Moderator: Redaktörer
1275gt skrev:Vänder mig till den samlade expertisen här;)
Nytt större vardagsrum tar form:) 30m2
Till detta är även lite nytt i ljudväg planerat.
Har hittills använt mig av ett par pk högtalare. Men håller nu på att bygga ett par zaph zd5 or.
Tänkte bygga dom slutna med den mindre volymen. Å sedan ha nått slags basstöd till dom.
1275gt skrev:Var lite sugen på Martinssons horn. TPAM10HTL.
Men vad jag förstår så behövs det tydligen ofta lite tidskompensering för att det ska låta bra?
Å jag har tänkt att använda sub utgången på min förstärkare till detta. Så då funkar ju inte det:(
1275gt skrev:Har även två 60liters slutna lådor med 12 sls basar i. Vart aldrig riktigt nöjd med dom.
Men man kanske kan använda lådorna till nått annat mer spännande element?
Vad skulle kunna passa i 60 liter?
Är nog mer sugen på att bygga basreflex denna gången dock. Eller ev slavbas.
Någon som har tipps på nått element som skulle kunna passa?
Då kommer väl budget frågan;)
Kan nog tänka mig å lägga 2k per element.
Grejerna ska drivas med ett sånt där fult Behringer steg;) även en mini dsp finns för lite finjustering.
1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)
Har ju sett att en hel del gillar den här seas L26ROY basen.
Om jag förstår det jag gör i basta så borde den kunna funka i 62liters lådan jag har?
Om man använder 69 mm rör bör det bli ca 370mm, om man stämmer av den till 20hz?
Eller är 69mm för klent?
Perfector skrev:1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)
Om jag förstår det jag gör i basta så borde den kunna funka i 62liters lådan jag har?
Om man använder 69 mm rör bör det bli ca 370mm, om man stämmer av den till 20hz?
Eller är 69mm för klent?
10" i 60 liter är bra.
Röret bör vara så stort i diameter att det inte blir cykelpumpsljud ur röret.
80mm innerdiameter och 189 mm långt ger 33 Hz i avstämning och sedan sjunker kurvan, men den ger ordentligt tryck ner under 25 Hz innan den blir otydlig i basen.
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/102380/
Ett element med mycket goda basegenskaper
Förslag på låda.
baffel och bakstycke 290 x 870 mm x 22 mm
topp och botten 290 x 290 mm x 22 mm
Sidostycken 290 x 914 mm x 22 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och fram och baksida sänks in i lådramen.
Om du gör en fullregisterhögtalare så kan du sätta diskanten så högt upp som möjligt på baffeln och mellanregistret så nära det går, alternativt basen om du ska göra en 2-vägare.
Röret i mitten på den yta som blir kvar under basen.
Fostex skrev:Den avstämningen är för hög i min värld:
[ Bild ]
Problemet med L26ROY om man vill använda den i portade lådor är att volymen behöver vara rätt liten, och porten lång. Det blir svårt att få plats helt enkelt. 23 Hz är en bättre avstämning, men med 4" port behöver längden bli ca 68 cm. 3" blir 36 cm, men den lär överstyras rätt tidigt.
Fostex skrev:Den avstämningen är för hög i min värld:
[ Bild ]
Problemet med L26ROY om man vill använda den i portade lådor är att volymen behöver vara rätt liten, och porten lång. Det blir svårt att få plats helt enkelt. 23 Hz är en bättre avstämning, men med 4" port behöver längden bli ca 68 cm. 3" blir 36 cm, men den lär överstyras rätt tidigt.
1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)
Eller är 69mm för klent?
Adhoc skrev:Boom, även om du inte delar Perfectors förkärlek för Monacors element, är det osnyggt att använda så otidigt språk mot pensionärer som vill och försöker hjälpa till med sina empiriska erfarenheter. (F.ö., oavsett om jag har taskig syn eller inte, är det ofta tämligen svårt att läsa, alltså förstå, vad du skriver eller försöker skriva.)
perfektor skrev:10" i 60 liter är bra.
Perfector skrev:1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)
Eller är 69mm för klent?
10" i 60 liter är bra.
Röret bör vara så stort i diameter att det inte blir cykelpumpsljud ur röret.
80mm innerdiameter och 189 mm långt ger 33 Hz i avstämning och sedan sjunker kurvan, men den ger ordentligt tryck ner under 25 Hz innan den blir otydlig i basen.
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/102380/
Ett element med mycket goda basegenskaper
Förslag på låda.
baffel och bakstycke 290 x 870 mm x 22 mm
topp och botten 290 x 290 mm x 22 mm
Sidostycken 290 x 914 mm x 22 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och fram och baksida sänks in i lådramen.
Om du gör en fullregisterhögtalare så kan du sätta diskanten så högt upp som möjligt på baffeln och mellanregistret så nära det går, alternativt basen om du ska göra en 2-vägare.
Röret i mitten på den yta som blir kvar under basen.
philipbtz skrev:Strunta i basreflex är mitt tips. Det är svårt nog att bygga bra slutna basar. Det finns ett antal element som är intressanta för din budget. Men det finns nog inget jag vet som passar i exakt 60 liter. L26ROY har jag själv och fyra sådana låter helt OK. Det är inte samma upplösning i basen som med t.ex. Inos element. Men allt som allt är det helt bra. Det finns vissa som har mätt på L26ROY och kommit fram till att parametrarna inte stämmer och att man behöver 60 liter men så tror jag inte är fallet med mina i mitt rum(har rakt till 5Hz med lite extra förstärkning vid 10Hz). Jag har 45 liters lådor fyllda med stenull. För de flesta rum tror jag dock att man vill ha kraftigare än fyra av dessa basar dock. Minst fyra slutna 12" med bra slaglängd. Helst fler eller större(eller båda) om du väljer slutet. Jag menar även om de mäter rakt ner till 5Hz så finns det ju inte någon output där. Dock kan jag säga att jag hör skillnad till det bättre när jag slår av subsonic-filtret(normal-läget) i cr80s så någon typ av upplösning/output har de allt
1275gt skrev:Ja. Jag börjar oxå inse att det kanske blir svårt å bygga basreflex i dom befintliga lådorna:(
Om jag tänker om å kör på slutet igen då.
Vad skulle man kunna sätta i istället för sls 12orna?
Scan speak 30w/4558t00 kanske?
1275gt skrev:Ja. Jag börjar oxå inse att det kanske blir svårt å bygga basreflex i dom befintliga lådorna:(
Om jag tänker om å kör på slutet igen då.
Vad skulle man kunna sätta i istället för sls 12orna?
IngOehman skrev:Med ännu mindre volym så växer ju problemet med porten ännu mera.1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)
Eller är 69mm för klent?
Basröret du föreslår är i klenaste laget för den pumpkapacitet som L26ROY ger. Annars så stämmer allt det du skriver.
Om det ljudande resultatet sen blir bra eller inte har jag ingen kommentar till. Bassystem är knepiga saker. Allt kan se väldigt bra ut på papper (som bara berättar om bråkdelen av de faktiska fysikaliska egenskaperna) men prestera mindre roligt. Jag har hört både system som spelat ganska bra med L26ROY och sådana som inte gjort det. Ibland får jag nästan intrycket att det stora problemet med att konstruera bassystem är att det är så lätt att tänka att det faktiskt ÄR så enkelt som att simulera lite.
Men i praktiken kan bassystem som ger liknande resultat i den sortens enkla simuleringar som du talar om här, låta väldigt olika varandra.
Och kom ihåg: Bästa vägen till nöjdhet är att sänka sina krav.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Hjalmar_Branting och 16 gäster