Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-08-31 18:46

Nu vet jag inte hur det är kopplat idag för jag har inte hela tråden i huvudet och är för lat för att läsa på, men om du kopplar så att 0.5-basen är överst - blir det bättre då? :idea: Du får annars en lob som pekar ner mot golvet. Den förstärker golvreflexen och dennas urholkning av just 'kicken' maximalt, samtidigt som direktljudet som sagt dämpas. Om 0.5-basen är överst i stapeln lyfts loben i stället uppåt. Bort från golvet, golvreflexen och mer mot lyssnaren.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 20:07

Ok. Det kan jag enkelt prova.

Men jag vill ha elementet som delar till hornet så nära hornet som möjligt, just pga loobing. Men en tänkbar framtida setup är att lyfta upp woofern ovanpå hornet, likt en MTM (och sänka ner hornet). Det var en av mina mål med designen, att kunna göra så. En fördel med att göra så skulle kunna vara att jag kan få öronen helt on-axis vertikalt mot hornet. En annan fördel skulle säkert kunna vara mindre rumsresonanser, med en woofer ovanför mittlinjen av rummet vertikalt och en under.
Men i så fall måste Dan gjuta en fin fot åt mig i betong.
Då skulle jag också kunna leka med D'appolito konfiguration/delning, för skojs skull. Den spridningen undertrycker väl också golv och takreflexerna.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-08-31 20:17

Jag trodde att du redan hade en BTMW-konfig - som i så fall enkelt kunde vändas till WTMB. :oops: Som sagt, jag kanske skulle bläddrat tillbaka lite men så att, eh... :roll:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 20:26

Trådens förstainlägg har en uppdaterad sammanfattning av hur det funkar nu, läs den.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-08-31 22:25

Jag hade en mental bild av ett par ... typ, K2 9500. Det blev det ju inte alls. 8O Jag tror ändå det är så de bör staplas för att få tillbaka kicken. 8)
Bilagor
JBL_K2_S9500.jpg
JBL_K2_S9500.jpg (106.51 KiB) Visad 6162 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-08-31 23:29

gopnik skrev: Jag tror ändå det är så de bör staplas för att få tillbaka kicken. 8)


Motivera gärna varför du tror det. Jag är tacksam för alla goda råd.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-08-31 23:59

Högre riktverkan i mellan(gärdes)basen tack vare större C-C-avstånd mellan de stora elementen. Och undertryckt tak- och golvreflex, samt att få upp loben från golven, som sagt. Jag tror också att det bättre hade matchat riktverkan från hornen, som är begränsad i höjdled.

Om det är korrekt uppfattat att mätningarna på förra sidan är från lyssningsposition så saknar du massor av värmeregistersenergi. Och bas. Och mellan(gärdes)bas. Klingar det inte lite väl anemiskt? Alltså utöver den saknade rent fysiska känslan.

Jag skulle föreslå att du börjar med att plocka isär tornet. Gör sedan gejtade ground plane-mätningar på dubbla baffelbreddens avstånd, av hornlådan - med oinkopplad bas ovanpå - placerad mitt i rummet med soffan och allt annat undankjutet så långt det går, och försök hitta en delning och EQ som ger "rak" tonkurva. Men med en liten svacka (~1 dB) 3-5 khz i nollgradersriktningen. Skit i om det saknas lite spridning i toppen. Ratta gärna HF-hornet lite lågt. Så länge. Ratta inte bort små knycker och knixer utan fokusera på tendenser och använd så få ingrepp som möjligt. Och så sparar du och låser fast den konfen och pillar inte på nått på ett bra tag. :D
Sen kopplar du in boomerlådan som står ovanpå, skiter i allt utom delningen och nivån vid delningen, och rattar just det rätt. Sen kan lådorna baxas på plats, och kopplas in WTMB, uppifrån och ner. Stapla alltså i motsatt ordning. :P
Delningen för W, alltså 0.5-basen, skulle jag höja till 200-250 hz. Minst. Den är för låg. Därför saknas det energi. Dessutom skulle jag, i varje fall till en början och under en (lång) testperiod använda en mycket försiktigare LT. Börja med Q 0.6-0.7 och 30-35 hz, någonting. Allt för att få ner konfladdret, lådtrycket och distorsionen. Jag skulle absolut inte lyfta ända ner till 20 hz, och inte med lågt Q. Systemet är för litet för det, och har för hög känslighet. :!:

Om inte mellangärdet blir masserat efter detta får du flytta! :mrgreen:
Senast redigerad av gopnik 2018-09-01 00:21, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-01 00:17

Mycket bra input. Danke!
Nej jag har inte bas nog ännu. På långa vägar nära hur jag vill ha det, ännu.
Anemiskt vet jag inte riktigt vad det betyder, ljudmässigt.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-09-01 00:24

Blodfattigt. Tunt, trött, skramligt och utan kropp. Bassvagt.
Om det känns igen så, ja, det låter nog som det mäter... Alltså väldigt bassvagt. Lyssningsplatsmätningar är svårtolkade, men när det ser så rakt ut kan det knappast vara helt rätt liksom. :P
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-01 00:30

Notera att det inte är totalkurvan, utan varje element för sig.
Och att mätningen visar 5 mickpunkters medelvärde i öronhöjd i lyssningspositionen. 30 cm mellan, som tärningen 5 sett uppifrån.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav gopnik » 2018-09-01 00:37

rajapruk skrev:Notera att det inte är totalkurvan, utan varje element för sig.

Det framgick. :)
rajapruk skrev:Och att mätningen visar 5 mickpunkters medelvärde i öronhöjd i lyssningspositionen. 30 cm mellan, som tärningen 5 sett uppifrån.

Det skulle i sig kunna orsaka vissa kast och dippar som du absolut inte ska försöka rå på med EQ. Lyssningspositionsmätningar är helt värdelöst till sånt. Därav ground plane-mätningen, och kasta alla EQ-instatser som redan är inrattade.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Nattlorden » 2018-09-01 08:35

Är det en enkel manöver att koppla in en room curve, så prova gärna hur pass stor upplevd förändring du får om du lägger på den redan nu.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-03 12:29

gopnik skrev:Högre riktverkan i mellan(gärdes)basen tack vare större C-C-avstånd mellan de stora elementen. Och undertryckt tak- och golvreflex, samt att få upp loben från golven, som sagt. Jag tror också att det bättre hade matchat riktverkan från hornen, som är begränsad i höjdled.

Om det är korrekt uppfattat att mätningarna på förra sidan är från lyssningsposition så saknar du massor av värmeregistersenergi. Och bas. Och mellan(gärdes)bas. Klingar det inte lite väl anemiskt? Alltså utöver den saknade rent fysiska känslan.

Jag skulle föreslå att du börjar med att plocka isär tornet. Gör sedan gejtade ground plane-mätningar på dubbla baffelbreddens avstånd, av hornlådan - med oinkopplad bas ovanpå - placerad mitt i rummet med soffan och allt annat undankjutet så långt det går, och försök hitta en delning och EQ som ger "rak" tonkurva. Men med en liten svacka (~1 dB) 3-5 khz i nollgradersriktningen. Skit i om det saknas lite spridning i toppen. Ratta gärna HF-hornet lite lågt. Så länge. Ratta inte bort små knycker och knixer utan fokusera på tendenser och använd så få ingrepp som möjligt. Och så sparar du och låser fast den konfen och pillar inte på nått på ett bra tag. :D
Sen kopplar du in boomerlådan som står ovanpå, skiter i allt utom delningen och nivån vid delningen, och rattar just det rätt. Sen kan lådorna baxas på plats, och kopplas in WTMB, uppifrån och ner. Stapla alltså i motsatt ordning. :P
Delningen för W, alltså 0.5-basen, skulle jag höja till 200-250 hz. Minst. Den är för låg. Därför saknas det energi. Dessutom skulle jag, i varje fall till en början och under en (lång) testperiod använda en mycket försiktigare LT. Börja med Q 0.6-0.7 och 30-35 hz, någonting. Allt för att få ner konfladdret, lådtrycket och distorsionen. Jag skulle absolut inte lyfta ända ner till 20 hz, och inte med lågt Q. Systemet är för litet för det, och har för hög känslighet. :!:

Om inte mellangärdet blir masserat efter detta får du flytta! :mrgreen:


Jag blir väldigt sugen på att prova LF2 placerad överst istället ja. Har haft det i baktankarna hela tiden. Jag ser bara fördelar med det faktiskt. Men får se om det passerar en WAF-förhandling. De blir ju ännu större då högtalarna, eftersom de då måste höjas upp ännu mer med en sockel/fot.

Jag har bra mätningar på hornen, jag vet att du inte hängt med i tråden till fullo. Så jag är inte jätteorolig för delningarna och tonkurvan för hornen. Men tonkurvan för woofers är inte på plats ännu som jag vill ha den i basområdet, jag hoppas kicken kommer med det.
Groundplane-mätning av hornet tror jag inte på. Jag har mätt med gating, mitt i rummet.

Bra förslag med högre delning på LF2 och försiktigare LT. Jag kommer göra så. Jag vill bara inte att LF2 börjar påverka delningen mellan LF1/HF för mycket, samt att jag vill ha så låg ordning som möjligt, helst 6dB/oktav, på lågpassfiltret på LF2. För att hålla LF1 och LF2 i så mycket fas som det går. Jag vill helst inte använda faslinjär filtrering just där. Jag vill bara använda faslinjäriserande-EQ på delningar med två sidor, så att ringningar tar ut varandra på respektive sida.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-03 12:46

Nattlorden skrev:Är det en enkel manöver att koppla in en room curve, så prova gärna hur pass stor upplevd förändring du får om du lägger på den redan nu.


Jag är inte riktigt "där" ännu. Jag har massa andra saker att få till först. Och inte en superenkel manöver.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Nattlorden » 2018-09-03 13:04

rajapruk skrev:
Nattlorden skrev:Är det en enkel manöver att koppla in en room curve, så prova gärna hur pass stor upplevd förändring du får om du lägger på den redan nu.


Jag är inte riktigt "där" ännu. Jag har massa andra saker att få till först. Och inte en superenkel manöver.


Ok, tänkte bara så du inte missar att du kanske är nämre slutmålet än du f.n. tror.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-09-03 14:53

Rajapruk: har du provat IÖs 18/30 78 hz filter i din dsp ?
Hos mig fungerar det bästa av alla konfigurationer jag provat ( ett 20-tal )

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Cortado » 2018-09-03 15:28

Tangband skrev:Rajapruk: har du provat IÖs 18/30 78 hz filter i din dsp ?
Hos mig fungerar det bästa av alla konfigurationer jag provat ( ett 20-tal )


Det vore bra att kunna korrellera dina subjetiva intryck med mätningar, tycker jag. Det skulle säkerligen kunna ge ett hum om varför det låter bättre. Vad tror du?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-09-03 17:42

Cortado skrev:
Tangband skrev:Rajapruk: har du provat IÖs 18/30 78 hz filter i din dsp ?
Hos mig fungerar det bästa av alla konfigurationer jag provat ( ett 20-tal )


Det vore bra att kunna korrellera dina subjetiva intryck med mätningar, tycker jag. Det skulle säkerligen kunna ge ett hum om varför det låter bättre. Vad tror du?

jag har ju gjort lite mätningar, hänger du inte med ? :D viewtopic.php?f=16&t=66614&start=30

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Cortado » 2018-09-03 18:49

Tangband skrev:
Cortado skrev:
Tangband skrev:Rajapruk: har du provat IÖs 18/30 78 hz filter i din dsp ?
Hos mig fungerar det bästa av alla konfigurationer jag provat ( ett 20-tal )


Det vore bra att kunna korrellera dina subjetiva intryck med mätningar, tycker jag. Det skulle säkerligen kunna ge ett hum om varför det låter bättre. Vad tror du?

jag har ju gjort lite mätningar, hänger du inte med ? :D viewtopic.php?f=16&t=66614&start=30


Hmm.. ser en bild på något som skulle kunna vara en mätning i den tråden. Är det gjort med iPhone?.. aja, vi tar den diskussionen i den tråden så slipper vi OT'a Rajas tråd.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-03 19:33

Tangband skrev:Rajapruk: har du provat IÖs 18/30 78 hz filter i din dsp ?
Hos mig fungerar det bästa av alla konfigurationer jag provat ( ett 20-tal )


Ingen aning om vad du pratar om, men nej det har jag inte.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-09-03 20:04

18/30 db okt= udda ordningens filter som summerar bra med slutna midbasar och som gör att högtalarlooben riktas framåt i basområdet. 78 Hz är visst standardsvärde i Ino cr80 men man kan ju prova andra värden.

Tillsammans blir det ( om allt stämmer akustiskt ) en 30/30 db delning.

Jag tycker det fungerar väldigt bra. Nästan som fårull :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-03 20:21

Jag förstår inte var detta skulle passa in i mitt system alls. Jag har inga subbasar som det delas till vid detta register.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-09-03 20:27

rajapruk skrev:Jag förstår inte var detta skulle passa in i mitt system alls. Jag har inga subbasar som det delas till vid detta register.


Ah, jag såg just det att du delade högre. Nä då passar det nog inte.
Men om du skulle testa ett udda ordningens filter högre upp ( som summerar akustiskt med udda ordningstal ) för att få baslooben framåtriktad ?

Kanske dela 30/30 vid 160 Hz typ.....

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-03 20:40

Linkwitz-Riley med faslinjärisering är min grej för delningar.
Jag vet att det där med fasen är marginellt/akademiskt. Men jag tycker det är kul.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav HenrikE » 2018-09-03 21:36

rajapruk skrev:Men jag tycker det är kul.

Helt rätt inställning :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav paa » 2018-09-03 23:40

Toretiskt sett så funkar väl Linkwitz-Riley filter endast för tvåvägssystem? Vid flera delningar än så får man fasvridningar även från dom andra delningarna som gör att elementen spelar en aning ur fas, även om det är ganska lite.
Duelunds Synkronfilter är konstruerade för att ta hänsyn till alla delningarnas fasvridning, och gör så att alla elementen spelar i fas med varann.
Googla: Duelund synchron eller synchronous eller synkron, det finns olika stavningar, mer eller mindre avsiktligt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-09-04 08:16

Intressant Paa, gäller det även om delningarna är långt ifrån varandra, tex vid 80 hz och 1,8 khz ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-04 08:23

Ja teoretiskt, antar jag. Men med tillgång till digital delay och FIR så blir det ju onödigt.

1. Ställ in önskade LR-tonkurvor med minimumfas-EQ per element (mät Tangband)
2. Ställ in rätt gain-nivå på bägge sidor om delningarna (mät Tangband)
3. Ställ in perfekt delay per driver för att hamna rätt i fas genom att hitta maximal utsläckning i delningsfrekvensen med ena sidan fasvänd (mät Tangband)
4. Lägg på faslinjärisering av skolboksfasvridningarna för LR-delningarna med FIR.

Voilá.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav rajapruk » 2018-09-04 08:28

För övrigt anser jag att Tangband bör mäta!
;)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Tangband » 2018-09-04 17:41

rajapruk skrev:För övrigt anser jag att Tangband bör mäta!
;)

Det får du förstås tycka :) mätningar säger dock tyvärr inte mycket om vad som låter mest naturligt.
Och jag anser att du bör dela den lägre basen betydligt lägre, kanske nere vid 80 Hz Hz eller ännu lägre. Att dela mitt i det känsligaste området 100-200 Hz är svårt att få bra. Varför vill du ha delningen just där ? Och varför inte prova och lyssna om inte 18/30 låter bättre än 24db linkwitz om du delar vid 80Hz ?

Du kan kanske inte påverka baslooben med linkwitz 24 db-filter med ett FIR digitalt filter ? Udda ordningen spelar looben rakt fram= upplevs kanske bättre i basregistret ?

Prova eller strunta i det jag skrev :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster