Byta ut batteri till drönare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DasBooten

Byta ut batteri till drönare

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 10:55

Hejsan

Har gått och köpt mig en drönare på ebay för 250kr, så det är en leksak. Den är faktiskt väldigt rolig att flygarunt med :)

Perfekta julklappen!

Problemet är batteriet som enbart räcker 7 min ish och laddningen är väldigt kexig och tar enormt lång tid med usb osv.

Funderar på om man kan byta ut det uppladdningsbara packet och ersätta med AA-batterier då jag har obegränsad tillgång på dem. har testat att knyta fast 6st och han flyger som ingenting.

Den ända specen jag har på packet är 3.7V 600mAh Li-battery och det är enbart två sladdar som kommer ut ur den.

Vad tror ni? Även om det inte förlänger flygturen så går det fort att byta och man slipper laddaren.

Mvh

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Byta ut batteri till drönare

Inläggav Perfector » 2016-12-09 11:02

DasBooten skrev:Hejsan

Har gått och köpt mig en drönare på ebay för 250kr, så det är en leksak. Den är faktiskt väldigt rolig att flygarunt med :)

Perfekta julklappen!

Problemet är batteriet som enbart räcker 7 min ish och laddningen är väldigt kexig och tar enormt lång tid med usb osv.

Funderar på om man kan byta ut det uppladdningsbara packet och ersätta med AA-batterier då jag har obegränsad tillgång på dem. har testat att knyta fast 6st och han flyger som ingenting.

Den ända specen jag har på packet är 3.7V 600mAh Li-battery och det är enbart två sladdar som kommer ut ur den.

Vad tror ni? Även om det inte förlänger flygturen så går det fort att byta och man slipper laddaren.

Mvh

Byt till batterier av samma storlek och ta 2 av de mest strömstarka så får du mer flygtid.
Men den korta flygtiden är väl egentligen för att man inte skall flyga omkring där man inte får utan enbart i sin egen trädgård eller inne?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 11:08

Perfector skrev:Byt till batterier av samma storlek och ta 2 av de mest strömstarka så får du mer flygtid.
Men den korta flygtiden är väl egentligen för att man inte skall flyga omkring där man inte får utan enbart i sin egen trädgård eller inne?

Batterit som följde med är av typen mobilbatteri till utseendet...

Den här modellen tror jag inte skulle klara att lämna tomten. Har bara kört inomhus so far. och tror att jag kommer hålla mig inomhus.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-09 11:39

DasBooten skrev:
Perfector skrev:Byt till batterier av samma storlek och ta 2 av de mest strömstarka så får du mer flygtid.

Batterit som följde med är av typen mobilbatteri till utseendet...

Den här modellen tror jag inte skulle klara att lämna tomten. Har bara kört inomhus so far. och tror att jag kommer hålla mig inomhus.

Hur många volt i batteriet och milliampere-timmar är det på då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-09 11:44

Perfector skrev:Hur många volt i batteriet och milliampere-timmar är det på då?

DasBooten skrev:Den ända specen jag har på packet är 3.7V 600mAh Li-battery och det är enbart två sladdar som kommer ut ur den.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 11:45

Perfector skrev:

Som jag skrev i första posten 3.7V 600mAh :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-09 11:46

DasBooten skrev:Batterit som följde med är av typen mobilbatteri till utseendet...

En bild och lite mått hade varit bra. Det finns ju massor med bra batterier på eBay/Banggoood/Aliexpress m fl så det bör ju gå att hitta fler och/eller byta sort.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-12-09 11:46

Bara om du har Hifiutrustning på drönaren.. annars får du fråga i en annan del av forumet? ;-)

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 11:51

UrSv skrev:
DasBooten skrev:Batterit som följde med är av typen mobilbatteri till utseendet...

En bild och lite mått hade varit bra. Det finns ju massor med bra batterier på eBay/Banggoood/Aliexpress m fl så det bör ju gå att hitta fler och/eller byta sort.

Fixar det snart. Men som sagt så vill jag byta till AA i första hand om det går för att slippa ladda. Kan tänka mig att modda lite för att få plats med det. Redan slitit bort den meningslösa kameran. En utanpåliggande lösning fungerar också.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 11:52

Emanuelgbg skrev:Bara om du har Hifiutrustning på drönaren.. annars får du fråga i en annan del av forumet? ;-)

Ja batteriet ska ju även driva PAt. Så det känns högst relevant :P

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 11:57

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-09 12:03

DasBooten skrev:
Perfector skrev:

Som jag skrev i första posten 3.7V 600mAh :)

Usel strömkapacitet.
Kan du byta till 3x2000 ma 1.2 volt så får du massor med flygtid.
Samtidigt kan du ju fundera på att sätta 3-bladiga propellrar på den och öka lyftkraften

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-09 12:08

Två-tre AA-batterier torde bli mycket större än ett mobilbatteri. Min son har en drönare och den klarar runt 15 minuter. Ett krux är att större batterier ger sämre flygning, mera vikt som ska släpas runt.

Bild

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 12:22

RogerGustavsson skrev:Två-tre AA-batterier torde bli mycket större än ett mobilbatteri. Min son har en drönare och den klarar runt 15 minuter. Ett krux är att större batterier ger sämre flygning, mera vikt som ska släpas runt.

[ Bild ]

Det där ser ju ut som en riktig? Har som sagt knutit fast 6st och det märktes knappt på lyft kapaciteten. Men skulle tro att 3st är mer rimligt.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 12:25

Perfector skrev:Usel strömkapacitet.
Kan du byta till 3x2000 ma 1.2 volt så får du massor med flygtid.

Vad skulle det kunna vara för batteri då?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-09 12:28

Är det 3.7 V 600 mAh så bör man kunna montera en hållare för 18650 och skaffa en bunt såna till bra pengar. Finns ju från typ 1500 mAh till "12000" mAh (säkert kinesiska mAh).

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 12:35

UrSv skrev:Är det 3.7 V 600 mAh så bör man kunna montera en hållare för 18650 och skaffa en bunt såna till bra pengar. Finns ju från typ 1500 mAh till "12000" mAh (säkert kinesiska mAh).

Det låter ju intressant.

Typ en sånhttp://www.ebay.com.au/itm/331640738187 för två batterier som man ser till att de sitter parallellt?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-12-09 17:19

Ja, eller så räcker det med ett enkelt batteri kanske för viktens skull.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 17:22

UrSv skrev:Ja, eller så räcker det med ett enkelt batteri kanske för viktens skull.

De var så billiga att det blev en av varje.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 17:52

Lite bilder på åbäket
Bild

Bild

Bild
Inte mycket till batteri...
Bild
Fantastiskt rolig är den iallafall. Får se när delarna anländer till batteriutbytet om den fortfarande är hel :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-09 18:21

Det ser ut som den har en kamera? Är ju lite reglerat just nu det där att flyga med kamera...

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-09 18:25

RogerGustavsson skrev:Det ser ut som den har en kamera? Är ju lite reglerat just nu det där att flyga med kamera...
Den är borttagen redan då den var fullständigt värdelös gällande handhavandet. testade den inte ens men vad jag förstår av instruktionerna filmar man helt i blindo samt ska hålla på böka med minneskort osv...

Hade kanske varit kul att filma katterna. Har dock inte presenterat dem för varandra än :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-09 18:32

Den bild jag visade ovan är denna: http://www.pcadvisor.co.uk/review/drone ... w-3601232/
Upp till 21 minuters flygtid. Var dyr som ny, 13600 kr, sjönk sedan till hälften och nu ca 3000 kr begagnad.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-12-17 03:15

Har pysslat en hel del med radiostyrning. Har funderat på det här med volt och amper. Vissa batterier verkar prestera enligt de uppgifter som finns på batteriet om man laddar ur batterierna på 10 timmar. Andra märken kan prestera lika mycket men när jag behöver ta ut 5 amper verkar det som vissa batterier trotts att de är helt laddade inte kan leverera höga strömmar på kort tid. verkar vara något med den inre resistansen hos batteriet och att vissa batterier har hög resistans och därför inte kan leverera en massa amper trotts att batteriet är helt uppladdat och nytt. Tog nyligen död på ett li pold batteri för att jag tog ut så många amper att batteriet började brinna.

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-17 14:24

Helmut skrev:Har pysslat en hel del med radiostyrning. Har funderat på det här med volt och amper. Vissa batterier verkar prestera enligt de uppgifter som finns på batteriet om man laddar ur batterierna på 10 timmar. Andra märken kan prestera lika mycket men när jag behöver ta ut 5 amper verkar det som vissa batterier trotts att de är helt laddade inte kan leverera höga strömmar på kort tid. verkar vara något med den inre resistansen hos batteriet och att vissa batterier har hög resistans och därför inte kan leverera en massa amper trotts att batteriet är helt uppladdat och nytt. Tog nyligen död på ett li pold batteri för att jag tog ut så många amper att batteriet började brinna.

Har faktiskt pratat med en vän om just det. Jag får testa och hålla ögonen öppna om det skulle hända något.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-12-17 22:36

Japp, skillnad på batteri och batteri. Ah-talet säger inte allt. Det är oftast C10, men kan ibland vara annat. Främst för att skryta med högre siffra. C10 betyder att Ah-talet är mätt under 10 timmar (och så gånger tio för att få ampere per timme). Om höga strömmar skall tas ut, så måste man kolla in specen för det. Kan hända att man måste gå ner i Ah för att få celler som klarar mycket ström. Tänker här främst på 18650 celler som sitter i många ackar till maskiner/verktyg (typ skruvdragare).

//Michael

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-18 12:03

Michael skrev:Kan hända att man måste gå ner i Ah för att få celler som klarar mycket ström. Tänker här främst på 18650 celler som sitter i många ackar till maskiner/verktyg (typ skruvdragare).

//Michael

Så du tror 18650 kan vara en lämplig kandidat. Borde få mina i veckan hoppas jag.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-12-18 18:12

Vet inte vad som passar dig bäst. Beror ju på formatet och så. Se dock upp med att endel 18650 (främst de som klarar mycket ström) inte har inbyggt skydd. Jag skulle också kraftigt avråda från att exprimentera med att parallellkoppla celler. Tänk på att det finns olika Li typer som laddas olika. ...dumt elda upp saker i onödan.

//Michael

Användarvisningsbild
DasBooten

Inläggav DasBooten » 2016-12-18 18:25

Michael skrev:Vet inte vad som passar dig bäst. Beror ju på formatet och så. Se dock upp med att endel 18650 (främst de som klarar mycket ström) inte har inbyggt skydd. Jag skulle också kraftigt avråda från att exprimentera med att parallellkoppla celler. Tänk på att det finns olika Li typer som laddas olika. ...dumt elda upp saker i onödan.

//Michael

Spännande. Formatet kommer att passa mig perfekt. Beställde batterier och laddare. Så de kommer laddas individuellt. vad skulle kunna ske vid en paralellkoppling?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-12-19 21:56

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... the_c_rate

C20 betyder att du kan ta ut 20A ur ett 1Ah under 3 minuter.
C30 skulle ge möjlighet till 30A under 2 minuter
Alltså högre C skall ge möjlighet att ta ut högre ström under kort tid.
Det är även ett värde på max strömstyrka som kan tas ut utan att skada batteriet.

Bosse

Nästa

Återgå till DIY-forum