Är nog jag som förvirrat er med massa trådar, dessa basarna ( max 2st ) ska stå i vardagsrummet med ett par KEF iq9 som frontar, spelar väl helt okej starkt.
inget disco dunk 24/7 utan anläggningen kommer användas lite då och då både till daglig lyssning (EDM musik) och till en förfest / fest då och då.. inget som inte en "normal" högtalare/baslåda skulle klara av alltså.
Har en dedikerad PA anläggning med hemmabyggd 2x18" med faital pro basar (Finns tråd) ute i garaget.. skall ej förväxlas med denna anläggningen

..
Men visst vill jag att det ska tåla lite stryk och gå att spela högt med, gärna något färdigbyggd om det finns något som låter bra.
Kan man hamna på en 5000kr per låda så vore det bra! (bäst med hemmabygge då antar jag, har ju steg.)
Trodde att scanspeak subben var EXAKT XLS basen, fick förklarat för mig att dom bara köpt upp rättigheterna, är XLS och XXLS samma bas?
Eftersom att jag bara kan ha 2st lådor som mest så kanske portat är en idé, om verknigsgraden är 3ggr så hög. 4-5st slutna lådor tar ju trots allt mer plats än 2st lite större portade.. Grejen är väl att själva lådbygget måste vara mer exakt och noggrant
Elfsberg skrev:Att sikta på just 12" är totalt meningslöst. Du kanske klarar dig på 8", 10" eller rentav ett gäng 6,5". Försök istället att specifiera hur mycket kapacitet ditt bassystem ska ha och hur mycket headroom det behöver. För att systemet ska bli vettigt dimensionerat så behövs ofta en ganska stor låda dessutom, p g a att längden på basreflexporten blir för lång om du vill använda baselementets kapacitet.
En sluten basmodul är ungefär en tredjedel så effektiv som en basreflex, om allting är dimensionerat vettigt. Sen har de sina för och nackdelar också, som man kanske bör tillägga.
1. Hur starkt klarar ditt frontsystem att spela utan att det låter illa och hur starkt kommer du använda det?
2. Hur stora lådor får du plats med? Hur vill du möblera?
3. Hur mycket pengar vill du lägga?
4. Framtida behov?
Mest antagligen klarar du dig på 8" om de dimensioneras vettigt. Kanske fyra slutna 8" blir mer lämpligt?
Jag hade ett tag två slutna 10" på prov i min nuvarande lägenhet(till mina QM60) och de hängde med tillräckligt bra för min del, jag hade aldrig behov av att spela starkare för det stör grannarna för mycket.
8" tror jag inte att jag klarar mig på om jag ska vara ärlig, grannen har 4st SLS 12or i slutna lådor och det spelar bra men jag skulle inte vilja gå "under" den prestandan.
1. KEF iq9 blev det lite hastigt och oplenerat, är ju inga PA burkar men av det lilla jag testat så spelar dom rätt starkt.. duger helt klart.
2. har inga maxmått på lådorna men frågan är om man inte skulle göra en större baslåda med 2x10 i eller bara nöjda sig med en rejäl 12a, på ena sidan tv bänken har jag mycket plats medans på andra sidan kommer väggen typ 50cm bort och där ska en golvare få plats med . (skickar bild)
3. på basar, kanske 10k, mer om det skulle behövas men runt det.
4. Framtiden har jag ingen aning om så det kan vi skippa men jag vill ju gärna inte behöva bygga nya basar redan nästa år igen för att jag blivit missnöjd.
Här är en bild på vardagsrummet som det ser ut just nu.
http://i.imgur.com/v1d6Vpp.jpgAntingen så koncentrerar man sig på att bygga basmoduler till vänster om högtalaren närmast i bild, där finns det gott om utrymme, frågan är om den inte blir lite "offside" då. Eller så monterar man upp tvn på väggen och skrotar hela TV bänken och bygger basmoduler precis under tvn och sätter stereon och det där det får plats.