Tonkurvor - filer før test

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

dboy

Tonkurvor - filer før test

Inläggav dboy » 2017-01-18 13:52

Har ett par Carlsson OA 5.2 som jag köpte på loppis för ca 10 år sen för ett par hundra kr.
Jag kommer ihåg att de inte lät bra när jag kopplade upp dem vid køpet men kommer inte nu ihåg vad som lät illa. Har inte gjort något med dem. De ser helt original ut, fina lådor.

Just denna är ju inte känd som den allra bästa av Carlsson modellerna även om det är den mest sålda, och jag är tveksam till att uppgradera dem med helt nya element. Känns som det finns andra som man hellre borde lägga ~6000 kr på istället. Men, om jag kan få dem att funka till en mindre peng så kan jag använda dem.

Jag skruvade ur basarna som ser helt ok ut. Inga skader på kanterna - så jag gissar att någon av diskanterna är trasiga eftersom det lät kasst.

Fråga:
-Var kan jag hitta tonkurvssvepkurvor som jag kan enkelt testa ut vad som är kass? Jag har för mig att jag läst att nån la upp CD-skivor med testkurvor men jag kan inte hitta dem nu.
-Ska man fiffa med basarna eller bara låta dem vara?
-Mår de bra av att pensla nåt som förstärker kanterna lite?

Skickar med ett par bilder på basarna
Bilagor
Capture3.JPG
Andra baselementet
Capture3.JPG (147.47 KiB) Visad 624 gånger
Capture2.JPG
Ena baselementet
Capture2.JPG (74.23 KiB) Visad 624 gånger
Capture1.JPG
Översikt
Capture1.JPG (175.9 KiB) Visad 624 gånger

dboy

Re: Tonkurvor - filer før test

Inläggav dboy » 2017-01-18 14:05

Hehe,
Hittade naturligtvis direkt en site med filer

http://www.audiocheck.net/testtones_highdefinitionaudio.php

Andra tankar om OS 5.2 renovering är välkomna

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-18 14:28

dboy skrev:Fråga:
-Var kan jag hitta tonkurvssvepkurvor som jag kan enkelt testa ut vad som är kass? Jag har för mig att jag läst att nån la upp CD-skivor med testkurvor men jag kan inte hitta dem nu.

Bättre än de du hittade är nog att använda någon av de gratis tongeneratorer som finns på nätet. ANvänder du Windows, kan jag rekommendera Tolvan Data:s http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
Då kan du skruva upp och ned som du vill i det intressanta området.
... tycker jag!

Per

dboy

Inläggav dboy » 2017-01-18 14:55

Per,
Tack. Jag har nån liten oro att ljudkortet i en bärbar pc kanske inte lyckas skicka ut en ren och snygg signal, men det kanske bara är nonsens.
I mitt fall är det en vanlig hörlursutgång som jag matar in i AUX ingången på en förstärkare, så det är inte helt perfekt. Min tanke vara det skulle vara mer korrekt spela upp en originalfil via en Squeezebox eller i nödfall, att bränna en CD och spela upp den.

Jag vill vara rimligt säker på att det är högtalaren som ger missljud och inte att det beror på ljudsignalen till högtalaren.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-01-18 16:10

dboy skrev:Per,
Tack. Jag har nån liten oro att ljudkortet i en bärbar pc kanske inte lyckas skicka ut en ren och snygg signal, men det kanske bara är nonsens.
I mitt fall är det en vanlig hörlursutgång som jag matar in i AUX ingången på en förstärkare, så det är inte helt perfekt. Min tanke vara det skulle vara mer korrekt spela upp en originalfil via en Squeezebox eller i nödfall, att bränna en CD och spela upp den.

Jag vill vara rimligt säker på att det är högtalaren som ger missljud och inte att det beror på ljudsignalen till högtalaren.

Ja, då kan ju alltid använda programmet till att tillverka en sekvens du själv väljer och bränna en CD av den.

Men egentligen tror jag dina farhågor kommer på skam: en vanlig hörlurutgång på en vanlig dator är nog tillräckligt distfri för att höra missljud i en trasig högtalare. Men kolla gärna med hörlurar först.
... tycker jag!

Per

Återgå till DIY-forum