Kondensatorn i pedalen till min Singer symaskin brann upp

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mannegizen

Kondensatorn i pedalen till min Singer symaskin brann upp

Inläggav Mannegizen » 2016-10-16 16:29

Jag tog en paus i akustikbehandlingen av lyssnings rummet, drack lite juice och slösurfade lite på faktiskt.se.
Plötsligt hör jag att symaskinen i köket börjar gå, springer ut och ser den magiska röken bilda en dimma runt pedalen.

Jag sliter ut sladdarna och börjar givetvis genast felsöka. Hittar en 250V 0,1uF kondensator som har lämnat in.

Går det bra att ersätta den med två (film) 160V 0,22uF i serie?

Eller ska jag helt enkelt utelämna den och stänga av radion i stället? :roll:

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Kondensatorn i pedalen till min Singer symaskin brann up

Inläggav Figge77 » 2016-10-16 16:38

låter lite otroligt att en sådan (film) bara pajjar hux flux. men det du föreslog som byte lär ju funka.
frågan är ju om det är något annat som är fel.
är det någon typ av avstörningskonding?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 16:45

Mannegizen skrev:Jag tog en paus i akustikbehandlingen av lyssnings rummet, drack lite juice och slösurfade lite på faktiskt.se.
Plötsligt hör jag att symaskinen i köket börjar gå, springer ut och ser den magiska röken bilda en dimma runt pedalen.

Jag sliter ut sladdarna och börjar givetvis genast felsöka. Hittar en 250V 0,1uF kondensator som har lämnat in.

Går det bra att ersätta den med två (film) 160V 0,22uF i serie?

Eller ska jag helt enkelt utelämna den och stänga av radion i stället? :roll:

skaffa en konding av rätt värde istället för att labba med annat.
Risken är att du får följdfel om du gör egna lösningar.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-16 16:50

X el. Y-klassad konding, vilken det nu är som inte får gå till kortslutning, kanske kan vara bra.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2016-10-16 17:01

Kondingens uppgift är avstörning, kan utelämnas.

Symaskinen är cirka 40 år gammal, så inte otänkbart att kondingen dött av gammal ålder.

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2016-10-16 17:03

Den gamla har ett stort X, vilket inte hindra den ifrån att kortsluta och ryka av bara fan. :P

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-16 17:40

Då kan det vara trådlindningen i pedalen som rasat.
Antingen hitta en återförsäljare av reservdelar, eller om du inte är nöjd med den så köpa en annan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Mannegizen

Inläggav Mannegizen » 2016-10-16 19:04

Testade med att seriekoppla dom 2 filmkondingar jag hade, det fungerade men jag ska beställa en lämpligare och kontrollera att inget annat är fel.

Jag blev iaf klar med det jag skulle göra idag. :wink:

Användarvisningsbild
ATD

Inläggav ATD » 2016-10-17 12:50

Hej,
Många småmotorer som vi använde är s.k. asynkronmotorer och behöver en spänning som ligger lite fasförskjuten relativt till den drivande växelspänningen.
Det löses med en lämplig konding i häraden 0.1 - 3 micro farad.
Den brukar brinna upp efter att man överbelastat motorn under en lite längre tid. (T.ex: Vår mangel, Vår cementblandare...)
, så att byta den trasiga mot en likartad kombination borde funka, dock bör man vara lite observant om motorn har det kämpigt.

För att förstå varför den sitter i pedalen och inte i symaskinen, uppe vid motorn, så måste man nog titta på kretschemat inklusive motståndet (hastighetsreglaget).

Det där med X och Y låter skojigt (ej referens till Svenska Mad.) skulle vilja vet mer om det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-17 14:20

ATD skrev:Hej,
Många småmotorer som vi använde är s.k. asynkronmotorer och behöver en spänning som ligger lite fasförskjuten relativt till den drivande växelspänningen.
Det löses med en lämplig konding i häraden 0.1 - 3 micro farad.
Den brukar brinna upp efter att man överbelastat motorn under en lite längre tid. (T.ex: Vår mangel, Vår cementblandare...)
, så att byta den trasiga mot en likartad kombination borde funka, dock bör man vara lite observant om motorn har det kämpigt.

För att förstå varför den sitter i pedalen och inte i symaskinen, uppe vid motorn, så måste man nog titta på kretschemat inklusive motståndet (hastighetsreglaget).

Det där med X och Y låter skojigt (ej referens till Svenska Mad.) skulle vilja vet mer om det.

Det är säkerhetsklassningar, men jag hade fel: För båda varianterna gäller att det inte ska gå till kortslutning. X är för fas-nolla, Y för fas-jord.
Don’t just do something, sit there.

Återgå till DIY-forum