köpa baslåda färdig eller bygga eget.. (XTZ 12.17 beställd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

köpa baslåda färdig eller bygga eget.. (XTZ 12.17 beställd)

Inläggav dawelito » 2017-04-27 18:21

hej (igen)!

Jag funderar på att skaffa 2st Klipsch R115sw (8990kr/st):

http://www.ljudochbild.se/test/hogtalar ... -r-115sw-2
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... GQoden8GpA

Musiken är som vanligt techno, trance, "EDM". Snabb och distinkt bas oftast. ingen film.

Alternativ 2 är att jag bygger egna lådor med scanspeak discovery 12" element, ett i varje låda. (gamla peerless XLS 12) och driver med antingen mitt qsc gx7 eller t.amp 2400mkx steg, aktivt delat.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 30w4558t00

För / nackdelar? slutet VS portat ?

Samt, Finns det någon bra uträkning på en sluten låda till XLS basarna redan? :)
Senast redigerad av dawelito 2017-04-29 23:56, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: köpa baslåda färdig eller bygga eget.. (2 alternativ)

Inläggav paa » 2017-04-27 18:52

Om det motsvarar XLS 830500 så finns det applikationsförslag här:
http://my.fit.edu/~kozaitis/Speakers/83 ... nNotes.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-04-27 19:40

paa skrev:Om det motsvarar XLS 830500 så finns det applikationsförslag här:

Konstigt bara att de rekommenderar en 90mm port med max lufthastighet runt 35m/s :? Känns ganska underdimensionerat. En slitsport med samma area och 22mm höjd kan ju dock vara en lösning.

Ang Klipsch så skulle jag personligen hellre köpa två XTZ Cinema 1X12

http://www.xtz.se/product/sub-1x12
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-27 20:06

Kraniet skrev:
Ang Klipsch så skulle jag personligen hellre köpa två XTZ Cinema 1X12

http://www.xtz.se/product/sub-1x12

Intressant, kan du förklara varför ? :)

paa skrev:Om det motsvarar XLS 830500 så finns det applikationsförslag här:

Ja scanspeak ska ha köpt upp rättigheterna så det ska vara exakt samma bas, tack för tipset ska läsa igenom detta ikväll :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-27 22:50

Med den musiktypen är jag tveksam till XLS12. För att få riktig punch i basen hade jag valt ett par sådana här (har du vägarna förbi Lindome kan du provlyssna :) ):
viewtopic.php?f=3&t=55415

OBS att jag inte byggde bandpasslådor som det står om i början av tråden. Bygget börjar på sidan 2.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-29 10:19

Kalejdokom skrev:Med den musiktypen är jag tveksam till XLS12. För att få riktig punch i basen hade jag valt ett par sådana här (har du vägarna förbi Lindome kan du provlyssna :) ):
viewtopic.php?f=3&t=55415

OBS att jag inte byggde bandpasslådor som det står om i början av tråden. Bygget börjar på sidan 2.

tack för tipset :) Nu står mina KEf iq9 och sjunger, så 2st 12" basar är det rätt brådis med :D

Pa basar i all ära men hur lågt går den? vet inte om jag blivit fjantig nu men designen spelar rätt stor roll och en PA bas är rätt ful att kolla på (katterna gillar dammskydd mer än högtalarelement) , sen vill den gärna ha portad låda va ?

Jag vet inte om jag tjänar något i snabbhet i basen genom att välja slutna lådor ? Eller förlorar man mycket tryck med slutet?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-29 10:59

Att sikta på just 12" är totalt meningslöst. Du kanske klarar dig på 8", 10" eller rentav ett gäng 6,5". Försök istället att specifiera hur mycket kapacitet ditt bassystem ska ha och hur mycket headroom det behöver. För att systemet ska bli vettigt dimensionerat så behövs ofta en ganska stor låda dessutom, p g a att längden på basreflexporten blir för lång om du vill använda baselementets kapacitet.

En sluten basmodul är ungefär en tredjedel så effektiv som en basreflex, om allting är dimensionerat vettigt. Sen har de sina för och nackdelar också, som man kanske bör tillägga.

Hur starkt klarar ditt frontsystem att spela utan att det låter illa och hur starkt kommer du använda det?

Hur stora lådor får du plats med? Hur vill du möblera?

...........

Hur mycket pengar vill du lägga?

Framtida behov?

Mest antagligen klarar du dig på 8" om de dimensioneras vettigt. Kanske fyra slutna 8" blir mer lämpligt?

Jag hade ett tag två slutna 10" på prov i min nuvarande lägenhet(till mina QM60) och de hängde med tillräckligt bra för min del, jag hade aldrig behov av att spela starkare för det stör grannarna för mycket.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-29 11:29

Den där ScanSpeak basen skall inte blandas ihop med någon XLS bas, inte samma grund konstruktion. Däremot så är den väldigt lik en XXLS bas. Se dock upp med att specen för XXLS basen från Tymphany inte stämmer, finns dock en spec på annat element från de som stämmer väldigt bra. Men idag kan man ju glömma XXLS och istället ta ScanSpeak basen. Jag tror de har lite bättre ordning och kvalite på sina produkter.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-29 12:10

dawelito skrev:Samt, Finns det någon bra uträkning på en sluten låda till XLS basarna redan? :)
Fattar inte varför du frågar om XLS, va det inte 30W4558 som du var intresserad av? Kolla in mina Tolvor

Jag anser (tror/tycker) att 30W-4558T00 är bland det bästa. Minst fyra i slutna lådor, man tar så många som behövs för att uppnå ljudtrycket som önskas eller för att få till en bra akustisk anpassning till rummet.

Till dig är jag dock lite fundersam på om inte PA bas kan va bättre. Kanske minns fel, men vill du inte ha extrema ljudtryck och under lång tid. PA elementen har ofta 4tums talspolar, skulle tänka mig att det är bra för att leda bort värmen. Men allt beror ju på så mycket. Sexton styckna ScanSpeak tolvor är nog bättre än en ensam PA-femton'are, även i det hänseendet.
Jag har en Fane Colossus Prime 15XS liggandes (finns även 18tummare). Skall tydligen vara bra på klubb/disko. Jag tänkte ju kolla hur ett sådant skulle bli i liten sluten låda, men men :( Finns ju trådar att hitta med byggen med stora PA element här i forumet.

PS. Angående XXLS:
Nu skall vi se om jag får till det rätt. XXLS basen i fråga heter 835017, Ett par verkliga exemplar (köpta på HifiKit) har aluminium kon, trots att det i databladet står PP. Det är också så att frekevensgången i databladet stämmer bra med en alu kon (om man spanar in annat element med alu kon). Tymphany själva har skrivit alu kon, men inte i databladet. Däremot har väl en person (hos Tymphany) bestämt skrivit att det är PP. Mätningar som jag gjort stämmer dock väldigt bra med ett annat datablad från Tymphany (oem 2009-01-24). Jag ber om ursäkt jag borde ha nummer (PS. kollade, det verkar vara samma nummer!!) och länkar här, men det är så rörigt så jag gav upp hitta rätt. Glöm XXLS och tänk ScanSpeak istället.

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-29 14:18

Är nog jag som förvirrat er med massa trådar, dessa basarna ( max 2st ) ska stå i vardagsrummet med ett par KEF iq9 som frontar, spelar väl helt okej starkt.

inget disco dunk 24/7 utan anläggningen kommer användas lite då och då både till daglig lyssning (EDM musik) och till en förfest / fest då och då.. inget som inte en "normal" högtalare/baslåda skulle klara av alltså.

Har en dedikerad PA anläggning med hemmabyggd 2x18" med faital pro basar (Finns tråd) ute i garaget.. skall ej förväxlas med denna anläggningen :)..
Men visst vill jag att det ska tåla lite stryk och gå att spela högt med, gärna något färdigbyggd om det finns något som låter bra.

Kan man hamna på en 5000kr per låda så vore det bra! (bäst med hemmabygge då antar jag, har ju steg.)
Trodde att scanspeak subben var EXAKT XLS basen, fick förklarat för mig att dom bara köpt upp rättigheterna, är XLS och XXLS samma bas?

Eftersom att jag bara kan ha 2st lådor som mest så kanske portat är en idé, om verknigsgraden är 3ggr så hög. 4-5st slutna lådor tar ju trots allt mer plats än 2st lite större portade.. Grejen är väl att själva lådbygget måste vara mer exakt och noggrant

Elfsberg skrev:Att sikta på just 12" är totalt meningslöst. Du kanske klarar dig på 8", 10" eller rentav ett gäng 6,5". Försök istället att specifiera hur mycket kapacitet ditt bassystem ska ha och hur mycket headroom det behöver. För att systemet ska bli vettigt dimensionerat så behövs ofta en ganska stor låda dessutom, p g a att längden på basreflexporten blir för lång om du vill använda baselementets kapacitet.

En sluten basmodul är ungefär en tredjedel så effektiv som en basreflex, om allting är dimensionerat vettigt. Sen har de sina för och nackdelar också, som man kanske bör tillägga.

1. Hur starkt klarar ditt frontsystem att spela utan att det låter illa och hur starkt kommer du använda det?
2. Hur stora lådor får du plats med? Hur vill du möblera?
3. Hur mycket pengar vill du lägga?
4. Framtida behov?

Mest antagligen klarar du dig på 8" om de dimensioneras vettigt. Kanske fyra slutna 8" blir mer lämpligt?

Jag hade ett tag två slutna 10" på prov i min nuvarande lägenhet(till mina QM60) och de hängde med tillräckligt bra för min del, jag hade aldrig behov av att spela starkare för det stör grannarna för mycket.

8" tror jag inte att jag klarar mig på om jag ska vara ärlig, grannen har 4st SLS 12or i slutna lådor och det spelar bra men jag skulle inte vilja gå "under" den prestandan.

1. KEF iq9 blev det lite hastigt och oplenerat, är ju inga PA burkar men av det lilla jag testat så spelar dom rätt starkt.. duger helt klart.
2. har inga maxmått på lådorna men frågan är om man inte skulle göra en större baslåda med 2x10 i eller bara nöjda sig med en rejäl 12a, på ena sidan tv bänken har jag mycket plats medans på andra sidan kommer väggen typ 50cm bort och där ska en golvare få plats med . (skickar bild)
3. på basar, kanske 10k, mer om det skulle behövas men runt det.
4. Framtiden har jag ingen aning om så det kan vi skippa men jag vill ju gärna inte behöva bygga nya basar redan nästa år igen för att jag blivit missnöjd.

Här är en bild på vardagsrummet som det ser ut just nu.

http://i.imgur.com/v1d6Vpp.jpg

Antingen så koncentrerar man sig på att bygga basmoduler till vänster om högtalaren närmast i bild, där finns det gott om utrymme, frågan är om den inte blir lite "offside" då. Eller så monterar man upp tvn på väggen och skrotar hela TV bänken och bygger basmoduler precis under tvn och sätter stereon och det där det får plats.
Senast redigerad av dawelito 2017-04-29 14:42, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-29 14:29

XLS är inte samma som XXLS, den senare är en vidareutveckling. Sedan så finns det ju flera olika XLS som bygger på samma grund delar. XXLS finns väl också olika varianter (misstänker jag), men jag tror att det är främst en variant som sålts på diy marknaden.

ScanSpeaken borde gå bra även i basreflex, då blir det mer output. Jag har tyvärr ingen rekommendation på basreflexlåda, men någon annan kanske kan bistå med det.

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-29 16:16

Vad tror ni om denna? den är ju billigare än "cinema" subben (och jag har ju ingen hemmabio)..

Ser trevlig ut och så även specifikationerna:
XTZ SUB 12.17
http://www.hifikit.se/hifi/sub-1217

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-29 16:19

dawelito skrev:Vad tror ni om denna? den är ju billigare än "cinema" subben (och jag har ju ingen hemmabio)..

XTZ SUB 12.17

Du skall nog lyssna på en först och bilda dig en uppfattning om vad det är du skall köpa.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-29 23:12

dawelito skrev:Vad tror ni om denna? den är ju billigare än "cinema" subben (och jag har ju ingen hemmabio)..

XTZ SUB 12.17

Tyvärr måste jag avråda, jag har haft 2 sådana.
Jag hade väldigt positiva erfarenheter av föregångaren (passiv) XTZ 12.18p så jag tänkte att efterföjaren inte borde vara sämre, dessutom ville jag ha aktiva.
Tyvärr var skillnaden jättestor till det sämre, basen var bumlig, odistinkt, typiskt "en sub" i dess negativa bemärkelse (samma rum och samma utrustning i övrigt så jämförelsen är relevant).
Provade både med inbyggda delningsfiltret och ett externt, lika taskigt resultat.

XTZ 12.18p har jag däremot bara lovord för! Mycket kapabel och mycket prisvärd. Ångrar att jag sålde mina.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-29 23:45

Blev faktiskt en XTZ 12.17 via fyndbörsen, så får jag ha den hemma i 3 veckor och testa och om jag inte är nöjd är det bara att skicka tillbaka den, visst lite dryg frakt kanske men jag får deras självkostnadspris på frakten så den är nog relativt låg.

Suttit hela kvällen och läst och sökt om den och folk verkar gilla den skarpt. Gillar att den är lite mindre än många av konkurrenterna och att man har många olika inställningar med portarna et.c

http://www.ljudochbild.se/test/hogtalar ... -sub-12-17
"Sub 12.17 vänder sig till kräsna audiofiler med sin strama, rena och musikaliska ljudkaraktär.
Vi hör med en gång att den skiljer bättre på tonhöjderna än flera av konkurrenterna. Här får vi också den riktiga snärten från bastrumman, i stället för de lite mjuka och mindre definierade anslagen som präglar ett par av de andra testdeltagarna."

Förresten, det är ju 2st RCA input baktill, "LFE (L) och input (R)" Antar att om jag delar i min receiver så ska jag använda mig av LFE ingången? (som går förbi subbens egna delningsfilter) Har jag rätt? Och kör jag Sub-out som "normal" på receivern så ska jag ha den i "input" på subben och ställa delningen på subbens steg.

Får se hur den funkar här hemma hos mig, förväntansfull :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: köpa baslåda färdig eller bygga eget.. (XTZ 12.17 bestäl

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-30 00:47

Lycka till, hoppas med dig!
LFE ingången är nog korrekt att det går förbi filtret, men frågan är om det fortfarande inte är ett högpassfilter (subsonic) i vägen?
Något var det som ställde till det rejält i alla fall hos mig.
Dessutom brummade mina exemplar, kom jag på nu, jag blev aldrig av med det trots idoga kabelbyten och omdragningar...

Haha, återkom gärna med dina erfarenheter, det kanske funkar kanon hos dig!

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-30 16:21

Ska försöka köra "normal" signal ut till subben sen delar jag på subben.. finns säkert någon vits med det :)

ja det är mycket lovord och nöjda kunder kring XTZ 12.17, lite strul med "auto-on" läste jag i trådar från 2015 då den släpptes, kanske åtgärdat nu?.

Vi får se, jag återkommer :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-03 17:36

man kan ju fråga sig hur UPS jobbar egentligen.. Kom hem lite tidigare till leveransadressen, ingen gul lapp i lådan så jag antog att dom inte hade kommit ännu.. sitter kvar i 45minuter och väntar innan jag beger mig där ifrån, typ halv 4.. Kollar sen efter en kvart och då hade dom varit där 5 minuter efter jag drog... "aja bort till UPS ombudet och hämta subben"-tänkte jag..

icke sa nicke.. "nytt försök imorgon" ligger det en lapp i lådan när jag kör förbi och kollar, ringer upp kundtjänst och då är subben påväg tillbaka till malmö 24mil enkel resa innan dom kör hit den imorgon igen?? Makes no sense??

OM chauffören kunde bemödat sig ett telefonsamtal så hade jag mött han på 30 sekunder och om paketet inte kan levereras så får man väl ha som policy att man lämnar på utlämningsstället i slutet av dagen, herregud, och hur fint är det ur miljösynpunkt att köra runt med folks paket 50 mil fram och tillbaka och knacka på hos folk som inte är hemma (för i 90 fall av 100 lär ju ingen vara hemma mitt på dagen då dom kommer)...

Och vi (kunder) får vänta på paket ett dygn till.. Nä makalös hantering ur alla perspektiv om du frågar mig, framförallt ur miljösynpunkt.

Var bara tvungen att skriva av mig, blev nästan chockad så dumt det lät när hon förklarade att paketet är påväg till malmö igen :)

Imorgon hämtar jag subben hos ombudet istället, dit jag själv fick styra leveransen (kommer alltid ringa direkt nästa gång jag får något skickat via UPS) :evil: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-05-03 19:34

Jo expressleveranser är lite jobbiga för oss som inte är hemma hela dagarna. Senast med DHL Express så fick jag dock ett sms som jag kunde svara på (med sms). De frågade om de istället för att köra ut paketet (hem till mig) fick lämna det på närmaste Service Point. Ja tack, jätte bra tjänst.

//Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-05-04 08:10

än värre är när de lämnar en lapp där det står att de sökt kunden men inte fått svar.. och det trots att man inte fått ett enda samtal hela dagen..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-05-04 08:17

Ja UPS är lite speciella på så sätt att de anstränger sig för att ge kunden en dålig upplevelse. Jag hade i ett tidigare jobb mycket kontakt med UPS och jag har sett många exempel på ren galenskap.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-04 17:02

Nu har jag ju iallafall hämtat den och testat den lite snabbt genom ett par olika låtar och olika inställningar på subben.

Vilket jävla lyft rent ut sagt, har som sagt bara spelat en dryg timme på låg volym men tycker redan nu den spelar himla fint, testat allt från Tove lo till psy trance. Båda portarna öppna + EQ1 tycker jag hittills låter bäst och mest kontrollerat.

Lådan i sig håller mycket hög byggkvallité och känns super solid.

delar just nu frontarna vid 70hz och subben vid strax över 90.

En annan sak, finns där ett speciellt "LFE" output på förstärkaren eller ? Testade ansluta sub-linken på LFE ingången bak på subben och andra änden i "subwoofer 1" bak på integran och sen satte jag "LPF OF LFE" to 80hz i integran men kunde likförbannat dela fritt på subben bak (LFE in ska ju gå förbi subbens interna delningsfilter, enligt manual).

Blev kanske inte så mycket DIY här, ber om ursäkt :oops: 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-04 19:12

Det är ingen skillnad på ingångarna - dom summeras internt, men du måste koppla ur LOW PASS filtret (omkopplaren till höger om volym-ratten):

"The low pass filter cuts away high frequencies at a certain point and over, the frequency point is set by the crossover variable. We recommend that when using LFE signal to turn the low pass filter off, as most receivers are handling filters internally."

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-04 20:17

Kalejdokom skrev:Det är ingen skillnad på ingångarna - dom summeras internt, men du måste koppla ur LOW PASS filtret (omkopplaren till höger om volym-ratten):

"The low pass filter cuts away high frequencies at a certain point and over, the frequency point is set by the crossover variable. We recommend that when using LFE signal to turn the low pass filter off, as most receivers are handling filters internally."

tack ska du ha! Jag som ändå tyckte jag läste manualen rätt så bra iallafall.. :)

Himla fint låter det, skönt att vara av med alla stora PA burkar i vardagsrummet. Har helt klart underskattat potentialen i ett "vanligt" hifisystem med en bra sub, menar, det är inte så ofta man använder ett PA systems fulla potential i ett vardagsrum :mrgreen:

Tror jag ska köpa en till och ställa på andra sidan "frontlinjen" framöver, för att jämna ut ljudbilden lite.

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-04 21:15

Protip är väl att kasta in en MiniDSP i smeten också för att snygga till basen ännu mera o klämma på en fin hängmattefrekvenskurva för att få psytrancen att låta ännu bättre ;)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-04 22:21

Tell skrev:Protip är väl att kasta in en MiniDSP i smeten också för att snygga till basen ännu mera o klämma på en fin hängmattefrekvenskurva för att få psytrancen att låta ännu bättre ;)

Du får förklara bättre vad jag kan göra med en minidsp jämfört med som det är nu :) Delat i recievern alltså.. Hörde att det kommit någon ersättare till minidsp som var både bättre och billigare? kan ha fel där men läste det här på forumet iaf :) Men jag är helt med på att det nog kan låta bättre! Har basen så himla nära en vägg och i ett hörn nu, skulle nog behöva lite dämpmattor bakom lyssningspositionen och högtalarna :)

Just nu kör jag EQ2 på basen och vänstra porten igentäppt.

EQ2: "-EQ2 stores more energy a bit higher in the frequency, recognized as a morepunchy fast bass"
västra porten stängd: "If the left port is blocked and the right port is open, this will provide a bass with anincreased output in the mid region"

till en början gillade jag båda portarna öppna + EQ1

EQ1: EQ2 is a direct countermeasure to the "muddy" bass problem of overrepresented low bass/room gain, by lowering the bass extension, the bass will bemore controlled"
båda öppna: "With no plugs in the ports the subwoofer will provide a "quick" and "punchy" basscharacter. It has increased output higher up in frequency."

Sen kom sambon hem och kastade sig i soffan och satte på någon dockusåpa :( men imorgon är jag ledig :twisted: Antar att basen kommer ändra karktär lite granna allteftersom man spelar in den..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-05 08:16

REF och höger pluggad ser väl trevligt ut?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-05 10:44

Nattlorden skrev:REF och höger pluggad ser väl trevligt ut?

helt klart, har inte hunnit djupdyka i allt ännu men just nu kör jag EQ2 + vänster pluggad.

behöver ju inte den där superlåga <-20hz basen till musiklyssnande :) Har för mig att snabba elektroniska låtar lät lite ihopsmetat när man ställde allt på "low boost" så att säga (ref + höger blockad), passar nog bättre i hemmabion.

Nästan precis så manualen beskriver:
"REF gives a extended frequency response for the deepest bass, however the
lower frequencies can be over represented and “muddy”, depending of the room
geometrics, placement of the sub and listening position. (Reverberation)"

Kan varmt rekomendera denna subben iallafall, väldigt fint och musikaliskt spelar den och bas finns där så det blir över.
Senast redigerad av dawelito 2017-05-05 10:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-05-05 10:47

dawelito skrev:behöver ju inte den där superlåga <-20hz basen till musiklyssnande :)

Du har inte provat någon av faktiskts djupbaslistor alltså? 8) :mrgreen: ( Testas med yttersta försiktighet )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-05-05 11:45

dawelito skrev:Kan varmt rekomendera denna subben iallafall, väldigt fint och musikaliskt spelar den och bas finns där så det blir över.

Kan bara säga grattis!
Mäkligt att jag fick så avsevärt mycket sämre resultat med två XTZ 12.17 än med mina tidigare (först 4, sedan 2) XTZ 99 W12.18 P. Samma rum, samma frontar.
Med 12.18p (som är passiva) använde jag Inos delningsfilter så jag tänkte att det inbyggda i 12.17 var skit, men om du får så bra resultat så var det väl något annat.

Hursomhelst, rock on!

Nästa

Återgå till DIY-forum