Moderator: Redaktörer
Magnusjohansson skrev:Är sugen på att öka kapaciteten i basområdet. Tanken är att det skall bli totalt 6 moduler på vardera runt 100L, om mindre är möjlig så är det positivt men jag gissar det blir svårt med mina krav. Jag väljer basreflex för att slippa köpa nya kraftigare slutsteg. Samt att ljudtryckskapaciteten i basreflex blir betydligt större med samma lådvolym. Möjligen är detta inte längre samt om man bygger med extrema element och slutna lådor och mängder av effekt. Men då blir det nog även över min budget.
Min fråga initialt är om någon har ett bra element att föreslå. Förslagsvis 10-12" gjort för basreflex med låda runt 100L och gärna kunna spela nedåt 20Hz med lite hjälp av EQ. Eller kanske någon som byggt något liknande som har fungerat väl.
blixten_no1 skrev:
Vad är budgeten?
Men slutet är ju trevligt
Magnusjohansson skrev:blixten_no1 skrev:
Vad är budgeten?
Men slutet är ju trevligt
Har väll inte satt någon budget direkt. Men om vi säger 20kkr kanske. Svårt bli billigare med vettiga element skulle jag tro. Har du något förslag på slutet som du själv använder kanske?
Magnusjohansson skrev:Är sugen på att öka kapaciteten i basområdet. Tanken är att det skall bli totalt 6 moduler på vardera runt 100L, om mindre är möjlig så är det positivt men jag gissar det blir svårt med mina krav. Jag väljer basreflex för att slippa köpa nya kraftigare slutsteg. Samt att ljudtryckskapaciteten i basreflex blir betydligt större med samma lådvolym. Möjligen är detta inte längre samt om man bygger med extrema element och slutna lådor och mängder av effekt. Men då blir det nog även över min budget.
Min fråga initialt är om någon har ett bra element att föreslå. Förslagsvis 10-12" gjort för basreflex med låda runt 100L och gärna kunna spela nedåt 20Hz med lite hjälp av EQ. Eller kanske någon som byggt något liknande som har fungerat väl.
boom skrev:http://www.scan-speak.dk/?page_id=129&single_prod_id=167 behöver ingen persentation
Magnusjohansson skrev:boom skrev:http://www.scan-speak.dk/?page_id=129&single_prod_id=167 behöver ingen persentation
OK, det är välbeprövat då alltså. Känns som en het kandidat.
Känner du till någon beprövad lådkonstruktion?
Magnusjohansson skrev:Tack för alla inputs. Jag börjar nog svänga över mot slutet ändå, många tycks förespråka det. Och kanske 12" istället. Så mycket lättare att bygga också.
Hittade en några år gammal tråd där någon byggt slutna lådor 50L med Peerless XXLS12. Och man tyckte det hade blivit bra. Jag har redan mini-dsp 24 HD. Så att EQ'a är inget bekymmer.
Någon som byggt slutet med Peerless XXLS12 eller kanske Scan-Speak 30W/4558T00. Eller annat förslag?
MagnusÖstberg skrev:Hm, det känns som att du behöver perspektiv![]()
Du är inte i Stockholm ibland så du kunde få lyssna runt lite?
Du kan spela sjukt starkt med 8 stycken och det ger att du får samma impedans per kanal som ett element, det får du inte med 6 eller 12!
boom skrev:Magnusjohansson skrev:Tack för alla inputs. Jag börjar nog svänga över mot slutet ändå, många tycks förespråka det. Och kanske 12" istället. Så mycket lättare att bygga också.
Hittade en några år gammal tråd där någon byggt slutna lådor 50L med Peerless XXLS12. Och man tyckte det hade blivit bra. Jag har redan mini-dsp 24 HD. Så att EQ'a är inget bekymmer.
Någon som byggt slutet med Peerless XXLS12 eller kanske Scan-Speak 30W/4558T00. Eller annat förslag?
Scan-Speak 30W/4558T00 har jag byggt 2 slutna lådor med en volym på 77 liter netto som var en angenäm upplevelse.
Så om du bygger 6 lådor så är du i hamn för en lång tid framöver .
Magnusjohansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Hm, det känns som att du behöver perspektiv![]()
Du är inte i Stockholm ibland så du kunde få lyssna runt lite?
Du kan spela sjukt starkt med 8 stycken och det ger att du får samma impedans per kanal som ett element, det får du inte med 6 eller 12!
Jag förstår hur du tänker. Jag 4st profondus P idag. Jag har 2 bak och 2 fram för att få till det vettigt i mitt lilla rum. Jag är nöjd med ljudet men efter jag flyttat bak 2 av blev kapaciteten för låg. Så tanken var att ha 4 fram och 2 bak. Kunde klart köpa 2st P ytterligare, men känner även den kanske blir lite i underkant. Det är därför detta projekt satte igång.
Men jag förstår vad du menar med impedansen. Det blir svårt att få till det med 6. Ingvars P moduler är bra på så vis. Dom har 9Ohm och man kan då troligen parallellkoppla 3 per kanal.
Magnusjohansson skrev:Vad gäller placeringen i rummet så är mycket tid lagt på det. Har mätt lyssnat och flyttat ett otal gånger. Och två moduler uppe bakom i hörnen och två framme under I6 är bäst. Basen blir bra men placerigen äter upp mycket basljud. Nästan som om de bakre fungerar som en basfälla.
Tanken att bygga basreflex på egen hand har jag lagt ner. Jag har för lite kunskap för att få till det. Så alternativen är nog Profundus-X4 eller bygga slutet med 12" och runt 60L.
Vad skulle ni valt?
avr7000 skrev:Skulle vara intressant att testa hur "billiga" basar man skulle kunna lyckas göra ett bra system med om man kunde köra t ex 8 st slutet i rimliga lådor... (förutsätter parametrisk eq)
Jag köpte 10 st av denna 10" när Ljudfokus hade halva priset kampanj på element en gång. Ligger och väntar på ett projekt men jag har just nu inte 8 st lådor att testa dem i.
http://www.ljudfokus.se/produkt/~reserv ... 0s01/3731/
Stefan
MattiasBGD skrev:XTZ säljer 12" element billigt för DIY dock inga parametrar men det kan man mäta fram.
MattiasBGD skrev:Konkurrent ju ska jag vara så generös
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], nasse och 23 gäster