Moderator: Redaktörer
Threshold fader
The Threshold sets the level at which AutoWarmth begins to work. Signals below the Threshold are pro-cessed to increase the Bass response in proportion to the overall volume of the signal. Above the Thresholdthere is no processing. The Threshold meter will light green when the threshold has been crossed andAutoWarmth is active. The Threshold range is between -60 and 0 dBFS. To set the Threshold, turnAutoWarmth off and adjust the Master Gain to the desired listening level. Turn AutoWarmth on andadjust the Threshold until the Threshold Meter is toggling on and off. Now as the volume decreases belowthe Threshold, the bass will gradually increase. Be careful when using AutoWarmth followed by an AGC.The AGC can add gain when the signal is below the AutoWarmth threshold resulting in overcompensatedBass.
Amount fader
The Amount parameter controls how much bass is added. A setting of 1.00:1 compensates for the per-ceived loss of bass by inversely matching the Fletcher-Munson Equal Loudness curves. Higher settings(greater that 1.00) cause more bass compensation; lower settings result is less bass compensation. TheAmount parameter is adjustable between 0.25:1 and 4.00:1.
darkg skrev:Funktionen rajapruk berättar om låter intressant. En favorit på sätt och vis är annars nedanstående, det är så poetiskt, eller nåt.
rajapruk skrev:Är det en slump att LFE matchar Fletcher-Munson för skillnaden normal lyssningsljudnivå vs refensnivå, så att man kan få en vad det verkar hyffsad Fletcher-Munson Loundess genom att höja LFE lagom mycket relativt spelad nivå? Känns inte som en slump.
rajapruk skrev:Var det inte IÖ som tagit åt sig äran att det blev 80 Hz där LFE börjar rulla av ner till 120Hz, för att det matchar hörseln bra (loudness!?) ? Isf är ju han den indirekt som skapat mest loudness att bli till i världshistorien, för att de flesta ställer LFE som de tycker låter bra, lol
rajapruk skrev:Med reservation för att jag är nyvaken, och kan vara helt ute och cykla
rajapruk skrev:Var det inte IÖ som tagit åt sig äran att det blev 80 Hz där LFE börjar rulla av ner till 120Hz, för att det matchar hörseln bra (loudness!?) ?
IngOehman skrev:Jag gjorde en studie på just detta på 70-talet (som såsmåningom resulterade i bland annat THX-normen...), efter en diskussion med SR som avsåg förse flera av sina studior med basmoduler och aktiv delning.
Min slutsats var att 80 Hz (i förekommande fall 70 - 80 Hz) är bästa delningsfrekvens.
Orsaken till att man inte bör dela vid lägre frekvens än 70 Hz är:
1. Lägre delnigsfrekvenser än 70 Hz får till följd att sidosystemet (=toppsystemet) inte får någon signifikant avlastning/distorsionsminskning, i synnerhet inte om det är ett basreflexsystem. Tittar man på normal musiks energiinnehåll ser man nämligen att den gör anspråk på ungefär lika stora membranutslag vid alla frekvenser under 70Hz. Att använda ett basmodulsystem delat så lågt i frekvens att sidosystemet inte vinner någonting på det är ju rätt meningslöst.
2. Låga delningsfrekvenser gör att man inte kommer att kunna tillgodoräkna sig bassystemets goda stöd från sin väggnära placering, utan det ur bassynpunkt sämre placerade sidosystemet sidosystemet kommer då istället att tvingas återge en stor del av basområdet.
3. Sist och viktigast: Lägre delningsfrekvenser än 70 Hz resulterar i en grupplöptid som börjar ge hörbara rytmiska effekter. Den delningsbetingade grupplöptiden vid delningar (så branta som de behöver vara av skäl som listas senare) under 70 Hz kommer alltså att få musiken att spela i "otakt".
Att man inte bör dela högre än 80 Hz beror på flera saker, bland annat:
1. Örat har ett exta faskänsligt området i registret sisådär 100 - 250 Hz (eller 120 - 200 Hz). Med musiksignaler med signifikant energi inom detta område så kan man detektera flera vågformsberoende fenomen, inklusive absolut fas! Fasdistorison ger då hörbara signifikanta transientförluster. Man vill därför undvika delningsfrekvenser som ger stor grupplöptid inom detta frekvensområde. I praktiken betyder det att man inte vill ha några delningsfrekvenser mellan 90 och 250 Hz.
2. Örat hör intrinsiskt riktningar ned till ungefär 50 Hz, men i ett verkligt rum med sina reflexioner och ståendevågor kan man i praktiken bjuda på nästan en oktav ytterligare, förutsatt att bassystemet som används är extremt lågdistorderande. 100 Hz alltså. Vill man ha en signifikant undertryckning av ljudnivån vid 100 Hz måste man dela senast vid 80 Hz.
3. Delningar högre än 80 Hz klyver röstområdet, vilket gör att röstklanger kommer att vara svåra att integrera snyggt inom hela det området inom vilket man kan tänkas vilja kunna sitta och lyssna.
4. Delningar högre än 80 Hz (L/4 = drygt 1 meter) betyder allt större förkortning av våglängden - vilket gör det allt svårare att få sidosystem och basmodul att sammarbeta i alla riktningar.
Man skulle alltså kunna säga att delningar mellan 70-80 Hz är lämpliga, men ju högre inom detta intervall man lägger sig, desto högre ljudtryckskapacitet och lägre distorsion för man, så 80 Hz blir bästa valet.
Fast jag personligen brukar lägga HP-delen vid 80 Hz (-3 dB), och sedan efter bästa förmåga anpassa basdelen till detta. Lyckas man fasintegrera systemen perfekt (vilket förvisso inte alltid är önskvärt) så betyder det att basdelens LP-funktion får sin -3 dB väsentligt lägre än 80 Hz, inte sällan nedåt 65-70 Hz.
Men det är en annan fråga som lätt kanske komplicerar sammanhangen onödigt mycket.
Det kan nämnas att Tomlinson (Tom) Holman på Lucas film (ansvarig för THX-normens utformning) fick del av denna studie och fastställde enligt egen uppgift THX-delningsfrekvensen till 80Hz utan att göra några egna studier i ämnet.![]()
Vh, iö
- - - - - - - - - - - - - -
PS. Örats "tålighet" mot grupplöptidsdistorsion, med fekvensberoendet inbakat, är ungefär 0,8/frekvensen (sekunder) mellan 10 - 1000 Hz. Den är då angivet med viss marginal förstås. Ligger grupplöptiden under detta värde så tycker vi att saker spelar i takt och snyggt.
Men (viktigt undantag): Inom området 100 - 250 Hz (sisådär) kan vi detektera en grupplöptidsdistorsion som är en bråkdel av detta. Kanske är känsligheten vid värsta frekvens (~150 Hz) hela >4 ggr högre för vissa lyssnare!
Bortsett ifrån att detta är en bidragande orsak till att man inte skall dela över 80 Hz, är det också en orsak till att man bör undvika att utforma trevägssystem med delningar UNDER 250 Hz. Då är man nämligen inne i problemregistret igen, ehuru man denna gång angripit det uppifrån.
paa skrev:Det finns ju de som på olika hifi-forum uttryckt sig skeptiska till att THX 80Hz delning verkligen skulle ha svenskt ursprung, men jag lyssnade på intervjun med Tomlinson Holman på Home Theater Geeks, och där berättar han själv att 80 Hz kommer från en stor undersökning på Sveriges Radio, som han fick tag på.
Lyssna här:
http://twit.tv/htg1
paa skrev:På 60-talet höjdes både bas och diskant med loudnesskontrollen. Men någonstans senare i historien kom någon på att tonbalansen i diskanten inte påverkas nästan någonting vid olika nivåer, alla Fletcher-Munson kurvorna är i stort sett parallella i diskanten. Hoppsan liksom, sedan blev loudnesskontrollen begränsad till enbart basområdet.
Men jag kan inte se något fel med en knapp som det står; bass boost eller bass eq eller loudness på, om någon tycker att systemet låter bättre när man trycker in den.
paa skrev:På 60-talet höjdes både bas och diskant med loudnesskontrollen. Men någonstans senare i historien kom någon på att tonbalansen i diskanten inte påverkas nästan någonting vid olika nivåer, alla Fletcher-Munson kurvorna är i stort sett parallella i diskanten. Hoppsan liksom, sedan blev loudnesskontrollen begränsad till enbart basområdet.
Men jag kan inte se något fel med en knapp som det står; bass boost eller bass eq eller loudness på, om någon tycker att systemet låter bättre när man trycker in den.
IngOehman skrev:
Vill man domesticera musiksignalen, det vill säga anpassa den för spelning i hemmiljö som inte tillåter ursprungsljudtrycken (tänker nu främst på akustisk musik) så är en lagom kombination mellan kvadratiska och kubiska termer lösningen. Det ger musiken den rikdom och närvaro som går förlorad när man spelar för svagt. En god single end rörförstärkare kan bistå med detta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det du påstår stämmer inte. Jag har gjort mängder med blinda lyssningar med många olika lyssnare, och en avspelning med lägre än originalnivån och rak tunkurva uppfattas låta naturligare än en med loudnesskompensation.
Vh, iö
HenrikE skrev:Jag har funderat på en annan grej som är kopplad till att spela lågt. Problemet vi har är att vi vill kunna se tv-serier på kvällen samtidigt som lilltjejen sover. Antingen skruvar vi ner volymen tills det är svårt att höra vad folk säger, eller så kör vi högre med stor risk för väckning. Det borde väl gå att hitta på nån tonkurva som ger tydligare tal och mindre buller. Jag har inte experimenterat alls än, men kanske någon har ett färdigt förslag? Observera att jag inte är ute efter naturlig återgivning här, det får gärna låta lite knepigt om det behövs.
rajapruk skrev:"feltänkt"
"tokig tanke"
"knas"
"enfaldigt"
"dumt"
"idioti"
Oskönt språkbruk tycker jag att bli kallad detta. Ingen moderator som har åsikt om detta?
IngOehman skrev:Jag har gjort mängder med blinda lyssningar med många olika lyssnare, och en avspelning med lägre än originalnivån och rak tunkurva uppfattas låta naturligare än en med loudnesskompensation.
JM skrev:Noterat att vissa inte längre finner i nedsättande och kränkande språkbruk.
HenrikE skrev:Jag har funderat på en annan grej som är kopplad till att spela lågt. Problemet vi har är att vi vill kunna se tv-serier på kvällen samtidigt som lilltjejen sover. Antingen skruvar vi ner volymen tills det är svårt att höra vad folk säger, eller så kör vi högre med stor risk för väckning. Det borde väl gå att hitta på nån tonkurva som ger tydligare tal och mindre buller. Jag har inte experimenterat alls än, men kanske någon har ett färdigt förslag? Observera att jag inte är ute efter naturlig återgivning här, det får gärna låta lite knepigt om det behövs.
IngOehman skrev:Rörförstärkare med ordentliga kvadratiska och kubiska termer hjälper faktiskt till att tydliggöra svaga ljud på flera sätt än ett. De inte bara ges nivå utan basljud får även en kontur som ökar hörbarheten.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71 och 31 gäster