Ljudtransparent duk och gain.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Adhoc » 2017-05-31 16:01

Högtalartyg finns på Biltema tex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000016631/ Har använt tyget tidigare och det är rejält töjbart men tror inte det funkar att dras ut från 180 till fullhöjd 240 cm om du har den höjden i källaren. För att dölja isolering (alltså inte framför högtalarna) kan svart eller grå s.k. markduk funka bra. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000021389/ En del väv av den typen är helt OK estetiskt, andra tar inte något skönhetspris. Finns på många ställen, Biltema, Jula, Plantagen, byggvaruhus etc.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2018-06-16 08:56

Tar lite tid när man bygger själv men nu är jag i slutfasen och duken behöver handlas in. Har provat med mina tre testbitar XD, UF och SAT-4K. Upplever att SAT4K har högst gain, därefter kommer XD och sist UF. Vilket även motsvarar hur de är specade. Där emot så är både UF och SAT4K mindre skarpa än XD. Upplever bilden på dem lite suddig, antar att det beror på att de är fin väv. Är det så generellt att AT väv känns lite oskärp jämfört vanligt ”hård” duk?

Fick även pris på SAT4K och den hamnar på ca 7500kr inkl tull och moms. Var betydligt dyrare än jag räknat med. Ska ta in pris på UF. XD går bort då jag ser strukturen på mitt avstånd.

Tips på billigare/ prisvärda AT dukar mottaget!?

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2018-06-17 22:26

Fick pris från AVShop.noni på Dream screen V5, den går på 4200 sek inkl frakt, sedan tillkommer tull (12%??) och moms så landar på 5900 kr vid hemleverans. Hämtar man på plats blir det 3300kr.

Andra alternativ?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav EmuMannen » 2018-06-18 15:03

Jag har labbat rätt mycket med olika dukar genom åren (har haft projektor i nästan 20 år). Bäst tycker jag att det är med en ramspänd duk men viktigast är maskningen runt om. Jag har kört med 16:9 och svart sammet på de dukar jag byggt själv. Det bästa är givetvis motoriserad mask så man kan anpassa den efter materialet men jag har aldrig haft ett dedicerat bio-rum så det har inte varit aktuellt att bygga om en hel vägg. När det gäller gain så får det inte bli för mycket, framförallt inte med dagens rätt ljusstarka projektorer.

För ett antal år sedan var det populärt med DIY-dukar gjorda av speglar övermålade med vit eller grå färg. Tanken var att en del av ljuset skulle reflekteras genom färgen och ge högre gain i ljusa partier och lägre gain i mörkare (när inget ljus återkastades). Allt för att bättre på kontrasten med dåtidens något bristfälliga projektorer (om man inte körde CRT men då var ofta ljusflödet problemet). Det fungerar faktiskt ganska bra. Jag tog vanlig mörkläggningsgardin (finns att köpa på löpmeter). Målade den med silverfärg (blandade neutralt grå med silverfärg till önskad svärta och gain, se bara till att den är neutralt grå och inte pigmenterad i regnbågens alla färger). Sen målades allt över med ett tunt lager vitt eller ljusgrått. Första gångerna blir det lätt lite ojämn fördelning av pigmenten men efter några dukar får man upp snitsen och duken blir minst lika bra som de kommersiella alternativen (jag har jämfört och kan inte se skillnad). Fördelen är att man kan variera gain och gråskala i det oändliga tills man är nöjd.

Jag hittade en gammal tråd på minhembio från 2002 där jag skrev lite om mina experiment. Om du söker vidare så har jag säkert skrivit en hel del annat också om bland annat hemgjorda dukar...

Själv har jag projicerat mot en vit vägg de senaste åren. Jag har funderat på motoriserad duk men inte kommit till skott än. Problemet med alla rulldukar är att de blir vågiga (om man inte har inbyggd tension) och jag ser hellre på en slät vägg än en vågig duk. Därför är ramspänd duk (eller målad på vägg) överlägset eftersom den alltid är slät. Men jag tycker en svart mask är än viktigare (och inte för mycket gain)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav music4ever » 2019-07-09 01:03

Fått information från Seymour på den största 2.10:1 retractable duken de kan göra med case (de kan göra 150 inch wide utan case).
CA140US, Retractable Screen, 2.1:1 Ratio, 140'' Image Width, UF Screen - NO MASKING
Image Size: 140'' x 66.6'' (2.1:1 Ratio)
Case Length: 153'' (153.7'' considering cord routing.)
Case Height: 5.8''
Case Depth: 5.5''
Screen Price: $2709

Tycker det verkar bra. Något man bör tänka på?

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav JonasW » 2019-07-09 09:36

Har inte sett var din duk ska sitta, men behöver du en rullduk? Jag har en 2.8m bred ljudtransparent duk och kan utan problem lyfta ned den om jag vill komma åt högtalarna bakom eller dylikt.
Det är _alltid_ en risk med rulldukar att de blir vågiga. Eller... mer eller mindre ofrånkomligt med tiden skulle jag säga. Det ger lite "åksjuke"-känsla när en duk är vågig och man ser på film.

Formatet 2.1:1? I princip varenda större film som släpps är i 2.35:1-2.39:1. Serier i 16:9.
Det förtar mycket av inlevelsen tycker jag personligen om man inte fyller ut en duk helt. När jag ser på serier kan jag dock lättare leva med att jag har tomrum på sidorna. Har sett att fler på faktiskt.io kör just 2.1:1 men inte förstått varför.

Har du testat deras dukmaterial? Extremt viktigt kan jag tycka. Mönstret på väven, gain, skärpa m.m skiljer sig åt något grym mellan olika vävar. Har själv ett tiotal prover hemma med Seymore XD, CP4K, EN4K, Dreamscreen m.fl.
Sitter man närmre än 4m så blir det ännu mer kritiskt då vissa duktyper inte alls gör sig så bra under den distansen. Det brukar gå att urskilja texturen på vissa av dom när man kommer närmre.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav music4ever » 2019-07-09 12:35

Duken sitter framför 5 st fönster så rullduk med tab-tension är ett måste. Menar du att tab-tension skulle bli vågigt med tiden?

2.35:1 duk är för begränsad för en mer varierad filmsmak. Jag ser inte så mkt nya filmer, utan mest äldre filmer där en stor del är 1.66:1 till 1:85:1.

UF är vald för jag verkligen inte vill ha synbar struktur. Kommer väl sitta ca 410-415 cm från duken.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav JonasW » 2019-07-09 12:52

music4ever skrev:Duken sitter framför 5 st fönster så rullduk med tab-tension är ett måste. Menar du att tab-tension skulle bli vågigt med tiden?

2.35:1 duk är för begränsad för en mer varierad filmsmak. Jag ser inte så mkt nya filmer, utan mest äldre filmer där en stor del är 1.66:1 till 1:85:1.

UF är vald för jag verkligen inte vill ha synbar struktur. Kommer väl sitta ca 410-415 cm från duken.


Ah, missade tab-tension. De håller sig överlag mycket rakare, även om de med kan råka ut för vågighet om man har otur.
De är då ljusår bättre än en vanlig rullduk!

Med det avståndet så borde det inte vara ett problem. Men kan du få hem ett testexemplar så gör det, ibland är det inte bara strukturen i sig som stör utan även materialet som sådant. Kan ge skimmereffekter och annat.
Har inte sett UF-materialet vad jag vet så jag kan inte uttala mig om det.

Då är jag med. Ser själv nästan endast nya filmer och blir så förvånad när jag ser folk köpa dessa udda format.
Då blir det säkert kanon. :)

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2020-06-12 07:31

Ni som testat olika sammet, vilket är bäst till ”masknings”ramen. Har sågat till plywoodlister att montera runt framför duken.

De alternativ jag sett är antingen självhäftande dekorplast (45cm x 5m) med sammetliknande yta eller spraylimma bomullssammet från tygbutiken?

Tygbutiken hade även en polyestersammet, men upplevde att det var mycket glans i den.

Vad blir bäst tror ni eller finns ytterligare alternativ?

I USA finns en produkt som är just för dukmaskning Felt tape men kan inte hitta den i Sverige eller Europa.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Helmut » 2020-06-15 19:47

Har en duk med måtten 2x4 meter vilket innebär att när jag kör med cinemaskopebild använder jag 4x1,7 meter och så har jag 10 cm i underkant av duken för att texten ska få plats.
Min duk går ända ner till golvet vilket innebär att sammetsmaskeringen på underkanten ligger på golvet. Tycker att det är skönt att ha duken lågt placerad.
Front högtalarna har jag placerat ovanför duken. Nästan kant i kant med duken. Tittar man på en bra film har varken jag eller mina vänner några besvär med att ljudet kommer från en punkt strax under taket. Gissar att det är svårare att avgöra varifrån ljudet kommer i alla fall om man har ett öra på vänster och det andra örat på höger sida om skallen.
Basarna finns det ingen plats för så dessa har jag placerat vid sidoväggarna ca 1,5 meter från duken. https://audioxpress.com/article/hideawa ... -revisited Stående på högkant. Den låter inte så mycket men ihop med fronthögtalarna blir det ett bra tryck om man skruvar upp nivån på basen med ca 10 db.
Duken som jag använder är vanlig mattvit från persienbutiken.
Har inte lagt ner så mycket jobb på biografen men jag har snedställda sidoväggar av OBS skivor så lokalen blir lite sexkantig vilket jag inbillar mig ger bättre akustik. Bredast är biografen där basarna står. Väggarna är klädda med svart scenmolton längst fram och mörkblå scenmolton i bakre delen. kombinerad bio, gästrum och gubbpub.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster