Ljudtransparent duk och gain.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-12 09:58

Hur tänka kring dukval. Tänkte bygga en egen ljudtransparent duk men är lite osäker på storleken för att erhålla tillräcklig bildljusstyrka. Mina förutsättningar är:
Ca 2,8-3 m tittavstånd
Mörkt rum utan ljusinsläpp
Projektor kastlängd ca 3,3 m
Sony VW95 ( 1000 Ansi lumens)
Kan tänka mig formatet 2.1:1 då jag tycker 16:9 blir lite för litet på en 2.35:1 duk och tvärtom. Känns som 2.1:1 är bästa kompromissen.


Var rätt säker på att jag skulle beställa Seymour UF men den har rätt låg gain (0,8) och blir därför osäker om min projektor har tillräcklig ljusstyrka.
Vill ha så bred bild som möjligt vid film i 2.35:1 format. Enligt projectorcentral.com kalkylator
http://www.projectorcentral.com/Sony-VP ... or-pro.htm
så kan jag max få 2,4 m bred bild vid kastlängden 3,3 meter. Med en Seymour UF blir då bildljusstyrkan 40 nits och får kommentaren ”Recommend higher brightness, reduce image size to increase screen gain”. Måste gå ner till 2 m bildbredd för att komma upp till grön indikering.
Seymour XD har högre gain men grövre struktur, och jag sitter troligen för nära?
Hur göra och vad välja???
Senast redigerad av niklasmagnus 2017-05-12 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Transparent duk och gain.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-12 15:25

Det går bra att projicera mot ett fönster, eller varför inte rakt ut i fria luften! :wink:
//Johan Lindroos

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Transparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-12 16:26

Svårt att se bilden då bara. Du har som vanligt någon smart baktanke med det du skriver men idag förstår jag inte, är väl för trött.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Transparent duk och gain.

Inläggav Belker » 2017-05-12 17:10

Tror Johan syftar på rubriken.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Transparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-12 17:44

Haha :D ahh nu fattar jag

Har ändrat nu

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-13 09:35

Har mailat Seymour men inte fåttnågot svar än. Ingen här som har lite koll?

Någon som har stora provbitar över sedan tidigare och vill sälja?

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav philipbtz » 2017-05-13 09:50

Jag rekommenderar dig att läsa denna tråd http://www.avsforum.com/forum/23-screen ... andex.html

Det finns mycket bra information där. Är lite inne på DreamScreen V6 efter jag läst den tråden men det är alltid är alltid en avvägning för vad man prioriterar. De dukarna som inte har någon struktur vid korta avstånd verkar ligga på runt 0,8 allihop.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-13 11:59

philipbtz skrev:Jag rekommenderar dig att läsa denna tråd http://www.avsforum.com/forum/23-screen ... andex.html

Det finns mycket bra information där. Är lite inne på DreamScreen V6 efter jag läst den tråden men det är alltid är alltid en avvägning för vad man prioriterar. De dukarna som inte har någon struktur vid korta avstånd verkar ligga på runt 0,8 allihop.


Sjyst, ska läsa igenom det. Har kollat flera tråden på amerikanska forum men missat denna.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-14 16:33

niklasmagnus skrev:
philipbtz skrev:Jag rekommenderar dig att läsa denna tråd http://www.avsforum.com/forum/23-screen ... andex.html

Det finns mycket bra information där. Är lite inne på DreamScreen V6 efter jag läst den tråden men det är alltid är alltid en avvägning för vad man prioriterar. De dukarna som inte har någon struktur vid korta avstånd verkar ligga på runt 0,8 allihop.


Sjyst, ska läsa igenom det. Har kollat flera tråden på amerikanska forum men missat denna.



Då har jag läst igen tråden och då jag verkar (rätta mig om jag har fel) behöva så hög gain som möjligt är Severtson SAT-4K det bästa alternativet. Enda nackdelen vad jag förstår är lite glimmer i materialet. Har dock ingen anning om hur det ser ut eller om jag skulle störa mig på det.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav philipbtz » 2017-05-14 19:30

Du har säkert helt rätt. De olika dukarna har olika fördelar. Det var ett tag sedan jag läste tråden så kan inte säga på rak arm.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-15 08:25

Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.
//Johan Lindroos

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-15 13:41

Johan_Lindroos skrev:Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.


Hur långt är det mellan duk och projektor?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-17 13:30

Jag har inte mätt, men skulle tippa på cirka 4,5 - 5 m från objektivet. Projens objektiv är max utzoomat och står i läget 3840 x 2160, alltså inte 4096 x 2160. Med den infon kanske det går att räkna baklänges via någon webbkalkylator om du får lust.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav -Palle- » 2017-05-17 13:43

Johan_Lindroos skrev:Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.


Får man fråga varför du valde XD framför UF, eller fanns inte UF när du köpte din?

Till TS, jag har också en VW95 och ska beställa en UF-duk från Seymour, min kommer bli 3,6m bred (2.1:1). Det är egentligen för stor duk för den projektorn men rätt storlek för tittavståndet.
Duken kommer jag kunna ha många år så det känns dumt att köpa en för liten duk och byta igen nästa gång man byter proj, så jag får leva med det tills UHD standarden känns mera färdig och dom projektorerna kommit ner lite mer i pris.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-17 17:52

-Palle- skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag har 3,5 m bred bild (16:9-format på duken) och VW500 och Seymour XD. Den kombinationen funkar OK om rummet är mörklagt. Jag har ett vitt tak som stör svärtan något. Om man tänder en lampa blir det blaskigt. VW95 kanske ger lite mindre ljus jämfört med min, men å andra sidan skulle du få mindre yta. Så det kanske bli "same same". XD och UHD funkar fint hos mig, kanske för att duken är så stor.


Får man fråga varför du valde XD framför UF, eller fanns inte UF när du köpte din?

Till TS, jag har också en VW95 och ska beställa en UF-duk från Seymour, min kommer bli 3,6m bred (2.1:1). Det är egentligen för stor duk för den projektorn men rätt storlek för tittavståndet.
Duken kommer jag kunna ha många år så det känns dumt att köpa en för liten duk och byta igen nästa gång man byter proj, så jag får leva med det tills UHD standarden känns mera färdig och dom projektorerna kommit ner lite mer i pris.


UF fanns inte då jag köpte.
//Johan Lindroos

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-18 09:15

Johan_Lindroos skrev:Jag har inte mätt, men skulle tippa på cirka 4,5 - 5 m från objektivet. Projens objektiv är max utzoomat och står i läget 3840 x 2160, alltså inte 4096 x 2160. Med den infon kanske det går att räkna baklänges via någon webbkalkylator om du får lust.


Om jag lagt in rätt värden så skulle det bli ca 12 fL.
Då är det 3,5m bred duk och 4,6 m avstånd.
2017-05-18 09-01-06.png
2017-05-18 09-01-06.png (65.11 KiB) Visad 6470 gånger




-Palle- skrev:Till TS, jag har också en VW95 och ska beställa en UF-duk från Seymour, min kommer bli 3,6m bred (2.1:1). Det är egentligen för stor duk för den projektorn men rätt storlek för tittavståndet.
Duken kommer jag kunna ha många år så det känns dumt att köpa en för liten duk och byta igen nästa gång man byter proj, så jag får leva med det tills UHD standarden känns mera färdig och dom projektorerna kommit ner lite mer i pris.


Ja du har ju en poäng med det. Kanske lika bra att köpa en så stor duk som möjligt utifrån SMPTE ref. Men min 2.1:1 setup blir duken 2,4m x 1,1m och gör man om det till en 2.35:1 med den höjden blir bredden 2,6m. Så varför inte köpa en 2.35:1 duk med bredden 2.6m direkt. Utgår ifrån SMPTE referens om avståndet=3xbildhöjden + lite extra :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-05-18 10:15

Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav -Palle- » 2017-05-18 10:55

niklasmagnus skrev:Ja du har ju en poäng med det. Kanske lika bra att köpa en så stor duk som möjligt utifrån SMPTE ref. Men min 2.1:1 setup blir duken 2,4m x 1,1m och gör man om det till en 2.35:1 med den höjden blir bredden 2,6m. Så varför inte köpa en 2.35:1 duk med bredden 2.6m direkt. Utgår ifrån SMPTE referens om avståndet=3xbildhöjden + lite extra :)


Gör så, köp så stor duk som projektorn kan grejja på ditt kastavstånd så tror jag det blir bra. :)
Ser också att jag skrev fel, min duk kommer bli 340cm bred, det var max vad som går att krama ur Sonyn på 460cm kastavstånd. :D
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-18 10:56

Johan_Lindroos skrev:Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.



Minns du vad tråden heter?

Prova söka på bildgeometrier men ingen träff.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-18 11:11

-Palle- skrev:
niklasmagnus skrev:Ja du har ju en poäng med det. Kanske lika bra att köpa en så stor duk som möjligt utifrån SMPTE ref. Men min 2.1:1 setup blir duken 2,4m x 1,1m och gör man om det till en 2.35:1 med den höjden blir bredden 2,6m. Så varför inte köpa en 2.35:1 duk med bredden 2.6m direkt. Utgår ifrån SMPTE referens om avståndet=3xbildhöjden + lite extra :)


Gör så, köp så stor duk som projektorn kan grejja på ditt kastavstånd så tror jag det blir bra. :)
Ser också att jag skrev fel, min duk kommer bli 340cm bred, det var max vad som går att krama ur Sonyn på 460cm kastavstånd. :D



Kan inte få bredare bild än 2,4 m (108" i 16:9) med mitt kastavstånd. Men med en ljusstarkare projektor och anamorphic lins så kan man ju bredda bilden.

Har du funderat något om dukens använda yta kan förändras med tiden och då skilja mot den del av duk som du inte använder. Igen aning om det kan bli så, men de flesta material som ljusexponeras förändras över tid om dukar gör det vet jag inte? Då kanske du ändå inte kan använda den duken när du bytt projektor som kan projicera större bild.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav -Palle- » 2017-05-18 12:34

Bra fråga, jag vet inte huruvida projektorns lampa ger samma UV-strålning som solen och om det ens är ett problem?
I mitt fall kommer jag kunna fylla hela duken även med nuvarande projektor så för mig är det inget problem.

Kommer sitta ca 370cm från duken så tror det blir ganska lagom. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-20 20:54

Lite TO men ändå relevant i sammanhanget. Hur placera L(C)R i mitt rum då jag kör med AT duk. Rekommendationen är 22-30 grader vinkel på LR men då hamnar högtalarna direkt an sidoväggarna och utanför duken. Annars kan jag placera dem innanför duken men då blir vinkel istället 19 grader. Kör jag innanför duken så kan jag flytta bak duken lite också och få den några cm större på köpet.
Utan att veta har jag rita in 20 graders off axis spridning på D500n.
De röda cirklarna är 4 stycken huvuden.


Vad skulle ni säga är bästa kompromiss?
2017-05-20 20-50-23.png
2017-05-20 20-50-23.png (54.94 KiB) Visad 6381 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Tarzan » 2017-05-30 14:26

Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-30 17:16

Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.



Problem är jag kommer för nära och riskerar att se dukväven, skulle snarare behöva back 40-50 cm.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Tarzan » 2017-05-30 19:09

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.



Problem är jag kommer för nära och riskerar att se dukväven, skulle snarare behöva back 40-50 cm.


Jag sitter strax över 2 m från seymour UF och det funkar tycker jag, så har du något att gå på.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-30 19:11

Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.



Problem är jag kommer för nära och riskerar att se dukväven, skulle snarare behöva back 40-50 cm.


Jag sitter strax över 2 m från seymour UF och det funkar tycker jag, så har du något att gå på.


Det var bra att veta. Har fått hem provbit på både UF och XD samt Severtson screens SAT-4K material.
Hur stor duk kör du? format?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-30 20:02

niklasmagnus skrev:
Johan_Lindroos skrev:Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.



Minns du vad tråden heter?

Prova söka på bildgeometrier men ingen träff.

Denna?
viewtopic.php?f=18&t=64470

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Tarzan » 2017-05-30 22:08

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:

Problem är jag kommer för nära och riskerar att se dukväven, skulle snarare behöva back 40-50 cm.


Jag sitter strax över 2 m från seymour UF och det funkar tycker jag, så har du något att gå på.


Det var bra att veta. Har fått hem provbit på både UF och XD samt Severtson screens SAT-4K material.
Hur stor duk kör du? format?

Den är 230cm bred.

Formatet är lite oklart eftersom dukmaterialet går hela vägen upp till rullen, vilket innebär att den potentiella bildytan i praktiken bara begränsas från 3 håll. Eftersom jag har motoriserad zoom och lens shift kan jag ju ställa in de olika formaten lite hur jag vill och jag har satt cinemascope till att fylla hela bredden såklart, 16:9 (alltså tv) till ungefär samma höjd som cinemascope och 1,85:1 får lite större yta än 16:9.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav Adhoc » 2017-05-30 23:31

Hur spridningen är horisontellt för frontarna spelar roll.

Oavsett om tillverkaren talar om det någonstans eller inte, skulle jag provat vilken placering som verkar bli lämpligast före man bygger fast sig. Ställ dit höger och vänster front och spela några skivor, brus eller någon testskiva och flytta in högtalarna från hörnen mot mitten lite vartefter. Troligen blir lämpligast kompromiss om frontarna vinklas in så att vänster högtalare pekar mer mot yttersta högerplatsen och vice versa. Dom kommer då korsa ”en bit” framför soffan. Målet är att person på ytterplats även ska höra högtalaren på diagonalen bra, inte att den som är närmast framför överröstar den andra. Om det visar sig att placering utanför duken blir bäst, kan man göra en ram från golv till tak med högtalartyg och ställa framför om man stör sig på synliga högtalare.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Ljudtransparent duk och gain.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-31 12:04

Tarzan skrev:Flytta fram sittplatsen lite och vips så känns duken större och du får bättre vinkel till högtalarna, dessutom längre till väggen bakom dig. Perfekt på alla sätt och vis. Öronen längre från projektorn också.


Detta kanske inte är så dum ide ändå, skulle typ få plats med två rader då. Typ några sköna barstolar bak när det är nån fotboll eller hockey mach man vill kolla med kompisgänget.
Nu är lyssningsplatsen vald till 0,8 x längden på rummet för att inte hamna mitt i en bastopp eller nolla. Att flytta fram (eller bak) blir en försämring.


Kalejdokom skrev:
niklasmagnus skrev:
Johan_Lindroos skrev:Niklasmagnus, det finns en tråd här om bildgeometrier som du bör läsa om du inte redan gjort det. Jag tycker ditt förslag verkar litet på höjden. Tänk även på att vanlig tv är 16:9 och fundera på vad du tittar mest på.



Minns du vad tråden heter?

Prova söka på bildgeometrier men ingen träff.

Denna?
viewtopic.php?f=18&t=64470


Tack. har skummat första 3 sidorna tråden nu. Tycker det var mycket upprepningar så orkar inte läsa allt.


Adhoc skrev:Hur spridningen är horisontellt för frontarna spelar roll.

Oavsett om tillverkaren talar om det någonstans eller inte, skulle jag provat vilken placering som verkar bli lämpligast före man bygger fast sig. Ställ dit höger och vänster front och spela några skivor, brus eller någon testskiva och flytta in högtalarna från hörnen mot mitten lite vartefter. Troligen blir lämpligast kompromiss om frontarna vinklas in så att vänster högtalare pekar mer mot yttersta högerplatsen och vice versa. Dom kommer då korsa ”en bit” framför soffan. Målet är att person på ytterplats även ska höra högtalaren på diagonalen bra, inte att den som är närmast framför överröstar den andra. Om det visar sig att placering utanför duken blir bäst, kan man göra en ram från golv till tak med högtalartyg och ställa framför om man stör sig på synliga högtalare.


Tyvärr kan jag inte hitta någon data för mina Jamo D500 så det blir att prova sig fram. Kommer bygga för flexibilitet så jag kan prova olika bredd mellan LR och olika toe in. Då har jag även möjlighet att enkelt byta LCR i framtiden när ekonomi tillåter.
Samtliga väggar blir med högtalartyg för att dölja akustikfixen. Men var kan man köpa AT tyg billigt i svart (och andra färger)?

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster