Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-29 12:11

Vissa verktyg är lättare att komma åt, så det blev lite alternativt DIY-ande igår. Ett blivande garage till ÅV-kärlen. Om det slutar regnar, kanske det blir klart idag. :?

Bild

Den här lille rödhaksungen (?) ville nyfiket vara med och övervaka byggandet :) :

Bild

Andra valde att spana lite från ovan 8) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-30 12:22

Tada! Och tunnorna fick plats...

Bild

På "framsidan" blev det en liten arbetsbänk i två nivåer för diverse trädgårdsfix eller kanske att det blir en Ernst-pynt-hylla med pelargonier och ljuslyktor för stämningsfulla utekvällar. :twisted:

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav petersteindl » 2017-07-30 12:29

Ser fint ut :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-30 18:11

Jo, tack. Det blev rätt så bra. När allt var klart fick jag en beställning på ett mindre växthus/drivhus att placera mot gaveln... Då gogglade jag rätt på en byggsats och sa att "det där får väl duga?". Och så blev det!

Dags istället att återgå till trådämnet. Men då blev det FEL FEL FEL FEL... :evil: :evil:
Jag tänkte vara smart och börja med det tråkiga/svåraste och göra klart gallren innan jag bygger ihop lådan (nu när design och storlek är spikad). Men då hände det sällsynta (?) att jag hade otur när jag tänkte och klippte till första gallret efter fel mall så det blev alldeles för litet. VÄLDIGT retsamt eftersom jag inte har mer galler. Nu blir det alltså att ta sig till Derma i Gråbo och äska lite mer galler. Hoppas att dom fortfarande har samma dimension i lager.

Nåväl, gjort är gjort, så jag ägnade lite tid åt att testa ut min metod för att tillverka gallren på den felklippta biten. Först hade jag alltså klippt till gallret med plåtsaxen:

Bild

Bild

Jag hade också gjort ett "verktyg" (det också i fel mått :evil: ) för att bocka gallret runt. Tre ihopskruvade träskivor och en gummiklubba för att banka till formen.

Bild

Den sista vikta biten är här alldeles för lång pga fel mått. Den skall bara vara knappt 2 cm.

Bild

Men resultatet verkar bli som förväntat. Skarven syns knappt och vinklarna blir räta. Höjden är ca 60 mm för att rymma diskanterna som nu blir monterade på baffel i nivå med överkanten.

Bild

Metoden verkar alltså funka. Återstår bara att skaffa nytt galler och börja om från början :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav darkg » 2017-07-30 18:20

Du får bygga en mycket liten rörförstärkare av felklippet. Eller en koja för gråsuggor. Glöggvärmare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-30 18:27

Min son kom med det kreativa förslaget att krympa lådorna... 8O
Helt plötsligt kändes det som att klippa till nytt galler vore rena barnleken :) (alla 20 sidor till lådorna är ju redan klara).

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav NADifierad » 2017-07-30 23:25

Du blev helt enkelt distraherad av ovidkommande projekt.
Håll dig till HIFI`n.
Frugan kan väl bygga hydda åt soptunnorna? :D
En tröst att även du kan göra fel :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Bjorn_ » 2017-07-31 01:03

Skulle precis till att fråga hur du fick till dina galler, men du var ju snäll och la ut det innan :)

Det ser ju maskinvikt ut så jag är rätt impad. Jag kom precis på att jag behöver bocka nya galler jag med. Får köpa på mig lite övningsgaller tror jag :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-31 09:00

Om du har vägarna förbi Lindome får du gärna mina spillbitar att öva på. Jag har några remsor på ca 50x15 cm plus lite småbitar (och ett felklippt galler :) ).

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Bjorn_ » 2017-08-01 01:12

Inte för tillfället, men jag tackar för inbjudan :) Jag skall nog hitta lite galler i skåneland. Gummiklubba har jag redan, det var ett sådant där infallsköp där jag såg klubban framför mig och tänkte
- det där var en perfekt Gummiklubba som jag säkert kommer ha användning av någon gång som jag inte har en aning om just nu... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Nattlorden » 2017-08-01 06:17

Gummiklubba är bra att ha... till exempel om gummiankorna skulle bli våldsamma... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav nuffe » 2017-08-01 08:40

Nattlorden skrev:Gummiklubba är bra att ha... till exempel om gummiankorna skulle bli våldsamma... :mrgreen:


+1 :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-01 15:13

Nä, då tar jag fram storsläggan!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-03 13:56

Back on track! Det regnar för mycket för att ägna sig åt trädgårdssnickerier, så idag har jag påbörjat montering av lådorna. Först obligatorisk avfasning på insidan av toppbaffeln:

Bild

Därefter den något besvärliga limningsprocessen. Jag börjar med två motstående sidor för att få lite stadga...

Bild

...för att sedan montera övriga sidor:

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav darkg » 2017-08-03 14:08

Fint!

Just ja, jag skulle fasa på insidan jag också. Fast regnväder är inte fräsväder för mig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav nuffe » 2017-08-03 14:59

Det var vågat att börja med de två motstående, de sista bitarna kanske inte skulle passat.....

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-03 16:36

Jag gör som TV-kockarna - klipper bort ointressanta transportsträckor. Jag hade naturligtvis först alla sidor på plats (med tvingar) innan jag slutligen limmade två motstående sidor. Efter att limmet torkat tog jag isär alla lösa sidor och fortsatte att limma dom i den ordning som de suttit med endast tvingar. Ja, det finns säkert smartare sätt, men jag ville inte riskera att behöva slå isär lådorna om det senare sketat sig... :)

Nu är båda lådorna ordentligt limmade och första lådan spacklad längs alla små glipor längs skarvarna och ojämnheter på ovan-/undersida. Imorgon går jag lös med slipmaskin för att förbereda för ytbehandling. Sen är semestern slut och höstdepressionen tar vid. Får se när det blir tid för hobbyprojekt igen. :? :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-03 22:03

Medans spacklet härdar ordentligt passar jag på att kontrollera avstämning och basförmåga. Jag klär inneväggarna med dämpfilt från Biltema. Med ett 12mm-objektiv ser det ut så här inne i lådan (det är BR-porten som syns i botten) :) :

Bild

I botten fluffar jag även till en bit stenull:

Bild

Sedan i med basen och lite mätningar. Idag gör jag bara närfältsmätning för att fastställa avstämning, först framför elementet:

Bild

Sedan framför porten:

Bild

Avstämningen visas tydligt vid 34 Hz. Det blir nog bra!
Kurvor i grafen:
Röd: framför baselementet
Grön: framför porten
Violett: Beräknad SPL-kurva (Röd+Grön)

Bild

Och visst spelar den bas 8) ! Bela Flack får hela garaget att svänga med (jag kör basen som bredband, utan diskanter, filter eller eq, så det kommer förmodligen låta lite trevligare när allt kommer på plats).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-08-03 22:23

Kalejdokom skrev:Tada! Och tunnorna fick plats...

[ Bild ]

På "framsidan" blev det en liten arbetsbänk i två nivåer för diverse trädgårdsfix eller kanske att det blir en Ernst-pynt-hylla med pelargonier och ljuslyktor för stämningsfulla utekvällar. :twisted:

[ Bild ]

ska inte tunnorna stå med handtagen mot sophämtaren?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-04 00:08

Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.
Öppningen av luckorna vetter mot huset så att det blir smidigt att slänga skräpet :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-08-04 00:17

Kalejdokom skrev:Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.
Öppningen av luckorna vetter mot huset så att det blir smidigt att slänga skräpet :) .

Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-05 13:36

Byglarna till diskanterna får lite färg:

Bild

Lådorna har slipats en första vända. Att få till en spacklad yta 100% kräver lite jobb. Det blir till att spackla och slipa igen. Sidorna är dock ok. Troligen blir det fanér, men det beror på om jag hittar lämplig sort. Har tänkt mig ask.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Nattlorden » 2017-08-05 18:49

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.
Öppningen av luckorna vetter mot huset så att det blir smidigt att slänga skräpet :) .

Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .


Gubbarna? Robotarmen menar du väl? Ingen som kliver ur hos oss...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-05 19:00

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .


Gubbarna? Robotarmen menar du väl? Ingen som kliver ur hos oss...


De slutade med robotarmarna hos oss när det blev mer än en tunna sm skulle tas hand om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Nattlorden » 2017-08-05 19:22

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .


Gubbarna? Robotarmen menar du väl? Ingen som kliver ur hos oss...


De slutade med robotarmarna hos oss när det blev mer än en tunna sm skulle tas hand om.


De tar båda tunnorna per robotarm hos oss. Matavfall varannan vecka, restavfall var fjärde.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-05 20:16

Här körs det 2-facksbilar där två tunnor hängs på samtidigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-05 21:20

Ok, jag skall sluta blogga om ovidkommande trädgårdsprojekt i mina byggtrådar :wink: :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-08-05 21:26

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.
Öppningen av luckorna vetter mot huset så att det blir smidigt att slänga skräpet :) .

Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .


Gubbarna? Robotarmen menar du väl? Ingen som kliver ur hos oss...

Nä, i Trosa kommer det manuell hantering och så får vi nya gröna påsar åxå :-)
Jag bor ju på landet vetja. ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Svante » 2017-08-05 23:20

Jag förutspår en bred topp runt 800 Hz och en smalare dipp vid 1600 Hz med en nivåskillnad på 8 dB på lite längre avstånd, rakt framför ("ovanför").
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-06 00:04

Ja, jag berörde baffelstödet tidigare i tråden. Får se, när alla element är på plats, om det behövs någon särskild treat för detta. Dippen vid 1600 Hz kan ju komma att kompenseras av diskanterna, beroende på vald delningsfrekvens/-branthet. Frågan är dock, hur man lämpligast mäter på en sådan här konstruktion? Tanken är ju att det i princip skall bli en rundstrålande högtalare. Att baselementet får en uppåtriktad extra energi runt 800 Hz kanske inte bara är negativt eftersom den primära lyssningsvinkeln ligger mellan 30-90 grader relativt det uppåtriktade elementet. :?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster