Vad tycker faktiskt om Hypexmoduler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asslicker

Vad tycker faktiskt om Hypexmoduler?

Inläggav asslicker » 2016-10-19 21:38

Mitt högtalarbygge börjar närma sig sitt slut och därför är det dags att börja fundera på vad som ska driva dem.

Har funderat en del på att bygga med hypexmoduler. Känns som man får mycket för pengarna jämfört med nya färdiga slutsteg.

Till exempel:

2st UCD180 moduler : https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=2151
1st power supply : https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3140

Vilket alltså skulle bli 2x180w/4ohm

Summa: 230 euro + chassie, kontakter mm. Kanske slutar på cirkus 3k.

Det enda som skulle kunna matcha detta är ju PA steg, eller något beggat Nad-steg.

Pa-steg vill jag gärna undvika, för syns skull 8) (jag vet, jag är konstig)

Hur skulle ni säga att ett hypex-steg står sig mot ett Nad-steg ljudmässigt? För och nackdelar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Vad tycker faktiskt om Hypexmoduler?

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-10-19 21:46

Har du tittat vad som står på forumet om det här ?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
asslicker

Inläggav asslicker » 2016-10-19 22:01

MagnusÖstberg skrev:Har du tittat vad som står på forumet om det här ?

Jag har läst de trådar jag hittat, och tycker det är ganska delade meningar, och inte jättemycket info om just ljudkvalité jämfört med köpesteg.

Jag gissar att 90% av alla på faktiskt skulle säga att PA-steg är mer effekt för pengarna.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-19 22:11

asslicker skrev:Mitt högtalarbygge börjar närma sig sitt slut och därför är det dags att börja fundera på vad som ska driva dem.

Har funderat en del på att bygga med hypexmoduler. Känns som man får mycket för pengarna jämfört med nya färdiga slutsteg.

Till exempel:

Det enda som skulle kunna matcha detta är ju PA steg, eller något beggat Nad-steg.

Hur skulle ni säga att ett hypex-steg står sig mot ett Nad-steg ljudmässigt? För och nackdelar?

Jag kör med precis den kombinationen i tv-anläggningen. Jag tycker det funkar väldigt bra. Där har jag inte jämfört med något annat, men i huvudanläggningen byttes ett hembyggt Nelson Pass Aleph5 ut mot UcD400HG med "gammaldags" nätdel. Den låter kanonbra.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-19 22:27

asslicker skrev:Mitt högtalarbygge börjar närma sig sitt slut och därför är det dags att börja fundera på vad som ska driva dem.

Till exempel:

Summa: + chassie, kontakter mm. Kanske slutar på cirkus 3k.

Jag äger ett par UCD180 men kör dom inte. Anser dom värdelösa eftersom jag inte klarar av den diskant dom presterar. Får helt enkelt värk i öronen efter säg 10 min och som håller i sig i några dagar och under den tiden är också hörseln nedsatt. Det verkar som om dom uppväcker en 30år gammal hörselskada som jag hoppas hade läkt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-20 10:01

asslicker skrev:Vilket alltså skulle bli 2x180w/4ohm

Det finns ju en hel del begagnat som möter de kraven om effekt och pris. Kostnaden för chassie, kontakter mm. tenderar att dra iväg rätt rejält om man inte är händig verkstadssnubbe själv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-10-20 10:04

Dvs ca 2x90W i 8 Ohm, vilket väl inte låter så imponerande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-10-20 11:54

paa skrev:

Dvs ca 2x90W i 8 Ohm, vilket väl inte låter så imponerande?

De anger väl 2x120W i 8 Ohm (1% THD) i sina datablad?

Tell

Inläggav Tell » 2016-10-20 13:17

http://www.ebay.com/itm/Assembled-LJM-L ... SwP~tW4Q5e
http://connexelectronic.com/product_inf ... cts_id/118

Kanske kan vara ett alternativ? Jag byggde ihop ett par såna i en egen hemmabyggd liten lådda för nåt år sen som jag driver mina två baslådor med. Låter fint :)
Finns iofs nyare modeller, L25D ska väl vara "senaste", men vad exakt som är bättre vet jag inte. Jag valde L15D iaf för den där inbyggda högtalarskyddskretsen.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-10-20 19:58

Flint skrev:Jag äger ett par UCD180 men kör dom inte. Anser dom värdelösa eftersom jag inte klarar av den diskant dom presterar. Får helt enkelt värk i öronen efter säg 10 min och som håller i sig i några dagar och under den tiden är också hörseln nedsatt. Det verkar som om dom uppväcker en 30år gammal hörselskada som jag hoppas hade läkt.

Har deras moduler för inbyggnad. Har haft AS2.100d och nu även PSC2.400D och känner inte alls att de skulle vara så ljusa att öronen trillar av. Nu är det ju inte samma moduler så det kan hände att de är olika i karaktären. För jag tycker verkligen inte om vassa slutsteg. Eller oxå är det så att mina element är lite av den "mörkare" sorten som jag haft tillsammans med dessa hypex moduler.

Jag tycker (i alla fall inbyggnads modulerna med DSP) att de är prisvärda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-20 20:17

hi_pot skrev:
Flint skrev:Jag äger ett par UCD180 men kör dom inte. Anser dom värdelösa eftersom jag inte klarar av den diskant dom presterar. Får helt enkelt värk i öronen efter säg 10 min och som håller i sig i några dagar och under den tiden är också hörseln nedsatt. Det verkar som om dom uppväcker en 30år gammal hörselskada som jag hoppas hade läkt.

Har deras moduler för inbyggnad. Har haft AS2.100d och nu även PSC2.400D och känner inte alls att de skulle vara så ljusa att öronen trillar av. Nu är det ju inte samma moduler så det kan hände att de är olika i karaktären. För jag tycker verkligen inte om vassa slutsteg. Eller oxå är det så att mina element är lite av den "mörkare" sorten som jag haft tillsammans med dessa hypex moduler.

Jag tror som jag skrev att mitt problem beror på den gamla skadan. Det är mycket störande. Rent lyssningsmässigt tycker inte jag heller att UCD180 är för ljusa. Tippar att problemenområdet ligger över det hörbara området. Rester av switchfrekvensen finns ju kvar på utgången. Även vanliga transistorhäckar väcker normalt obehaget men om jag beskär toner över 20kHz 12dB/oktav med ett ingångsfilter på slutsteget fungerar det skapligt. På ett switchat steg går ju inte det eftersom det är det switchade stegets eget utgångssteg som lämnar störningen och där har ju tillverkaren redan satt ett filter som dock inte klarar att dämpa switchfrekvensen helt.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-10-20 21:03

Flint skrev:
hi_pot skrev:

Jag tror som jag skrev att mitt problem beror på den gamla skadan. Det är mycket störande. Rent lyssningsmässigt tycker inte jag heller att UCD180 är för ljusa. Tippar att problemenområdet ligger över det hörbara området. Rester av switchfrekvensen finns ju kvar på utgången. Även vanliga transistorhäckar väcker normalt obehaget men om jag beskär toner över 20kHz 12dB/oktav med ett ingångsfilter på slutsteget fungerar det skapligt. På ett switchat steg går ju inte det eftersom det är det switchade stegets eget utgångssteg som lämnar störningen och där har ju tillverkaren redan satt ett filter som dock inte klarar att dämpa switchfrekvensen helt.

Switchfrekvensen ligger ju över 300kHz. Vanliga diskanter har rätt hög impedans vid så höga frekvenser så det blir väldigt lite ljud av det. Det ska nog till rätt speciella förutsättningar för att detta ska bli ett problem.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-20 22:07

HenrikE skrev:Switchfrekvensen ligger ju över 300kHz. Vanliga diskanter har rätt hög impedans vid så höga frekvenser så det blir väldigt lite ljud av det. Det ska nog till rätt speciella förutsättningar för att detta ska bli ett problem.

Ja, jag vet. Det låter långsökt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-10-22 18:17

Nja, kan hända många konstiga saker med switchade steg. Jag testade LCaudio modulerna och då vred man på spolen på korten för att minska de hörbara störningarna :? ...men nu är ju Hypex modulerna mycket bättre (vågar jag mig helt klart på att påstå).

//Michael

Återgå till DIY-forum