Fantasier om musikrum, bashorn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Fantasier om musikrum, bashorn

Inläggav spiii » 2016-11-04 13:39

Hej,

Går och fantiserar om ett musikrum.
Primärt tänker jag mig det som dedikerat för musiklyssning, men kan troligen bli utsatt för film också...
Jag har en del av vind som skulle kunna nyttjas, där jag kan bygga ett rum med golvyta ca. 4,5 x 8m med 45 graders snedtak och 2,5m fri takhöjd mitt i rummet.

Ingenting finns på plats förutom yttertak, golv- och innertaksbjälkar. Det ska byggas innerväggar, golv och innertak samt isoleras...
Med andra ord har jag ganska stor frihet att göra som jag vill.
Det kommer inte att bli några fönster, såvida jag inte bygger en takkupa, men det är inte planen just nu.
Rummet kommer att få genomgång, alltså en dörr på varje långsida. Där har jag tänkt mig sätta branddörrar eftersom dom är tunga och täta.

Våningen under (ca 150 m2) kommer att rymma bla. en liten snickeriverkstad och utrymme för elektronikpyssel samt hemmakontor.

Jag har länge närt idén om att bygga in ett eller två stora bashorn, och här finns kanske chansen!
Det är inget som kommer att göras i närtid, men jag försöker så långt det är vettigt att fantisera i förväg så att jag inte gör en massa dumheter som försvårar eller försämrar senare.

Jag har skissat på en idé där två horn byggs in längs snedtaket för att sträcka sig ner på våningen under. Mynningarna är i skissen 1,6 x 1,2m, alltså ungefär 2 kvadratmeter. Hornlängden är ritad ungefär 5,5 m. Det går att göra mynningarna större, och hornen längre beroende på behov. Formen ser jag i detta skedet som något sekundär och den behöver filas på innan man bygger såklart. Nu följer tvärsnittsarean en hyfsad exponentialkurva, men behöver snyggas till.

Musikrum 1.jpg
Musikrum 1.jpg (69.11 KiB) Visad 6232 gånger

Musikrum 2.jpg
Musikrum 2.jpg (60.01 KiB) Visad 6232 gånger

Placeringen av hornöppningarna och formen på rummet borde rimligen göra att utsträckningen nedåt i frekvens kan bli större pga. rummets form. Jag tänker att snedtaket medför en större akustisk hornöppning än "hålet i väggen". Överslag i Hornresp med PI/2 (hörnplacering) kan ge utsträckning mot 25 Hz, men tack vare snedtaket borde det kanske gå att sträcka lite till jämfört med hörnplacering. Är jag rätt ute i tankarna här?

Jag skulle vilja bygga hornen så att öppningarna av praktiska skäl blir fasta, men halsdel och låda kan tas loss och bytas ut beroende på vilka element man använder. Byggtekniskt går det säkert att lösa, frågan är om det är troligt att det blir bra i praktiken? Här funderar jag på om, låt säga, halva hornet kan ha en fast geometri och andra halvan kan bytas och resultatet ändå kan bli bra med olika element? Verkligheten är ju sådan att element går sönder och inte alltid kan man få tag i ersättare. Dessutom kan experimentlustan sätta in och man vill prova olika horn och elementkombinationer...
Jag har någonstans läst att man inte bör vika ett horn i olika riktningar, men inte förstått varför. Vet någon varför i så fall?

Min tanke är att låta hornen sträcka sig lite högre än "normalt", kanske uppåt 150-180 Hz och sedan får ett par mindre högtalare ta över. Dessa kan placeras framför, eller kanske snarare i, hornöppningen. Kan man förvänta sig att det kan skapa problem? Jag tänker spontant på vibrationspåverkan från hornen, men andra problem kanske kan uppstå? Centrum på högtalarna kan hamna ca. 2,5-3m isär med ett lyssningsavstånd på sådär 4-5m.

Det är träbjälklag och väggarna blir träreglade. Väggarna skulle kunna vinklas lite hit och dit om det kan vara någon nytta med det. Innertaket skulle också kunna trixas med. Relativt stora frihetsgrader alltså. Jag har funderat på inbyggda bokhyllor i väggarna.

Tanken med denna tråden är att få återkoppling på utförande och bolla idéer om konstruktion och lösningar. När det blir bygge av ska jag försöka dokumentera detta och lägga upp en byggtråd, men det är en bit till dess.

Ordet är fritt...

Hälsningar,
Sam
Senast redigerad av spiii 2017-01-08 23:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Nattlorden » 2016-11-04 14:13

Nu är jag ingen hornexpert, för utöver mina gamla Voight/Michelson så har jag inte sysslat med horn... Men jag tycker mig ha snappat upp att mynningsarean verkar väsentlig, så därför är jag nyfiken på varför du inte breddar mynningarna så de möts?

För övrigt var detta häftigt nytänk! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Perfector » 2016-11-04 14:42

Jag får retrovibbar av Rauna-Hanssons horn i källaren av det där.
Det där kan bli hur bra som helst.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-11-04 15:55

Varför jag inte breddar hornmynningarna?
Självklart kan jag göra det! Och det är nog även troligt att det blir så. Kanske ska man dra ihop mynningarna nästan och avrunda mellanrummet på något snyggt sätt?
Ibland funderar jag på att lägga den bakre kaviteten (lådan med elementet) mellan hornmynningarna och dubbelvika horngången för att få åtkomst på samma våning.
Det finns många sätt att skrynkla ihop hornen.
Inget är hugget i sten, det är som sagt bara en idéskiss ännu. Fantasier är som väl är gratis, annars hade jag varit utfattig! :lol:
Bosses horn har jag bara hört talas om och sett delar av på bild, men jag förnekar inte att Bosse var en inspirationskälla! -Inte bara för detta projekt.
Alla kommentarer välkomnas. Även vilda idéer -sådana kan ibland filas till och bli fullt realistiska!

/Sam

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav RMA » 2016-11-04 16:30

Cool project! Följer med spänning om du kommer igång :D .

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav JM » 2016-11-04 16:40

Om jag minns rätt är längden, ger undre gränsfrekvensen, på hornet viktigare än relativa munarean om hornet skall täcka max 3 oktaver. Med ökande relativ munarea ökar "förstärkningen".
Skall hornet täcka fler än 3 oktaver är längden fortfarande viktig för undregränsfrekvensen men munarean bör vara minst 300x större än halsarean för att minimera ljudförstörande reflexer i hornet.
Fritt översatt från ffa Martin King http://www.quarter-wave.com/

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
ostmaccan
 
Inlägg: 511
Blev medlem: 2014-04-02
Ort: Sundbyberg

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav ostmaccan » 2016-11-04 17:23

Det ser riktigt häftigt ut!! Lär bli en intressant byggtråd om det blir aktuellt.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Tarzan » 2016-11-04 18:11

Det här är precis så härligt galet som det ska vara. Du har valt rätt forum för det hela. Här kommer ingen uppmana dig att tänka på någonting annat än funktion och maximal prestanda. Jag hoppas att projektet blir av och väl dokumenterat :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav darkg » 2016-11-04 19:04

Går ju utmärkt att kombinera med tvättnedkast också.

:P
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Cahlis » 2016-11-04 21:13

Eller rutchkana för barnen...

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-11-05 23:06

Rutschkana, ja! Man bör nog göra en lucka en bit ner så att man kan städa ut saker (och eventuella barn :o ) som trillar ner i hornöppningarna...
Med det i sinne kanske det vore klokt att låta hornen vända uppåt igen så att nedtappade saker inte smackar in i högtalarmembranen.

Jag vet att man gärna ska ha fyra subbar, en i varje hörn, för att reducera noder och toppar. Hur tror ni man kan förvänta sig att resultatet blir med en dubbehornlösning som denna?
Kan det ha någon större betydelse att ljudet strålar från större ytor (om det nu gör det?), och därför kanske det blir mindre märkbara noder?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav bassman » 2016-11-05 23:12

Haha så jäkla kul det vore om du satt planerna i verket, jag gillar verkligen tänket :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-11-07 18:00

Nu har jag skissat om lite grann för att få lådorna till elementen på samma plan. Det blir inte så mycket rutschkana då, liksom...
Men man bör nog hålla husdjur borta från musikrummet... :lol: Risken är att det inte kommer att höra husses röst i framtiden om någon har lagt sig till ro inne i hornet och man börjar spela!
Musikrum v2_1.jpg
Musikrum v2_1.jpg (47.76 KiB) Visad 5909 gånger

Musikrum v2_2.jpg
Musikrum v2_2.jpg (55.17 KiB) Visad 5909 gånger

Varje horn är drygt 5m långt med en öppningsarea på ca 2,5m2. Det borde kunna ge utsträckning nedåt till 25 Hz eller lägre.
Musikrum v2_3.jpg
Musikrum v2_3.jpg (59.71 KiB) Visad 5909 gånger

Musikrum v2_4.jpg
Musikrum v2_4.jpg (85.85 KiB) Visad 5909 gånger

Jag har simulerat i hornresp med ett element som jag har några stycken liggande: Den ökända silverfärgade Fyndabasen som ingen ville ha och jag köpte en näve av för fikapengar men som aldrig har kommit till användning. I ett horn tycks den dock funka fint! Jag kommer kanske att bygga med något annat element när jag lägger ner så mycket jobb... Men det är såklart nyfiket att se vad man kan få ut ur ett sådant struntelement.
Intressant nog så får jag detta resultatet utan någon förträngning framför elementet, alltså hornhalsen har samma area som elementet!

Det blir ett mellanrum mellan hornöppningarna på ca. 50cm som gör att man kan komma åt elementen från samma våningsplan. Det blir dessutom kortare kabellängder.
Mellanrummet mellan hornöppningarna skulle kunna användas till att hysa utrustning, förstärkeri mm.

Det pratas ibland om att basen "ska få plats i rummet" och att man inte kan nå en låg frekvensrespons om rummet är för litet.
I min värld låter det en smula konstigt. Då borde man inte kunna mäta upp någon trycksättning inuti en sluten låda vid låga frekvenser heller.
Hur beter sig ett horn när det spelar in i ett slutet begränsat utrymme som detta?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav RMA » 2016-11-08 14:46

Något slags galler, ribbor eller nät kan ju vara på sin plats för att slippa fiska efter nedfallna saker.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Kraniet » 2016-11-08 14:52

vad blir egentligen den riktiga öppningsarean. Som det ser ut nu fortsätter ju hornet längs golvet och taket. "Öppningen" blir nästan mitt i rummet. Det bör kanske tas med i beräkningen?
Finns ju en del hornhögtalaren avsedda för hörnplacering som utnyttjat det faktum att väggarna blir en fortsättning på hornet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Fostex » 2016-11-08 18:11

Fy sjutton för att ramla ned i någon av de där öppningarna. Då sitter man rejält fastkilad :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav darkg » 2016-11-08 18:16

Fostex skrev:Fy sjutton för att ramla ned i någon av de där öppningarna. Då sitter man rejält fastkilad :D


Och som man ligger där och tänker att nu kan det fan inte bli värre, då passar spiii på att göra några svepmätningar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-11-08 21:34

Kraniet skrev:vad blir egentligen den riktiga öppningsarean. Som det ser ut nu fortsätter ju hornet längs golvet och taket. "Öppningen" blir nästan mitt i rummet. Det bör kanske tas med i beräkningen?


Detsamma har jag funderat på. Om man simulerar med större längd och öppning, uppskattat cirka en meter längre in i rummet så kan man jämföra:
Tidigare simulering
25-5a.jpg
25-5a.jpg (86.56 KiB) Visad 5773 gånger

25-5.jpg
25-5.jpg (64.22 KiB) Visad 5773 gånger


Ny simulering med större mått
45-6b.jpg
45-6b.jpg (86.58 KiB) Visad 5773 gånger

45-6.jpg
45-6.jpg (64.29 KiB) Visad 5773 gånger


Man kanske inte ska dra för säkra slutsatser av detta, eftersom areaökningen i rummet nog inte överenstämmer med exponentialkurvan, och därför beter sig hornet troligen inte riktigt så.
Det är nog troligt att det blir en något lägre utsträckning än "vanlig" hörnplacering, men hur mycket har jag svårt att förutse. Någon annan kanske har en femöring att stoppa in i diskussionen?

Jag tycker det är svårt att sätta några tydliga mål för vad jag vill uppnå. Jag har bara hört ett stort horn en gång, men det var för över tjugo år sedan, och det hade inte en så stor öppning, (sådär en kvadratmeter) därför gick det nog inte heller så djupt, även om jag upplevde det som imponerande då. Jag är ingen stor cineast, därför tror jag inte att filmtittande blir någon frekvent syssla. Musik av många slag uppskattar jag däremot mycket.
Mina tankar om detta är minst lika mycket ett experiment för att se vad jag kan åstadkomma i den här vägen. Och när jag nu har möjligheten (som jag aldrig har haft tidigare) så varför inte?
I ärlighetens namn är nog experimentlustan den största drivkraften!

Trilla ned i hornet... Jo, det vore något... Måste nog tänka på något slags skydd för att förhindra olyckor när det blir dags! :roll:

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav DVD-ai » 2016-11-09 09:18

Fantastisk ide !

Jag ställer mig brevid och ropar "gört! görst !gört!" :mrgreen: :D

Kommer inte taget/golvet och ena väggen att delvis förlänga hornöppning i skissen nedan ?
Bara en tanken men jag kan ju ha fel ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Nattlorden » 2016-11-09 09:32

Ett hyffsat glest galler bör inte påverka funktionen något större, men förhindra olyckor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ostmaccan
 
Inlägg: 511
Blev medlem: 2014-04-02
Ort: Sundbyberg

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav ostmaccan » 2016-11-09 10:26

Fast, om någon faller ner är det väl bara att dra på och skjuta ut den arma stackaren?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav darkg » 2016-11-09 14:27

Saker kan ju komma ner även med säkerhetsgaller, det är liksom entropiskt högst plausibelt. Kanske lika bäst att planera in rensluckor.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Nattlorden » 2016-11-09 15:37

darkg skrev:entropiskt högst plausibelt


:D :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-09 16:09

Den första bilden var väl lite praktisk om man vill ha stöd i mitten för stereoeffektens skull
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-11-09 16:34

MagnusÖstberg skrev:Den första bilden var väl lite praktisk om man vill ha stöd i mitten för stereoeffektens skull

Det låter som ett rimligt påpekande. Man kanske rentav bör lämna en lucka mellan hornöppningarna för att bibehålla stereoperspektivet om man avser att låta hornen jobba uppemot 150-180 Hz? Det kanske tillochmed är lämpligt att centrum på hornöppningen hamnar ungefär där mellan- och diskanthögtalarna ska placeras om det låter sig göras?

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-12-08 17:32

Jag har funderat lite mer på delning mellan bashorn och huvudsystem.
Min tanke att dela omkring 150-180 Hz kanske inte är så god i alla lägen.
Jag läste Öhmans ord om just detta och det är säkert korrekt att man normalt inte bör dela högre än ca. 80 Hz eftersom man då riskerar att få underliga fenomen i människoröstens nedre register. (länken hittar jag inte i skrivande stund)

Min tanke med den relativt höga delningen var att utnyttja hornets transientegenskaper i en större del av basregistret, men om det ställer till problem i vissa sammanhang kanske det inte är en så lysande idé...

Dock lyssnar jag en hel del på instrumentalmusik, och då kanske detta inte är något problem? Kanske inte normalt heller för film?
Jag kommer säkert att behöva ha någon DSP för att göra filter och tidskorrigera huvudsystemen i förhållande till hornen. Nu har jag inte någon som helst erfarenhet av DSP:er, men jag undrar om man kan ha flera "profiler" inställda i en DSP så att man kan lätt byta inställningar för olika musik?
Är tex. Minidsp eller Najda såpass användarvänliga?

Det kommer naturligtvis att ställa annorlunda krav på huvudsystemen, som beroende på inställningar måste kunna hantera ett större basområde, beroende på inställning i DSP:n. Dom blir nog inte så små och smutta som jag först hade tänkt mig, troligen kommer jag att behöva ha "fullregisterhögtalare" istället för mindre lådor som kunde vara begränsade nedåt i utsträckning.

Som vanligt: WAF åker nog ut med smutsvattnet! :mrgreen:

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav JM » 2016-12-08 18:58

spiii skrev:Jag har funderat lite mer på delning mellan bashorn och huvudsystem.
Min tanke att dela omkring 150-180 Hz kanske inte är så god i alla lägen.

Min tanke med den relativt höga delningen var att utnyttja hornets transientegenskaper i en större del av basregistret, men om det ställer till problem i vissa sammanhang kanske det inte är en så lysande idé...

/Sam

PetterPersson fixade vad du kallar "transientegenskaperna" med ett separat horn 80 - 500 Hz. "Transientegenskaperna" upplevs mer ovan än under 80 Hz och blir mycket tydligare med separata mer riktade horn. Don Keele har många publikationer i ämnet. Sannolikt smartare och mer praktisk lösning med separata 80-500 Hz horn än höja delningsfrekvensen på subbashornet. Med brant delning vid 80 Hz kan bashornen uppta hela väggen. Du ändå inte lokalisera basen under 80 Hz på icke fritt fält.
Bild

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav spiii » 2016-12-12 13:59

Jag tog ett par bilder på hur "rummet" ser ut just nu för att visa grundförutsättningarna och förhoppningsvis sätta igång en diskussion.
DSC_0228b.png
DSC_0228b.png (808.69 KiB) Visad 5240 gånger

DSC_0229b.png
DSC_0229b.png (742.61 KiB) Visad 5240 gånger

Byggnaden har alltså fem takstolar i stål, ca 4,5 m isär. Detta är tredje våningen där golvbredden är ca 8m ut "i spets". Jag har inte mätt exakt, men det är nog ganska nära sanningen.
Takhöjden i mitten kan bli ca 2,5m efter att golv och innertak är på plats.
Golvreglarna har c-c 400mm. Den horisontella delen i mitten av taket är ca 2,5m brett.

Översta våningen består alltså av fyra fack, vardera ca 4,5 meter där jag funderar på att använda ett av dom två inre facken till musikrum. Facken blir ganska naturligt avdelade pga stolparna i mitten.

Jag funderar på om det kanske vore bättre att vrida på hela klabbet?
En eventuell duk/skärm kommer kanske att bli lättare att placera då.
Hornen (om man ska ha två) skulle kunna hamna som på denna skiss.
Ljudrum 3.jpg
Ljudrum 3.jpg (69.58 KiB) Visad 5240 gånger

Man får kanske lite annorlunda frihet att utforma hornen med en sådan orientering.
Dom kanske inte behöver gå igenom ner till nästa våning, utan man kanske istället kan låta dom sträcka sig in i intilliggande rum.

Här blir det ca 3,5 meter fram till högtalarna med lyssningsplats ca en meter från bakvägg.
Man får dock lite huvudbry med hur man ska lösa genomgången.
Bortsett från dom rent praktiska problemen med genomgången, tror ni att det kan vara någon fördel att vrida så här?

Jag tänker gärna symmetriskt på ett kanske fyrkantigt sätt, men det kanske är fel?

(OT: jag försökte lägga in fotona som .jpg, förminskade med Paint, men då visades dom inte. När jag sparade om till .png så syns dom i förhandsgranskningen. Vad beror det på?)

/Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Perfector » 2016-12-12 14:18

Jag får vibbar av dessa ritningar :-)
En liggande subba under duken kanske?
Då kan den bli lång och delad för att ta 2 kanaler som liggande horn.
Men det kanske inte ligger i linje med vad du vill åstadkomma?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Fantasier om musikrum

Inläggav Nattlorden » 2016-12-12 15:50

Intressant sätt att ta hand om sidoreflexen... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Freddy_J och 9 gäster