hur viktiga är diskanterna egentligen, i jämförelse dvs

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe

hur viktiga är diskanterna egentligen, i jämförelse dvs

Inläggav cameltoe » 2017-04-06 22:14

Jag funderar lite på det.

Jag har nog haft snäppet över rena skitdiskanter hela min livstid. förrutom kanske 2 år då jag hade ESS AMTs (och dom lät nåt helt överjävligt bra vill jag minnas, nästan magiskt).

Men jag har haft bra lurar. har lyssnat på feta jbl pro system i klubbar där jag jobbat osv. Nu vet jag inte exakt hur dål,iga diskanter jag haft generellt. men att dom inte var top shelf det vet jag. Inte ens i närheten.

Så nu undrar jag hur, ja vad ska man säga, hur stor totalskillnad till ljudet bra diskanter egentligen gör. Det är ju helt subjektivt tror jag.

Men tänk dig själv. 500/1500/5000 för en diskant (vi leker att alla är det bästa för sin prisgrupp, och vad bästa eller ens bra är är odefinerbart, man får väl använda sunt förnuft och fantasi).

eller ska vi ta tex en 500kr seas dome vs en 2k scanspeak. 1 är det värt pengarna. och 2 hur stor skillnad kan det möjligtvis tänkas bli?

Jag vetifan alltså men jag har fått för mig att med just diskanter så verkar det som att allt som är av en viss konstruktion är "samma skit" (typ dome, metalldome) eller band. Så länge det inte är rent av dåligt då rent tekniskt.

Hur mycket tycker ni diskanterna gör för totala ljudkvaliteten?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: hur viktiga är diskanterna egentligen, i jämförelse dvs

Inläggav darkg » 2017-04-07 03:13

Jag vet inte. Men det är också en svår sak att veta, för antagligen är det så att en billigare diskant har egenskaper som ställer krav på resten av bygget som påverkar totalkostnaden. Troligen får man helt enkelt sällan fram det bästa genom att kombinera de (vagt definierade) "bästa delarna".

Två saker som verkar påverka priset för de flesta element är hur starkt de kan spela rent och frekvensomfånget. Om man inte i sin konstruktion har glädje av de fördelarna kan säkerligen det högre priset ofta vara omotiverat. (Det finns givetvis många fler egenskaper som varierar).

Men mer än "låter lite bättre" tror jag att merkostnaden ska motiveras av "passar bättre i konstruktionen" / möjliggör en i något avseende bättre helhetslösning.

Ett lite bättre men dyrare vin kan vara bortkastat i såsen och helt misslyckat om det passar sämre till osten! Det allmänt bättre kan vara specifikt sämre. :)

Det är problemet med det som är odefinierat bättre...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-07 11:34

Priset är sällan en bra värdeparameter för hur väl elementet passar i den tänkta applikationen. Att välja diskant (eller annat element) bör väl ske efter önskade egenskaper, så som:
- Max SPL
- Tänkt frekvensomfång
- Spridningsegenskaper inom arbetsområdet och runt delningsfrekvensen

Man kan tycka/tänka att alla diskanter av samma typ (t.ex. 1" textildome) borde ha liknande egenskaper, men verkligheten är ofta något helt annat. Särskilt mycket verkar det skilja på hur lågt/brant man kan dela olika diskanter.
Och svaret på frågan är förstås att diskanterna är jätteviktiga :) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-09 17:01

Allt sitter i implementationen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum