Moderator: Redaktörer
solhaga skrev:Dags att ta Solhagas AMT, Mk II ett steg längre.
Motorn blir nu 150 cm lång, det är så långt mitt lager av polstycken och magneter tar mig.
150 cm är för kort för en linjekälla och simuleringar har visat på minimal vertikal spridning vid sweetspot, men det finns ju andra konfigurationer att montera i motorn.
Så Solhagas Långa AMt är äntligen på gång!!
Först ut är att kladda lite med OnShape...
Nattlorden skrev:När du gör den fulllång, så kan du ju kalla den Grand SLAM.
JM skrev:solhaga skrev:Dags att ta Solhagas AMT, Mk II ett steg längre.
Motorn blir nu 150 cm lång, det är så långt mitt lager av polstycken och magneter tar mig.
150 cm är för kort för en linjekälla och simuleringar har visat på minimal vertikal spridning vid sweetspot, men det finns ju andra konfigurationer att montera i motorn.
Så Solhagas Långa AMt är äntligen på gång!!
Först ut är att kladda lite med OnShape...
Intressant!
JM
solhaga skrev:Nattlorden skrev:När du gör den fulllång, så kan du ju kalla den Grand SLAM.
Grand dad gör en grand slam?
Akronymen SLAM syftar på en omtvistad term inom hifivärlden.
Flytta mycket luft kommer den i alla fall att göra.
nuffe skrev:Blir det dipol eller monopol?
Ska bli kul att följa![]()
Henrik
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Nattlorden skrev:När du gör den fulllång, så kan du ju kalla den Grand SLAM.
Jag åsyftade iofs en ordlek på en högtalare from Wilson med ett extra M...
solhaga skrev:Nattlorden skrev:solhaga skrev:
Jag åsyftade iofs en ordlek på en högtalare from Wilson med ett extra M...
Ja, den missade jag. Kan just inget om köpehögtalare...
Johan_Lindroos skrev:Kul projekt, Solhaga!
Jag tänker på om du skulle dela upp elementet i åtminstone tre olika delar. Egentligen tre element staplade på varandra. Typ ett längre (0,3 - 0,6 m) band, ett kortare (0,05 - 0,15 m) och under det ett längre (0,3 - 0,6 m) band. Då skulle du kunna köra dem med delningsfilter för att kunna slippa att sitta i fresnelzonen för strålaren, åtminstone i de högre frekvensområdena. Detta är alltså den zon där du hamnar i strålarens närfält beroende på frekvens inom rimliga lyssningsavstånd. I närfältet blir det alltid krokig frekvensgång beroende på var lyssnaren är. Dessutom blir det diskantfall. Dessa problem ser jag som de största problemen med långa linjekälleliknande strålare. Diskantelement skulle alltså vara det mittersta lilla elementet, och de övre/undre skulle vara mellanregister.
Kanske något att klura på!
JM skrev:Med en 1,5 m hög AMT misstänker jag att i de högre frekvenserna verkar högtalaren som en linjehögtalare, med minimal vertikal spridning och med 3 dB dropp mot 6 dB dropp för de lägre frekvenserna vid fördubbling av lyssningsavståndet. Men du har säker redan tänkt på detta o har någon slug lösning. Don Keele löste problemet listigt med sina CBT högtalare.
[ Bild ]
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster