Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy
 
Inlägg: 882
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: Kungsängen

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Triggerhappy » 2018-02-01 20:54

Stiligt värre, Tummen upp
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Nattlorden » 2018-02-01 21:54

Triggerhappy skrev:Stiligt värre, Tummen upp


Instämmer. Fast personligen hade jag föredragit färg på dem dock. Pastellblå hade kanske passat rummet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-01 23:01

Nattlorden skrev:
Triggerhappy skrev:Stiligt värre, Tummen upp


Instämmer. Fast personligen hade jag föredragit färg på dem dock. Pastellblå hade kanske passat rummet?


Jag ska ha vitt högtalarskydd med. Vill att de försvinner så mycket som möjligt visuellt.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav NADifierad » 2018-02-01 23:10

Snygga "Feta" högtalare :D . De ser respektingivande kapabla ut.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2018-02-01 23:20

Grattis! Dina frontar blir helklara för ljud i alla register före mina, trots att dom stått färdigbyggda i närmare 2 år tror jag. (Tappade intresset lite när tanten blev extra (o)ljudskänslig en tid tillbaks och sen blev sjukskriven.)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Harryup » 2018-02-01 23:48

Snygga byggen. När man talar om aktiva filter så låter det inte lika bara för att det är lika inställningar på 2. BSS is the shit. Skall bli kul att höra vad fu tycker när du känner dig klar.

Mvh/Harryup

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-02 10:21

Adhoc skrev:Grattis! Dina frontar blir helklara för ljud i alla register före mina, trots att dom stått färdigbyggda i närmare 2 år tror jag. (Tappade intresset lite när tanten blev extra (o)ljudskänslig en tid tillbaks och sen blev sjukskriven.)


Segt. Du får komma över till mig en kväll sen när de är lite mer klara och lyssna lite.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Almen » 2018-02-02 10:22

Snyggt!
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-02 10:28

Harryup skrev:Snygga byggen. När man talar om aktiva filter så låter det inte lika bara för att det är lika inställningar på 2. BSS is the shit. Skall bli kul att höra vad fu tycker när du känner dig klar.

Mvh/Harryup


Det är en fördel med FIR-filter, det blir alltid samma output på olika enheter. Man vet vad man kommer få ut (filtermässigt). Inte massa olika sätt att implementera, som IIR har, med proportional/constant Q, mm.

Jag är supernöjd med min BSS ännu så länge, oslagbar flexibilitet, men jag vet inte hur bra de analoga DAC-korten är. Jag kanske kommer prova externa dacar senare, jag har digitala output-kort till min BSS också.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-02 12:59

Så som det ser ut i min BSS just nu.
Bilagor
bss setup.png
bss setup.png (259.98 KiB) Visad 7604 gånger

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav i » 2018-02-02 14:58

Fungerar de som 3-vägare eller 2-vägare nu? (Är "ultrahigh" drivern installerad?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav bassman » 2018-02-02 15:33

Nattlorden skrev:
Triggerhappy skrev:Stiligt värre, Tummen upp


Instämmer. Fast personligen hade jag föredragit färg på dem dock. Pastellblå hade kanske passat rummet?



Pastellblå 8O :lol:

Jaja. Smaken är som baken. Med fronter kommer dom där att bli ganska diskreta.

Stadigt bygge rajapruk :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-02 15:42

i skrev:Fungerar de som 3-vägare eller 2-vägare nu? (Är "ultrahigh" drivern installerad?)


UHF är installerad, men jag använder den inte just nu. Så den är 2-vägs just nu.
Slutsteget som ska driva UHF är utlånat till en kompis.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav i » 2018-02-02 16:35

rajapruk skrev:
i skrev:Fungerar de som 3-vägare eller 2-vägare nu? (Är "ultrahigh" drivern installerad?)


UHF är installerad, men jag använder den inte just nu. Så den är 2-vägs just nu.
Slutsteget som ska driva UHF är utlånat till en kompis.


Tycker du att du saknar den? Hur tycker du det låter i övrigt?
Mundus Vult Decipi

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Kraniet » 2018-02-02 17:30

Jäkligt snygga högtalare. Kul att se sånt ambitiöst projekt.
Vad blir totalkostnaden? Rejält mycket billigare än ett par JBL K2 eller liknande antar jag?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Evil_Homer » 2018-02-02 17:52

Ser riktigt gött ut, och som tidigare frågat, hur låter det nu då?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-02 21:04

i skrev:
rajapruk skrev:
i skrev:Fungerar de som 3-vägare eller 2-vägare nu? (Är "ultrahigh" drivern installerad?)


UHF är installerad, men jag använder den inte just nu. Så den är 2-vägs just nu.
Slutsteget som ska driva UHF är utlånat till en kompis.


Tycker du att du saknar den? Hur tycker du det låter i övrigt?


Nej den saknas inte. Men ibland vet man ju inte vad man saknar förens provat...
Får se om den tillför något och är värd den extra komplexiteten, jag är inte så säker på det.

Det låter helt ok, bättre än vad den förtjänar just nu, njutbar faktiskt. Men det är mycket som inte är på plats ännu hör man också. Tex när jag Flippar fasen på hornet så hör jag inte vad som är rätt eller fel fas, så delningen är nog inte i närheten av korrekt just nu. Har inte heller den ”kick” i basen just nu som jag hoppats på.

Hårdvaran är bara halva jobbet. Nu börjar det som jag tycker är kul, mjukvaran.

Jag vill spela in allt en bra stund innan jag börjar mäta. Jag misstänkter att det inte är en korrekt åsikt här, men det skiter jag i :)
Senast redigerad av rajapruk 2018-02-02 21:56, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-02 21:26

Kraniet skrev:Jäkligt snygga högtalare. Kul att se sånt ambitiöst projekt.
Vad blir totalkostnaden? Rejält mycket billigare än ett par JBL K2 eller liknande antar jag?


Jag vet inte totalkostnaden ännu, har inte fått räkning på topplådan och dess lackning ännu.

Ja det blir rejält mycket billigare än ett par nya JBL K2 eller 4365 / 4367 eller Everest. Men det kommer kosta ungefär som ett par begagnade 4365, kanske något mindre.

Mitt egna mål har hela tiden varit att de ska låta bättre än Everest när jag är klar med dem :) Nu är det inte i närheten dock.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-02-02 22:43

rajapruk skrev:
Kraniet skrev:Jäkligt snygga högtalare. Kul att se sånt ambitiöst projekt.
Vad blir totalkostnaden? Rejält mycket billigare än ett par JBL K2 eller liknande antar jag?


Jag vet inte totalkostnaden ännu, har inte fått räkning på topplådan och dess lackning ännu.

Ja det blir rejält mycket billigare än ett par nya JBL K2 eller 4365 / 4367 eller Everest. Men det kommer kosta ungefär som ett par begagnade 4365, kanske något mindre.

Mitt egna mål har hela tiden varit att de ska låta bättre än Everest när jag är klar med dem :) Nu är det inte i närheten dock.

Snygga högtalare ! :)
Det är nog bara lite inställningar i dspn som krävs, och det är ju här det roliga börjar. Du kan ju skräddarsy hela rasket med dsp-filtret att passa ditt rum optimalt, så jag tror absolut du kan få dem låta bättre än Everest om du tar dig tiden att optimera. Du har ju väldigt bra element och det är en bra förutsättning. För mig tog det ungefär ett halvår att optimera mina högtalare som jag ville ha dem med dsp:n tills jag märkte att varje ändring blev sämre ( nåja, provade brantare filter häromdan ). Du har ju otroligt många möjligheter i dsp:n som skulle vara svåra eller omöjliga att realisera passivt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Harryup » 2018-02-03 01:46

rajapruk skrev:
Harryup skrev:Snygga byggen. När man talar om aktiva filter så låter det inte lika bara för att det är lika inställningar på 2. BSS is the shit. Skall bli kul att höra vad fu tycker när du känner dig klar.

Mvh/Harryup


Det är en fördel med FIR-filter, det blir alltid samma output på olika enheter. Man vet vad man kommer få ut (filtermässigt). Inte massa olika sätt att implementera, som IIR har, med proportional/constant Q, mm.

Jag är supernöjd med min BSS ännu så länge, oslagbar flexibilitet, men jag vet inte hur bra de analoga DAC-korten är. Jag kanske kommer prova externa dacar senare, jag har digitala output-kort till min BSS också.


Ja, fast vad jag menar är att BSS är överhuvudtaget mycket bra byggen. Om du testar analogt ut så skulle jag bli väldigt förvånad om ett Behringer inte låter väsentligt sämre med exakt samma inställningar. Har gjort sådana jämförelser själv och jag avbröt försöken att ersätta BSS filtren.

/Harryup.

PS. JO jag tror att du kommer sakna toppdiskanten sen när du kopplar ur den. Då hörs det verkligen stor skillnad. Utan ett så bra filter hade det vara bättre att köra 2-vägs är min uppfattning. DS

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav darkg » 2018-02-03 07:38

Hur blir det med texten / loggan? :)
Don’t just do something, sit there.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-03 08:08

darkg skrev:Hur blir det med texten / loggan? :)


Jag hoppar över den. Snyggare utan tycker jag. Se bild på prototyp som Dan gjorde.
Bilagor
341A1CC1-579F-4498-92B8-77A899BFB5E4.jpeg
341A1CC1-579F-4498-92B8-77A899BFB5E4.jpeg (716.48 KiB) Visad 7364 gånger

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-03 08:18

Harryup skrev:
rajapruk skrev:
Harryup skrev:Snygga byggen. När man talar om aktiva filter så låter det inte lika bara för att det är lika inställningar på 2. BSS is the shit. Skall bli kul att höra vad fu tycker när du känner dig klar.

Mvh/Harryup


Det är en fördel med FIR-filter, det blir alltid samma output på olika enheter. Man vet vad man kommer få ut (filtermässigt). Inte massa olika sätt att implementera, som IIR har, med proportional/constant Q, mm.

Jag är supernöjd med min BSS ännu så länge, oslagbar flexibilitet, men jag vet inte hur bra de analoga DAC-korten är. Jag kanske kommer prova externa dacar senare, jag har digitala output-kort till min BSS också.


Ja, fast vad jag menar är att BSS är överhuvudtaget mycket bra byggen. Om du testar analogt ut så skulle jag bli väldigt förvånad om ett Behringer inte låter väsentligt sämre med exakt samma inställningar. Har gjort sådana jämförelser själv och jag avbröt försöken att ersätta BSS filtren.

/Harryup.

PS. JO jag tror att du kommer sakna toppdiskanten sen när du kopplar ur den. Då hörs det verkligen stor skillnad. Utan ett så bra filter hade det vara bättre att köra 2-vägs är min uppfattning. DS


Ja så menar du. Ja det går inte att jämföra mot dsp i lägre prisklasser, som Behringer och så.
Jag hade DBX 260 innan (som är högt aktad) och den lät skräp i jämförelse med DBX4800, mycket plattare ljud.
Jag har en liten magkänsla att kanske DBX4800 låter bättre än BSS BLU-160 analogt ut, men jag har ju ändrat så mycket på en gång nu, så jag kan inte veta. Får se om den känslan består. Det finns ett antal olika generationer på BSS analoga kort också, senare årsmodeller ska vara bättre än äldre.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav sladdbarn » 2018-02-12 16:18

Snygga högtalare!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-12 18:30

Tack för alla glada tillrop :)
Jag ska ta finare foton med systemkameran senare, när högtalarskydden är klädda och så.

Jag kan verkligen rekommendera Dan Norman på Södertälje Specialsnickeri för högtalarsnickerier. Han har överträffat förväntningarna med stor marginal. Allt blev precis så som jag ville ha det, and more.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-02-28 13:04

UHF-drivers påslagna nu, och de funkar vad det verkar. Skönt. Alltid lite läskigt med ebay-köp.
Ska göra distortion-mätning senare.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-03-01 20:54

rajapruk skrev:UHF-drivers påslagna nu, och de funkar vad det verkar. Skönt. Alltid lite läskigt med ebay-köp.
Ska göra distortion-mätning senare.


Kul att allt var helt. Hur låter det ?
Ser fram mot dist-mätningar. :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-03-03 11:09

Det går att lyssna på musik på dem just nu, men inte så mycket mer än så.
Inget är inställt rätt ännu. Har inte orkat börja mäta ännu. Kom hem från semester inatt.
Men jag vill spela in allt ett tag till.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-03-03 11:20

rajapruk skrev:Det går att lyssna på musik på dem just nu, men inte så mycket mer än så.
Inget är inställt rätt ännu. Har inte orkat börja mäta ännu. Kom hem från semester inatt.
Men jag vill spela in allt ett tag till.

Helt rätt, elementen ändrar sig i början.
Prova gärna att lägga delningarna en bit ifrån varandra eller med små överlappningar, kan göra stor skillnad vid justerningarna av ljudet då det gäller tex närvaro

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-03-05 17:17

Tangband skrev:Prova gärna att lägga delningarna en bit ifrån varandra eller med små överlappningar, kan göra stor skillnad vid justerningarna av ljudet då det gäller tex närvaro


Nja. På så lösa boliner jobbar jag inte.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster