"Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-07-18 13:44

Hur det påverkar beror framför allt på hur stark nyttosignalen som kommer in är jämfört med läcksignalen. Man kan tänka sig ett scenario där du mäter på en högtalare och att den vid tex 50 Hz ligger 40 dB under vad den gör vid 1 kHz. Därför ställer du utstyrningen så att den hamnar nära fullt vid 1 kHz, och då kommer din nyttosignal vid 50 Hz att vara lika stark/svag som störningen, och då kan det inträffa alla möjliga lustiga interferensfenomen.

Samtidigt kan det gå ganska bra, om tex nyttosignalen bara ligger 10 dB under full utstyrning, då blir störsignalen 30 dB svagare än nyttosignalen och då syns felet knappt alls. Och är det dessutom så att läckaget beror av signalkällans utimpedans så att det blir mycket svagare när man har en mätmoj inkopplad till ingången, då spelar det förstås mindre roll.

Så det är mer komplicerat än det kan verka. Med mätutrustning är det dock så att man vill VETA att den inte ger några fel hur man än gör. Man vill fokusera på det man mätar och kunna "tänka bort" fel i mätutrustningen. Jag brukar säga att ju mindre erfarenhet man har, desto dyrare/finare/bättre mätutrustning behöver man. Är man gammal mäträv så kan man hantera mätutrustningens fel och "se" dem i mätkurvorna när man vet att de finns där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav HenrikE » 2017-07-18 14:24

Eri skrev:Hur påverkar detta mätresultaten? HenrikE säger ju att impedans mätningar blir helt tokiga vig lägre frekvenser. Jag har då aldrig märkt något konstigt vid impedansmätningar. Här är en från senaste bygget med Mupps elementet. Ser den konstig ut?

Den ser mycket bättre ut än mina. Du har kanske använt en extern förstärkare? Då blir ju signalen mycket starkare och problemet med överhöring blir inte så stort. Det syns bara en liten grej och det är att impedanskurvan ökar en aning mot låga frekvenser. Här finns en mätning jag har gjort där jag bara använde den inbyggda hörlursförstärkaren:
viewtopic.php?f=3&t=63383&p=1863673&hilit=aktivt#p1865778
Samma konstighet men väldigt mycket mer än i din.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Eri » 2017-07-18 15:41

HenrikE skrev:
Eri skrev:Hur påverkar detta mätresultaten? HenrikE säger ju att impedans mätningar blir helt tokiga vig lägre frekvenser. Jag har då aldrig märkt något konstigt vid impedansmätningar. Här är en från senaste bygget med Mupps elementet. Ser den konstig ut?

Den ser mycket bättre ut än mina. Du har kanske använt en extern förstärkare? Då blir ju signalen mycket starkare och problemet med överhöring blir inte så stort. Det syns bara en liten grej och det är att impedanskurvan ökar en aning mot låga frekvenser. Här finns en mätning jag har gjort där jag bara använde den inbyggda hörlursförstärkaren:
viewtopic.php?f=3&t=63383&p=1863673&hilit=aktivt#p1865778
Samma konstighet men väldigt mycket mer än i din.


Ja din impedanskurva ser ju rätt konstig ut. jag använder alltid en extern förstärkare när jag mäter.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5785
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Michael » 2017-07-18 21:06

HenrikE skrev:Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.
Just 100Hz är väl lite dåligt val. Ta gärna någon frekvens som inte är samma som eventuellt nätbrum (nätdelsrippel). Annars kan det vara lite lurigt att tolka resultatet.

Är enkelt prova lite olika frekvenser vid mätning.

//Michael

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav HenrikE » 2017-07-18 21:48

Jag meckade vidare lite med min och tittade inuti. Kretskortet har mer än två lager så kretsen är lite jobbig att följa. Men hur som har den opamp-buffrar på både ut- och ingång. Och alla de ser ut att köra med en gemensam "låtsasjord" på 2.66V. Jag är inte 100% säker men den verkar genereras av en simpel spänningsdelare från 3.3V följt av en kondensator, C13.
Se bild här: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.html
Jag testade lite snabbt att öka på C13 från standard 100uF till 4700uF och körde samma test i RTSect. Överhörningen sjönk med ca 35dB! Ska bara dubbelkolla att inget oväntat händer, sen är det bara att löda i den största kondningen som går att få plats med.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav HenrikE » 2017-07-18 21:54

Michael skrev:
HenrikE skrev:Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.
Just 100Hz är väl lite dåligt val. Ta gärna någon frekvens som inte är samma som eventuellt nätbrum (nätdelsrippel). Annars kan det vara lite lurigt att tolka resultatet.

Är enkelt prova lite olika frekvenser vid mätning.

//Michael

Visst man kan ju dra lite fram och tillbaka på frekvensreglaget i Tone när man ändå håller på. Men eventuellt 100Hz nätbrum är försvinnande litet jämfört med utsignalen som letar sig in.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-07-19 01:45

HenrikE skrev:
Michael skrev:
HenrikE skrev:Kan du göra ett enkelt test? Ha inga kablar anslutna och använd tex Svantes tongenerator för att mata ut en ton på säg 100 Hz och med full nivå. Kolla om tonen syns på ingången. Svantes rtsect funkar fint till det.
Just 100Hz är väl lite dåligt val. Ta gärna någon frekvens som inte är samma som eventuellt nätbrum (nätdelsrippel). Annars kan det vara lite lurigt att tolka resultatet.

Är enkelt prova lite olika frekvenser vid mätning.

//Michael

Visst man kan ju dra lite fram och tillbaka på frekvensreglaget i Tone när man ändå håller på. Men eventuellt 100Hz nätbrum är försvinnande litet jämfört med utsignalen som letar sig in.


Man kan ju tänka sig ett svep med Tombstone utan något anslutet också. Med eller utan jordad ingång. Och med loopback som jämförelse, för att ställa nivåerna vettigt. Eller kunde man inte ställa nivåerna på den burken?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Eri » 2017-07-19 08:55

Vet inte om detta kan vara till nån hjälp till bedömning av de mätningar jag lagt upp tidigare. Men detta är en loopback-mätning av UCA222.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-07-19 09:13

Eri skrev:Vet inte om detta kan vara till nån hjälp till bedömning av de mätningar jag lagt upp tidigare. Men detta är en loopback-mätning av UCA222.

[ Bild ]


Ja, den ser ju bra ut, dra sedan ur sladdarna och gör en mätning till. Hmm. Triggningen kan bli ett problem, men givet den kunskap vi har kan du ställa triggsignalen till en sinus med 100 Hz och triggnivån till -40 dB, typ. Funkar inte det kan man kanske vara snabb och dra ur kablarna precis efter att triggsignalen har kommit.

Lyckas man så får man en tonkurva på överhörningen vid öppen ingång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav HenrikE » 2017-07-21 23:28

Här är en mätning på mitt uca202 utan kablar anslutna före och efter moddning:
crosstalk.png
crosstalk.png (26.14 KiB) Visad 9877 gånger

Mörkblå är gjord före... Efter moddning fanns det inget kvar att trigga på så jag fick vara snabb att koppla ur kablarna efter att den hade triggat. Den lilla grejen strax över 20Hz visar att jag inte var riktigt snabb nog :)

Och för att visa att jag inte har haft sönder den, här är en mätning efter moddning med kablar anslutna:
direkt.png
direkt.png (16.61 KiB) Visad 9877 gånger



Problemet med orginaldesignen är att ingångs- och utgångsbuffrarna delar låtsasjord med hörlursförstärkaren. Och i hörlursförstärkaren kopplas utsignalen ihop lite med låtsasjorden. Den skapas från 3,3V med en spänningsdelare, så vad jag gjorde var att kapa koppligen mellan buffrarna och förlursförstärkarna, och läga till en separat spänningsdelare till buffrarna.

På undersidan:
undersida.jpg
undersida.jpg (341.47 KiB) Visad 9877 gånger

Ett motstånd på 1kohm läggs till mellan positiva ingången på ena op:n och 3,3V.

På ovansidan:
ovansida.jpg
ovansida.jpg (344.86 KiB) Visad 9877 gånger

Ledaren vid gula pilen kapas. Ett motstånd på 3,3kohm och en kondensator på 100uF kopplas mellan den avkapade ledaren och jord (vian till vänster om RoHS-symblen).

Klart!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Eri » 2017-07-22 09:31

Har nu kört loopback med min UCA222 utan kablar och det blir en kurva exakt som din HenrikE. Borde kanske göra den där modden.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-07-22 12:30

Faktiskt är fantastiskt!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Eri » 2017-07-22 14:43

Har nu modifierat min UCA222.

Bild

Och så här bra blev det. Identiska kurvor som HenrikE.

Bild

Tack för att du delade med dig av denna mod. Visst är faktiskt fantastiskt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav darkg » 2017-07-22 15:00

PappaBas skrev:Jag hade problem med den där guitarinterface. ASIO-överföringen fungerade inte korrekt och det gick inte att mäta fas korrekt. De blev helt perfekt när jag bytte till Focusrite Sapphire 2i2.


Intressant, jag har bara gjort några trevande försök, men de har varit misslyckade / oklara. Möjligen kan jag skylla på hårdvaran alltså - det tackar jag för ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav HenrikE » 2017-07-22 20:06

Härligt att det funkade för dig också!

Alfacruizer
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2015-12-26
Ort: Stockholm

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Alfacruizer » 2017-07-23 16:54

Vet inte om nån skrivit detta tidigare och jag missat det i så fall... numera finns ASIO-drivrutin till Creative X-Fi HD.
Gamla recensioner verkar inte vara uppdaterade med den infon och dumt om det fortsätter spridas här tänkte jag. :)

Användarvisningsbild
anders_coster
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-09

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav anders_coster » 2017-08-11 08:52

Intressant info i denna tråd. :) Det slutade med att jag köpte en Creative Sound Blaster X-Fi HD (precis som Alfacruizer skriver så finns det ASIO driver till den).

Jag har inte jobbat så mycket med den ännu men så här långt verkar den verkligen fungera bra. Bra med 96 kHz sampling och lågt brus. Jag håller på att skriva ett eget Windows program i .NET för att kunna göra de mätningar jag vill. Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-11 11:32

anders_coster skrev:Intressant info i denna tråd. :) Det slutade med att jag köpte en Creative Sound Blaster X-Fi HD (precis som Alfacruizer skriver så finns det ASIO driver till den).

Jag har inte jobbat så mycket med den ännu men så här långt verkar den verkligen fungera bra. Bra med 96 kHz sampling och lågt brus. Jag håller på att skriva ett eget Windows program i .NET för att kunna göra de mätningar jag vill. Fortsättning följer...


Några verkar ha haft synpunkter på att det ljudkortet inte tar 44.1k utan omsampling. Är det så? Finns det mätningar på hur kortet beter sig? Lågt brus står det ofta i databladen men det är rätt ovanligt att det blir mycket mer än max 15-16 bitar. 96k vet jag inte om man har jättenytta av...

Användarvisningsbild
anders_coster
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-09

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav anders_coster » 2017-08-13 13:30

RogerGustavsson skrev:Några verkar ha haft synpunkter på att det ljudkortet inte tar 44.1k utan omsampling. Är det så? Finns det mätningar på hur kortet beter sig? Lågt brus står det ofta i databladen men det är rätt ovanligt att det blir mycket mer än max 15-16 bitar. 96k vet jag inte om man har jättenytta av...

Det funkar med fs=44,1 kHz men om om ljudkortet då själv omsamplar vet jag inte. Behov av egenskaper/prestanda beror ju på vad man vill göra. Jag provade iaf lite snabbt med att skicka ut en 1 kHz ton och att ta in den samma (fs=96 kHz). Ser ut såhär:
Bild

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Piotr » 2017-08-15 22:34

Anders, skrev du en serie om högtalarkonstruktion i Elektronikvärlden för ca 20 år sedan?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7327
Blev medlem: 2007-10-28

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-15 23:51

Kanske är du också James Bond i Blacklight? 8)

Användarvisningsbild
anders_coster
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-09

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav anders_coster » 2017-08-16 11:06

Piotr skrev:Anders, skrev du en serie om högtalarkonstruktion i Elektronikvärlden för ca 20 år sedan?

Jag erkänner; det var jag. Gamla synder nu. Där och då höll jag på med det mycket mer än nu. Men ränderna går aldrig ur helt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-08-16 23:14

anders_coster skrev:
Piotr skrev:Anders, skrev du en serie om högtalarkonstruktion i Elektronikvärlden för ca 20 år sedan?

Jag erkänner; det var jag. Gamla synder nu. Där och då höll jag på med det mycket mer än nu. Men ränderna går aldrig ur helt.


Du är alltså "weedo"?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Piotr » 2017-08-17 08:55

anders_coster skrev:Jag erkänner; det var jag.


Skoj, både att minnet mitt fungerar som det ska och att du dyker upp här på Faktiskt. :)

Användarvisningsbild
anders_coster
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-09

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav anders_coster » 2017-08-21 21:05

Svante skrev:Du är alltså "weedo"?

Det är confession time. Japp, det är mitt konto som jag har lyckats tappa bort. På Faktiskt har man koll må jag säga. Läskigt. Känns som att träffa sin gamla gymnsieklass eller nåt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-08-21 22:50

Ett litet PM till admin så plockar det säkert fram det till dig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Piotr » 2017-08-22 18:39

Haha, läskigt indeed. Jag hade ett svagt minne av att du gästat tidigare, men så såg jag att du nyligen reggat och avfärdade den tanken. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav Svante » 2017-08-23 00:03

Det är inte så läskigt som det verkar, om man söker på Anders Cöster på forumet kommer det här upp:

viewtopic.php?p=90694#p90694
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav danfra » 2018-01-18 23:18

Eri och HenrikE, är det 1st gen eller 2nd av Focusrite 2i2 som ni moddat?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: "Ljudkort" med USB interface för ljudmätningar

Inläggav darkg » 2018-01-18 23:38

danfra skrev:Eri och HenrikE, är det 1st gen eller 2nd av Focusrite 2i2 som ni moddat?


Nä, det är det billigare Behringer UCA222 / UCA202.

(billigt som inte syns i prisjakt: https://www.gear4music.se/sv/Inspelning ... erface/AML)
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster