Baffellayout

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jensevik

Baffellayout

Inläggav Jensevik » 2005-06-10 21:07

Halloj!
Ska börja cadda en testlåda till mitt trevägsbygge och funderar på hur jag ska placera elementen på baffeln. Elementen är en 10" som ska spela upp till ca 300Hz, en 5" 300-3000Hz och såklart en diskant däröver. Jag har pillat lite med Svantes Edge och fått ett hum om hur elementplaceringen påverkar men inte så att jag kan ta ett beslut om detta. Jag har skissat några förslag i paint. Vad har de olika varianterna för fördelar resp nackdelar eller ska jag göra på något annat sätt.?

Bild
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Baffellayout

Inläggav n3mmr » 2005-06-10 21:33

Jensevik skrev:Halloj!
Ska börja cadda en testlåda till mitt trevägsbygge och funderar på hur jag ska placera elementen på baffeln. Elementen är en 10" som ska spela upp till ca 300Hz, en 5" 300-3000Hz och såklart en diskant däröver. Jag har pillat lite med Svantes Edge och fått ett hum om hur elementplaceringen påverkar men inte så att jag kan ta ett beslut om detta. Jag har skissat några förslag i paint. Vad har de olika varianterna för fördelar resp nackdelar eller ska jag göra på något annat sätt.?

Bild

Svante har ett program för Windows som kan hjälpa dig att prova lite...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-06-10 21:57

Citerar migsjälv.

Jensevik skrev: Jag har pillat lite med Svantes Edge och fått ett hum om hur elementplaceringen påverkar men inte så att jag kan ta ett beslut om detta.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-10 22:03

n3mmr skrev:
Jensevik skrev:Jag har pillat lite med Svantes Edge och fått ett hum om hur elementplaceringen påverkar men inte så att jag kan ta ett beslut om detta.

Svante har ett program för Windows som kan hjälpa dig att prova lite...

Hihi :D

Stora frågan med sned elementplacering är väl hur det horisontella spridningsmönstret påverkas. Det blir ju olika för vänster och höger högtalare om man gör dem spegelvända. Vad som händer när man flyttar sig i sidled då kan man ju fundera över, jag vet inte. Annars är det ofta lättare att få ett jämnt baffelsteg om man sätter elementen snett.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-06-10 22:16

Ok så vad tror du blir mest problematiskt, spridningsmönstret eller baffelsteget? Baffelsteget kan man ju trixa med i filtret.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-10 22:21

Jensevik skrev:Ok så vad tror du blir mest problematiskt, spridningsmönstret eller baffelsteget? Baffelsteget kan man ju trixa med i filtret.

Ja, de är ju ganska sammanvävda om man säger... Men jag har sett exempel på att ett rippligt baffelsteg inte har gått att fixa i filtret, det går att få rakt i en riktning, men finns rester av gunget i andra riktningar. Det hörs.

Men som sagt jag har labbat för lite med det här för att kunna säga vilket som är viktigast. Man skulle ju vilja ha nån tumregel... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-06-10 22:22

Får nog bygga en testlåda med några olika bafflar och testa helt enkelt.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-10 22:30

Jensevik skrev:Får nog bygga en testlåda med några olika bafflar och testa helt enkelt.

Vi ser fram emot en rapport! :D

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-06-10 22:33

Kanske blir nått frammåt sommaren. Måste fixa ett mätsystem innan det kan bli något vetenskapligt.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2005-06-11 17:18

Vore det inte klokt att sätta baselementet lite längre ned? Då får du nog lite mer stöd från golvet och du behöver inte oroa dig lika mycket för att golvreflexen ska ge ojämnt bidrag i basens arbetsområde (ifall du tänkte dela den en bit över 100 Hz).

Återgå till DIY-forum