Söker tips på element i smidigt topp-system.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Söker tips på element i smidigt topp-system.

Inläggav BPM » 2016-10-16 12:21

Använder idag mina LTS 3v som toppar över 80Hz och visst, det fungerar utmärkt, men självklart är de galet stora för att användas på det viset.
Har därför börjat fundera på att downsiza..och då ganska rejält. Jag kör 4st basar med CSS SDX10 och har märkt att de spelar fint även om jag delar högt. 120-140Hz är inga problem..och då basarna spelar mot golvet i rätt små slutna lådor (drygt 30L) tänker man inte på dem som just basar så ett par riktigt små, gärna väggmonterade, toppar skulle kunna va rätt häftigt. Stort ljud från små lådor.
För att rätt "effekt" ska infinna sig söker jag dock något som är mindre än en traditionell stativhögtalare. Tänk iP i storlek eller mindre.

Utbudet på marknaden är ju ganska litet när det kommer till rena toppsystem så blir väl till att testa att bygga något. Visst, iP finns ju men hur ofta ser man dem på marknaden och att köpa nytt blir för dyrt. Särskilt som jag är nöjd med hur nuvarande system låter. Då vill man hålla det quick´n dirty och även så billigt som möjligt.

Vad jag önskar:
Utsträckning som räcker för att smidigt kunna möta upp basar vid 100Hz. 120 och kanske även 140Hz kan fungera fint men lite marginal för laborerande vill jag ha.
Bra ljudkvalitet, så klart.
Tillräcklig effekttålighet för att delade neråt kunna få igång foten i ett 25kvadrat vardagsrum. Inte disconivåer, men nog för att börja digga och framförallt nog för att man vid "vanliga" (vad det nu är) lyssningsnivåer ska kunna slappna av och inte oroa sig, välja skiva efter dynamiskt omfång osv. Återigen, tänk iP som skulle täcka behovet.
En liten låda. Under 5L och slutet. Det gör att vi nog får utsluta element större än 5".

Kan marknaden dåligt, så tips på lämpliga bas-mid att titta på mottages med tacksamhet.
Som diskant funderar jag på denna: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... tbcdgb-dxt
..men inget är skrivet i sten.

Tips och idéer?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Söker tips på element i smidigt topp-system.

Inläggav Perfector » 2016-10-16 12:34

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-16 13:03

Perfector skrev:Det borde ju finnas nå't för dig här i så fall.
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-hoegtalare/
Samt denna
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-diskanter/

Har kollat lite men de mest intressanta elementen där är inte runda.. Eländiga att försänka.
Finns element där som säkert är jättefina i en 2-vägare som ska spela så fullrange som möjligt men de mest intressanta jag hittade (tillräckligt små och med god effekttålighet) verkar ha krutet lagt på att spela en så djup bas som möjligt för storleken.. Jag behöver inget fs på 45Hz utan ser hellre att känsligheten tar ett par kliv uppåt.
Märker nu att min önskehögtalare är lite knivig att hitta.. Finns fina element, men behöver som sagt inte lågbasen och ser gärna en känslighet om 88dB nånstans och gärna uppåt...
Ytterligare ett krav är att elementet är diskret.. Ingen mening att försöka gömma en högtalare på väggen om elementet är knallgult..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 13:06

BPM skrev:
Perfector skrev:Det borde ju finnas nå't för dig här i så fall.
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-hoegtalare/
Samt denna
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-diskanter/

Har kollat lite men de mest intressanta elementen där är inte runda.. Eländiga att försänka.
Finns element där som säkert är jättefina i en 2-vägare som ska spela så fullrange som möjligt men de mest intressanta jag hittade (tillräckligt små och med god effekttålighet) verkar ha krutet lagt på att spela en så djup bas som möjligt för storleken.. Jag behöver inget fs på 45Hz utan ser hellre att känsligheten tar ett par kliv uppåt.
Märker nu att min önskehögtalare är lite knivig att hitta.. Finns fina element, men behöver som sagt inte lågbasen och ser gärna en känslighet om 88dB nånstans och gärna uppåt...
Ytterligare ett krav är att elementet är diskret.. Ingen mening att försöka gömma en högtalare på väggen om elementet är knallgult..*s*

Stort lycka till i dittsökande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-16 13:32

Tackar!

Detta element ser lite intressant ut.. http://www.hifikit.se/images/4259/15w-4434g00.pdf

Kanske onödigt stort, men fina parametrar. Bra effekttålighet i kombination med hög känslighet för storleken, 4,3mm linjär slaglängd enkel väg vilket nog lär räcka för användningsområdet och att det sedan är både diskret och hyfsat billigt gör ju inget..
Mycket lågt Q dock. Frågan är om man får ner det till 100Hz behagligt i slutet..men går det blir ju lådan liten.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 13:59

http://www.monacor.se/produkter/6-1/
Här finns flera runda i samma storlek (6½")

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-10-16 17:35

Du verkar ju gilla LTS-talarna. Kan du inte bygga om dem till dedikerat toppsystem istället för att ge sig ut på nytt gungfly? Har för mig det även fanns sådana varianter, konstruerade för att delas mot bassystem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-16 17:46

Det föreslog jag i en tidigare tråd, du kan använda mellan- och diskantregister från LTS-3v i en liten låda och dela mot dina baslådor.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-16 19:41

+1

Det ger dessutom budget noll kronor.

Om vi bortser från det, vad har vi för budget?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-16 20:04

Jodå, jag gillar LTS storligen och just därför vill jag inte bygga om dem. Nu har jag ju skön konarea i midbasen så att bygga 2v-f1 av dem vore att göra dem sämre för att komma ner i storlek..
Oacceptabelt. De får vara precis som de är. Vad jag söker är alltså inte direkt en ersättare för LTS, de är ju min referens och ska finnas kvar i alla fall under tiden bygget håller på. Kan jag inte nå något som i alla fall närmar sig LTS i kvalitet så blir det inte några ersättare. Då lever jag med storleken så får bygget bli surroundhögtalare istället.

Budget? Tja.. Ingen bestämd gräns, då man kan hamna i läget att lite mer pengar ger stora förbättringar men ambitionen är väl att försöka hålla sig under 4k i total kostnad. Blir det bra, men inte bra nog för att kunna ersätta LTS (vilket de förmodligen inte blir.. Kan snacket om att det inte är Ino men konstruktören är ju ändå Ingvar och att snabba ihop något som blir bättre än något som han konstruerat t.o.m elementen till är väl kanske inte att räkna med..) så är planen att bygga 3st till och få ihop till ett biosystem. Då kan man ju växla mellan LTS och de andra bara genom att toggla Speaker A och B på receivern..

Mest handlar planen alltså om att det suger i byggtarmen och då jag alltså inte har för avsikt att "slå" LTS på fingrarna så vore det helt enkelt kul att bygga något som kan skapa ett stort ljud, med basarna, men som knappt syns.. Blir det riktigt bra så kan jag offra det sista i kvalitet för att komma ner så pass i storlek men jag köper inga större kompromisser..
Därför är normal stativar-storlek inte tillräckligt litet för att uppnå önskad effekt även om det skulle bli bättre ljudmässigt. Uppnår jag inte effekten jag är ute efter så kan jag lika gärna köra LTS. För stort eller mycket för stort kan kvitta, om det är för stort...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-10-16 20:46

Kan en idé vara att kolla på Vifa P17WJ kanske? Dessa påminner om Ino B67 som sitter i i6, och de är MYCKET bra. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-16 21:20

Fostex skrev:Kan en idé vara att kolla på Vifa P17WJ kanske? Dessa påminner om Ino B67 som sitter i i6, och de är MYCKET bra. :)

Jo, de är bra element men för stora. En högtalare med 6.5" bas ger inte den önskade visuella effekten. T.o.m PL14, ett annat element jag gillar, är större än jag hoppas komma undan med.
Jag har 12st Aura NS3, små 3" element som jag faktiskt tycker är riktigt bra inom sina givna begränsningar men även de är för stora..*s*
De skulle behöva användas i antal, effekttåligheten är sådär, känsligheten usel och Q så högt att med två eller flera snackar vi minst 10L även i sluten låda..

Inte helt lätt detta..

Vore enklare att uppnå kravet på effekttålighet och känslighet om man kunde köra en MTM..men då ramlar storleken iväg..

Rätt konstigt ändå.. Rätt många kör med toppar och basar, och en dedikerad baslösning är inte så ovanlig längre. Trots det finns det jäkligt dåligt med renodlade toppsystem avsedda att användas med en separat baslösning. Är nog bara Ino jag känner till.. Därav behovet av att bygga själv och inte bara köpa något färdigt.

Synd iP är så jäkla ovanliga. Hittade man ett par sådana så skulle jag inte bemöda mig. piP ser man ju ibland men aldrig iP. Kanske inte sålts så många..
Nytt blir alldeles för dyrt dock..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-10-16 21:47

iP kostar strax över 4000:- utan låda. Lådorna är inte överdrivet svårbyggda heller.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-16 21:49

Seas 18RLY kan man trycka in i en 10 l fullmoffad låda och få en tonkurva som ganska perfekt passar delning vid ca 80 Hz.
Grannilssons Pochette med en sluten 10-literslåda är ju i princip en färdig lösning med reservation för om diskanten finns kvar.

/DQ-20

EDIT: Såg att 6,5" var för stort. Solly.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-16 23:25

Du kan ju inte säga runt 5 liter och sedan säga att 6,5" visuellt blir för stort när de passar in perfekt i konceptet och dina grundkrav :D

Men visst, du kan göra en MTM med Dynaudio 15w75 i sluten låda i runt 5 liter också med en D26 diskant emellan, men att hitta de elementen...

Det är ju rätt stor volym du vill spela i trots allt. Backa inte för ett i6-koncept. De ÄR smutta...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-17 00:34

5" bas/mellan
http://www.monacor.se/produkter/5-1/vnr/101420/
Diskant
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/104020/
Filter efter tycke och smak
Passar i små lådor med VAS 9.4 liter
Borde den kunna ge det du söker.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-17 02:55

Liten effekttålighet och slaglängd för önskemålet kanske?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-17 03:03

DQ-20 skrev:Seas 18RLY kan man trycka in i en 10 l fullmoffad låda och få en tonkurva som ganska perfekt passar delning vid ca 80 Hz.
Grannilssons Pochette med en sluten 10-literslåda är ju i princip en färdig lösning med reservation för om diskanten finns kvar.

/DQ-20

EDIT: Såg att 6,5" var för stort. Solly.

Man får väl ta steget ner och titta på CA15RLY kanske, som Naqref använde i tävlingen här på forumet...

Drygt 4 liter och delningen runt 120Hz, 30/18
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-17 05:08

CA15RLY ser ju riktigt bra ut. 87dB är ok, 5mm enkel väg säkert nog för behovet om det delas vid 120Hz och 8ohm nominellt är ingen nackdel (t.o.m en del högre än så vid delningen).. Ska köra en liten simuleringsrunda..

Tänkte på p17.. Finns de ens att få tag i längre?
Angående de 5 litrarna så är inte storleken på lådan ett bekymmer så länge man håller sig där eller under. Det går att trolla bort med lådmåtten. Det är att konen är så stor som 6.5" jag försöker komma ifrån. Samma storlek som i LTS, och elementet ser inte bortkommet ut på den relativt stora baffeln.. Visst kan det bli imponatoreffekt ändå, de 4 SDX låter en del större än så, men ändå inte så små att man skulle häpna.. Själva den synliga bestyckningen vore ju identisk med vad jag har idag, även om lådorna är mindre..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-10-17 07:57

9LAEH i sluten låda? Den piskar på bra! om den är på 9l i Br så borde den bli bra liten som sluten. som ip ungf ;)
Och om känsligheten är för låg så kan du bygga föregångaren,
Ny liten högtalare som finns klistrad här på diy delen. som använder just ca15rly. Men jag hade byggt med visaton al130.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-10-17 08:42

Tänkte också på Skruttens konstruktioner. De är ju välkonstruerade och låter bra.
Medlem i MEK

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-10-17 09:08

9laeh låter väldigt bra. Sen kan du ju kika på troels sida, han har ju några "minis". Sen finns det intressanta byggen på audioexcite.

http://www.audioexcite.com/?page_id=59
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudsp ... ojects.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-17 09:11

Alltså iP är väl bara ca hälften av 5 liter?
Jag tror det är därför det blivit sådan förvirring bland begreppen av elementstorlekar och lådstorlekar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-17 10:40

iP är på ca 3 liter. Studioversionen heter r3.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-17 16:21

schmutziger skrev:9LAEH i sluten låda? Den piskar på bra! om den är på 9l i Br så borde den bli bra liten som sluten. som ip ungf ;)
Och om känsligheten är för låg så kan du bygga föregångaren,
Ny liten högtalare som finns klistrad här på diy delen. som använder just ca15rly. Men jag hade byggt med visaton al130.
Bra tips!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-17 20:04

Läste nu om Pochette..och det är ett riktigt smutt bygge. Frågan är om jag kan komma ner tillräckligt i storlek med den basen..

9LAEH har jag varit nyfiken på i flera år. Läst mycket positivt. Går det verkligen få ner den i storlek så pass?

Men med så stort som 6.5" så kan man ju även annonsera efter P17-LTS och AX-25.. Över 400Hz så vet man ju vad man får i så fall, och saknar jag bidraget ifrån 8-tummaren under det så har jag ju klangmatchade surroundkanaler.
Dock...så har jag funderat.

Har idag spelat en hel del med dels mina Aura-toppar med dubbla NS3 och dels med stativare med EAD 100HD, båda med basarna.. I synnerhet EAD spelar en rätt hälsosam bas i 10L avstämt till 45Hz men det är ändå en del som fattas i värmeområdet jämfört med när man använder LTS 3v som toppar (inte bara där men det är ju där jag lägger fokus nu). Basarna blir så jäkla lätta att integrera snyggt med LTS när det finns nivå och tryck även ovanför delningen..
Att gå upp till 6.5" i en liten sluten låda ger dels att jag frångår ursprungsplanen och dels att jag skulle göra det trots kompromissande..
Ursprungsplanen gäller alltså. Ska jag göra en ändring i vardagsrummet ska jag tjäna så mycket på det när det kommer till storlek att det nästan osynliga, stora ljudet är vad som gäller.. Storlek iP alltså. Kanske helt enkelt skulle köra på dem. Har ju sagt, och står för, att jag inte skulle byta mina LTS mot piP på ljudmässiga grunder men då snackar jag LTS för sig och piP för sig. Jag har haft piP även delade mot basar (inte i klass med de basar jag har nu men ändå.. SLS8 i antal..) och ljudminnet är ju så jäkla dåligt..och jag kan såklart inte svara för hur piP skulle stå sig delade. Och då alltså även iP, om man kan dela vid 100Hz eller högre..
Jag hade som beskrivet i en annan tråd svårt att välja mellan LTS och pi60 men delat vid 100-120Hz blir det ju en helt annan ballpark..
Jag får väl helt enkelt ragga ihop en lyssning på piP/iP delade eller försöka få till en shootout här hemma. Jag har ju en piP-ägare inte så långt hemifrån..(jag utgår ifrån att iP låter likadant om man delar över 100Hz. Även piP är för stora..)..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-17 20:18

Du försöker göra något omöjligt och det är alltid kul.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-17 21:10

MagnusÖstberg skrev:Du försöker göra något omöjligt och det är alltid kul.

Är ju 2016, så inget är väl omöjligt om budget finns..

..men det gör den ju inte..så jo, det kanske är omöjligt.. :D

Konstigt.. När man är i princip hemma med hur det låter börjar man störa sig på storleken..men det är ju så jäkla kul att testa nya grejer. Intresset har gått upp och ner genom åren, men nu är det f-n på topp!!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-10-17 22:02

BPM skrev:9LAEH har jag varit nyfiken på i flera år. Läst mycket positivt. Går det verkligen få ner den i storlek så pass?

Ja, det är inget magiskt med ino element.
2,5-3l liter kan nog bli väldigt trevligt för 95-105Hz delning

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-10-17 22:22

schmutziger skrev:
BPM skrev:9LAEH har jag varit nyfiken på i flera år. Läst mycket positivt. Går det verkligen få ner den i storlek så pass?

Ja, det är inget magiskt med ino element.
2,5-3l liter kan nog bli väldigt trevligt för 95-105Hz delning

Blir högt Q i den lådan.. 0.707 får jag till knappt 5.5L..men det är ju för all del inte stort.. 3-3.5L och det ger sig iväg men en lite tråkig midbaspuckel..som kanske för all del kan vändas till en fördel i övergången mot basar i mitt gipsklädda rum..

Rätt dyrt dock, AL130.. Bygget med filter och byggmaterial hamnar på 4k och tjänar jag verkligen något på att inte helt enkelt tänka iP? Är ju inga större skillnader i pengar...
Surt man inte hört 9LAEH. Bara för att andra gillar den kanske den inte faller mig i smaken...(även om jag nog tror den gör det.. Jag verkar ju dela smak med en hel del här på forat..för inte kan det väl vara så enkelt som att bra skit är bra skit?)..
Mycket trevlig!

Nästa

Återgå till DIY-forum