Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Nattlorden » 2017-06-25 08:15

Ett antal millisekunders delay till topparna kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-25 10:34

Precis vad jag tänkte - och har testat. Höll på en stund igår kväll, men kom liksom ingen vart. Gjorde massor av mätningar, men gav till slut upp och stängde ner REW utan att spara några kurvor. Rummets påverkan verkar helt omöjligt att tämja eller tolka. Toppar och dalar på dryga +/- 10dB, som kommer och går och flyttas runt, beroende på var jag placerar mikrofonen. Trött och hungrig är heller inget lämpligt tillstånd för att lyckas med något tålamodsprövande...

Jag börjar om någon dag efter god nattsömn och stadig frukost :) .

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Tarzan » 2017-06-25 13:48

Det är bara att mäta mer och flytta mikrofonen lite i taget och titta på hur toppar och dalar flyttar sig vid varje förflyttning. Då får man snart en uppfattning om vilka ytor som ger upphov till vilka toppar och dalar och kan lättare ta ställning till huruvida de behöver kompenseras med eq för.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57253
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Nattlorden » 2017-06-25 16:17

Jag hade nog velat kika på pulssvaret på systemet för att synka ihop dem. Att det blir en massa toppar och dalar på längre mättider är ju naturligt av rumsgeometriska skäl.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-26 18:40

Jag kunde inte riktigt släppa tanken på mätresultaten och det enda som egentligen skiljer dessa varianter från de tidigare (som jag hade vid sidan om soffan) är att jag häktat på lite extra vikt på slavarna. Därav blev dagens övning att ta bort vikterna och mäta igen. Avstämningen åkte upp lite och ligger nu på ca 19 Hz. Men det blev också en dramatisk skillnad på mätkurvan :) . Nu ser det ut så här, mätt på en baffelbredd mitt framför högtalaren (ca 65 cm) och med LP filter på 24dB/okt@80Hz:

Bild

Återstår att integrera med dipol-fronterna och en första koll visar att jag får bäst resultat med subbarna fasvända och med delay på 5,8 ms (ca 2 meter) på fronterna. Tiden medgav inte någon längre test eller mätning, men jag kan konstatera att det inte saknas någon bas - dom gräver djupt och med en distinkt och snärtig attack - mumsigt! 8)

Nattlorden skrev:Jag hade nog velat kika på pulssvaret på systemet för att synka ihop dem. Att det blir en massa toppar och dalar på längre mättider är ju naturligt av rumsgeometriska skäl.

Jag har ingen erfarenhet av pulssvarsmätning. Hur gör man? Jag använder REW...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning ...igen!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-09 19:54

Some die young! Dessa makalösa subbar blev endast två år... :|
I samband med färdigställandet av mina nya fronthögtalare plockade jag ut elementen ur dessa lådor för att få ihop de 8 st XLS-10 som nu huserar som dipolbas i nya högtalarna.
För den som missat det bygget: viewtopic.php?f=3&t=69167

Dock fanns en plan för viss återvinning, så idag har sänksågen fått visa upp nya skills - det går utmärkt att klyva högtalare med hög precision: 8)

Bild

Jag kapar alltså bort knappt halva lådan - kvar blir anslutningsterminal och hål för ett 10-tums element och ca 16 liter nettovolym.
En ny gavel monteras för den avsågade öppningen:

Bild

Och vad ska då flytta in i dessa extremt små holkar?! Jo, ett Dayton Audio RSS265HO-4:

Bild

Jag har haft ett par sådana för test och utvärdering sedan i våras och dom spelar faktiskt förvånansvärt djupt och tight i riktigt små slutna lådor. Nattlordens referens för subbas (16Hz) lär jag väl inte nå, men med lite EQ och rumsstöd bör jag nå närmare 20Hz med önskad SPL-nivå (enligt mina preferenser). Det blir ju två lådor, placerade på golv i var sitt hörn (alltså mot tre närstående väggar).

Så här simulerar elementet i 16 liter sluten låda; -6dB@40Hz, q=0,59:

Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav nuffe » 2019-10-09 21:31

Miljövänligt o bra, återvinning är ju högsta mode.....
Säkert bra för ljudmiljön också :D

Henrik

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav RSG » 2019-10-09 22:26

16 Liter 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-09 23:09

16 liter it is! Dom ska bara användas för effektbas vid filmtittande. Med effekttålighet på 600W och Xmax +/- 12mm ska jag nog få dom att skaka liv i bokhyllan!

För musiklyssning verkar mina nya dipolbasar gå djupare än jag anat. Ikväll har jag spelat orgel med Gunnar Idenstam och konstaterat att jag måste mäta vilka frekvenser som faktiskt återges i de lägsta registren. Det verkar inte finnas någon botten... (det saknas alltså ingen botten i basen och det verkar inte finnas någon botten för basen... 8) )

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav nuffe » 2019-10-10 07:34

Samma som jag upplever med mina dipolbasar??
De börjar falla vid 26-27 Hz, faller ner mot 17 Hz sen är det stopp (ättestupan!)

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning ...igen!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-10 13:03

Det här hör väl egentligen hemma i byggtråden för mina nya dipolbasar, men eftersom jag själv gjorde reflektionen i denna tråd postar jag här ändå.
För att stilla min nyfikenhet gjorde jag en snabb mätning med mikrofonen direkt utanför en av de bakre "portarna" på dipolbasen och egentligen visar den ju inget nytt, men jag har inte reflekterat över att det finns så pass mycket energi kvar under 20 Hz och det var första gången jag spelade orgel på dessa nya dipoler. Jag är nöjd.

Jag kör just nu utan HP-filter och så länge jag inte dundrar på med bronskanoner så finns det väl ingen anledning att begränsa lågbasen, så länge elementen inte bottnar?
Jag mäter med Line Audio OM1 som ju mäter +/- 1dB inom 20-20.000Hz. Hur det ser ut under 20Hz är dock oklart, men förmodligen ligger kurvan nära sanningen.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning ...igen!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-10 20:23

Åter till trådämnet! :)

Lådorna moffade med en mix av Isover och täckjacksfoder (Ljudias q12 dämpull), samt väggar klädda med Biltemas dämpfilt:

Bild

Element på plats. Härligt att inte behöva bry sig om utseende eller ytbehandling - lådorna skall ju förpassas åter till den gömda tillvaron bakom tygfronter i bokhyllan.

Bild

Närfältsmätning bekräftar simuleringen exakt; -6dB@40Hz. Men med lite* EQ går det att krama ur full respons ner till 20Hz.
*) Röd kurva=utan EQ, Blå kurva=med EQ, +9dB shelving LP från 40Hz, q=1,1
Av erfarenhet blir det förmodligen alldeles för mycket bas med så mycket EQ. Med rumsstödet räcker det säkert med betydligt mindre kompensering.
Jag återkommer med lyssningsintryck till helgen... 8)

Bild

Användarvisningsbild
hi_pot
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2009-07-23
Ort: Örebro

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav hi_pot » 2019-10-20 10:44

Hur går det med SCSW? (Super compact sub woofer)
Lockande lite måste ja säga!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-20 11:18

Beklagar att jag inte uppdaterat. Tänkta vänta tills tygramarna är på plats så att jag kan stänga tråden.
Men båda SCSW är på plats och rockar alldeles förträffligt. 8)

Jag är gräsänkling denna helg och spenderade lördagskvällen först med Sting - Live at the Olympia Paris, en BD med DTS-HDMA i alldeles förträfflig ljudkvalitet. Trummor och bas ligger långt fram med riktig livekänsla. Därefter Mission Impossible Fallout med Dolby Atmos - en omskakande upplevelse fysiskt men också en riktigt bra film. Cruise är verkligen makalös till att göra det mesta själv, på riktigt. Har man dessutom stått på Preikestolen och blickat ut över Lysefjorden får man lätt ståpäls när Tom hänger över klippan - på riktigt! Efter filmen blev jag förstås sittande med allt extramaterial, behind scenes…

Detta måste man göra någon gång i livet, rekommenderas:
https://www.visitnorway.se/resmal/fjord ... ikestolen/

Edit: jag är kass på att arrangera formella lyssningsträffar, så den som är intresserad att se och lyssna får gärna höra av sig om man har vägarna förbi Lindome vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning ...igen!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-20 11:38

Det är inte långt borta. Ramarna är fixade, men återstår att klippa till och häfta fast tyget. Vilken dag som helst...

Bild

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav nuffe » 2019-10-20 12:46

Jag kommer!! Bara jag slipper preikestolen :D

Henrik

-Roger-
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-02-09
Ort: Göteborg

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav -Roger- » 2019-10-25 08:25

Blir nyfiken på varför du valde att halvera lådorna istället för att sätta igen hålet för slavbasen, borde inte återgivningen må bra av så stor låda som möjligt i bokhyllan? Alltid kul att läsa om dina projekt, hög kvalité på dina trådar!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 09:11

Du menar så här: :)

Bild

Det har jag förstås övervägt och provat. Och du har säkert helt rätt i att ju större låda desto bättre. I detta fall blir det dock väldigt liten skillnad. Eller ingen alls faktiskt, enligt de enkla mätningar och lyssning jag gjort.
Men det finns förstås en faktor som påverkar och jag vill inte kalla det WAF, men jag hade ändå lovat att det inte skulle vara kvar några subbar i bokhyllan efter färdigställandet av mina nya dipol-fronter. Så det är helt enkelt en kompromiss, för att kunna ställa tillbaka alla fotoalbum i bokhyllan :oops: . Vi har helt enkelt ingen bra plats i garderober eller hyllor för alla gamla analoga minnen. Så enkelt är det...

-Roger-
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2008-02-09
Ort: Göteborg

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav -Roger- » 2019-10-30 11:37

Haha, precis så! Då förstår jag. Spännande att du inte upplevde så stor skillnad.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav Kalejdokom » 2019-11-03 16:01

Nyfiken på hur mycket orgel mina nya subbar mäktar med, laddade jag ner en inspelning med Jean Guillou från den stora orgeln i Tonhalle, Zurich och gjorde en mätning med mikrofonen vid lyssningsplats, ca 7 meter framför subbarna.
Sista satsen i Tavlor på en utställning, The Great gate at Kiev, gräver riktigt djupt. Orgeln har en 32-fots stämma som spelar med lägsta ton vid 16 Hz. Det är intressant hur man kan urskilja de olika tonerna i grundackordet (Ess-dur) vid en peakmätning av hela stycket (REW). Det är bara G# som inte framträder så tydligt (25,7 Hz). Ess och F ser man dock tydligt vid 19,45 Hz resp 21,8 Hz och 38,9 Hz.

Intressant också att faktisk kunna se flera toner under 16 Hz. När jag ser momentankurvan under mätningen framträder flera tydliga toner runt 13 Hz och det tyder ju på undertoner som alstras av högre toner, t.ex. bildar ju ett Ess och ett C en underton på G#, som ju råkar vara 13 Hz. :)

Några referenser:
https://www.prestomusic.com/classical/p ... -petrushka
https://pages.mtu.edu/~suits/notefreqs.html
http://organstops.com/r/Resultant.html

Bild

PS glömde jag skriva att det vibrerar gött i hela huset...? 8)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Gamla subbar i ny förpackning - remake!

Inläggav distad » 2021-01-26 23:14

Och så målar du dem vita. Ursnygg och trevlig lösning att gömma basarna på. :D
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Gamla subbar i ny förpackning ...igen!

Inläggav Kalejdokom » 2021-01-27 13:59

Kalejdokom skrev:Ramarna är fixade, men återstår att klippa till och häfta fast tyget. Vilken dag som helst...

[ Bild ]

Vitt hade varit perfekt om dom skulle synas, men det ska alltså till ett par tygfronter (svarta) som skydd. Basarna syns inte, det står möbler och ett piano ivägen...

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster