Jag startade en annan tråd om mina 15´-element som jag byggde in i en för liten låda. Det blev helt OK och var lärorikt, ett bra första test med lite större element och ljudtryck. Dags för nästa steg!
Rummet har ingen bra plats att ställa några skrymmande lådor, det är i stort sett bara bakom soffan jag har att jobba med. Diskant och mellanregister har jag monterat in i ett par gamla tjusiga Tandberg 112-7-lådor som hänger ovanför. Den delen är jag nöjd med, det är basen som måste upp i ljudtryck och ner i frekvens (de drivs av separata steg och EQ). Det lutar åt två 18-tummare eftersom de verkar ge mest smäll för pengarna. Det jag väljer mellan är:
• IB i väggen till intilliggande rum (jag har två olika rum att jobba med). Men det verkar svårt att komma upp i ordentligt ljudtryck (jag vill kunna spela högt så in i bängen), det blir en väldig massa element och så verkar det av någon anledning bara användas till sub och inte hela basregistret.
• Konstruera en låda (med två fack eller två olika lådor) som sitter under golvet. Alltså en minimal del bakom soffan där själva elementet sitter som förbinds med en större volym undertill. Antingen i två fack mellan golvreglarna (enklare att göra hål, jobbigt att isolera en gång till) eller genom att förbinda en låda med ett vanligt avloppsrör (enklare att bygga, lite svårare att få tätt). Jag kommer åt bra för att arbeta under.
Jag undrar alltså: Har jag rätt i mina antaganden om att IB är mest för subbas och att det är svårt att komma upp i ljudtryck? Och har ni exempel på lådor som sänkts ner i golv eller byggts utanför huset? Någon som byggt så rentav?