Moderator: Redaktörer
ChrioN skrev:Varför är låg matningsspänning ett problem?
ChrioN skrev: Dessutom så har schemat som heter "proper schematic" bara 3 kondensatorer, medans bilden på den äkta/riktiga gradoförstärkaren har 4st. Det känns som att detta kommer sluta exakt som alla andra byggarprojekt, dvs "äh ja skiter i det".
ChrioN skrev:Så som jag har fattat det så spelar det ingen roll vilken arbetsspänning en kondensator har. Stämmer detta?
Samt: Vart köper man _billiga_ 19" racklådor?
men man måste ändå hålla sig under den tillåtna spänningen. För så här låga spänningar som man kommer att köra med här så överlever de flesta kondingar ändå.
ChrioN skrev:Menar du att jag ska välja en kondensator som har en lägre arbetsspänning än själva kretsen jag ska bygga?
ChrioN skrev:ok :F
Kretsen kommer att ha en spänning på runt 7 volt. svårt att hitta kondensatorer som är inom 20% av det...
Naqref™ skrev:ChrioN skrev:Menar du att jag ska välja en kondensator som har en lägre arbetsspänning än själva kretsen jag ska bygga?
Nej inte om du inte vill blåsa kondingarna.
ChrioN skrev:Det dyker upp frågor hela tiden. Jag har ett gäng till.
1: Dom stora kondensatorerna:måste man ha just sånna, eller kan man välja sånna som är mindre, typ sånna här:
?
2: Vad är markspänning? Hur ser jag vad som har vad? På Elfa står det t.ex. såhär: 100 V=/63 V~
ChrioN skrev:Kan man inte piska upp volten till 12 istället för 9v...? Borde väl ge en boost. Fast då måste man väl räkna om motstånden och kondningarna vilket jag inte kan..
peranders skrev:Grado-steget är helt otroligt i pris/prestanda förhållande. S**tdyrt och med detta innehåll!
12 V DC eller ännu bättre 2 x 9 volt gör det mycket enklare och möjligheten till bra ljud ökar drastiskt.
Försök att hitta en strömsnål dubbel opamp (det finns fler nu för tiden) med bra snabbhet, typ 5-10 V/us
Kolla på applikationsnoten hur du kan parallellkoppla för att få bättre drivförmåga. Tänk dock på att ingången måste ha ett motstånd ner till jord 100k -1M samt kanske också en ingångskondensator. Jag skulle också rekommendera ett lågpassfilter på 50-100 kHz. Kolla mina QRV-04 ocxh QRV-07 konstruktioner och då ingångsfiltren. Många digital produkter sänder ut skräp som interfererar och skapar "oljud" på ett eller annat sätt, detta om man har otur. Det är bra att börja med filter för att sedan kanske ta bort det.
http://focus.ti.com/lit/an/sboa031/sboa031.pdf
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster