Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Svara på frågan om vilken tolerans du har på dina kondingar och på vilken tolerans men kan förvänta sig av de 22uF kondingar som National förväntar sig.
skrutten skrev:Vart i BPA-200 schemat sitter denna konding egentligen?? Jag har ingen sån konding i den dokumentation jag har (1997-09-19) är det verkligen en BPA-200 som du tänkt bygga???
Om det rör sig om Ci så tycker jag att den gott och väl kan vara 68uF, men det finns oxå andra lösningar på problemet om man så vill.
Edit:
Aha jag ser nu schemat, men det innehåller inte alla de komponenter som National använder, det är liksom bara en pricip skiss - den riktiga BPA-200 saknar dessa kondingar. Se på stycklistan där är komponenterna som skall användas.
skrutten skrev:Som jag ser det kommer det förenklade schemat inte att fungera. Där saknas minst en viktig komponent på mute pinnen. Men om du läser igenom dokumentationen för LM3886 så klarnar det nog vad som behövs för att allt ska fungera.
skrutten skrev:Va bra då är vi ju faktiskt överens. Allt finns inte i schemat.
Den undre gränsfrekvensen kommer att påverkas av dina kondingar vad den blir får du ur formeln F = 1/(2*PI*R*C)
Alltså F = 1/(2*3.14*1000*20). Man kan med fördel lägga denna brytfrekvens ca 5-7ggr under lägsta frekvens som skall återges (20Hz?). Man får då liten fasvridning och mkt jämnfrekvensgång ovan 20Hz. Utav denna orsak skulle jag ha använt 68uF och inte 20uF eller 22uF.
Pelle1987 skrev:ja förstod de:p men de måste ju bara va å öka värdet på motståndet så blir ju frekvensen rätt eller?
skrutten skrev:Pelle1987 skrev:ja förstod de:p men de måste ju bara va å öka värdet på motståndet så blir ju frekvensen rätt eller?
Jepp men detta påverkar förstärkningen så även andra värden måste ändras. Dessutom blir det lite mer brus i steget när resistanserna ökar. Det blir liksom en avvägnings fråga.
En annan sak att fundera över är ev. offsetspänning på utgången och hur detta löses utan servo. De LM3886 jag byggt med har haft lite varierande offset.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster