Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav HenrikE » 2017-07-22 21:22

Förmodligen är det flera här som använder ett Behringer UCA202 eller UCA222 externt USB-ljudkort för mätningar. Tyvärr har det ett dumt problem, nämligen att det har en ganska rejäl överhöring mellan ut- och ingång, så att testsignalen man matar ut läcker tillbaka in på ingången. Det ställer till det för mätningar där den mätta signalen är svag. Klantigt av Behringer kan man tycka. Lyckligtvis går det att fixa!

Här är en mätning gjord utan någon kabel ansluten mellan ut- och ingång. Mörkblå kurva gjordes före moddning. Med en kabel ansluten hamnar kurvan på -3.5dB, så vid 20Hz ligger överhöringen bara ca 40dB ner. Den ljusare kurvan är efter moddning.
crosstalk.png
crosstalk.png (26.14 KiB) Visad 3969 gånger


Förenklat schema för analogdelen. Både ingångarna och utgångarna har inverterande opamp-buffrar. Eftersom opamparna matas med +5V och 0V måste signalen hissas upp så att den svänger runt 2.5V. För det skapas en referens (låtsasjord eller virtuell jord)med en simpel spänningsdelare, som kopplas till opamparnas positiva ingång. Problemet är att buffrarna och volympotten innan hörlursförstärkaren delar referens. Signalen läcker via potten till referensen och hamnar sen alltså direkt på opamparnas ingång.
schema.png
schema.png (14.47 KiB) Visad 3969 gånger



Lösningen är att kapa kopplingen däremellan och lägga till en separat spänningsdelare för buffrarna. Så här har jag gjort.


Undersidan:
Ett motstånd på 1kohm läggs till mellan positiva ingången på ena op:n och 3,3V.
undersida.jpg
undersida.jpg (341.47 KiB) Visad 3969 gånger




Ovansidan:
Ledaren vid gula pilen kapas. Ett motstånd på 3,3kohm och en kondensator på 100uF kopplas mellan den avkapade ledaren och jord (vian till vänster om RoHS-symblen).
ovansida.jpg
ovansida.jpg (344.86 KiB) Visad 3969 gånger




Sen är det bara att skruva ihop burken igen och mäta för fulla muggar!

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav HenrikE » 2017-07-22 21:27

Glömde skriva att Eri har gjort modden med lyckat resultat, och tagit bättre bilder än mina. Se här: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=65916&start=30#p1936203

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-01-26 02:09

Tack för detta; jag skaffade just en UCA222 (som är så identisk med UCA202 att det i plasten på baksidan står UCA202) och tänkte förstås modda.

En grej du gjorde var att byta en konding, blev det onödigt i och med ändringarna i denna tråd?

Jag har pillat med Tombstone och tycker att jag ser precis samma sak som du och Eri. Men det skulle vara kul att kolla båda kanalerna. Vad jag förstår skickar Tombstone bara ut på Left, och det går inte att ändra :evil: och lyssnar bara på Left även när den är tillsagd att spela in på båda. Har jag fattat fel eller är det så det är?

Jag kollade hastigt Holmimpulse som i grunden verkar vara lika ovilligt. Hur bäst kolla båda kanalerna, du kanske vet? Det vore fräckt att i så fall kika på det innan jag moddar, menar jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav HenrikE » 2018-01-26 12:31

darkg skrev:En grej du gjorde var att byta en konding, blev det onödigt i och med ändringarna i denna tråd?

Kondningen behöver inte bytas, det räcker med ändringarna i förstainlägget!

darkg skrev:Jag har pillat med Tombstone och tycker att jag ser precis samma sak som du och Eri. Men det skulle vara kul att kolla båda kanalerna. Vad jag förstår skickar Tombstone bara ut på Left, och det går inte att ändra :evil: och lyssnar bara på Left även när den är tillsagd att spela in på båda. Har jag fattat fel eller är det så det är?

Jag kollade hastigt Holmimpulse som i grunden verkar vara lika ovilligt. Hur bäst kolla båda kanalerna, du kanske vet? Det vore fräckt att i så fall kika på det innan jag moddar, menar jag.

Du har förmodligen samma problem som jag hade. Man måste ändra formatet i kontrollpanelen till stereo för att den ska spela in båda kanalerna. Av någon anledning envisas den med att ställa sig på mono. Kanske för att ingången identifierar sig som en mikrofon.
Så här: (har inte Behringern här, men det ser likadant ut)
behringer_stereo.png
behringer_stereo.png (53.41 KiB) Visad 3641 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-01-26 17:21

Tack. Jag får tyvärr inte upp några stereoalternativ i mikrofonegenskaper. Den står som generic usb audio. Men dessutom spelar behringern inte, med Tombstone, upp i höger kanal (det fungerar som det ska i tex Spotify).

Alltid är det nåt.

Men tack så länge, jag ska se hur en annan dator reagerar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav JB » 2018-01-26 17:43

darkg skrev:Tack. Jag får tyvärr inte upp några stereoalternativ i mikrofonegenskaper. Den står som generic usb audio. Men dessutom spelar behringern inte, med Tombstone, upp i höger kanal (det fungerar som det ska i tex Spotify).

Alltid är det nåt.

Men tack så länge, jag ska se hur en annan dator reagerar.


Installerat drivrutiner så du inte bara kör med något standardbajs den hittat själv när du pluggade in ljudkortet?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav Eri » 2018-01-27 09:45

Har du installerat ASIO drivrutinerna till UCA202/UCA222?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-01-27 11:40

Med standardbajsdrivrutin fungerade 1 kanal i alla fall, med Behringers ger Tombstone (och Sirp) felmeddelande (Tone funkar) och fortfarande bara en inkanal valbar i Windows ljudkonfig. Asio4all-drivrutinen dyker inte upp som valbar in- och utgång. Windows 10, jag har även provat att köra Tombstone i olika kompatibilitetslägen. Provat på två datorer. Just nu är jag bara irriterad.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav HenrikE » 2018-01-28 22:16

Så här ser det ut hos mig. Windows 10, utan några extra drivisar installerade.
behringer.png
behringer.png (37.54 KiB) Visad 3491 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-01-28 22:21

Förlåt, jag fortsatte funderingarna i min tråd för att inte gå OT! (kortversion: det löste sig)

viewtopic.php?f=16&t=47175&start=450
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-01-30 04:04

Sådär - nu är även jag moddad och det fungerade även för mig. -- tack vare den utmärkta instruktionen och förklaringen!

Det är lite pilligt. Några tips till näste man:

Höjden är kritisk, se till att kondensatorn inte är högre än de andra, att inget tar emot när du stänger ihop. Även om det kanske går att stänga med minimalt våld kan trycket göra att lödningarna släpper. På undersidan är det däremot inte farligt trångt, det skulle nog gå bra att sätta motståndet i krympslang till exempel, om man vill.

På ovansidan är man nära ett hål. Plastfästet som sitter i höljets överdel har stödkanter som kan råka hamna på tråden som går till vian! På mitt kort fanns 3 vior att välja på, det kunde ha varit fiffigt att inte ta den som är närmast hålet. Det går också att klippa bort en bit av stödet...

Ett alternativ till att löda på en bit tråd på motståndet på kortets undersida är att trä isolering (tex från en vanlig kopplingstråd) på motståndets ben.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Trepip
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 2006-04-23
Ort: Göteborg

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav Trepip » 2018-03-13 21:42

Har nyss köpt mig en UCA202 och tänkte kolla att jag kan mäta upp samma överhörning som er andra innan jag ger mig på att modda enligt recept. Men jag får inte till det riktigt.
Jag försöker att använda REW för mätningen (mest för att jag använt det tidigare). Men om ni rekommenderar något annat program så är jag öppen för förslag. När jag kör med bara UCA202 inkopplad och försöker kalibrera (motståndet satt till 0 Ohm, så får jag bara för låga nivåer för att det ska bli något. Eller måste jag ha en förstärkare inkopplad?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-03-13 22:40

Om jag minns rätt satte jag bara sladd från in till ut och drog ur den när Tombstone triggat.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Trepip
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 2006-04-23
Ort: Göteborg

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav Trepip » 2018-03-17 14:06

Ok, jag får ta hem tombstone och prova ikväll.

Ni som kör med detta ljudkort; låter ni kortet driva elementet direkt eller kör ni via en förstärkare? Om ni kör direkt, vilket värde har ni på mätmotståndet då.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav darkg » 2018-03-17 21:34

Trepip skrev:Ok, jag får ta hem tombstone och prova ikväll.

Ni som kör med detta ljudkort; låter ni kortet driva elementet direkt eller kör ni via en förstärkare? Om ni kör direkt, vilket värde har ni på mätmotståndet då.


Jag har köpt och moddat, men inte använt. Jag sneglar på Artas mätbox men fattar ärligt talat inte riktigt. Så jag ser med spänning fram emot svar på din fråga!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Moddning av Behringer UCA202 / UCA222

Inläggav Eri » 2018-03-18 10:01

Jag använder the t.amp PM40C och Artas mätbox. https://www.thomann.de/se/the_tamp_pm40 ... nmodul.htm
Medlem i MEK


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster