Nytt basprojekt. Vilken väg ska man gå.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
1275gt

Nytt basprojekt. Vilken väg ska man gå.

Inläggav 1275gt » 2017-01-02 01:27

Vänder mig till den samlade expertisen här;)

Nytt större vardagsrum tar form:) 30m2
Till detta är även lite nytt i ljudväg planerat.

Har hittills använt mig av ett par pk högtalare. Men håller nu på att bygga ett par zaph zd5 or.
Tänkte bygga dom slutna med den mindre volymen. Å sedan ha nått slags basstöd till dom.

Var lite sugen på Martinssons horn. TPAM10HTL.
Men vad jag förstår så behövs det tydligen ofta lite tidskompensering för att det ska låta bra?
Å jag har tänkt att använda sub utgången på min förstärkare till detta. Så då funkar ju inte det:(

Har även två 60liters slutna lådor med 12 sls basar i. Vart aldrig riktigt nöjd med dom.
Men man kanske kan använda lådorna till nått annat mer spännande element?
Vad skulle kunna passa i 60 liter?
Är nog mer sugen på att bygga basreflex denna gången dock. Eller ev slavbas.
Någon som har tipps på nått element som skulle kunna passa?
Då kommer väl budget frågan;)
Kan nog tänka mig å lägga 2500kr per element.

Grejerna ska drivas med ett sånt där fult Behringer steg;) även en mini dsp finns för lite finjustering.
Senast redigerad av 1275gt 2017-01-02 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Nytt basprojekt. Vilken väg ska man gå.

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 01:33

1275gt skrev:Vänder mig till den samlade expertisen här;)

Nytt större vardagsrum tar form:) 30m2
Till detta är även lite nytt i ljudväg planerat.

Har hittills använt mig av ett par pk högtalare. Men håller nu på att bygga ett par zaph zd5 or.
Tänkte bygga dom slutna med den mindre volymen. Å sedan ha nått slags basstöd till dom.

Då är det nog basmoduler (eller en subwooferlösning) du skall ha, inte basstöd.

1275gt skrev:Var lite sugen på Martinssons horn. TPAM10HTL.
Men vad jag förstår så behövs det tydligen ofta lite tidskompensering för att det ska låta bra?
Å jag har tänkt att använda sub utgången på min förstärkare till detta. Så då funkar ju inte det:(

Är du säker på det?

Förstärkare som har sub-utgång är ofta hemmabiodoningar, och de kan nästan alltid tidskompensera. Om det är en avlägset placerad subwoofer eller en som arbetar med hornprincip har ingen betydelse, fördröjning som fördröjning.

1275gt skrev:Har även två 60liters slutna lådor med 12 sls basar i. Vart aldrig riktigt nöjd med dom.
Men man kanske kan använda lådorna till nått annat mer spännande element?
Vad skulle kunna passa i 60 liter?
Är nog mer sugen på att bygga basreflex denna gången dock. Eller ev slavbas.
Någon som har tipps på nått element som skulle kunna passa?
Då kommer väl budget frågan;)
Kan nog tänka mig å lägga 2k per element.

Grejerna ska drivas med ett sånt där fult Behringer steg;) även en mini dsp finns för lite finjustering.

Att ha en låda redan färdig och försöka hitta ett passande element är inte alltid så lätt väg att gå. Det är ju rätt så många variabler du har öppna dessutom, basreflex, slavbas...

Men jag är säker på att någon har något förslag. Lycka till hur som helst!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2017-01-02 08:46

Tack för svar Ingvar:)

Ja. Basmoduler va rätt ord:)

Ja. Är tyvärr säker. Är en vanlig stereo receiver. Den har subwoofer utgång men inga direkta inställningsmöjligheter för den:(

ang lådorna så är dom byggda i samma mått som övriga delar i Ikea möblemanget;) 60x40x40. Med pålimmade lådfronter. Syns inte att det är basmoduler:) basarna sitter nedåt. Finns fler i familjen, som inte riktigt delar samma entusiasm om basbehovet;)

Volymen går ju iaf å minska i lådorna utan större problem.

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2017-01-02 15:52

Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)

Har ju sett att en hel del gillar den här seas L26ROY basen.
Om jag förstår det jag gör i basta så borde den kunna funka i 62liters lådan jag har?

Om man använder 69 mm rör bör det bli ca 370mm, om man stämmer av den till 20hz?
Eller är 69mm för klent?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-02 16:01

1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)

Om jag förstår det jag gör i basta så borde den kunna funka i 62liters lådan jag har?

Om man använder 69 mm rör bör det bli ca 370mm, om man stämmer av den till 20hz?
Eller är 69mm för klent?

10" i 60 liter är bra.
Röret bör vara så stort i diameter att det inte blir cykelpumpsljud ur röret.
80mm innerdiameter och 189 mm långt ger 33 Hz i avstämning och sedan sjunker kurvan, men den ger ordentligt tryck ner under 25 Hz innan den blir otydlig i basen.
http://www.monacor.se/produkter/10-2/vnr/102380/
Ett element med mycket goda basegenskaper
Förslag på låda.
baffel och bakstycke 290 x 870 mm x 22 mm
topp och botten 290 x 290 mm x 22 mm
Sidostycken 290 x 914 mm x 22 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och fram och baksida sänks in i lådramen.
Om du gör en fullregisterhögtalare så kan du sätta diskanten så högt upp som möjligt på baffeln och mellanregistret så nära det går, alternativt basen om du ska göra en 2-vägare.
Röret i mitten på den yta som blir kvar under basen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-01-02 16:29

Den avstämningen är för hög i min värld:
Bild

Problemet med L26ROY om man vill använda den i portade lådor är att volymen behöver vara rätt liten, och porten lång. Det blir svårt att få plats helt enkelt. 23 Hz är en bättre avstämning, men med 4" port behöver längden bli ca 68 cm. 3" blir 36 cm, men den lär överstyras rätt tidigt.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-02 16:30

Perfector skrev:
1275gt skrev:Har suttit å pysslat i basta lite. Inte sysslat med det förut. Så jag vet inte riktigt vad jag gör å ser;)

Eller är 69mm för klent?

10" i 60 liter är bra.
80mm innerdiameter och 189 mm långt ger 33 Hz i avstämning och sedan sjunker kurvan, men den ger ordentligt tryck ner under 25 Hz innan den blir otydlig i basen.
Förslag på låda.
Topp och botten sänks in i sidostyckena och fram och baksida sänks in i lådramen.
Om du gör en fullregisterhögtalare så kan du sätta diskanten så högt upp som möjligt på baffeln och mellanregistret så nära det går, alternativt basen om du ska göra en 2-vägare.

Har du taskig syn ? eller kan du inte läsa vad 1275gt är ute efter varför blaskar du i två väggshögtalare i det hela när han skall ha en subbas och det skiten du rekommenderar är Skit.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-02 16:41

Fostex skrev:Den avstämningen är för hög i min värld:
[ Bild ]

Problemet med L26ROY om man vill använda den i portade lådor är att volymen behöver vara rätt liten, och porten lång. Det blir svårt att få plats helt enkelt. 23 Hz är en bättre avstämning, men med 4" port behöver längden bli ca 68 cm. 3" blir 36 cm, men den lär överstyras rätt tidigt.

Det är L26roy4 d1004 som skall ha liten låda medans L26 roy gillar större lådor men funkar nog bäst i sluten låda .

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2017-01-02 16:57

Fostex skrev:Den avstämningen är för hög i min värld:
[ Bild ]

Tror du blandade ihop avstämningsfrekvensen med föregående talare:)
Det var 20hz jag räknat på. Men det e nog som du säger att röret e för klent:( å går man upp till 4tums rör blir det ju för långt.

Är ju iofs inga problem att minska volymen i lådan. Bara att sätta igen en bit av lådan. Ska ju ändå byta baffel om jag ska byta element i dom.
Då blir det ju oxå mer plats för röret. Eftersom det kan gå genom det outnyttjade området i lådan.

Hur liten volym skulle man behöva gå ner till?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 17:03

Med ännu mindre volym så växer ju problemet med porten ännu mera.

Eller är 69mm för klent?

Basröret du föreslår är i klenaste laget för den pumpkapacitet som L26ROY ger. Annars så stämmer allt det du skriver.

Om det ljudande resultatet sen blir bra eller inte har jag ingen kommentar till. Bassystem är knepiga saker. Allt kan se väldigt bra ut på papper (som bara berättar om bråkdelen av de faktiska fysikaliska egenskaperna) men prestera mindre roligt. Jag har hört både system som spelat ganska bra med L26ROY och sådana som inte gjort det. Ibland får jag nästan intrycket att det stora problemet med att konstruera bassystem är att det är så lätt att tänka att det faktiskt ÄR så enkelt som att simulera lite.

Men i praktiken kan bassystem som ger liknande resultat i den sortens enkla simuleringar som du talar om här, låta väldigt olika varandra.

Och kom ihåg: Bästa vägen till nöjdhet är att sänka sina krav. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-02 17:08

När det blir såna där kompromisser mellan smal/lång port, kan man titta på t.ex spiralporten som Genelec har i sina subbar eller söka här på forumet efter "böjd slitsport".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-01-02 17:13

Boom, även om du inte delar Perfectors förkärlek för Monacors element, är det osnyggt att använda otidigt språk mot pensionärer som vill och försöker hjälpa till med sina empiriska erfarenheter.
(F.ö., oavsett om jag har taskig syn eller inte, är det ofta tämligen svårt att läsa, alltså förstå, vad du skriver eller försöker skriva.)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-02 17:25

Nytt förslag till baslåda i så fall.
Samma låda med en mellanvägg mitt i lådan och ett rör enligt ovan i mellanväggen och samma rör, ett från varje kammare ut på fronten.
Då blir det som TS ville ha det, ett förslag på baslåda.

Edit:
Ett element 10" i varje kammare.
Senast redigerad av Perfector 2017-01-02 17:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-02 17:32

Adhoc skrev:Boom, även om du inte delar Perfectors förkärlek för Monacors element, är det osnyggt att använda otidigt språk mot pensionärer som vill och försöker hjälpa till med sina empiriska erfarenheter. (F.ö., oavsett om jag har taskig syn eller inte, är det ofta tämligen svårt att läsa, alltså förstå, vad du skriver eller försöker skriva.)

Håller med, speciellt om det förstnämnda.

Det enda jag blev mikroupprörd av i Perfektors inlägg var skrivningen:
perfektor skrev:10" i 60 liter är bra.

För så behöver det ju inte alls vara.

Det beror på, och det beror på mycket.

Vilken lådvolym som är lagom för ett högtalarelement kan inte reduceras till en tumregel som relaterar volymen till diametern på korgen!

Det finns exempel på rimligt vettigt dimensionerade bassystem med 10"-element som arbetar i 10 liters lådvolym, och andra som arbetat i >200 liter. Som sagt - det beror ju på elementets ALLA egenskaper, inte bara korgens diameter.

I själva verket är just korgdiametern inte ens en småsignalparameter överhuvudtaget. Så den kan man strunta i helt. Bortsett ifrån när man skall se till att den får plats på baffeln då såklart.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-02 17:38

Perfector skrev:

Eller är 69mm för klent?

10" i 60 liter är bra.
Förslag på låda.

Den gillar vi. Bygg med slitsport för att få linjärare luftflöde i porten. Eftersom elementet är så billigt kan man med fördel bygga 4 burkar iställt för 2 och få dom fina fördelar man kan få med en line array i basen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-02 18:19

Strunta i basreflex är mitt tips. Det är svårt nog att bygga bra slutna basar. Det finns ett antal element som är intressanta för din budget. Men det finns nog inget jag vet som passar i exakt 60 liter. L26ROY har jag själv och fyra sådana låter helt OK. Det är inte samma upplösning i basen som med t.ex. Inos element. Men allt som allt är det helt bra. Det finns vissa som har mätt på L26ROY och kommit fram till att parametrarna inte stämmer och att man behöver 60 liter men så tror jag inte är fallet med mina i mitt rum(har rakt till 5Hz med lite extra förstärkning vid 10Hz). Jag har 45 liters lådor fyllda med stenull. För de flesta rum tror jag dock att man vill ha kraftigare än fyra av dessa basar dock. Minst fyra slutna 12" med bra slaglängd. Helst fler eller större(eller båda) om du väljer slutet. Jag menar även om de mäter rakt ner till 5Hz så finns det ju inte någon output där. Dock kan jag säga att jag hör skillnad till det bättre när jag slår av subsonic-filtret(normal-läget) i cr80s så någon typ av upplösning/output har de allt ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-01-02 19:11

philipbtz skrev:Strunta i basreflex är mitt tips. Det är svårt nog att bygga bra slutna basar. Det finns ett antal element som är intressanta för din budget. Men det finns nog inget jag vet som passar i exakt 60 liter. L26ROY har jag själv och fyra sådana låter helt OK. Det är inte samma upplösning i basen som med t.ex. Inos element. Men allt som allt är det helt bra. Det finns vissa som har mätt på L26ROY och kommit fram till att parametrarna inte stämmer och att man behöver 60 liter men så tror jag inte är fallet med mina i mitt rum(har rakt till 5Hz med lite extra förstärkning vid 10Hz). Jag har 45 liters lådor fyllda med stenull. För de flesta rum tror jag dock att man vill ha kraftigare än fyra av dessa basar dock. Minst fyra slutna 12" med bra slaglängd. Helst fler eller större(eller båda) om du väljer slutet. Jag menar även om de mäter rakt ner till 5Hz så finns det ju inte någon output där. Dock kan jag säga att jag hör skillnad till det bättre när jag slår av subsonic-filtret(normal-läget) i cr80s så någon typ av upplösning/output har de allt ;)

Fyra st. Roy eller motsvarande i sluten låda kan ge hörbar output vid 5Hz i ett skapligt litet och tätt rum. Sen om det är 5Hz eller något över 20Hz (eller något helt annat) du hör när du slår till/från kan sägas vara osäkert. :)

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2017-01-02 22:36

Ja. Jag börjar oxå inse att det kanske blir svårt å bygga basreflex i dom befintliga lådorna:(

Om jag tänker om å kör på slutet igen då.
Vad skulle man kunna sätta i istället för sls 12orna?
Scan speak 30w/4558t00 kanske?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-01-02 23:17

Vad är det du inte tycker om med SLS-12:orna? Att de inte orkar med när du drar på ordentligt?
Jag körde ett par sådana i 40 liters lådor ganska länge och tyckte de gjorde ett utmärkt jobb så länge jag inte spelade jättestarkt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-01-03 01:06

1275gt skrev:Ja. Jag börjar oxå inse att det kanske blir svårt å bygga basreflex i dom befintliga lådorna:(

Scan speak 30w/4558t00 kanske?

Bara att skicka i men tänk på att dom har också en begränsning sen nästan knökfullt med dämpning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-03 12:06

1275gt skrev:Ja. Jag börjar oxå inse att det kanske blir svårt å bygga basreflex i dom befintliga lådorna:(

Vad ogillar du hos sls12?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-03 12:22

Skaffa två SLS-12 till och bygg två sådana här:
http://jazzman-esl-page.blogspot.se/201 ... erway.html

Efter att ha upplevt riktigt bra dipol-bas har jag svårt att tänka mig "vanliga" baslådor igen :) .

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-03 15:33

Att du aldrig blev helt nöjd med SLS12 kan lika gärna bero på rummet som på basarna. Det kan vara väldigt värt att testa att bygga två till så att du har fyra SLS12. Det är något med fyra basar som ibland gör väldigt stor skillnad. Gör lite mätningar för att se hur rummet beter sig med nuvarande basar. Det kan behövas basdämp för att få det att låta bra med. Om du bara har mindre pucklar i basen med två basar så kan det räcka att utöka till fyra för bra återgivning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-01-03 16:49

Bra synpunkt där.

Det är väldigt lätt att blanda ihop vad som är högtalare och rum. Det vill säga det är väldigt svårt att skilja mellan vad som är högtalare och rum. Är man missnöjd med det man hör från ett bassystem så kan det, även om man tycker att man hör att basarna spelar dåligt, faktiskt vara rummets problem som man hör.

Missförstå mig inte - självklart finns det basar som har fel som hörs i alla rum, men det är alltså svårt att avgöra det från lyssning på dem i bara ett rum. Det kan till och med vara svårt att avgöra det från lyssning i flera rum - om rummen haft likartade fel.

Jag kan nog tycka att sls12, speciellt i förhållande till priset, ändå är en ganska välbetedd bas, speciellt i en sluten låda av tillräcklig storlek. Kanske är 60 liter i minsta laget, men isåfall kan lösningen vara att packa lådan ordentligt full med mineralull.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-01-03 16:58

IngOehman skrev:Med ännu mindre volym så växer ju problemet med porten ännu mera.

Eller är 69mm för klent?

Basröret du föreslår är i klenaste laget för den pumpkapacitet som L26ROY ger. Annars så stämmer allt det du skriver.

Om det ljudande resultatet sen blir bra eller inte har jag ingen kommentar till. Bassystem är knepiga saker. Allt kan se väldigt bra ut på papper (som bara berättar om bråkdelen av de faktiska fysikaliska egenskaperna) men prestera mindre roligt. Jag har hört både system som spelat ganska bra med L26ROY och sådana som inte gjort det. Ibland får jag nästan intrycket att det stora problemet med att konstruera bassystem är att det är så lätt att tänka att det faktiskt ÄR så enkelt som att simulera lite.

Men i praktiken kan bassystem som ger liknande resultat i den sortens enkla simuleringar som du talar om här, låta väldigt olika varandra.

Och kom ihåg: Bästa vägen till nöjdhet är att sänka sina krav. ;)

Vh, iö

Hur fungerar L26ROY i 40 liters låda med den tillhörande slavbasen som SEAS rekommenderar?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-01-03 17:41

Jag har byggt med 35 liter(tror jag det var) och två slavbasar. Alla byggbildet är borta tyvärr men det finns en tråd om det. Mitt första basbygge. Kör nu slutet med ROY. Svårt att avgöra vilka som var bäst, det beror på vad man är ute efter...
De med slavbasar spelade djupt och rent, de slutna jag har nu spelar jämnt men inte lika djupt, och inte lika rent i de lägre frekvenserna (under 20 Hz) men det kan bero på att mitt slutsteg bara är specat till 20Hz och att jag inte har något filter för detta. Med slavbasar får man ju lite lägre output "gratis"
Mycket pillande med viktning på slavarna, slutade med att jag knappt hade någonting alls gör att få ner grupplöptiden.
Kul bygge var det i alla fall :)

Användarvisningsbild
1275gt

Inläggav 1275gt » 2017-01-03 20:07

Ja. Jag tyckte inte dom gick att få å spela tillräckligt djupt å starkt.
Men blir ju snart med nytt större vardagsrum. Så man kanske skulle testa med två till.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-01-05 01:34

Hade du nån equalizer kopplad till basarna? Alltså Linkwitz-transform eller liknande. Om inte borde du testa det först, borde gå lätt att ordna med din miniDSP.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-01-07 13:39

Dessa kanske kan vara något? Flyttar väl ungefär lika mkt luft iofs..

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=185171

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-07 15:02

För liten låda för det SS-elementet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum