Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-28 21:01

Edit 191009: Se sidan 2 för total remake av dessa subbasar!
------

Ja, så får det bli! Idag har jag startat ett bygge som bara syftar till att flytta befintliga "baksubbar" till frontposition.

Jag har ju haft ett par XLS-10 med slavbas stående som fundament till bakkanalerna bredvid soffan. Efter vissa svårigheter att få till ett bra basljud så nära soffan och därpå lite kreativt familjeråd har jag fått lov att "stjäla" nedre yttre hörnen i bokhyllan bakom frontkanalerna, som ju ser ut så här nuförtiden:

Bild

Dipolerna saknar verkligen ingenting, när det gäller ren musikåtergivning, men till film saknas ibland den lägsta oktaven, så med ett par subbar i bokhyllan får jag (förhoppningsvis) den bas jag saknar och platsen bredvid soffan frigörs till något mer diskret bakkanalskoncept, typ loungehögtalare med omnidirektiv karaktär. Mer om det senare i en annan tråd :) .

Just nu ser det ut så här bredvid soffan (basarna modifierades så sent som i höstas och de kan verkligen gräva djupt, men tyvärr blir inte upplevelsen så särskilt bra vid filmvisning):

Bild

Det smärtar alltid att slakta sina älsklingar, men så får det bli. Basarna det handlar om byggdes i den här tråden (man får bläddra fram lite):
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic ... 5&start=81

Om någon vill ha tomlådorna så finns dom för avhämtning i Lindome (annars åker dom till tippen när jag är klar). Baffelhålen är 240 mm och försänkningen (ytterdiameter) är 270 mm. Det är XLS-10 och slav som sitter i nu. Lådvolymen är drygt 30 liter.
Senast redigerad av Kalejdokom 2019-10-09 19:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav nuffe » 2017-05-28 21:06

Ja lite härligt snickeri på gång :D

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-28 21:35

Jag har målat huset i helgen, men idag har det ju regnat, så jag tog chansen :) . Alla skivor är kapade (21mm plyfa) och hål för basar och slavar är upptagna. Jag bygger i princip en Sander-Sassen-rip off; samma lådmått men utan den bakre delen (avsedd för inbyggt slutsteg och sandfyllning):

http://www.hardwareanalysis.com/content ... subwoofer/
Bilagor
sander_sassen_xls10_slave.gif
sander_sassen_xls10_slave.gif (89.14 KiB) Visad 7647 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-30 19:55

Kort uppdatering. Torrmontage för att se så att alla mått stämmer... och det verkar de göra. Skönt med bara räta vinklar :) :

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Elfsberg » 2017-05-30 21:41

Alltid roligt att följa dina projekt!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-30 21:51

Tack för visat intresse :) !

Det är alltid lite vanskligt att påbörja DIY-projekt, men att starta en byggtråd ger ju lite eld i rumpan - för att minimera risken att projektet dör ut eller drar ut på tiden.
Innan jag slår ihop lådorna behöver jag fixa terminaler. I garaget har jag bara sånna där bautastora dubbelterminaler så det blir kanske en tur till Biltema för att fixa något mer "slimfit". Har för mig att dom har runda lite mer kompakta ditosar.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav sammel » 2017-05-30 22:16

Kommer att följa.
Ser lovande ut :)

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav gflar » 2017-05-30 22:49

Kalejdokom skrev:Tack för visat intresse :) !

Det är alltid lite vanskligt att påbörja DIY-projekt, men att starta en byggtråd ger ju lite eld i rumpan - för att minimera risken att projektet dör ut eller drar ut på tiden.
Innan jag slår ihop lådorna behöver jag fixa terminaler. I garaget har jag bara sånna där bautastora dubbelterminaler så det blir kanske en tur till Biltema för att fixa något mer "slimfit". Har för mig att dom har runda lite mer kompakta ditosar.


Japp, det har dom
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000033414/

Men dessa är slimmigare
https://www.elfa.se/sv/saekerhets-labhy ... d=14021759

Kul att du är igång med ett projekt igen,följer alltid dina byggen med stort intresse

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-30 23:06

Snål som man är tänkte jag främst på Biltema-varianten. 89 kr i frakt från Elfa är ju surt när kontakterna kostar 15 kr...
Men det är förstås enklare att montera labhylsorna. Hur ska man tolka måttskissen? Max 5 mm godstjocklek? Dim på borrhål för montering? Är dom lufttäta?
Bilagor
labhylsa.jpg
labhylsa.jpg (25.21 KiB) Visad 7394 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav darkg » 2017-05-30 23:19

Banka in-hylsor från Elfa och Conrad diskuterades helt nyligen i någon tråd och täthet utlovades där. Jag minns inte exakt var :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav gflar » 2017-05-30 23:24

Jag har mina i 22mm spånskiva utan problem, förresten sitter dina gamla slavar i samma lådor :)
Borrade med 12mm och knackade i dem med lite lim på, absolut tätt.

Vore mer logiskt om det stod min på skissen :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-30 23:55

Jag tror förresten att jag har en låda skrot i garaget där det bör finnas något som liknar dessa (ska gräva lite imorgon):
Bilagor
guldproppar.jpg
guldproppar.jpg (26.71 KiB) Visad 7331 gånger

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Elfsberg » 2017-05-31 21:17

Det blir billigare på Conrad. Superb kontakt.. du som ofta får lust att bygga kan ju köpa ett gäng. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-05-31 22:15

Det blev en tur till Biltema i alla fall. Främsta orsaken är att jag vill ha helt infällda terminaler och möjlighet att ansluta utan bananer (skruvanslutning). Detta pga att lådorna primärt kommer att stå i bokhyllan och jag vill ha möjlighet att ställa pärmar/böcker dikt an bredvid basarna. Terminalerna måste sitta i gaveln då det inte blir något utrymme mot väggen bakom (inne i hyllan).

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav nuffe » 2017-06-01 09:03

Elfsberg skrev:Det blir billigare på Conrad. Superb kontakt.. du som ofta får lust att bygga kan ju köpa ett gäng. :)


+1 Har gjort mina senaste inköp på Conrad, billigt o snabbt. Just nu har nog 100st labhylsor av svart o röd.
Har även rätt så många av labhanarna också, samma färger.
Hör av dig om du vill lägga beslag på några stycken.

Henrik

PS ser snyggt ut med plyfa, är det björk?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-01 11:21

Tack för erbjudande om labhylsor - ska ha det i åtanke, men till subbarna blir det "vanliga" terminaler.

Nej det är inte björk. Jag valde billigaste konstruktionsplywood i klass P30 (furu). Lådorna kommer att "fällas in" i bokhyllan och det blir en lös tygfront framför, så jag planerar faktiskt ingen ytbehandling alls.

PS jag har ju lovat en uppföljande dipol-lyssnings-aktivitet. Kanske kan bli av i sommar, när subbarna blir klara :) .

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-01 12:41

Ja det väntar vi på! :)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-02 08:18

Vad finns det för fördelar med plyfa kontra mdf? (Håller tätt, krymper mindre, etc?)

Snygg såg förresten, har en lika dan 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-02 08:58

Jag valde plyfa den här gången för att ytan inte spelar någon roll (eftersom den inte kommer att synas). Tänkte också spontant att det är billigare än MDF, men det är nog ingen större skillnad.
En fördel med plyfa är att skruvarna drar lite bättre än i MDF. Annars är det nog mest en smaksak. No big deal :) . MFD är bättre om man ska måla eller fanera och vill ha en jämn yta.

Ja, sågen är snygg, men också bra som såg - särskilt efter att jag bytt till en mer fintandad klinga (jmf mot original). Det blir otroligt fina snitt.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-02 09:36

Kalejdokom skrev:Ja, sågen är snygg, men också bra som såg - särskilt efter att jag bytt till en mer fintandad klinga (jmf mot original). Det blir otroligt fina snitt.


Japp, jag bytte ut min gröna Bosch mot denna. Vid första anblick så ser man ingen skillnad. Men sen när man börjar använda den så märker man av små saker och det blev i alla fall för mig en del "ahaaa" , "Oo smart!" Osv... små saker med anhåll och annat som gör stor skillnad :)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-02 09:39

Bjorn_ skrev:Ja, sågen är snygg, men också bra som såg - särskilt efter att jag bytt till en mer fintandad klinga (jmf mot original). Det blir otroligt fina snitt.


Japp, jag bytte ut min gröna Bosch mot denna. Vid första anblick så ser man ingen skillnad. Men sen när man börjar använda den så märker man av små saker och det blev i alla fall för mig en del "ahaaa" , "Oo smart!" Osv... små saker med anhåll och annat som gör stor skillnad :)

Även sugen på en sådan här:
https://www.verktygsproffsen.se/produkt ... newsletter

Edit:tillägg

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-02 10:26

Ja, bra maskiner får man inte för många av :) . Tyvärr är det pga platsbrist och pengabrist inte så välställt med maskiner. Dessutom har jag med åren blivit mer bekväm och låtit brädgården göra grovjobbet. Men när det handlar om udda projekt med icke räta vinklar vill jag gärna göra jobbet själv...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-04 17:22

Att bygga högtalare är ibland ganska tvingande :) :

Bild

Därpå lite limmande och skruvande, så nu är lådorna "klara" (=ihopsatta).

Bild

Återstår lite kantfräsning, spackel och slipning för att få dem täta och släta. Någon ytbehandling blir det, som sagt, inte den här gången.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 20:10

Det blev en tur till Biltema idag också. Först för att köpa lite skrot att hänga på slavarna. Enligt Sander Sassen ska konen väga 600g för rätt avstämning. Vi börjar där, så får vi se hur det mäter:

Bild

Och så lite dämpfilt som bädd åt elementen - kanske inte för att det behövs, utan mer för feelgood-faktorn 8) :

Bild

Sedvanlig nedfräsning av gummitassar, även om somliga hävdar ett det hämmar dämpeffekten. Jag är mer mån om att tassarna inte ska glida iväg när jag skjuter in lådorna i bokhyllan:

Bild

Den här gången testar jag tätningslist av typen skumkant från Biltema:

Bild

Sådär, då var allt klart! Återstår endast att montera elementen i nästa låda. Men först hoppas vi på lite bra väder och lugna vindar imorgon, så att det går att mäta lite utomhus :) :

Bild

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-05 21:14

Tjusigt! Plywood-looken tilltalar mig starkt.

Jag är extremt avis på din hastighet också, klar på nolltid ju.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 21:28

Ja, men projektet har levt desto längre i sinnet. Att slå ihop ett par relativt enkla lådor utan krav på särskild finish, är ju inte så särskilt krävande. Nu har det varit två "långhelger" på raken, så jag fått lite tid att snickra (utöver att måla huset, som ju pågått parallellt 8) :) ).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-06 10:27

Typiskt blåser det för mycket ute för att kunna mäta med mikrofon idag. Det får bli senare. Dessutom ska det ju firas nationaldag :) !
Men en liten teaser (och kontroll för att bekräfta att jag gjort "rätt". Här med lite rosa brus och ett högpassfilter vid 80 Hz. Frågan är hur det ser ut under 20 Hz 8) ?

Bild

Någon musik lär inte spelas förrän lådorna är på plats i bokhyllan och jag dragit kablar och flyttat ett slutsteg...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-06 11:22

Kanske läge att redovisa den simulering jag gjort i Woofer Box. Lådan är på 30 liter netto. Jag tänker driva med ett Inuke 1000 (300W@4ohm per kanal). Jag kontrollvägde skrotet jag hängde på slaven, så jag vet att jag har ca 550 g total mms. Detta ger följande SPL-kurva:

Bild

Max konutslag för basen och slaven håller sig inom X-max (12,5mm för basen och 28mm för slaven) ner till 20Hz. Mina bas-preferenser säger dock att detta inte kommer utgöra någon praktisk begränsning :) .

Bild

En intressant referens är Troels Gravesen, som ju byggt en snarlik modell, dock med 40 liter och Scanspeak Discovery 26W bas men med samma slav. XLS och Discovery är ju snarlika:
http://www.troelsgravesen.dk/26W-4558T00.htm

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-13 21:18

Idag tittade solen fram och vindarna lugnade sig, så jag fick möjlighet att mäta lite utomhus.
Noggrannheten vid så låga frekvenser är kanske inte så hög och det ser lite olika ut, beroende på var man mäter. Mätning nedan är gjord med mikrofonen en meter rakt framför baffeln:

Med två lådor placerade vid golv i hörn ger förstås en ganska kraftig roomgain. Jag återkommer med fler mätningar när lådorna kommit på plats i rummet.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-24 17:39

Sådär, då har vi klarat av midsommarfirande. En "bonuslördag" i almanackan och lite najz snickarväder. :)
Efter lite mödosamt kabeldragande längs golvlister, genom vägg och in i "mediagarderoben" har subbarna nu kommit på plats i hyllan:
Bild

Tittar man lite närmre avslöjas att jag misslyckats lite med försänkningen för det vänstra elementet :oops: :
Bild

Alltså krävs ett par tygramar för att dölja fadäsen 8) :
Bild

På med lite svart färg så att ramarna inte lyser genom tyget:
Bild

Och så på med tyget (schwartz lautsprechergardin från Loudspeakerfreaks):
Bild

Så, skadan reparerad och elementen dolda och skyddade bakom tyget:
Bild

Och från lyssningsplats ser det alltså nu ut så här:
Bild

Och hur låter det då? Jo jag har testat lite - och det ska nog bli riktigt bra, men det tar lite tid att integrera dom med dipolerna. Jag har inte bestämt om dom ska jobba som basstöd och överlappa dipolerna, eller om jag bara ska låta dom ta hand om lägsta oktaven. Mäta, lyssna, tweaka, mäta, lyssna, tweaka...

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Wino och 9 gäster