Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2019-05-13 13:17

rajapruk skrev:
Tangband skrev:Hittade tråden du gav mig rådet i - såhär skrev du:

Mät varje element/driver för sig själv utan några filter. EQ :a dem rakt 2 oktaver utanför ”sitt” område (medelvärdet av lyssningsfönstret 0, 10, 20, 30, 40grader off-axis ska bli så rakt som möjligt). Sen kan du applicera/prova vilka elektriska skolboksfilter som helst. Men inga jädra över- eller underlappningar!
Sen ställa in varje element så de spelar exakt samma spl-nivå, och tidsmässigt i fas (med delay på lämpliga element)
Mät från 1m mitt i rummet, och med gating.

Tack för den infon


Ja så jag har gjort för HF och UHF.
För LF1 och LF2 har jag mätt på andra sätt.

Jag har valt delningsfrekvenser för matchande spridning som viktigaste parameter i det valet för mig, men även andra faktorer spelar in (distortion, t.ex). Målet med Kebnekaise är att försöka uppnå samma spridning ut i rummet för ALLA frekvenser. Därav hörnplaceringen.

Jag kommer mäta om allt igen utomhus när alla månar och galaxer står rätt.


FUKDIST verkar ha optimal delningsfrekvens om man ser hur elementen sprider, nånstans kring 2500-2700 Hz akustiskt.
Ska prova olika delningstopologier kring dessa frekvenser. Det finns liknande högtalare på nätet ned typ samma element och waveguide, med lägre delningar. Men där har man inte tagit hänsyn till spridningen mellan boomer och waveguide.
Distorsion och hur pressat det låter då man drar på kan säkert påverka vilken delningsfrekvens man tillslut väljer .
Senast redigerad av Tangband 2019-05-13 13:22, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-05-13 13:21

Man får mäta olika register på olika sätt helt enkelt, om man inte har en ekofri kammare.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-05-13 13:25

Tangband skrev:
rajapruk skrev:
Tangband skrev:Hittade tråden du gav mig rådet i - såhär skrev du:

Mät varje element/driver för sig själv utan några filter. EQ :a dem rakt 2 oktaver utanför ”sitt” område (medelvärdet av lyssningsfönstret 0, 10, 20, 30, 40grader off-axis ska bli så rakt som möjligt). Sen kan du applicera/prova vilka elektriska skolboksfilter som helst. Men inga jädra över- eller underlappningar!
Sen ställa in varje element så de spelar exakt samma spl-nivå, och tidsmässigt i fas (med delay på lämpliga element)
Mät från 1m mitt i rummet, och med gating.

Tack för den infon


Ja så jag har gjort för HF och UHF.
För LF1 och LF2 har jag mätt på andra sätt.

Jag har valt delningsfrekvenser för matchande spridning som viktigaste parameter i det valet för mig, men även andra faktorer spelar in (distortion, t.ex). Målet med Kebnekaise är att försöka uppnå samma spridning ut i rummet för ALLA frekvenser. Därav hörnplaceringen.

Jag kommer mäta om allt igen utomhus när alla månar och galaxer står rätt.


FUKDIST verkar ha optimal delningsfrekvens om man ser hur elementen sprider, nånstans kring 2500-2700 Hz akustiskt.
Ska prova olika delningstopologier kring dessa frekvenser. Det finns liknande högtalare på nätet ned typ samma element och waveguide, med lägre delningar. Men där har man inte tagit hänsyn till spridningen mellan boomer och waveguide.
Distorsion och hur pressat det låter då man drar på kan säkert påverka vilken delningsfrekvens man tillslut väljer .


Ja. Jag hade också bra ingångsvärden med vad JBL valt för delningsfrekvens mellan samma komponenter (800Hz). Jag valde något lägre (650Hz) för att mina öron sa att det låter bättre hos mig subjektivt. Mina drivers är bättre än mina woofers dist-mässigt, så jag vill låta drivers spela så mycket som möjligt.
Vad elementen tål att spela för frekvens utan att gå sönder är en parameter. Hur lågt hornen håller spridningen, innan "pattern flip" etc.
Så som glad amatör kan man gissa att JBL och FUKDIST-designern vet bättre, men det är en skön känsla att ” göra-det-själv”.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-13 22:53

Någon som vet hur hård/hållfast materialet Basotect är? Är den hård eller mjuk?
Funderar på om det skulle gå att göra MTM-konfig av Kebnekaise med fot/podie av det materialet (för att få lite dämpning på köpet).
Alltså ställa typ 100kg högtalare på typ 30cm hög Basotect.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2019-08-14 06:07

Hårdheten är snarlik den "magiska tvättsvampen" som du kanske även hittar i någon butik. https://www.ebay.com/itm/2-10PCS-Magic- ... YlJMgXa2iQ Jag fattar dock inte vitsen med 30 cm tjockt lager utav den under högtalaren som stativ.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 06:31

Jag har SBIR från hörnet som högtalarna står i. En bred dipp vid ca 200-300Hz. Att fylla resten av hörnet med dämpning skulle kanske minska denna dipp lite (ovanför/under högtalaren).

Vilket material skulle du rekommendera för ett 30cm-ish podie?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2019-08-14 07:53

Är du säker på att dippen 200-300 Hz kommer från frontväggen och inte är en golvreflex? Sätter du ett 30 cm stativ under högtalarlådan lär dippen sjunka i frekvens från en golvreflex när gångvägen blir längre från elementet. Kalkylator som kan vara behändig vid simulering av SBIR: http://tripp.com.au/sbir.htm

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 08:59

jag tror golvreflex (och tak) blir minskad och mer utjämnad med MTM-konfig än TMM, så det är också bra med podiet tror jag. En av huvudanledningarna till att jag vill testa det över huvud taget.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 09:07

Men Basotect är för mjukt för ändamålet då, om det är som en tvättsvamp.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 09:25

Ett annat scenario är att sätta hjälpwoofern (LF2) ner mot golvet kloss an. För att få bort destruktiv golvreflex där.
Sen ha en distans, sen kommer hornet i öronhöjd ungefär, sen LF1 ovanpå hornet kloss an. LF1 kommer då mitt mellan golv och tak grovt sett, vilket inte sammanfaller med avståndet till väggarna i hörnet bakom (som woofers olyckligt gör nu tillsammans, grovt sett).

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 10:04

Här är mina parametrar, om någon tycker det är kul att räkna på det. Gissar att petersteindl skulle kunna ge värdefull input här, om vad som är minst dålig fysisk konfiguration teoretiskt med dessa förutsättningar, om han har lust.

2.38m mellan tak-golv. Parkett på betong. Taket är nått tunnare innertak med vind ovanför. Delvis snedtak.
Varje wooferlåda är 46cm hög, woofern sitter precis i ovankant (eller underkant om man vänder på den).
Hornlådan är 32cm hög.
Woofers har 39cm diameter.
Avståndet in till hörnet mellan väggarna bakom högtalaren till frontbaffeln är ca 48cm vid optimal placering kloss an väggarna, jag har 58cm nu för att värmeelement och annat är i vägen.
Baffelbredd 71cm

UHF-driver spelar 10KHz-20KHz
HF-driver spelar 650Hz-10KHz
LF1-woofer spelar 20-650Hz
LF2-woofer spelar 20-150Hz, sedan första ordningens lågpassfilter så att den inte skall ge kamfiltereffekter i delningsområdet mellan LF1 och HF. Så LF2 spelar även i registret 200-300Hz, fast svagare än LF1

Variablerna nu är de inbördes vertikala placeringarna av de olika delarna. Även delningsfrekvenser kan flyttas en del.
Senast redigerad av rajapruk 2019-08-14 11:54, redigerad totalt 5 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 10:33

(framtidsdrömmen är att bygga in dem helt i hörnen på en baffelvägg)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2019-08-14 11:45

Har du testat med lite resistanser i serie med de övre registren ?
Typ 650 Hz och uppåt ?
Vore intressant vad du tycker.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 11:49

Tangband skrev:Har du testat med lite resistanser i de övre registren ?
Typ 650 Hz och uppåt ?
Vore intressant vad du tycker.


Nej, har inte gjort det. Har bara skyddskondensatorer.
JBL brukade förr i tiden rekommendera konjugatlänk med kompressionsdrivers, för att ta ner nån impedanstopp. Jag har inte provat det heller. Tror det var mer viktigt förr med 70-80-talens förstärkare.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 12:07

Fick följande svar angående Basotect av en vän:

Basotect is quite rigid, but also brittle so you would have to be very gentle when installing the speaker.
30cm height is maybe a bit too much though, I don't know as I have really only used 10cm max, and never attempted to install 100kg on them :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav NADifierad » 2019-08-14 12:17

Måste det stå direkt på Basotectèn, då?
Kanske ett ramverk i trä eller metall, stående på någon typ av mjukfötter, och sedan fylla ramverket med Basotect!?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-08-14 13:40

NADifierad skrev:Måste det stå direkt på Basotectèn, då?
Kanske ett ramverk i trä eller metall, stående på någon typ av mjukfötter, och sedan fylla ramverket med Basotect!?


I så fall kan man nog lika gärna ha något billigare mjukt dämpningsmaterial i.

Men jag gillar tanken på 10cm Basotect-skivor stackade på varandra, så att höjden blir variabel.
Utskurna i högtalarens fotavtryck. Känns enkelt rent tillverkningsmässigt för att göra ett podie/distans. Och så fås kanske lite dämpning på köpet.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Adhoc » 2019-08-15 01:20

För DIY-stativ skulle jag köra billigast och enklast möjliga som samtidigt ger en funktion (= tungt). Typ 22 mm golvspånskiva från Byggmax, en skiva för ca 90 kr kan ge en kub om ca 30 cm utsida. Dra i M8 rampamuff i botten, fyll kuben med sand och på med locket. Köp några vibrationsdämpare (gummifötter med M8-gänga) på Wiberger ute på Hisingen som orkar med ca 140 kg (med säg 15-20% marginal) fördelat mot antalet fötter. Gänga in "lagom långt" i rampa-muffarna för att högtalarna ska stå vågrätt. Om kortsidorna av skivorna är fula / jobbiga att spackla och måla, täck över med 8 mm trälist och 90 gr-vinkellist vid hörnorna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Harryup » 2019-08-15 03:30

Jag är inte övertygad alls om att mjuka fötter är det enda som bör rekommenderas varje gång. Snarare är det testa olika fötter för att hitta lämpliga fötter. Förstås dock inte spikar. Har ju horn överst själv och basar under med kortslagiga element. Och just hemma hos mig med mitt golv fungerar inte mjuka fötter. Vi har testat hemma och har minst 7-8 vittnen av medlemmar härifrån som kunde förvånat konstatera att viktanpassade mjuka fötter faktiskt lät klart sämre. Har absolut inget emot mjuka fötter då jag vet att dom har fungerat perfekt i andra sammanhang och köpte ju själv i tron att det skulle funka. Låna och testa om det verkligen är mjuka fötter du skall ha är mitt råd. Kanske det är det eller kanske inte.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2019-08-15 07:05

Harryup skrev:Jag är inte övertygad alls om att mjuka fötter är det enda som bör rekommenderas varje gång. Snarare är det testa olika fötter för att hitta lämpliga fötter. Förstås dock inte spikar. Har ju horn överst själv och basar under med kortslagiga element. Och just hemma hos mig med mitt golv fungerar inte mjuka fötter. Vi har testat hemma och har minst 7-8 vittnen av medlemmar härifrån som kunde förvånat konstatera att viktanpassade mjuka fötter faktiskt lät klart sämre. Har absolut inget emot mjuka fötter då jag vet att dom har fungerat perfekt i andra sammanhang och köpte ju själv i tron att det skulle funka. Låna och testa om det verkligen är mjuka fötter du skall ha är mitt råd. Kanske det är det eller kanske inte.

/Harryup


Ja, olika material mellan tex hornen och baslådorna kan ge en viss skillnad antar jag. Jag slår ett slag för blutack :)
Men man måste prova och lyssna om det blir nån skillnad som är värd att ta hänsyn till.

Något som är ganska avslöjande är pianomusik- lyssna om någon viss frekvens betonas på ett onaturligt sätt på flera olika piano-skivor. Dethär är sånt som inte syns tydligt på frekvensgångsmätningar ( möjligen kabinettmätningar ) .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Harryup » 2019-08-15 11:25

Skojar du?
Det kan vara jätteskillnader på fötter och mjuka fötter kan vara väsentligt sämre än någon form av hårda trots att man reflexmässigt på faktiskt väljer mjuka fötter vare sig underlaget är urberg, gungfly, svajiga och osvajiga parketter eller kvicksilver. Men blutak har jag använt i olika konstruktioner sedan början på 80-talet så det funkar också men inte mellan högtalare och golv. Men under stativare funkar det ofta utmärkt.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2019-08-15 20:35

Harryup skrev:Skojar du?
Det kan vara jätteskillnader på fötter och mjuka fötter kan vara väsentligt sämre än någon form av hårda trots att man reflexmässigt på faktiskt väljer mjuka fötter vare sig underlaget är urberg, gungfly, svajiga och osvajiga parketter eller kvicksilver. Men blutak har jag använt i olika konstruktioner sedan början på 80-talet så det funkar också men inte mellan högtalare och golv. Men under stativare funkar det ofta utmärkt.

/Harryup


Jo, det fungerar väldigt bra under mina HYBRIDDIST, som står på stativ.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2019-12-16 00:10

Jag har varit allmänt missnöjd med ljudet ett tag hemma. Trott det berott på förkylning etc. Men det har startat en del negativa tankar, om jag måste placera om högtalare eller nått.
Nu hittar jag att någon (gissningsvis i åldern 5-7 år) har vridit om Gain-reglagen på mina förstärkare till hornen. Jag har lyssnat med HF + 10dB och UHF -10dB mot hur de ska vara. Kan också vara jag själv som förväxlat vilken som ska stå på Gain2 och vilken på Gain3.
Lite scary ändå att jag inte har reagerat mer "rätt" och upptäckt det tidigare :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2020-01-16 10:25

Känner att jag måste ta tag i mig själv, och göra så ekofria mätningar som möjligt av mina basmoduler.
8 svep, med mikrofonen på marken 2 m från basmodulen, på något stort fält typ. Kanske bäst att göra när det är mycket snö, så sjunker ju omgivningens brus ännu mer?
Tips på lämplig plats (stor och tyst) i Göteborgsområdet?
Ström till slutsteget är en utmaning. Tror jag har en 220-inverter liggande någonstans, men vill ju inte ha bilmotorn påslagen.
Resten av mätriggen kan jag driva från laptopen på batteri, tror jag.
En stor tyst plats med strömuttag hade varit sjysst...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Nattlorden » 2020-01-16 10:40

rajapruk skrev:Känner att jag måste ta tag i mig själv, och göra så ekofria mätningar som möjligt av mina basmoduler.
8 svep, med mikrofonen på marken 2 m från basmodulen, på något stort fält typ. Kanske bäst att göra när det är mycket snö, så sjunker ju omgivningens brus ännu mer?
Tips på lämplig plats (stor och tyst) i Göteborgsområdet?
Ström till slutsteget är en utmaning. Tror jag har en 220-inverter liggande någonstans, men vill ju inte ha bilmotorn påslagen.
Resten av mätriggen kan jag driva från laptopen på batteri, tror jag.
En stor tyst plats med strömuttag hade varit sjysst...


Hyr Scandinavium?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2020-01-16 10:45

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Känner att jag måste ta tag i mig själv, och göra så ekofria mätningar som möjligt av mina basmoduler.
8 svep, med mikrofonen på marken 2 m från basmodulen, på något stort fält typ. Kanske bäst att göra när det är mycket snö, så sjunker ju omgivningens brus ännu mer?
Tips på lämplig plats (stor och tyst) i Göteborgsområdet?
Ström till slutsteget är en utmaning. Tror jag har en 220-inverter liggande någonstans, men vill ju inte ha bilmotorn påslagen.
Resten av mätriggen kan jag driva från laptopen på batteri, tror jag.
En stor tyst plats med strömuttag hade varit sjysst...


Hyr Scandinavium?


Hehehe.

Jag tror jag skulle kunna tjata mig in i Chalmers kammare. Men det känns mer rätt att göra utomhus, för att få ekofritt längst ner i frekvens.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2020-01-16 12:00

Har du testat att dämpa med 2- 5 cm tjocka akustikplattor på sidoväggarna kloss mot högtalarna, typ 2 ms ljudväg, ( alltså ca 70 cm ) på vardera sida ?
En sniklösning bara för att testa vore kanske 4 av de där Jysk madrasserna av skumplast?

Det vore intressant att höra om detta skulle innebära förbättringar i ditt system.

Kostar ju nästan inget att prova :)
Du har ju ett high end system så att byta eller konstruera om alltsammans kanske blir sämre ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2020-01-16 12:16

Vi har redan diskuterat exakt samma sak.
Jag har mätt med massa dämpning runt om på en högtalare. Det blir bättre mätmässigt. Men jag vill inte ha det så i mitt vardagsrum.

Jag ska inte konstruera om något annat än dsp-inställningar. Jag vill bara ha bättre mätningar att utgå från. Jag vill även separera högtalarkorrektion och rumskorrektion, det är ihopblandat just nu dsp-mässigt (för låga frekvenser).
Jag vill även ändra hur jag gjort korrektion av varje element, för att underlätta test av olika delningstyper. Nu är det korrektion som uppnår en specifik akustisk målkurva per element. Jag vill istället ha inställningar som gör varje element rakt, så är jag fri sedan att experimentera med olika delningar.

Jag har även andra slutsteg nu, som kan påverka lite mätningen. Vill optimera för dem.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Eri » 2020-01-17 10:07

Ta en koll på den här artikeln av D. B. KEELE, Jr. Kan kanske vara till hjälp.

https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... rement.pdf
Medlem i MEK

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2020-01-17 13:30

Det är så jag har mätt tidigare.
Men skulle vara kul att göra det utomhus också, för att se om det blir samma resultat.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster