Dell laddare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius

Dell laddare

Inläggav radelius » 2016-10-09 20:01

Hej, jag har ett förstärkarsteg som jag driver med ett 45w hp aggregat från en laptop. Inga problem men kanske lite klent. Hittade en 90W Dell laddare och den mäter ok obelastad, jag kan även lasta ner det med motstånd rätt hårt utan problem men när jag jackar in den till stärkaren tvärvägrar den. Dell verkar använda mittstiftskontakten på annat sätt än HP.
Någon som har erfarenhet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Dell laddare

Inläggav Perfector » 2016-10-09 20:04

radelius skrev:Hej, jag har ett förstärkarsteg som jag driver med ett 45w hp aggregat från en laptop. Inga problem men kanske lite klent. Hittade en 90W Dell laddare och den mäter ok obelastad, jag kan även lasta ner det med motstånd rätt hårt utan problem men när jag jackar in den till stärkaren tvärvägrar den. Dell verkar använda mittstiftskontakten på annat sätt än HP.
Någon som har erfarenhet?

Jag misstänker att polariteten är omkastad, dvs datorn har plus i ytterkanten med en brytare för batteriet som går på när laddaren dras ur.
Stärkaren har i så fall plus i mitten och jord på utkanten.
Det bör finnas omvandlare att köpa som kan växla polaritet.
Det brukar vara 2 stift som man vrider 180 grader för att byta polaritet.
Kan inte svära på att jag har rätt, men det verkar logiskt av din beskrivning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-09 20:44

Det kan inte vara så enkelt att mittstiftet är för smalt, och inte får kontakt?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2016-10-09 23:10

Nej nej, jag har inga kontakter, de är bortklippta:) Har labbat vidare på en förstärkarmodul vid sidan om. Och det verkar som att Dellaggregatet inte klarar att starta upp om det ligger en kondensatorbank emellan. Mittstiftet på
Dell verkar bara vara till för kommunikation och identifiering mellan dator och laddare. Har surfat en del och fått det bekräftat. HP har också tre tåtar men där måste trean vara ansluten till plus för att aggregatet ska starta, någon form av sense pinne kanske?!
Jag ska testa att koppla förbi kondensatorbanken vid tillfälle.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-10-10 08:12

Sök exempelvis på
"Dell charger third pin"
och du ska få svar
och hacknings tips med.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-10 08:45

Ah ok.. Kan Dell-laddaren ha ett väldigt känsligt kortslutningsskydd kanske? En urladdad kondensatorbank är ju rätt lik en kortslutning precis i början.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2016-10-10 18:22

Tack för tipsen, tredje tåten är en identifikationskanal mellan dator och laddare.
Har jackat ur kondingarna och då lirar nätdel och förstärkare som de ska, skulle gissa på att 1000-4700uF funkar men med 10uF kan man i bästa fall mjölka igång aggregatet genom att kondingarna är partiellt laddade. På mina TPA3118 kort sitter det sammanlagt drygt 1000uF och det är inget problem.
Sedan är ju frågan om och hur mycket kondingar som faktiskt behövs mellan en switshad nätdel och ett klass D steg?!
För övrigt låter de oförskämt bra dessa små steg:)
/S

Återgå till DIY-forum