Svante skrev:Ojeklar vilket snyggt bygge! Med hällristningar också. Det är sällan jag gillar "designsaker" men den var tjusig.
Wow. Medhåll där.
Jag fick ett starkt habegär där..
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Va.. har ni inte läst projekten i tävlingen i sin helhet?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11385
paa skrev:Port E med lång slank midja och 5mm ändradie är alltså bäst. Näst bäst är det cylindriska röret A med 5mm ändradie.
Det är ganska små rördiametrar som är använda i testet, för att få upp höga lufthastigheter, men jag tror att ändradiernas egenskaper är mer kopplade till luftens densitet och viskositet än till rörets övriga mått så dessa ändradiers mått kan man säkert ta som riktmärken för framgång eller misslyckande vid andra portkonstruktioner också.
Jag får säga som Peter Dalle "tänkte inte på det"paa skrev:Alexi skrev:så egentligen vore idealet att man hade en stor avrundning på insidan av lådan, men en liten avrundning vid mynningen?
Om elementet bara rörde sig inåt så bleve det så, men inte om det pumpar åt båda håll.
Still confused?
peetwa skrev:Toppen kalas paa. Ännu ett bevis för hur nyckfull värden är.
DQ-20 skrev:Ytterligare empiri:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... /11094.pdf
Slutsats: lagom korvar är bäst utom när det är fullt ställ. Då gäller raka rör (med rundning relaterad till diametern).
Anledningen till att vanliga portar beter sig bäst vid hög pumpning är att det bildas virvlar redan i porten om man har kraftigt vidgade portöppningar. Detta leder till att porten blockeras i förtid. Vid lägre nivåer har de dubbeltrattade portarna dock lägre dist.
/DQ-20
Pontus91 skrev:petersteindl skrev:Du får gärna e-maila artikeln
MvH
Peter
Där kom den tack paa!
peetwa skrev:Det skulle alltså behövas en pärm med sånna här mätningar för att man ska kunna interpolera sig fram till den optimala lösningen för en given situation. Det är det som är det lustiga med turbulens att de inte låter sig skalas.
paa skrev:DQ-20 skrev:Ytterligare empiri:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... /11094.pdf
Slutsats: lagom korvar är bäst utom när det är fullt ställ. Då gäller raka rör (med rundning relaterad till diametern).
Anledningen till att vanliga portar beter sig bäst vid hög pumpning är att det bildas virvlar redan i porten om man har kraftigt vidgade portöppningar. Detta leder till att porten blockeras i förtid. Vid lägre nivåer har de dubbeltrattade portarna dock lägre dist.
/DQ-20
Jag har svårt för deras "paper". Dom hänvisar till Roozens arbeten och visar några bildexempel, men det verkar inte som dom förstått det alls. Ingen av alla deras undersökta portprofiler är i närheten av det som Roozen fann bäst. Dessutom påstår dom att vid höga flöden kan ett rakt rör utan ändradie vara bättre än en med (alltför stor) ändradie. En liten radie på 5 mm har dom inte ens provat. Mycket märklig forskningsinsats enligt min mening.
slockna skrev:För att återgå--- kan det vara möjligt att konstruera portar som så att säga är optimala för både in- och utblås?
slockna skrev:peetwa skrev:Det skulle alltså behövas en pärm med sånna här mätningar för att man ska kunna interpolera sig fram till den optimala lösningen för en given situation. Det är det som är det lustiga med turbulens att de inte låter sig skalas.
tumreglerna - verkligheten
n+1 - 0
(Jag föredrar att kalla tumregler för "utgångspunkter", det är ju vad de kan användas till, sen är det liksom inte lika mycket en tumme i ögat på tumregelskänsliga individer)
För att återgå--- kan det vara möjligt att konstruera portar som så att säga är optimala för både in- och utblås?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster