Jag funderar lite på det.
Jag har nog haft snäppet över rena skitdiskanter hela min livstid. förrutom kanske 2 år då jag hade ESS AMTs (och dom lät nåt helt överjävligt bra vill jag minnas, nästan magiskt).
Men jag har haft bra lurar. har lyssnat på feta jbl pro system i klubbar där jag jobbat osv. Nu vet jag inte exakt hur dål,iga diskanter jag haft generellt. men att dom inte var top shelf det vet jag. Inte ens i närheten.
Så nu undrar jag hur, ja vad ska man säga, hur stor totalskillnad till ljudet bra diskanter egentligen gör. Det är ju helt subjektivt tror jag.
Men tänk dig själv. 500/1500/5000 för en diskant (vi leker att alla är det bästa för sin prisgrupp, och vad bästa eller ens bra är är odefinerbart, man får väl använda sunt förnuft och fantasi).
eller ska vi ta tex en 500kr seas dome vs en 2k scanspeak. 1 är det värt pengarna. och 2 hur stor skillnad kan det möjligtvis tänkas bli?
Jag vetifan alltså men jag har fått för mig att med just diskanter så verkar det som att allt som är av en viss konstruktion är "samma skit" (typ dome, metalldome) eller band. Så länge det inte är rent av dåligt då rent tekniskt.
Hur mycket tycker ni diskanterna gör för totala ljudkvaliteten?