Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 10:41

Ja, varför inte? Skapa gärna en byggtråd och låt oss få veta hur det går...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 18:24

Första mätningen utomhus avslöjar två allvarliga problem med min konstruktion:

1. Baffelsteget! En symmetrisk 8-kantig baffel med elementet i centrum - kan det bli värre? Ja, kanske med en helt cirkulär baffel. Det här blir en utmaning vid filterkonstruktion.
2. Nedsänkningen av baffeln (60 mm) orsakar en "akustisk kortslutning" EXAKT på den frekvens som motsvarar våglängden mellan de parallella sidoväggarna. Se mätning nedan, dippen/peaken vid 1250 Hz motsvarar på millimetern 270 mm - måttet mellan sidorna!
För att "bekräfta" placerade jag en ihoprullad handduk längs insidan av kanten och då försvann dippen. Se mätning före/efter nedan (10 cm rakt ovanför basen, bara mätning av basen utan filter). Dippen vid 2200Hz med dämpning vet jag inte vad som orsakar. Men det blir i alla fall att lyfta upp baffeln och göra nya mätningar :) .

Utan dämpning längs sargen:
Bild

Med handduk längs insidan av sargen:
Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-04 18:40

Du kan prova att borra en massa hål i "bullerskärmen".
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav NADifierad » 2017-07-04 18:47

Coolt bygge Kalejdis :) !
Hade varit spännande att se hur mätningen påverkats av en sfär, tex ett crocketklot, delvis nedsänkt mot mellanregistret!?
Lite som Duevel Planet.
http://www.duevel.com/Produkte/EPlanets.shtml
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 19:02

Goda idéer, men nu har jag lyft upp baffeln och gjort ny mätning. Beklagar konstig titel på grafen men det betyder att baffeln nu är i jämnhöjd med ovankant (ingen försänkning) och att micken är 10cm ovan elementet vid mätning :) . Kurvan ser likadan ut vid mätning 50 cm ovanför.
Jag påminner nytillkomna tittare om att lådan fortfarande är otät och utan basport, så bry er inte om <100Hz. Möjligen kan mätningen påverkas av att inga diskanter nu står på baffeln. :?

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 20:33

Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:

Bild

Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-07-05 00:36

Kalejdokom skrev:Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:

[ Bild ]

Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.

[ Bild ]

Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav petersteindl » 2017-07-05 00:53

Kalejdokom skrev:Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:

[ Bild ]

Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.

[ Bild ]


Kan du göra en 16-siding som är så att säga sfärisk? Den undre halvan låter du vara rund. Den övre halvan har då 8 sidor. På varje av dessa 8 sidor monterar du en av dessa diskanter. Sedan låter du denna sitta ovanför mellanregistret som en boll. Då strålar bollen i halvsfär ovanför mellanregistret. Om det blir bra har jag ingen aning om. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 06:49

Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.

Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 07:06

petersteindl skrev:Kan du göra en 16-siding som är så att säga sfärisk? Den undre halvan låter du vara rund. Den övre halvan har då 8 sidor. På varje av dessa 8 sidor monterar du en av dessa diskanter. Sedan låter du denna sitta ovanför mellanregistret som en boll. Då strålar bollen i halvsfär ovanför mellanregistret. Om det blir bra har jag ingen aning om. :)

Med vänlig hälsning
Peter

8O :) - nog för att jag gillar alternativa lösningar, men det där är nog beyond my technical skills!
Jag fattar principen, men det skulle bli ett rätt stort "klot". Tidigare har jag skissat på typ en line array med dessa diskanter på en båge över basen och det liknar ju lite din idé. Två bågar i kors med fyra diskanter på varje, vore ju ett snarlikt koncept. Det blir då ingen halvsfär ovanför basen, men rätt mycket annan yta för ljudet att reflekteras mot.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav darkg » 2017-07-05 09:16

Bäst blir kanske 7,5 sidor av stokastiskt vriden lärk i ett icke-euklidiskt hörn, och diskanter som roterar med oerhörd schwung under det att ett tunt dis av svavelhexafluorid (exakt på daggpunkten) upprätthålls vid sweet spot. Men visst, ta den enkla vägen du.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-07-05 09:19

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.

Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning. :)

Jag tror det är svårt att mäta en rundstrålande högtalare utomhus då den ju är dedikerad reflexer mot andra ytor.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-07-05 11:27

Liten eftersläntrare.
Ett hörn i V-form (90 grader) och sedan mäta i "öppningen" mellan väggarna för att utröna var spridningen ligger bäst ljudmässigt.
Det kan du göra i fria luften och då slipper du påverkan från tak och möbler i rummet.
Men det kanske är krångligt att åstadkomma?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav matssvensson » 2017-07-05 14:18

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.

Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning. :)

Vad jag förstår är finessen med att mäta utomhus MED utvalda begränsningsytor är att du just KAN styra vilka reflekterande ytor du vill ha med i din mätning. Vilket kan vara värdefullt om man vill försöka konstruera en högtalare som ska användas i en definierad reflekterande miljö. Nota bene att du då också behöver förstå skillnaden mellan vad mätmikrofonen mäter samt visar i förhållande till hur vår hörsel uppfattar samma ljud. Så Perfector har en poäng tycker jag. Tror också Stig utnyttjade mark och husvägg som begränsningsytor för mätningar utomhus på sina högtalare.

Vill du slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet mäter du med fördel i fritt fält utomhus (om bakgrundsbruset är tillräckligt svagt för din önskade upplösning).

Kul projekt och spännande mätningar. Intressant att vissa konstruktionslösningar kan få sån inverkan på resultatet. Otroligt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, så vi andra kan försöka lära oss samtidigt. Att du skjuter frekvensdippen uppåt när du la dit en handduk kanske beror på att fick ett kortare avstånd till studsen mot framkant på handduken, istället för mot den hårda sargen som i första mätningen. Även om handduken absorberar en del utstrålat ljud i den riktningen, så reflekteras en del av det mot handduksytan tänker jag.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav petersteindl » 2017-07-05 15:00

matssvensson skrev:
Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.

Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning. :)

Vad jag förstår är finessen med att mäta utomhus MED utvalda begränsningsytor är att du just KAN styra vilka reflekterande ytor du vill ha med i din mätning. Vilket kan vara värdefullt om man vill försöka konstruera en högtalare som ska användas i en definierad reflekterande miljö. Nota bene att du då också behöver förstå skillnaden mellan vad mätmikrofonen mäter samt visar i förhållande till hur vår hörsel uppfattar samma ljud. Så Perfector har en poäng tycker jag. Tror också Stig utnyttjade mark och husvägg som begränsningsytor för mätningar utomhus på sina högtalare.

Vill du slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet mäter du med fördel i fritt fält utomhus (om bakgrundsbruset är tillräckligt svagt för din önskade upplösning).

Kul projekt och spännande mätningar. Intressant att vissa konstruktionslösningar kan få sån inverkan på resultatet. Otroligt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, så vi andra kan försöka lära oss samtidigt. Att du skjuter frekvensdippen uppåt när du la dit en handduk kanske beror på att fick ett kortare avstånd till studsen mot framkant på handduken, istället för mot den hårda sargen som i första mätningen. Även om handduken absorberar en del utstrålat ljud i den riktningen, så reflekteras en del av det mot handduksytan tänker jag.

mvh, Mats


Här håller inte jag med. :) Att slippa alla reflexer är inte liktydigt med att bara mäta direktljudet. Så är det i vart fall inte upp till ungefär 500 Hz.
De reflexer från högtalarens närstående vägg som i Carlssons fall i princip är ljudfondväggen d v s den främre väggen ur lyssnarens synvinkel och den bakre väggen ur högtalarens synvinkel (om högtalaren kunde se) ingår i högtalarens direktljud. Om reflexerna påverkar på så sätt att de alltid är i fas upp till 20 kHz med ljudet från ljudkällan så får tonkurvan på direktljudet från ljudkällan 6 dB högre ljudnivå upp till 20 kHz än om ingen vägg fanns. Om det är så att reflexerna istället ligger i fas vid vissa frekvenser och ur fas vid andra frekvenser i jämförelse med ljudet från ljudkällan så bidrar reflexerna till kamfiltereffekt på tonkurvan på direktljudet från ljudkällan. En till ljudkällan närstående vägg ändrar direktljudets tonkurva från ljudkällan och speciellt om reflex och direktljud får samma vinkel. Då smälter de ihop upp till en viss fördröjning. Om fördröjningen hos reflexen är tillräckligt stor så uppfattas reflexen istället som ett eko. Då har den inte smällt samman. Men gällande högtalaråtergivning i bostadsrum kan man utgå ifrån att det i princip alltid är så att de smälter samman till ett och endast ett direktljud.

Även golvet kommer med i ekvationen för direktljudet beroende på högtalarens avstånd från golvet och frekvens. Samma princip gäller taket men reflexer underifrån och reflexer ovanifrån ter sig olika för lyssnaren.

Om reflexen har samma vinkel som direktljudet och är nära ljudkällan så bör man se reflexen som en integrerad del i direktljudet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav matssvensson » 2017-07-05 17:06

petersteindl skrev:Om reflexen har samma vinkel som direktljudet och är nära ljudkällan så bör man se reflexen som en integrerad del i direktljudet.

Jomenvisst. Slarvigt formulerat av mig. Tack för tillrättavisningen Peter - som i hela din förklaring kanske också kan ses som ett exempel vad en mätmikrofon mäter och hur vår hörsel tolkar ljudet i mätpunkten.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 17:44

Intressanta inlägg! Jag tänker kanske lite försiktigt så här, att med mätningar (gärna utomhus) kan man avslöja en del brister, som kommer direkt ur konstruktion och design, t.ex. lådvolym, avstämning, baffelstegseffekter och andra "fenomen" som kommer av t.ex. lådans form, kanter och elementens placering på/i lådan och inbördes. Men det är svårare att mäta sig fram till en garanti på att det kommer låta bra i ett normalt vardagsrum. Väggar/golv/tak tillsammans med möbler och textilier påverkar förstås på de mest varierande och oförutsägbara vis. Mätningen är också intressant för att se hur de olika elementen spelar på plats i lådan, utan filter (för att ta ställning till lämplig delningsfrekvens och eventuell dämpning av register).

Jag tänker mig alltså mätningen främst som ett kontrollverktyg för att identifiera och möjligen eliminera direkta fel i konstruktionen. Det kan också handla om t.ex. fasfel pga filter eller dålig integration mellan registren rent nivåmässigt.

Mätningar inomhus kan man göra som komplement/uppföljning, men min erfarenhet är att det är väldigt svårt att tolka mätningar i möblerade rum. I alla fall med mina begränsade kunskaper i akustik. Jag brukar därför främst lyssna kritiskt och leta efter obehagliga ljud eller konstigheter som jag inte känner igen i musiken och därefter mäta för att se om jag kan koppla upplevelsen till responsen i mätkurvan.

Men det är jag det, som Perfector skulle uttryckt det :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 21:01

Nu har jag flyttat in igen. Med baffeln i höjt läge återgår jag till ursprungstanken - en helt symmetrisk placering av diskanterna, men nu riktade utåt. Och då händer det grejer! För att stjäla begrepp ur en parallelltråd, kan man säga att högtalaren "spelar ut" på ett helt nytt sätt. Även mätningar ser riktigt ok ut. Jag provade att mäta på ca 50 cm avstånd i typ lyssningsvinkel, ca 90 cm över golv, och jag får liknande respons hur jag än flyttar mätmikrofonen längs en parabel "framför" högtalaren. Med min grafiska dB-mätare (rosa brus 20-20kHz) ser man tydligare det jag upplever med öronen - en balanserad ljudbild, utan obehagliga överraskningar. Jag testar med lite mer röstkrävande spår (Jeanette Köhn & Swedish Radio Choir/New Eyes on Baroque) och håren reser sig lätt längs armarna (ja, de små fjun som finns om man tittar noga/nära :oops: ). Dippen vid 180Hz försvinner när jag backar mikrofonen några decimeter, men då tillkommer också en del andra reflexer som gör mätningen mer ointressant ju mer avståndet ökar.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-05 22:50

Ja, nu börjar det bli intressant!

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav matssvensson » 2017-07-05 23:27

Kul! Och nu har du skaffat dig ett komplicerat gallerbockningsprojekt istället. :mrgreen:
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 01:31

Mmmm... :?
Men jag har förstås redan sågat till en 8-kantig MDF-skiva som är 2mm mindre än toppens yttermått, att använda som mall att bocka gallret över. Jag tänker mig ett galler med samma yttermått som själva lådan, så att gallret blir som en förlängning av lådan. Tänk en Puckstång doppad i lakrits-sås, för att tala GB-nostalgi. :) Men, som påpekats blir det lite pyssel att få till hörnen så att det inte ser för mycket DIY ut...

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav matssvensson » 2017-07-06 06:50

Om jag tänker rätt kommer du med din åttakantiga form behöva klippa och böja gallret 45 grader mot trådriktningen för hälften av sidorna. Har du testat hur det går och ser ut? Jag kan tänka mig att det blir lite extra klurigt.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 10:21

Ja, du har rätt - livet är fullt av utmaningar :) .
Att bocka 45 grader mot rutnätet är nog inga problem, men värre blir det förstås att klippa kanterna på diagonalen mot rutnätet och få till skarven mot intilliggande "rätvinkliga" sidor :? .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-07-06 10:44

Kalejdokom skrev:Ja, du har rätt - livet är fullt av utmaningar :) .
Att bocka 45 grader mot rutnätet är nog inga problem, men värre blir det förstås att klippa kanterna på diagonalen mot rutnätet och få till skarven mot intilliggande "rätvinkliga" sidor :? .

Eller så klipper du först kanten och viker 8-kantig.
Sedan en topp och lägger på.
Att fästa ihop dom blir det stora arbetet.
Eventuellt få en tråd från antingen topplocket eller sidorna och vika runt motparten.
Tar antagligen en jävla tid, men man har inte roligare än man gör sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 10:59

Vi får väl se. Men spontant blir det ju mycket längre summa synlig skarv om man gör ett separat lock och sarg/kant. Det är ju bara ca 5 cm som sticker upp där skarvarna blir synliga.
Men med svart galler och svartmålad baffel och svarta element och lite nedtonad belysning - så lär väl ingen se varken gallret eller skarvarna :) .

Alla som lyssnar kommer ju dessutom att sluta ögonen av välbehag, så jag kanske inte behöver något galler överhuvudtaget? 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-07-06 11:08

Kalejdokom skrev:Vi får väl se. Men spontant blir det ju mycket längre summa synlig skarv om man gör ett separat lock och sarg/kant. Det är ju bara ca 5 cm som sticker upp där skarvarna blir synliga.
Men med svart galler och svartmålad baffel och svarta element och lite nedtonad belysning - så lär väl ingen se varken gallret eller skarvarna :) .

Alla som lyssnar kommer ju dessutom att sluta ögonen av välbehag, så jag kanske inte behöver något galler överhuvudtaget? 8)

Jodå jag blundar redan :-)
Maestro, Music please.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Emanuelgbg » 2017-07-06 13:40

När det inte spisas skivor får du dra på grillöverdraget. Då blir det inte dammigt heller! :)

Nä skämt å sido, kul att du är igång och sågar vinklar igen. Bra med folk som gör och inte bara pratar..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 15:18

Jag försöker hålla moralen uppe, men det är inte lätt när det bara är en arbetsdag kvar till semestern, men flera veckors arbete kvar att göra :roll: ...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 18:14

Att bocka lite galler räknas väl inte som högtalarbygge? :oops: Nåja, det var ganska raskt avklarat. Jag klippte av en remsa galler, klippte upp tre flikar halvvägs in från långsidan och bockade till kanterna, först för hand över min 8-kantiga MDF-mall och fäste sedan en sida i taget i skruvstädet och bankade helt enkelt lite försiktigt med en hammare tills vinkeln blev något liknande 90 grader. Förvånansvärt snabbt och enkelt. Detta alltså gjort helt på en höft, med bara ögonmått, plåtsaxen, städet och hammaren som verktyg. På en knapp meters avstånd är det helt omöjligt att se skarvarna:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 18:18

Emanuelgbg skrev:När det inte spisas skivor får du dra på grillöverdraget. Då blir det inte dammigt heller! :)

Hur visste du att jag hade ett sådant överdrag liggandes i garaget? Köptes med Webern, men har aldrig använts :oops: . Grillen har väl ändå livstids garanti? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster