Edison One

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Edison One

Inläggav petersteindl » 2016-10-27 10:42

Morello skrev:
DQ-20 skrev:
Morello skrev:Mja, det går inte att plocka en signal på anodsidan som följer gallret; signalerna är nämligen i motfas.


Jajaja, men du förstår nog vad jag menar. Förstärkningen kan bli "nära -1" i anodföljaren istället för "nära 1" med en katodföljare. Med anodföljare blir konstruktionen inverterande. Engelska Audio Note har kört med anodföljare. Varför vet jag inte.

/DQ-20


Jag vill hävda att det inte finns något som heter "anodföljare"; det vi talar om är ett GK-steg med så mycket katoddegenerering att förstärkningen från galler till anod blir cirka -1.
Ett sådant steg kommer dock ha alldeles för hög utgångsimpedans (cirka Ra, dvs några tiotals kiloohm) för att vara användbart som utgång på ett försteg.
.


Det går väl att lägga ett återkopplingsmotstånd från anod till galler för att på så sätt skapa en virtuell jord. Då är väl EF86 ett bra rör med låg Millers ö och mu på 160.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Edison One

Inläggav DQ-20 » 2016-10-27 10:55

Morello skrev:
DQ-20 skrev:
Morello skrev:Mja, det går inte att plocka en signal på anodsidan som följer gallret; signalerna är nämligen i motfas.


Jajaja, men du förstår nog vad jag menar. Förstärkningen kan bli "nära -1" i anodföljaren istället för "nära 1" med en katodföljare. Med anodföljare blir konstruktionen inverterande. Engelska Audio Note har kört med anodföljare. Varför vet jag inte.

/DQ-20


Jag vill hävda att det inte finns något som heter "anodföljare"; det vi talar om är ett GK-steg med så mycket katoddegenerering att förstärkningen från galler till anod blir cirka -1.
Ett sådant steg kommer dock ha alldeles för hög utgångsimpedans (cirka Ra, dvs några tiotals kiloohm) för att vara användbart som utgång på ett försteg.
.


Nej, det är inte vad som brukar avses med "anode follower". Jag håller med om att termen är missvisande och du är inte den första att påpeka det men den verkar vara etablerad bland rörfreaks. Det är därför jag ofta använder citattecken för att markera att det inte är mitt uttryck. Jag har lagt in en bild som visar vad tror de flesta menar. Kopplingen använder spänningsåterkoppling istället för strömåterkoppling och har inte katodföljarens fördel i form av hög ingångimpedans. AR har en variant på kretsen för sina fasvändare (t.ex. D40) men langar in en extra katodföljare efter GK-steget som driver noden R1,R2 i bilden.

http://www.r-type.org/articles/ch3-006.jpgBild
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Edison One

Inläggav Morello » 2016-10-27 11:36

Alright, då förstår jag vad du menar; ett GK-steg med återkoppling från anod till galler alltså. Någon följare blir det dock inte. :)


danfra, beställde du den där trafen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-27 20:45

Morello skrev:Alright, då förstår jag vad du menar; ett GK-steg med återkoppling från anod till galler alltså. Någon följare blir det dock inte. :)


danfra, beställde du den där trafen?


Intressant diskussion! Inser att jag har lite att lära om rör.

Trafon ligger på skrivbordet bredvid Edison. Tyskarna lyckades tom få fart på Posten :D .
Blir helgens nöje att skruva in. Skall bara hämta min nyinköpta reostat först. Har ingen aning om resten av spänningsreglering är i bra skick.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Edison One

Inläggav Nattlorden » 2016-10-27 21:49

Alla tumma hållna härifrån att det blir precis så bra som du förtjänar!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Edison One

Inläggav DQ-20 » 2016-10-28 01:06

petersteindl skrev:
Morello skrev:
DQ-20 skrev:
Jajaja, men du förstår nog vad jag menar. Förstärkningen kan bli "nära -1" i anodföljaren istället för "nära 1" med en katodföljare. Med anodföljare blir konstruktionen inverterande. Engelska Audio Note har kört med anodföljare. Varför vet jag inte.

/DQ-20


Jag vill hävda att det inte finns något som heter "anodföljare"; det vi talar om är ett GK-steg med så mycket katoddegenerering att förstärkningen från galler till anod blir cirka -1.
Ett sådant steg kommer dock ha alldeles för hög utgångsimpedans (cirka Ra, dvs några tiotals kiloohm) för att vara användbart som utgång på ett försteg.
.


Det går väl att lägga ett återkopplingsmotstånd från anod till galler för att på så sätt skapa en virtuell jord. Då är väl EF86 ett bra rör med låg Millers ö och mu på 160.

Mvh
Peter

Ja, det är ju ett inverterande steg men den virtuella jorden kommer att slira ganska mycket eftersom rören har mycket begränsad förstärkning jämfört med en opamp. Jag tror heller inte att man måste bry sig så mycket om Millerkapaciansen när förstärkningen är -1. I vilket fall som helst är det bara fånerier att köra den som linjedrivare. Kretsen har i princip bara existensberättigande som fasvändare. Och den dög som sagt i modifierad form till AR.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Edison One

Inläggav petersteindl » 2016-10-28 01:49

DQ-20 skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:
Jag vill hävda att det inte finns något som heter "anodföljare"; det vi talar om är ett GK-steg med så mycket katoddegenerering att förstärkningen från galler till anod blir cirka -1.
Ett sådant steg kommer dock ha alldeles för hög utgångsimpedans (cirka Ra, dvs några tiotals kiloohm) för att vara användbart som utgång på ett försteg.
.


Det går väl att lägga ett återkopplingsmotstånd från anod till galler för att på så sätt skapa en virtuell jord. Då är väl EF86 ett bra rör med låg Millers ö och mu på 160.

Mvh
Peter

Ja, det är ju ett inverterande steg men den virtuella jorden kommer att slira ganska mycket eftersom rören har mycket begränsad förstärkning jämfört med en opamp. Jag tror heller inte att man måste bry sig så mycket om Millerkapaciansen när förstärkningen är -1. I vilket fall som helst är det bara fånerier att köra den som linjedrivare. Kretsen har i princip bara existensberättigande som fasvändare. Och den dög som sagt i modifierad form till AR.

/DQ-20


iPhone gör om Miller kap till Millers ö :lol: :) ser jag. Du förstod i alla fall. Man kan faktiskt spinna vidare på en sådan koppling genom att även applicera positiv strömåterkoppling i kretsen. Då händer en rolig sak. Röret kommer därigenom att verka såsom dess förstärkningsfaktor skjuter i höjden och utimpedansen kan sättas till att gå mot noll om man så vill. :) Då blir det verkligen en virtuell jord i summationspunkten, men millerkapacitansen kommer in och sätter gränsfrekvensen i open loop. Sådana kopplingar kan fås att låta enastående rent och snyggt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-29 16:50

Sådär ja. Operationen utförd. Trafon passar perfekt. Slapp till och med att borra ett hål!
Utan rör dvs olastat så är det inga problem att få ut 470V. Behövde bara skruva lite på poten.
Med rör så får jag ut drygt 400V med potten i botten vilket är drygt 20k. Det ligger mao 120k + 20k på basen på trissan.
Då är frågan vad jag gör nu? Om man tittar i schema på www.erikassson.se så skulle man kunna ge sig på 15k motståndet ovanför potten.
Enligt mina egna beräkningar så borde 15k bli 60k för att komma upp i 470V. Lägga sig lite under verkar bra så kan man skruva på potten sen.
Tänker jag rätt.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-29 19:45

Rättelse. Det är inte 120k+20k utan 120k+0k vilket är logiskt. Både mätte och tänkte fel.

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Edison One

Inläggav MartinX » 2016-10-29 21:13

Börja med att mäta vad spänningen är direkt efter likriktningen, mät också vad du får efter kapacitansmultiplikatorn, det är den första TIP50 transistorn, om inspänningen är för låg hjälper det inte att modifiera regulatorn. Du kan ju ha något fel i förstärkaren som gjorde att den gamla trafon gav upp, du kan mäta hur mycket ström det går ut ur regulatorn genom att mäta spänningen över 5ohms motståndet. Man kan också ersätta 100mA säkringen innan likriktningen med ett 1ohms motstånd och mäta spänningen över det för att få fram strömmen ut ur trafon, detta funkar bäst om du har en multimeter som kan mäta växelspänning true RMS då vågformen kommer att vara konstig.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-29 22:44

Mätte över 5 ohmaren. 0,15V vilket ger 30mA. Känns inte orimligt. Hittade en skum grej. Vid tillslag så ligger spänningen kvar vid 470V för att efter 5-10sek sjunka mot 400V. Någon som har en aning vad det vara?

Användarvisningsbild
MartinX
 
Inlägg: 165
Blev medlem: 2004-09-07
Ort: Västra Frölunda

Re: Edison One

Inläggav MartinX » 2016-10-29 22:59

Spänningen sjunker när rörens katoder värms upp och rören börjar dra ström kanske, inte helt normalt efter en regulator som borde hålla spänningen ganska konstant, vad händer med inspänningarna?

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-30 10:45

Inspänningen sjunker och orkar inte hålla 185VAC. Gjorde en strömmätning och den dra över 40mA AC. Mellan 40-50mA tills spänningen sjunker till 400VDC. Sen indikerar min multimeter avbrott! Trafon orkar inte leverera mer än 40mA enligt spec. Frågan är om konstruktionen behöver mer ström eller om reglering inte mår bra. Har mätt på alla komponenter och de verkar tillsynes friska. Nu har jag inte bytt lytarna i denna. De mäter capacitansmässigt ok men det är ju ingen garanti. Trossarna verkar hela också. Alla motstånd är ok.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Edison One

Inläggav Laila » 2016-10-30 12:34

Har hört att gamla lytar kan vara kass trots att kapacitansen når upp till spec. men
att däremot impedansen(ESR) blivit alldeles för hög för nöjaktig funktion . . . typ.
Ett sätt kan vara att försöka att omformera lytarna genom att börja med en låg
spänningssättning som successivt, kanske under några timmar eller mer sakta ökas
upp till märkspänning, om det nu är lytarna som orsakar spänningsfallet å nya lytar
känns för dyra att "chansanskaffa".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Edison One

Inläggav peterh » 2016-10-30 14:36

danfra skrev:Inspänningen sjunker och orkar inte hålla 185VAC. Gjorde en strömmätning och den dra över 40mA AC. Mellan 40-50mA tills spänningen sjunker till 400VDC. Sen indikerar min multimeter avbrott! Trafon orkar inte leverera mer än 40mA enligt spec. Frågan är om konstruktionen behöver mer ström eller om reglering inte mår bra. Har mätt på alla komponenter och de verkar tillsynes friska. Nu har jag inte bytt lytarna i denna. De mäter capacitansmässigt ok men det är ju ingen garanti. Trossarna verkar hela också. Alla motstånd är ok.


Börja om , ta ur rören och gör om samma strömmätning.
Skulle det dras mer än någon mA så läcker en eller flera av lytarna, byt alla !
Lytar åldras och börjar de läcka är det en tidsfråga till de går sönder.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Edison One

Inläggav Lasse- » 2016-10-30 19:17

Hej jag har oxå en Edison One och en Edison 12 ståendes som jag har hållit på och pillat med.
Jag vet inte om du har sett det men det finns en ombyggnadsbeskrivning av Edison one på
Hififorums hemsida om hur man bygger om den radikalt efter Erik Anderssons anvisningar
på Hififorums hemsida.

mvh Lasse-

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-31 08:47

Har sett tråden. Tack för tipset!
Tog bort rören och mätte över 5 ohmaren. Ingen ström går där. Däremot drar regulatorn 36mA AC från trafon.
Bara till att börja löda ellyter känns det som... Hade 4 st 47uF 450V liggandes som tur var. Hade gärna isolerat problemet innan jag börjar okynnes byta kondingar. Iofs så fanns det nog ingen återvändo ändå.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Edison One

Inläggav Morello » 2016-10-31 12:04

Utan rör bör nätdelen dra cirka 10-15 mA.

Med rör bör förbrukningen öka till cirka 20 mA totalt. (1,5-2 mA per GK steg samt 4-5 mA för GA-steget)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-10-31 13:06

Tack! Det blir bra mycket enklare när jag har de siffrorna. Bara mäta på!

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-02 10:02

En trasig lyt hittad. De andra lytarna verkar friska. Har demonterat och mätt upp dem en cap/ESR mätare. Den trasiga verkar dock inte vara boven i dramat. Har beställt nya kondingar fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Edison One

Inläggav Morello » 2016-11-02 10:21

Något i nätdelen som blir varmt utan rören monterade?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-02 16:35

Zenerdioderna blir varma och 100ohmarn. 15k motståndet i delen som bestämmer gainet blir mycket varm.
220k motstånden som sitter parallellt med lytarna blir varma. 36k vid andra TIPen blir varmt. Ingen trissa är direkt varm. Delen fram till lytarna efter första TIPen verkar vara frisk. Drar ca6mA. Mao drar delen efter den +30mA.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Edison One

Inläggav DQ-20 » 2016-11-03 18:52

danfra skrev:Zenerdioderna blir varma och 100ohmarn. 15k motståndet i delen som bestämmer gainet blir mycket varm.
220k motstånden som sitter parallellt med lytarna blir varma. 36k vid andra TIPen blir varmt. Ingen trissa är direkt varm. Delen fram till lytarna efter första TIPen verkar vara frisk. Drar ca6mA. Mao drar delen efter den +30mA.


Det är lurigt det där med "varmt". Vad vi människor uppfattar som varmt är inte särskilt varmt för en komponent. Kan man överhuvudtaget ta i ett motstånd är det normalt sett "lugnt". MEN:
Motståndet på 15 kOhm borde inte bli varmt. Det bör gå ca 470/(15+25+120)= 2,9 mA genom motståndsnätet som reglerar spänningen. Det ger ca 0,13 W från motståndet på 15 kOhm. Det jag vet inte riktigt hur stor det är men det känns inte riktigt som det borde vara den varmaste komponenten. Nu har ju Morello tagit semester men jag skulle nog vilja se a) vad det ligger för spänning över motståndet på 36 kOhm och vad du har för spänning på emittern på feedbacktransistorn (vid motståndet 100 Ohm). Hur stor spänning ligger det över 100 Ohm motståndet? Det verkar vara något knas där: det är något som drar mer ström än det borde. Och vad är det för typ av konding som sitter parallellt över zener-stacken? Plast? Papper i olja? Ellyt?

Glada amatörhälsningar,

/DQ-20

PS. Bara en hand i chassiet när du mäter /hälsningar mamma.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-03 23:56

Spänningen över 36kohm är ca 10V.
Spänningen vid emiitern dvs referensspänningen är 360V. Spänningen över 100ohmaren är 0V!
Kondingen är plast, MKT.
Mätte över 15k i gaindelen. 360V! 24mA! Motståndet är rejält så det verkar palla.
Försökte ohmmäta den men resistansen bara vandrar och går efter en stund mot 100k. 15pFen som spökar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Edison One

Inläggav DQ-20 » 2016-11-04 13:35

danfra skrev:Spänningen över 36kohm är ca 10V.
Spänningen vid emiitern dvs referensspänningen är 360V. Spänningen över 100ohmaren är 0V!
Kondingen är plast, MKT.
Mätte över 15k i gaindelen. 360V! 24mA! Motståndet är rejält så det verkar palla.
Försökte ohmmäta den men resistansen bara vandrar och går efter en stund mot 100k. 15pFen som spökar.


OK. Då är frågan var strömmarna tar vägen.
1. Det är konstigt att det inte går någon ström alls genom 100 Ohm. OM det fungerade som det ska borde ca 3 mA gå genom motståndet 39 kOhm + kollektorströmmen från transistorn. Det mesta av kollektorströmmen går genom 36 kOhm så det är inte mycket. Så, åtminstone 0,3 volt borde ligga där.
2. Om emittern på styrtransistorn ligger på 330 V och det ligger 360 V över 15 kOhm så är ju regulatorn helt strypt. Kanske borde du sätta i rören i igen för att se om det händer samma sak då.
3. Det som är märkligast är den höga strömmen genom 15 kOhm. Min gissning är att det är något knas med 120 kOhm under trimpoten.

Nästa steg som jag som glad amatör skulle kolla är LIKspänningen över trimpoten och 120 kOhm (utan rör)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-04 17:19

Får skylla på att jag är föräldraledig och mäter högst sporadiskt med en 16månaders runt fötterna :oops:
Förväxlade 15k och 120k på kortet.
Så här ser det ut:
15k -44 Volt
25k - potten 63Volt
120k - 363 Volt
summa 470 Volt

När jag bytte till min Fluke 189 så mätte jag 0,3Volt även 100ohmaren.
Den nedersta BF459 mäter så här:
Vbe, 0,6V
Vce, 110V
Vbc, 109V

Vce på TIP50 är 10V (ungefär)

Testade med rör:
Utan rör 35mA
Med 1st ECC83 ->41mA (+6mA = ok)
Med 2 st ECC83 ->47mA (+6mA= ok)
Med 2st ECC82 ->90mA (+43mA NOK)

Med rör i så knäar spänningen ned från 470V till under 400V.

Någonstans drar det ström i strömförsörjningen. Frågan är var bara?

Kan det vara så att ECC82 röret dessutom inte mår bra också?

Har kört med kylspray på alla komponenter utan reaktion.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Edison One

Inläggav DQ-20 » 2016-11-04 18:30

danfra skrev:Testade med rör:
Utan rör 35mA
Med 1st ECC83 ->41mA (+6mA = ok)
Med 2 st ECC83 ->47mA (+6mA= ok)
Med 2st ECC82 ->90mA (+43mA NOK)

Med rör i så knäar spänningen ned från 470V till under 400V.

Någonstans drar det ström i strömförsörjningen. Frågan är var bara?

Kan det vara så att ECC82 röret dessutom inte mår bra också?

Har kört med kylspray på alla komponenter utan reaktion.

Jag får inte ihop det.

3 mA genom en halv ECC83 är förhållandevis jättemycket. Jag har aldrig sett så hög ström i en ECC83 ens från Hiraga. Med ett anodmotstånd på 150 kOhm skulle anoden hamna på -40 volt... Jag skulle mäta över anodmotstånden för att få en bättre siffra för 3 mA per halva kan inte stämma.

Jag förmodar att du testade ECC82 med övriga rör inkopplade samtidigt. I vilket fall som helst går det inte ihop med de komponentvärden som finns på schemat. Om det skulle gå 43mA totalt genom båda rörhalvorna på ECC82 och och katodmotstånden på katodföljarna är 33kOhm//33 kOhm=16,5 kOhm så får vi att spänningen på katoderna skulle vara 43mA*16,5 kOhm=709 V. Å så många volt finns bara inte... (sagt med Pippis röst...).

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-04 19:46

Mätte lite på anodmotstånden. 1mA resp 1,2mA.
Motsvarande ökning i ström skedde över 5ohmaren.
När ECC82 sätts i ökar förbrukningen över 5 ohmaren med 16mA.
Det går 7mA över 5 ohmaren utan rör.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-04 22:09

Strömmätningarna gjorda vid 100mA säkringen (som inte finns i min) är inte tillförlitliga inser jag.
7mA genom 5 ohmaren utan rör stämmer nästan exakt med vad man får om man räknar lite ohms.
När båda ECC83orna sitter i så ökar strömmen genom 5ohmaren med ca 4mA.
So far so good.
Problemet är att nätdelen redan med en ECC83a tappar 470V och sjunker ytterligare med 2 st monterade.
Hittar inga andra fel just nu...
Jag får koppla upp oscilloscopet i helgen för att se hur det ser ut.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Edison One

Inläggav danfra » 2016-11-07 16:41

Nu har jag mätt lite till.
Spänningen över basmotståndet (35k) i regulatorn varierar vilket känns skumt.
Basströmmen (spänningen) till den undre BF459 är fix och rör sig inte.
Inspänningen till TIP50 är även den stadig (så stadig den kan vara innan regleringen)
Strömmen genom 5ohms motståndet är även den fix på utgången av regulatorn.
Vce över TIP50 varierar i takt med att spänningen över 35 k varierar.
Vilken slutsats skall man dra av detta egentligen? Att ngn av BF459 eller TIP50 är kass? Vid diodmätning är de ok.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster