Placering av högtalarlåda i relation till elementplacering,

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Placering av högtalarlåda i relation till elementplacering,

Inläggav X-ray » 2005-06-13 11:46

En fråga igen, kan någon hygglig med mer empirisk kunskap än jag själv svara på min undran. Om elementen är placerade på horisontalplanet, Mellan samt diskant. Ska diskanterna vara ytterst eller innerst, går detta att svara på utan att blanda in alltför mycket vetenskap, behöver bara typ ett råd/tips. Har kånkat runt lite med lådorna, men har alltför stora problem med akustiken för att kunna höra någon direkt skillnad. Eller kanske för att göra en lång historia kort, har det någon betydelse?

/ T
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-06-29 20:07

Om jag förstått frågan rätt så är diskanterna innerst mitt tveklösa svar.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-06-30 00:36

Spridningsmässigit kommer det givetvis ha en betydelse. Men om du inte hör någon skillnad, varför tänka på det istället för att ta den snyggare placeringen?

Jag skulle tro att du får mindre direktljud (om du inte vinklar om högtalarna inåt mellan diskantflytten) med den yttre monteringen, men detta måste ju på intet sätt vara negativt!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-06-30 13:01

Skrutten och slartibartfast, tack för svar. Trodde ett tag att tråden skulle gå obesvarad, vilken läskig tanke. Har ordnat med akustikförbättringar sedan sist med Tubetraps samt absorbenter i tak och på sidoväggar, förutsättningarna har därmed ändrats. ska ställa lådorna med diskanten innerst (närmast varandra).

/ T
Let it in and let it out

Återgå till DIY-forum