Horn till B&C 15PS100

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

peter042

Horn till B&C 15PS100

Inläggav peter042 » 2017-09-01 11:11

Hej alla kunniga!

Jag byggde en minimal sub för två B&C 15PS100, 120 liter avstämd till 36Hz. Den låter ganska bra men jag är inte nöjd med ljudtrycket. Jag vill kunna spela starkare helt enkelt. Förstärkareffekt har jag så det luktar bränt. Jag har ett gammalt Cerwin Vega 18-horn och ett par toppar som jag rullar fram när jag får feeling. Det låter tillräckligt men så kan man ju inte hålla på.

Nu har jag övervägt
• IB – och avfärdat för att det verkar svårt att få så mycket mer ljudtryck, och så måste jag ju köpa många ganska dyra 18-tummare och nya steg)
• Större låda – och avfärdat för att det inte ryms på något praktiskt sätt
• THAM15 som får stå framme – som avfärdats av min sambo på grund av osnygghet. Det var synd för de verkar annars perfekta för vad jag är ute efter, och jag skulle kunna fortsätta med samma element.

Så, då tänkte jag att jag kan ju bygga ett par THAM15, ställa i rummet intill och såga hål i väggen. Men om jag nu ändå ska såga hål i väggen och bygga nåt permanent är det kanske smartare att räkna från början och platsbygga något som ryms under sängarna in de intilliggande rummen.

Jag har testat dessa enkla kalkylprogram:
http://www.mh-audio.nl/Horn/BassHorn.asp#end
http://bgaudio.org/horn_en.php
…och de ger HELT olika värden. Hur ska jag tolka det? Jag har inte kollat Hornresp för jag har ingen windowsdator och ingen lust att köpa en licens om jag kan göra samma sak i min befintliga webbläsare. Är det någon av ovanstående som verkar vettigare än den andra? Jag får 2,5 meter i den första och nästan 5 meters längd i den andra, det verkar ju helsnurrigt. Eller är det bara att köpa/låna/stjäla nån gammal windowsdator och fyra upp hornresp?

Och en relaterad fråga: Om jag har ett fem meter långt horn, måste jag inte kompensera för förskjutningen då? Tänkte spela från 35 och dela vid 200Hz ungefär. Tack så mycket!

peter042

Re: Horn till B&C 15PS100

Inläggav peter042 » 2017-09-01 11:22

…och det där med Windowsdatorn är anledningen att jag inte testat tappade horn ännu, men det verkar ju som en smart princip.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-01 11:59

Jag skulle provat en till låda med två B&C 15PS100, lika som den första.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-09-01 14:07

Det låter ju inte så dumt, men jag har tyvärr ingen plats för den. Man kan ju tänka sig att bygga en till låda med samma volym och ställa i rummet intill… men det blir ganska mycket hål i väggen (2+2 om jag inte vill behålla den befintliga lådan och den slipper jag gärna). Och borde inte hornladdning ge bättre maxnivå? Finns det någon nackdel med horn som jag missar?

Jag har inget emot att snickra ihop ett horn på vinst och förlust, och elda upp det om det inte duger. Fast jag måste ju ha nån utgångspunkt! Försökte få igåpng hornresp i Wine men det var en enda huvudvärk så det får vänta lite.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-01 15:45

Jag skulle tro med ganska stor sannolikhet att det inte går att samtidigt få högre nivå från hornet utan att tappa i låga basområdet ifall inte hornet blir mycket större än basreflex lådan. Och då menar jag mycket större än två basreflex lådor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

peter042

Inläggav peter042 » 2017-09-01 19:02

Nej visst, men det fina är att ett horn går att bygga undan i rummet intill och bli hur stort som helst. Jag kan ju bygga in en basreflexlåda också men det blir svårare rent byggtekniskt. Så valet står mellan att inte göra något (trist), att bygga ett enkelt horn (verkar enklast) eller ett tappat horn (kanske mest intressant). Hornen måste rymmas under en säng och får inte vara längre än ca 2,5 meter. Men de kan ju vikas och man kan gott sova en bit upp. Låter väl som en bra idé?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-09-01 20:33

"när jag får feeling" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

peter042

Inläggav peter042 » 2017-09-01 20:55

Heh. Fick liv i Hornresp nu i Wine. Kommer ta en stund att förstå sig på inser jag.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-09-02 17:42

Jag blir bara förvirrad. Dels skriver du att det kan få vara stort (i andra rummet), sedan skriver du att det måste få plats under säng :? Nog för att en säng kan vara stor, men pratar vi om rimligt normala sängar så är det inte alls stort - för bas horn.

Nä jag tror nog du skall hålla dig till basreflex och kanske som föreslagits dubbla antalet, med bättre anpassad låda (om nu den du har inte är så optimal).

//Michael

peter042

Inläggav peter042 » 2017-09-04 14:54

Hm, ja OK det kanske slutar med det. Alternativt använda samma element men i varsin större låda där lådan byggs in i rummet intill.

Men jag kan inte riktigt släppa detta med hornet och platsbegränsning:

• Sängarnas madrasser är 70 cm breda (två stycken, en i varje intilliggande rum). Jag kan tänka mig att höja dem 50 cm från marken maximalt. Rummets längd är 2.30. Det ger en maximal yttre volym på 800 liter, det borde väl räcka? Element och eventuell bakre kammare måste ju in, såvida det inte blir ett tappat horn. till exempel THAM 15 använder ju bara 187 liter (visserligen invändigt)
• Öppningen i väggen för hornets mun kan inte bli större än 50*60 på grund av reglarna i väggen

Jag tänker att det borde gå att konstruera ett (eller två) tappat horn i det utrymmet som har väsentligt högre effektivitet än den 120-literslåda som de nu delar på. Eller har jag fel? Är det verkligen ingen annan som gjort det här på detta forum? Ni verkar ju bygga helt otroligt ambitiösa saker!

Återgå till DIY-forum