016-10-09 23:57

Ser lite stealth ut...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-10 06:35

Ovetenskapliga ortoakustiska origamier omvandlas omsorgsfullt och ohejdat :) .

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav hi_pot » 2016-10-10 12:48

Det är allt lite underhållande att titta på bilder på bitar med en massa vinklar på... :D

Blir sällan bra när jag försöker mig på vinklar så det blir lätt fyrkantigt för min del! :evil:

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Alexi » 2016-10-29 22:51

Kalejdokom skrev:
Elfsberg skrev:I "Projekt Raiju", Alexis isobarikbygge, så monteras elementen magnet mot magnet. Varför, och varför är det inte aktuellt i detta fall?

I mitt fall handlar det främst om storlek - lådan måste göras så liten som möjligt.
Alexi får svara för sig...

Med magnet mot magnet ökar man motorstyrkan, får lägre dist och eliminerar risken för blåsljud från element med korgen utåt och kan koppla elementen i serie. Det var/är viktiga faktorer för mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav darkg » 2016-10-29 22:56

hi_pot skrev:Det är allt lite underhållande att titta på bilder på bitar med en massa vinklar på... :D

Blir sällan bra när jag försöker mig på vinklar så det blir lätt fyrkantigt för min del! :evil:


90° är också en vinkel :-) (allt annat är ju för övrigt snett)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Svante » 2016-10-29 23:07

Alexi skrev:
Kalejdokom skrev:
Elfsberg skrev:I "Projekt Raiju", Alexis isobarikbygge, så monteras elementen magnet mot magnet. Varför, och varför är det inte aktuellt i detta fall?

I mitt fall handlar det främst om storlek - lådan måste göras så liten som möjligt.
Alexi får svara för sig...

Med magnet mot magnet ökar man motorstyrkan, får lägre dist och eliminerar risken för blåsljud från element med korgen utåt och kan koppla elementen i serie. Det var/är viktiga faktorer för mig.


Motorstyrka: Menar du att magnetens läckfält påverkar "den andra" högtalaren? Jo lite.
Lägre dist: Ja eftersom de arbetar åt olika håll, när den ena åker in i korgen åker den andra ut ur korgen.
Blåsljud: Nja, jämför man med Kalejdokoms bygge så är ju även hans yttre element vänt som ditt.
Seriekoppling: Om du menar elektriskt så går det utmärkt att koppla dem i serie eller parallell i vilken konfiguration man än väljer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-30 22:13

I avvaktan på tid för fortsatt snickrande har jag skissat vidare på lådan och nu lutar det åt magnet mot magnet men elementen kommer inte sitta helt spegelvända. Det kommer att klarna så snart jag får en stund i garaget härnäst.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Tarzan » 2016-10-30 23:36

Jag blir avundsjuk på din förmåga att såga vinklar som inte är 90° snyggt och bra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2016-10-31 09:36

Det svåraste är att räkna ut vinklarna. Sen har jag en rätt bra kap- och gersåg. Är man bara hyfsat noggrann så brukar det bli bra. Jag har dock bytt sågens originalklinga till en mer fintandad dito och det är stor skillnad.

Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 1303
Blev medlem: 2012-02-19

Re: Isobariksurraunders - en förstudie

Inläggav Johannes » 2016-11-04 22:30

Intressant detta med isobarik. En nackdel med magnet mot magnet är att det blir stor volym mellan elementen och det tar plats.

Jag gjorde lite lyssningar tester med peerless 315swr isobarik vs icke med samma avstämning.
Tyckte det var svårt att höra skillnad på lägre volymer.
Men höjde man så var det lätt att urskilja konstruktionerna åt . Den icke isobarik blev monoton och entoning tröttande att lyssna på. Medan isobarik konstruktionen förblev artikulerande och intressant att lyssna på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Isobariksub - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-18 15:49

Bump!

Detta projekt, som så många andra, tog en annan väg efter lite vila. Inspirerad av tråden om Grimm Audio och deras subbas LS1 (som ju ligger på golvet med elementet riktat rakt uppåt) vill jag utvärdera möjligheteten att göra något liknande, men nerskalat till mindre storlek och, så klart, med lite lägre kapacitet gällande SPL och djupbas. Mina tester tidigare i tråden handlade ju mer om stativhögtalare med dessa basar och då gällde det att hålla nere lådvolymen till ett minimum. Nu är jag nyfiken på att testa att gå upp lite i storlek och underavstämma lådan.

Första momentet blir då att yxa till en ny testlåda. Jag gjorde måtten baserade på 19 mm MDF, men glömde det när jag istället tog en 18 mm spånskiva - så passningen mellan sidorna diffar lite (om någon undrar :oops: ).

Bild

Att jag väljer att montera basarna rygg mot rygg beror främst på svårigheten att montera det inre elementet om det skulle vändas lika det yttre. Och det påverkar inte totalvolymen på lådan så särskilt mycket:

Bild

Mellanrummet dämpas med lite Biltema-filt (har ingen aning om det gör nytta, men det skadar väl inte :) ):

Bild

För att kunna variera nettovolymen på lådan skruvar jag inte fast bottenskivan:

Bild

Bottenskivan fixeras istället med några tvingar, som samtidigt gör att lådan blir (nästan) helt tät:

Bild

Nu ska jag äta - sen ska jag mäta. På återseende!

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster