Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-15 20:10

Lade till lite rumskorrigering och placeringskorrigering. Det gjorde susen, subjektivt. Får mäta på detta vid tillfälle. Slår det väl ut mätmässigt får jag nog göra mer exakta separata korrigeringar för L och R.

Höjde upp hörn/golv-dippen 100-300Hz +8dB, och sänkte ner hälften av toppen på alla de förmodade signifikanta rumsresonanserna (runt cirka 80Hz och 37Hz).

Nu får jag, för första gången, "vara där"-känsla när jag lyssnar på Kebnekaise. Kanske gick jag upp på 60% av potentialen nu :)

Bifogar nya elektriska kurvan för LF1. MagnusEQ3 får denna nya version heta.
Bilagor
1.png
1.png (46.83 KiB) Visad 7998 gånger
Senast redigerad av rajapruk 2018-04-15 20:51, redigerad totalt 9 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-15 20:14

Bild på bara rums- och placeringskorrigeringen vad den gör teoretiskt (i den bästa av världar) med LF medelvärdeskurvan utan andra filter. Liknar mycket den närmickade kurvan.

Frestande att plocka ner toppen vid 80Hz hela vägen, men jag tror inte det är bra att göra det med rumsresonanser (vilket jag tror den är).
Bilagor
2.png
2.png (46.65 KiB) Visad 7998 gånger

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-15 20:46

Nästa steg, pilla på delningen mellan HF och UHF, som är långt från så som jag vill ha den (tonkurvemässigt, till att börja med).

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-15 21:50

Tangband skrev:
Jag tycker man ska försöka korrigera så litet som det är nödvändigt. Upplever att det är bättre (låter bättre ) att ställa gainen rätt i alla register så att korrigeringarna blir minimala. Min lilla erfarenhet ( begränsade till 2 aktiva högtalare, senaste är Jbl 530 med subbasar ) under 4 års provande med dsp filter säger mig att det låter bäst. Säger mätningen att det behövs 5 db korrigering kanske det låter bäst med 2,5 db. Nu kör rajapruk med bättre dsp än jag så det kanske fungerar bättre för honom.


Det är min erfarenhet med, ju mer digital "volymkontroll" man använder totalt sett, desto sämre låter det. Känns som det går i "hack" på något sätt, trösklar man går över vid vissa nivåer, där det blir markant sämre ljud.
Och sen måste man se till att man aldrig går över 0Dbfs totalt sett och klipper digitalt, såklart.
Senast redigerad av rajapruk 2018-04-15 22:04, redigerad totalt 5 gånger.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-15 21:59

Tangband skrev:Tex med - 3 db (hälften för att inte sabba direktljudet ) med Peq, q- värde kanske kring 7 -8 ?


Ja så gjorde jag. Men jag vill inte använda så höga Q som 7-8. Det blev Q=3.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav DanNorman » 2018-04-16 11:26

rajapruk: Vilket är programmet du genererar impulser med?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-16 11:40

DanNorman skrev:rajapruk: Vilket är programmet du genererar impulser med?


rePhase. Det programmet är gratis, och inga konstigheter.

https://sourceforge.net/projects/rephase/

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-16 12:01

L och R med nya EQ3:
L and R without legend.png
L and R without legend.png (37.68 KiB) Visad 7907 gånger


DSP-höjningen 100-300Hz är en GREAT SUCCESS som Borat skulle sagt!

MagnusEQ3 behöver åtgärdas:
-Fixa 100-300Hz korrektionen mer custom för L respektive R. TODO.
-Sänka topp vid 37Hz mer. DONE in EQ4 -2dB till.
-Hela R verkar vara fasvänd (Har mätt med + och - fas på HF och analyserat var dippen vid delningarna kommer, bland annat). DONE in EQ4.
-UHF ligger lite för högt i nivå fortfarande. DONE i EQ4 -2dB.
-UHF behöver tweakas upp över 16K/UHF. TODO.
-Svacka mellan 400-800Hz? Vad göra? TODO. Fixa delningen HF/LF att följa targets perfekt. HF ligger för lågt i det området bland annat.
-Fixa delningen HF/UHF att följa targets perfekt. TODO.
-Vill ha högre nivå 20-30Hz. TODO.

Skillnad EQ2 vs EQ3:
L EQ2 vs EQ3.png
L EQ2 vs EQ3.png (55.49 KiB) Visad 7905 gånger

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav JM » 2018-04-16 12:42

DanNorman skrev:Tangband: Ja, ok. Det är inget du kan se tidsproblem med. Du kan inte skilja direktljud från "allt" ljud. Du kan inte ha målkurvor mätta på det sättet. Samma kurva i olika rum kommer låta olika.

Dan har rätt! Du måste beakta relexernas tidsfördröjning den psykologiska dimensionen. Du lurar dig själv om du mäter totalenergin i lyssningspositionen i den fysikaliska dimensionen. Sannolikt lätt att med peq fixa en rak tonkurva.
Tyvärr hör du något helt annat än vad mikrofonen mäter.

Du hör bara ett orakt direktljud försämrat av alla förtidiga reflexer enligt precedence effekten.

Föreslår att du mäter högtalarna utomhus uppsatt högt på ngt och med peq skapar en rak tonkurva på direktljudet. Behåll denna inställning och fixa så rak tonkurva i basen i lyssningsrummet med olika placering av högtalarna/lyssningspositionen. När placeringarana inte längre ger bättre uppmätt bastonkurva börja nu med PEQ bara i basen. Om jag minns ditt lyssningsrum rätt kommer du behöva en hel del absorberande materia för att minska störande reflexer ffa över 80 Hz. Undvik använda peq över 80 H. Sannolikt kan en vridning av hornen 90 grader ge mindre laterala störande reflexer och därmed minska behovet av absorberande materia. Vertikala spridningen ökar men upplevs inte som lika störande.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-16 13:22

JM skrev:
DanNorman skrev:Tangband: Ja, ok. Det är inget du kan se tidsproblem med. Du kan inte skilja direktljud från "allt" ljud. Du kan inte ha målkurvor mätta på det sättet. Samma kurva i olika rum kommer låta olika.

Dan har rätt! Du måste beakta relexernas tidsfördröjning den psykologiska dimensionen. Du lurar dig själv om du mäter totalenergin i lyssningspositionen i den fysikaliska dimensionen. Sannolikt lätt att med peq fixa en rak tonkurva.
Tyvärr hör du något helt annat än vad mikrofonen mäter.

Du hör bara ett orakt direktljud försämrat av alla förtidiga reflexer enligt precedence effekten.

Föreslår att du mäter högtalarna utomhus uppsatt högt på ngt och med peq skapar en rak tonkurva på direktljudet. Behåll denna inställning och fixa så rak tonkurva i basen i lyssningsrummet med olika placering av högtalarna/lyssningspositionen. När placeringarana inte längre ger bättre uppmätt bastonkurva börja nu med PEQ bara i basen. Om jag minns ditt lyssningsrum rätt kommer du behöva en hel del absorberande materia för att minska störande reflexer ffa över 80 Hz. Undvik använda peq över 80 H. Sannolikt kan en vridning av hornen 90 grader ge mindre laterala störande reflexer och därmed minska behovet av absorberande materia. Vertikala spridningen ökar men upplevs inte som lika störande.

JM


JM, var detta till mig, eller till Tangband?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-16 13:29

Det finns en större bild för mig än att bara skapa delningsfilterinställningar för Kebnekaise. Det jag håller på och testa nu är hur väl 5-punkters spatialt medelvärde i lyssningspositionen motsvarar ekofri mätning. Jag tror det motsvarar ekofritt bättre än många tror (men inte för låga frekvenser såklart).

Så jag kommer mäta på en mängd andra sätt senare. Även utomhus. Utomhus känns dock roligare att göra på sommaren. Också lite lättare att göra rent praktiskt när jag driver hornen med hörlursförstärkare :)

För att ställa in mina woofers (för mitt rum) tror jag att dessa 5-punker i öronhöjd i lyssningspositionen är en bra mätning att EQ:a mot. Det tror jag även för hornen, med betoning på tror (i kombination med off-axis mätningar som kan ge eventuella justeringar för att balansera helheten).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-04-16 18:59

rajapruk skrev:
JM skrev:
DanNorman skrev:Tangband: Ja, ok. Det är inget du kan se tidsproblem med. Du kan inte skilja direktljud från "allt" ljud. Du kan inte ha målkurvor mätta på det sättet. Samma kurva i olika rum kommer låta olika.

Dan har rätt! Du måste beakta relexernas tidsfördröjning den psykologiska dimensionen. Du lurar dig själv om du mäter totalenergin i lyssningspositionen i den fysikaliska dimensionen. Sannolikt lätt att med peq fixa en rak tonkurva.
Tyvärr hör du något helt annat än vad mikrofonen mäter.

Du hör bara ett orakt direktljud försämrat av alla förtidiga reflexer enligt precedence effekten.

Föreslår att du mäter högtalarna utomhus uppsatt högt på ngt och med peq skapar en rak tonkurva på direktljudet. Behåll denna inställning och fixa så rak tonkurva i basen i lyssningsrummet med olika placering av högtalarna/lyssningspositionen. När placeringarana inte längre ger bättre uppmätt bastonkurva börja nu med PEQ bara i basen. Om jag minns ditt lyssningsrum rätt kommer du behöva en hel del absorberande materia för att minska störande reflexer ffa över 80 Hz. Undvik använda peq över 80 H. Sannolikt kan en vridning av hornen 90 grader ge mindre laterala störande reflexer och därmed minska behovet av absorberande materia. Vertikala spridningen ökar men upplevs inte som lika störande.

JM


JM, var detta till mig, eller till Tangband?

Tack för tips

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-23 21:09

Scheisse, det är något fel på min vänstra UHF-driver.

Närmickad mätning från 10cm, utan filter.

Hoppas LN-högtalarservice kan fixa detta.
Bilagor
something wrong.png
something wrong.png (74.81 KiB) Visad 7719 gånger

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav sladdbarn » 2018-04-24 12:23

Har råkat ut för något liknande, då var det smuts inuti drivern.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2018-04-24 13:01

Skulle också tro att det inte är ett elektriskt fel utan att något sitter snett eller att det är nån packning som inte tätar el dyl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-04-29 17:54

Jag har tagit bort EQ-hanteringen av förmodade rumsresonanser vid 37Hz och 80Hz. Det förstör mer än det bidrar, upplever jag just nu.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-04-29 18:39

rajapruk skrev:Jag har tagit bort EQ-hanteringen av förmodade rumsresonanser vid 37Hz och 80Hz. Det förstör mer än det bidrar, upplever jag just nu.


Ja, det är alltid bra att gå tillbaka till nolläge för att kolla, blev det verkligen entydigt bättre ?. Låter det som musik ska låta ? Varje ingrepp med eq blir inte alltid entydigt bättre, vissa saker med dsp korrigering blir ju med garanti sämre. Alltid.
Vissa saker upplever jag dock som rätt stora förbättringar, baffelstegskompensation med dsp är en sån sak. Sätts den rätt blir det trots allt oftast bättre på totalen, upplever jag.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-28 14:36

Nuvarande delningsfilterinställningar (postar detta för egen dokumentation/historik).

Ändrat lite. Bland annat är nu LF2s extra lågpassfilter gjort i linjärfas med FIR andra ordningens, innan var den minimumfas IIR första ordningens.

Jag har även fläktmoddat BSS:en med Noctua-fläktar, och bytt några kort i den. Nu är den helt digital, med 8in/8ut + blu-link ut.

BSS Kebnekaise setup.png
BSS Kebnekaise setup.png (336.11 KiB) Visad 7362 gånger
UHF.png
UHF.png (43.62 KiB) Visad 7362 gånger
HF.png
HF.png (49.92 KiB) Visad 7362 gånger
LF1.png
LF1.png (45.17 KiB) Visad 7362 gånger
LF2 extra lowpass.png
LF2 extra lowpass.png (42.85 KiB) Visad 7362 gånger
Senast redigerad av rajapruk 2018-05-28 15:35, redigerad totalt 1 gång.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-28 15:13

Jag har inte riktigt den "kick / impact" i basen ännu som jag hade tidigare med orginal JBL 4365. Förutom att jag inte har uppnått mina akustiska målkurvor ännu för varje element (så ingen delning är helt skolbokskorrekt / så som jag vill ha den), så har bland annat detta ändrat sedan dess:
1. Klass AB istället för Klass-D slutsteg.
2. Annan DSP (delningsfilter, tidskompensering och volymkontroll).
3. Annan DAC.
4. Slutna lådor med linkwitz-transform-dsp istället för portad låda.
5. Annan placering, djupare in i hörnen.
6. 3.5-vägs istället för 2-vägs.
7. SD-fötter istället för hårt kopplande fötter.
8. Alla filter är gjorda med FIR istället för IIR.
9. Massa halvslarvigt hemmaskarvat kablage.
10. Konstant förkyld/täppt av diverse dagispest.

Min magkänsla säger mig att 1,3,5 kanske spelar in för just kicken för mig, och kanske även (gud förbjude) 7?!
Speciellt tror jag på att 1 spelar relativt stor roll.
Den som lever får se :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-05-28 15:36

rajapruk skrev:Jag har inte riktigt den "kick / impact" i basen ännu som jag hade tidigare med orginal JBL 4365. Förutom att jag inte har uppnått mina akustiska målkurvor ännu för varje element (så ingen delning är helt skolbokskorrekt / så som jag vill ha den), så har bland annat detta ändrat sedan dess:
1. Klass AB istället för Klass-D slutsteg.
2. Annan DSP (delningsfilter, tidskompensering och volymkontroll).
3. Annan DAC.
4. Slutna lådor med linkwitz-transform-dsp istället för portad låda.
5. Annan placering, djupare in i hörnen.
6. 3.5-vägs istället för 2-vägs.
7. SD-fötter istället för hårt kopplande fötter.
8. Alla filter är gjorda med FIR istället för IIR.
9. Massa halvslarvigt hemmaskarvat kablage.

Min magkänsla säger mig att 1,3,5 kanske spelar in för just kicken för mig, och kanske även (gud förbjude) 7?!
Speciellt tror jag på att 1 spelar relativt stor roll.
Den som lever får se :D


Jag tror att allting spelar in i viss mån. Du har ju byggt en helt annan högtalare. Nr 7 javisst ( även om det kanske är en färgning, men vi pratar upplevelse ) men även punkt 4 skulle jag gissa.
Punkt 1 kanske påverkar minst ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-28 17:59

Ja kanske det.
Undrar om någon i GBG-området har Hypex nCore, Anaview, eller liknande liggandes som jag skulle kunna prova med för att utesluta det?'
Det var Hypex nCore (nc400) jag hade innan.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-28 18:23

En grej som är cool med Kebnekaise redan är "släppet" från högtalarna. Jag tror inte jag upplevt lika stort släpp från en högtalare innan. Det låter väldigt mycket som att det finns en centerhögtalare (i positiv bemärkelse). Ljudet kommer inte alls från högtalarna, liksom, utan långt från dem, mitt i bullseye.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-28 22:31

rajapruk skrev:Jag har inte riktigt den "kick / impact" i basen ännu som jag hade tidigare med orginal JBL 4365. Förutom att jag inte har uppnått mina akustiska målkurvor ännu för varje element (så ingen delning är helt skolbokskorrekt / så som jag vill ha den), så har bland annat detta ändrat sedan dess:
1. Klass AB istället för Klass-D slutsteg.
2. Annan DSP (delningsfilter, tidskompensering och volymkontroll).
3. Annan DAC.
4. Slutna lådor med linkwitz-transform-dsp istället för portad låda.
5. Annan placering, djupare in i hörnen.
6. 3.5-vägs istället för 2-vägs.
7. SD-fötter istället för hårt kopplande fötter.
8. Alla filter är gjorda med FIR istället för IIR.
9. Massa halvslarvigt hemmaskarvat kablage.
10. Konstant förkyld/täppt av diverse dagispest.

Min magkänsla säger mig att 1,3,5 kanske spelar in för just kicken för mig, och kanske även (gud förbjude) 7?!
Speciellt tror jag på att 1 spelar relativt stor roll.
Den som lever får se :D


11. Jag har också alldeles för låg SPL från 40Hz och neråt gentemot min önskade huskurva. Glömt av att det står på min TODO-lista. "Skulle" kunna var det som är problemet... :oops:

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-29 14:40

rajapruk skrev:MagnusEQ3 behöver åtgärdas:
-Fixa 100-300Hz korrektionen mer custom för L respektive R. TODO.
-Sänka topp vid 37Hz mer. DONE in EQ4 -2dB till.
-Hela R verkar vara fasvänd (Har mätt med + och - fas på HF och analyserat var dippen vid delningarna kommer, bland annat). DONE in EQ4.
-UHF ligger lite för högt i nivå fortfarande. DONE i EQ4 -2dB.
-UHF behöver tweakas upp över 16K/UHF. TODO.
-Svacka mellan 400-800Hz? Vad göra? TODO. Fixa delningen HF/LF att följa targets perfekt. HF ligger för lågt i det området bland annat.
-Fixa delningen HF/UHF att följa targets perfekt. TODO.
-Vill ha högre nivå 20-30Hz. TODO.


MagnusEQ3 behöver åtgärdas:
-Fixa 100-300Hz korrektionen mer custom för L respektive R. TODO.
-Sänka topp vid 37Hz mer. DONE in EQ4 -2dB till.
-Hela R verkar vara fasvänd (Har mätt med + och - fas på HF och analyserat var dippen vid delningarna kommer, bland annat). DONE in EQ4.
-UHF ligger lite för högt i nivå fortfarande. DONE i EQ4 -2dB.
-UHF behöver tweakas upp över 16K/UHF. DONE i EQ4.
-Fixa svacka mellan 400-800Hz. DONE i EQ4.
-Fixa delningen HF/UHF att följa targets perfekt. TODO.
-Vill ha högre nivå 20-30Hz. DONE i EQ4

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-30 11:48

Funderar på hur jag ska driva Kebnekaises woofers i framtiden, när jag kör THX-AAA-hörlursförstärkare på hornen.

Brukar bryggning av slutsteg ge någon positiv effekt på ljudet, mer än att mer kraft och gain blir tillgänglig? Har för mig att jag läst att det kan ge minskad distorsion, pga kancellering av jämna ordningens distar. Men det blir ju också lågohmigare drift väl, som kan ge negativa effekter? Mina woofers är 8ohm.
Blir det mer "kontroll" av elementet med bryggat? Tänker mig att både + och - får sin egen "kraft" liksom, eller vad man ska säga. (jag är urusel på all elektriskt)

Jag skulle kunna köra mina 4 Crown CTS1200-steg bryggat, en per woofer. Eller sälja 2 av dessa steg.
Jag tror inte jag behöver 1200W per woofer. Men bryggning kanske ger andra fördelar, som sagt? Minskad crosstalk kan jag tänka mig skulle kunna vara en annan teoretisk fördel med att köra ett bryggat steg per woofer.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav NADifierad » 2018-05-30 12:18

Minns inte om det faktiskt stämmer, men har för mig att bryggning medför högre dämpfaktor.
Om det sen är en fördel, vet jag inte heller :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-05-30 13:11

faktiskt.se indikerar att det är delvis sant, mestadels fel och oklart.
Bilagor
Screen Shot 2018-05-30 at 13.10.12.png
Screen Shot 2018-05-30 at 13.10.12.png (280.18 KiB) Visad 7155 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Almen » 2018-05-30 13:44

:D :D :D :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-06-01 00:02

Dags för spartransformator på UHF, samt felsökning av den felande drivern. Inlämning av topparna till LN Högtalarservice imorgon.
Spartransformatorn kommer kopplas in med inställningen x8 impedans och -9dB spänning.
Bilagor
333ED4C8-A1F2-4630-9470-F6691EA809B6.jpeg
333ED4C8-A1F2-4630-9470-F6691EA809B6.jpeg (1.8 MiB) Visad 7054 gånger

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-06-01 10:49

Trådens förstainlägg uppdaterat med en sammanfattning.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster