Högtalarbygge med lådan under golvet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

peter042

Högtalarbygge med lådan under golvet

Inläggav peter042 » 2017-06-08 11:07

Jag startade en annan tråd om mina 15´-element som jag byggde in i en för liten låda. Det blev helt OK och var lärorikt, ett bra första test med lite större element och ljudtryck. Dags för nästa steg!

Rummet har ingen bra plats att ställa några skrymmande lådor, det är i stort sett bara bakom soffan jag har att jobba med. Diskant och mellanregister har jag monterat in i ett par gamla tjusiga Tandberg 112-7-lådor som hänger ovanför. Den delen är jag nöjd med, det är basen som måste upp i ljudtryck och ner i frekvens (de drivs av separata steg och EQ). Det lutar åt två 18-tummare eftersom de verkar ge mest smäll för pengarna. Det jag väljer mellan är:

• IB i väggen till intilliggande rum (jag har två olika rum att jobba med). Men det verkar svårt att komma upp i ordentligt ljudtryck (jag vill kunna spela högt så in i bängen), det blir en väldig massa element och så verkar det av någon anledning bara användas till sub och inte hela basregistret.
• Konstruera en låda (med två fack eller två olika lådor) som sitter under golvet. Alltså en minimal del bakom soffan där själva elementet sitter som förbinds med en större volym undertill. Antingen i två fack mellan golvreglarna (enklare att göra hål, jobbigt att isolera en gång till) eller genom att förbinda en låda med ett vanligt avloppsrör (enklare att bygga, lite svårare att få tätt). Jag kommer åt bra för att arbeta under.

Jag undrar alltså: Har jag rätt i mina antaganden om att IB är mest för subbas och att det är svårt att komma upp i ljudtryck? Och har ni exempel på lådor som sänkts ner i golv eller byggts utanför huset? Någon som byggt så rentav?
Senast redigerad av peter042 2017-06-09 12:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Sub-bygge med lådan under golvet

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-08 18:03

I vilket frekvensregister ska basarna spelas? Över 100Hz gissar jag på när du säger "inte bara subbas"?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-08 18:38

Bo Hansson på Rauna byggde sina horn i golvet.
Om du googlar på det kan du nog få uppslag som kan hjälpa dig långt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-06-08 19:30

Emanuelgbg skrev:I vilket frekvensregister ska basarna spelas? Över 100Hz gissar jag på när du säger "inte bara subbas"?

Hej, oj det var slarvigt. Upp till 450-800 hade jag tänkt mig beroende på vad det blir för element. Ett par P.audio SN6-200F tar över uppåt. Så inte alls sub utan bara bas i en vanlig 3vägs.

Jag hittar inte golvhornen vid omedelbar googling men jag ska leta mera. Tack!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-08 20:19

peter042 skrev:
Emanuelgbg skrev:I vilket frekvensregister ska basarna spelas? Över 100Hz gissar jag på när du säger "inte bara subbas"?

Hej, oj det var slarvigt. Upp till 450-800 hade jag tänkt mig beroende på vad det blir för element. Ett par P.audio SN6-200F tar över uppåt. Så inte alls sub utan bara bas i en vanlig 3vägs.

Jag hittar inte golvhornen vid omedelbar googling men jag ska leta mera. Tack!

Denna bild har visats tidigare på Faktiskt, ganska kompromisslöst...
Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-06-08 20:36

Ha ha ja den hittade jag faktiskt. Men det är ju en helt annan ambitionsnivå. Men vad tror ni om principen med två lådor förbundna med ett 110mm-rör, där element och reflexport sitter i den mindre lådan? Ställer konstruktionen med röret till det eller är det bara att mäta volym som för vilken låda som helst?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-09 07:56

Nej, jag tror inte på idén. Tror det kommer bli ljud men inte bra sådant. OM du ändå ska såga upp golvet och använda bjälklaget är det ju bara att lägga basarna där direkt så slipper du ha lådor alls..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-06-09 08:31

lådorna i golvet funkar nog utmärkt upp till 120Hz eller nåt liknande. för högre frekvenser är placeringen av baselementen mer känsligt.

jag vet inte vad som skulle hände om du förbinder två lådor med ett 110 rör. känns som att det borde bli någon slags dubbelavstämd låda men jag är inte säker.

vad är det för baselement du tänkt använda och hur ser systemet ut i övrigt?
Mvh
Magnus

peter042

Inläggav peter042 » 2017-06-09 11:58

Hela systemet är egentligen två system. Ett i lägenheten med ett par Dantax-lådor, minns inte modell men med uppåtriktade diskanter. Elementen i lådorna är hursomhelst inte original men vad som nu sitter där spelar fint. De drivs av en Yamaha ax 730. Ljudet strömmas via en Chromecast audio och går genom en Yamaha EQ70 för att kompensera för att rummet är lite för litet och ger en del basresonans nära väggen. Jag har en vinylspelare och en airport express som används sporadiskt också. I lägenheten är ljudkvalitet viktigast och jag är nöjd med uppsättningen jag har där.

I sommarstugan har jag inga grannar och kan spela så högt jag behagar, och prioriterar därmed ljudtryck. Jag har två steg, ett QSC GX5 som jag är mycket nöjd med och ett Alto Mac 2.4 som nog mest duger för att driva bas i bryggat läge. Jag har en hel del PA-högtalare som jag kommit över på olika sätt, bland annat ett 18¨ bashorn som jag får rulla in och ut på hjul om det är fest, och ett par 15-tummare som jag nu byggt in i lådor bakom soffan. Det är ett experiment eller på sin höjd en tillfällig lösning som jag ska byta ut. Dessutom som sub en 12´Dayton DVC310-88 i en liten sluten låda som spelar bra men inte hänger med i ljudtryck. Uppåt har jag ett par P.audio sn6 200f för mellanregister och ett par dämpade P.Audio PHT-406-diskanthorn. Mellanregister och diskant klarar spela starkt nog om man delar vid 800 som jag gör nu. Kanske klarar de 450 också? Det är föremål för vidare undersökning. De är inbyggda i ett par gamla Tandberglådor och är den enda delen av systemet jag vill ha synligt (steg och EQ är i rummet intill).

Jag letar nu efter baselement att ersätta 12-suben och 15-tummarna bakom soffan. Jag har som sagt kikat på IB, letat element som kan spela både djupt och starkt i liten låda och funderar nu på olika invecklade konstruktioner som kan döljas i golv eller intilliggande rum. Det där med att vända basarna rakt mot golvet kan ju vara nåt, men det blir så himla stora hål om man ska ha 15 eller 18 tum. Och så är det ju inte bara golvbrädorna som ska sågas upp utan isolering, vindpapp och råspont som måste tätas. Det var det som fick mig att tänka på avloppsrör, det är ju enkelt att köra en hålsåg rakt igenom.

Kanske är bästa alternativet att chansa på element som spela ok i små volymer? Jag har ju mycket förstärkareffekt och EQ. Som Dayton Audio RSS390HO-4 15" HO (osäker på effekttålighet och om jag får tillräckligt ljudtryck) eller Celestion FTR15-4080HDX 15 (verkar inte vilja spela speciellt djupt). Vad tror ni om dem?

Användarvisningsbild
dawelito

Re: Högtalarbygge med lådan under golvet

Inläggav dawelito » 2017-06-17 14:52

Har inte läst ditt sista svar här nu men, 2st 18" av god kvallité lär räcka för att spela varnsinnigt högt i ett "villa rum" (vet ju inte hur ditt ser ut).

Har du möjlighet att bygga in lådan i ett annat rum så kör på det?

Jag hade 2st faital pro 18" basar i en typ 350L låda.. De spelade så väggarna skakade och porslin / tavlor flög i golvet.

De står ute i boden nu dock.. just för att de var så fula. Faital pro 18hp1030 heter dom och är riktiga tour-element, kan rekomendera dessa varmt om du vill spela varnsinnigt högt.

Har du jättedåligt med plats och inte kan ha stå stora lådor, så skulle jag kört ett par 12" istället :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Återgå till DIY-forum