Transmission Line - en förstudie

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-17 21:29

jonasp skrev:Aha, för att mäta i brygga så att säga? Du mäter impedans via spänning?

Ja, jag lästa om impedansmätning i REW och där rekommenderar man att använda hörlursutgången på ljudkortet och sedan skapa en spänningsdelning via ett 100 ohms motstånd före högtalaren. Finns det kanske andra metoder?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-03-19 18:35

Ja, mitt mätsystem kan mäta impedans "direkt" med en specialkabel. Fast det är ett stickspår...

... tillbaka till din transmissionslinje! Jag kan inte så mycket om TL, däremot förväntar jag mig en förändring både i impedanskurva och frekvensgång när du stoppar in dämpmaterial i "röret". Dämpmaterialet ändrar ju rörets akustiska impedans, och därmed dess bidrag till frekvensgången. Denna sammanställning (den är lång) bör vara av värde:

http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Anatomy.pdf

(Ursäkta om du redan länkat till den!)

Edit: kolla specifikt hur impedanskurvan ändras när avstämningen ändras. Detta är vad jag fiskar efter!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-19 19:41

Jo, jag har läst den länkade pdf:en, dock ej till fullo förstått dess innehåll :oops: .
Nu är det emellertid ett paket på väg från Electro:kit i Malmö, innehållande ett 100 ohms motstånd, några telepluggar, kopplingstråd och en bit krympslang.
Så får vi se vad farbror Frej kan hitta på :) .

Som jag skrev i min redigerade post tidigare har jag läst någonstans om att dämpningen ska släcka i princip allting över den bas man vill ha kvar i porten, så det talar för att jag bör mäta lite annorlunda, alternativ lära mig hur man adderar portens bidrag till direktljudet genom att tolka närfältsmätningarna.
Jag är beredd på att det kan ta lite tid att komma rätt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav jonasp » 2018-03-19 22:51

Kul! Heja heja! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav aisopos » 2018-11-15 23:31

Hepp.
Vad hände sen? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-16 12:12

Tackar som frågar :) . Det blev bara en förstudie. I förra veckan slaktade jag testlådan. Mitt fokus ligger nu på att få till den moddning av mina dipoler som jag värkt på alldeles för länge och filosoferat kring i tråden om Cardioidbas - den tråden vaknar nog till liv inom kort!

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav aisopos » 2018-11-17 14:47

Och tack för att du svarade. :)

Jag började plötsligt och nyligen intressera mig för TL och måste ju börja med att studera lite vad folk tidigare har kommit fram till resp lyckats med.


Vad är anledningen till att du inte gick vidare?
Hann du med några utvärderingar?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-18 09:43

Tråden handlade ju egentligen om vad man kan göra med några Peerless-basar som annars bara ligger och skrotar i garaget. Jag provade isobaric, dipol och TL, men insåg väl att inga av dom två första varianterna blev något särskilt bra. TL strandade främst på att jag inte hade tid att forska vidare plus det faktum att jag ju redan har för mycket/många högtalare och ingen plats att placera ytterligare ett par (rätt så skrymmande pjäser). Dessutom har jag ju med åren blivit ganska kräsen och inser att det förmodligen inte skulle bli bättre än något av det jag redan har; mina dipoler och tweakade Carlsson är helt enkelt så bra att jag inte har behov av att byta dom. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav EmuMannen » 2018-11-18 14:16

aisopos skrev:Jag började plötsligt och nyligen intressera mig för TL och måste ju börja med att studera lite vad folk tidigare har kommit fram till resp lyckats med.

Jag har också varit rätt intresserad men aldrig byggt något. Jag har räknat och simulerat en del. Tyvärr så har jag inte någon kopia av Martin J. Kings MathCad modeller så jag lärde mig att räkna på TM med Hornresp i stället. En TL högtalare som imponerat stort på mig är Heed Enigma (går att provlyssna hos Ljudmakarn). Elementen som används är rätt generiska från Morel men den stora frågan var måtten? Tydligen tillverkar Heed högtalarna i Ungern och medan jag gjorde lite research så snubblade jag över några bilder från fabriken på något Ungerskt forum. Utifrån de bilderna är det inte särskilt svårt att klura ut måtten (baserat på yttermåtten). Sen var det filtret... Ett klart lockande TL-projekt. ;)

post-29197-0-33353500-1450827586.jpg
post-29197-0-33353500-1450827586.jpg (43.63 KiB) Visad 1189 gånger

post-29197-0-43608000-1450827614.jpg
post-29197-0-43608000-1450827614.jpg (27.26 KiB) Visad 1189 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav paa » 2018-11-18 17:27

EmuMannen skrev:
aisopos skrev:Jag började plötsligt och nyligen intressera mig för TL och måste ju börja med att studera lite vad folk tidigare har kommit fram till resp lyckats med.

Jag har också varit rätt intresserad men aldrig byggt något. Jag har räknat och simulerat en del. Tyvärr så har jag inte någon kopia av Martin J. Kings MathCad modeller så jag lärde mig att räkna på TM med Hornresp i stället. En TL högtalare som imponerat stort på mig är Heed Enigma (går att provlyssna hos Ljudmakarn). Elementen som används är rätt generiska från Morel men den stora frågan var måtten? Tydligen tillverkar Heed högtalarna i Ungern och medan jag gjorde lite research så snubblade jag över några bilder från fabriken på något Ungerskt forum. Utifrån de bilderna är det inte särskilt svårt att klura ut måtten (baserat på yttermåtten). Sen var det filtret... Ett klart lockande TL-projekt. ;)

En viktig del av en ljudledning är fördelningen av dämpmaterial längs pipan, det kan man inte se från dessa bilder.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav EmuMannen » 2018-11-18 19:07

paa skrev:En viktig del av en ljudledning är fördelningen av dämpmaterial längs pipan, det kan man inte se från dessa bilder.

Så sant, det får man simulera och prova sig fram till...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7320
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-18 22:26

Intressant... lite reverse engineering 8) .
Impedansmätning är väl ett av de mer väsentliga verktygen för att verifiera att dämpning blir rätt.

Yttermått enligt någon Ungersk webshop: 21x27x74 cm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Transmission Line - en förstudie

Inläggav Nattlorden » 2018-11-19 13:49

skulle kanske gå att sätta diskanten på framsidan iställer för så pass lutad på toppbaffel om man tror mer på det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster