SLAM!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-11 20:08

Tack JM, jag skall ha det i åtanke när verkligheten hinner ikapp simuleringarna.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-14 23:24

Det är verkligen kul att se att mitt lilla skript kommer till användning i ett riktigt projekt :)
Jag blev lite inspirerad att lägga till en plott av spridning beroende av frekvens, tänkte att det kunde vara användbart kanske.
Snabbt exempel, vertikal spridning från en 30cm hög dipol:
30cm.png
30cm.png (88.94 KiB) Visad 6974 gånger


Nya versionen finns på github: https://github.com/HEnquist/RadiationPatternCalculator

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: SLAM!

Inläggav darkg » 2017-11-15 00:06

Jag använder inte skriptet själv, men undrar... skulle det vara onödigt jobbigt att visualisera spridningen i 3-d?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-15 18:51

Toppen Henrik!
Skönt att slippa ta fram alla delsimuleringar.

Så om jag nöjer mig med +/- 0,5 meter vertikalt lyssningsområde vid sweetspot och den är 3,1 meter från högtalaren, så är +/- 9 grader tillräckligt.

Så här ser då spridningen i vertikalled för SLAM! MTM (360 mm M, 60 mm T och 360 mm M):

Bild

Den tunna gula linjen ligger på +/- 9 grader vid 20 kHz och +/- 8,5 grader vid 3 kHz.

Och i horisontalled:

Bild

Den tunna gula linjen ligger på +/- 10 grader vid 20 kHz

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: SLAM!

Inläggav rajapruk » 2017-11-15 21:30

HenrikE skrev:Det är verkligen kul att se att mitt lilla skript kommer till användning i ett riktigt projekt :)
Jag blev lite inspirerad att lägga till en plott av spridning beroende av frekvens, tänkte att det kunde vara användbart kanske.
Snabbt exempel, vertikal spridning från en 30cm hög dipol:
30cm.png


Nya versionen finns på github: https://github.com/HEnquist/RadiationPatternCalculator



Precis så är det jag vill se det, som ett Arta Directivity Sonogram.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-15 21:45

darkg skrev:Jag använder inte skriptet själv, men undrar... skulle det vara onödigt jobbigt att visualisera spridningen i 3-d?

Kul idé men tro det blir ganska bökigt att få till. Ska fundera lite mer på det!

solhaga skrev:Toppen Henrik!
Skönt att slippa ta fram alla delsimuleringar.

:)

rajapruk skrev:Precis så är det jag vill se det, som ett Arta Directivity Sonogram.

Det var exakt ett sådant jag såg (tror det var i tråden om fukdist) som fick mig att fundera på hur mycket det jobb det skulle vara att lägga till det i mitt skript. Det var ganska lite visade det sig.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-16 01:07

Snäppet mindre element, M 300x60 mm och T 40x40 mm, samma delningsfrekvenser dock:

Bild

Den tunna gula linjen ligger på +/- 14 grader vid 20 kHz och +/- 10 grader vid 3 kHz.

Bild

Den tunna gula linjen ligger på +/- 14 grader vid 20 kHz.

Om jag släpper ned gränsfrekvenserna med 500 Hz till 2800 Hz (HP) och 3000 Hz (LP) erhålles:

Bild

Den tunna gula linjen ligger på +/- 14 grader vid 20 kHz och +/- 12 grader vid 3 kHz.

Givetvis ingen skillnad på den horisontella ploten.

+/- 12 grader vid 3000 Hz ger +/- 0,66 meters sweetspot och +/- 14 grader vid 20 kHz ger +/- 0,77 meter.
Inte så stor skillnad som man skulle kunna tro.

Men jag vill ogärna gå så långt ned i delning, snarare uppåt.
Om jag drar upp gränsfrekvenserna med 500 Hz till 3800 Hz (HP) och 4000 Hz (LP) erhålles:

Bild

Den tunna gula linjen ligger på +/- 14 grader vid 20 kHz och +/- 9 grader vid 3 kHz.

+/- 9 grader vid 3000 Hz ger +/- 0,49 meters sweetspot och +/- 14 grader vid 20 kHz ger +/- 0,77 meter.

Sedan kan man ju diskutera gränsvärdet "den tunna gula linjen", det är ju ändå minst 6 dB ner.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-16 10:28

Jag kom på att jag glömde ändra en grej i skriptet innan jag laddade upp det till Github. Den nya plotten visar spridningen runt punkten x=y=z=0! Det kan bli lite knepigt om källan är placerad på annan plats. I nästa version kommer den räkna runt positionen för det första elementet.
Och den räknar på 5 meters avstånd, tänkte ändra det också så att den räknar med avståndet mellan första elementet och lyssningspunkt.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-16 10:59

Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.

Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22706
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: SLAM!

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-16 12:36

Dina senare bildlänkar tar arbetsgivarens Internet-spärrfilter hand om...

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-16 12:50

solhaga skrev:Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.

Ja det är ju det logiska sättet att ha det. Men just nu är det alltså inte så, sorry!
solhaga skrev:Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?

Den räknar ut ljudtrycket i punkter längs en båge med radien 5 meter. Du kan ändra avståndet på rad 249:
Kod: Markera allt
L_arc = 5; %m, distance to arcs

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-16 13:36

HenrikE skrev:
solhaga skrev:Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.

Ja det är ju det logiska sättet att ha det. Men just nu är det alltså inte så, sorry!
solhaga skrev:Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?

Den räknar ut ljudtrycket i punkter längs en båge med radien 5 meter. Du kan ändra avståndet på rad 249:
Kod: Markera allt
L_arc = 5; %m, distance to arcs


Så mina slutsatser ovan är felaktiga?
Skall jag ändra L_arc till avståndet från elementet till lyssningspunkten?
Hur skall jag tolka då plottarna för att få reda på simulerad sweetspotstorlek?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-16 13:51

RogerGustavsson skrev:Dina senare bildlänkar tar arbetsgivarens Internet-spärrfilter hand om...


Hmm, det borde ha varit https på dessa också. Fel från sidan två och framåt med andra ord. Sorry, slarvigt av mig!
Arbetsgivarens spärrfilter hittar väl inte certifikatet då.

Kan du se bilderna hemma?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-16 15:05

solhaga skrev:
HenrikE skrev:
solhaga skrev:Jag antog att det var vid källan som spridningsvinkeln angavs.

Ja det är ju det logiska sättet att ha det. Men just nu är det alltså inte så, sorry!
solhaga skrev:Hur kommer avståndet mellan elementen och lyssningspunkten in i de nya plottarna?

Den räknar ut ljudtrycket i punkter längs en båge med radien 5 meter. Du kan ändra avståndet på rad 249:
Kod: Markera allt
L_arc = 5; %m, distance to arcs


Så mina slutsatser ovan är felaktiga?
Skall jag ändra L_arc till avståndet från elementet till lyssningspunkten?
Hur skall jag tolka då plottarna för att få reda på simulerad sweetspotstorlek?


Jag ser ingen skillnad på plottar gjorda med L_arc = 5, 3,1 respektive 10 meter

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-16 15:21

solhaga skrev:
solhaga skrev:
Så mina slutsatser ovan är felaktiga?
Skall jag ändra L_arc till avståndet från elementet till lyssningspunkten?
Hur skall jag tolka då plottarna för att få reda på simulerad sweetspotstorlek?


Jag ser ingen skillnad på plottar gjorda med L_arc = 5, 3,1 respektive 10 meter

Nej nej, dina slutsatser är rätt! Det som ändras när du ändrar avståndet är bara hur nära högtalaren den räknar, alltså om du vill räkna i närfält eller fjärrfält eller nånstans däremellan. Det kan mycket väl vara så att 3,1 meter redan är tillräckligt stort för att du ska vara i fjärrfältet, och då gör det ingen skillnad om du ökar det mer.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-16 17:29

HenrikE skrev:
solhaga skrev:
solhaga skrev:
Så mina slutsatser ovan är felaktiga?
Skall jag ändra L_arc till avståndet från elementet till lyssningspunkten?
Hur skall jag tolka då plottarna för att få reda på simulerad sweetspotstorlek?


Jag ser ingen skillnad på plottar gjorda med L_arc = 5, 3,1 respektive 10 meter

Nej nej, dina slutsatser är rätt! Det som ändras när du ändrar avståndet är bara hur nära högtalaren den räknar, alltså om du vill räkna i närfält eller fjärrfält eller nånstans däremellan. Det kan mycket väl vara så att 3,1 meter redan är tillräckligt stort för att du ska vara i fjärrfältet, och då gör det ingen skillnad om du ökar det mer.


Aha.
Så om jag exempelvis har någon inredningsdetalj (exempelvis en taklampa) som jag misstänker är för nära elementen, så kan jag se hur spridningen är just där.
Finns den inom närfältsplotten kan den störa, trots att det syns inte på en plott med L_arc för fjärrzonen.

Här är plottar med L_arc = 0,1 meter, vad säger de egentligen?

Bild

Bild

Att närliggande ytors reflektion kommer att vara kraftigt frekvensberoende?

Mer tankar och förslag?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-16 22:16

Hmm svårt att säga vad en plott med så liten radie visar, tror inte det ger något. Radien bör nog i vart fall vara stor nog för att gå utanför de yttersta elementen.

Jag laddade precis upp en ny version på github, nu funkar det även om högtalaren inte står på x=y=z=0.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-17 01:11

Ok, bra. Jag släpper den tanken.

Med det nya scriptet fås mariginella men ändå viktiga skillnader.
Med 3800 Hz (HP) och 4000 Hz (LP) erhålles +/- 11 grader vid 3000 Hz som ger +/- 0,60 meters sweetspot och +/- 16 grader vid 20 kHz som ger +/- 0,89 meter.
Notera dock att nivån nu är högre men skillnaden den samma.

Bild

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-17 20:19

Jag hittade ett fel i matten som räknar ut ljudtrycket! Det saknades ett minustecken på ett ställe, och det fick ungefär tiden att gå baklänges.. För plana membran spelar det ingen roll, men för böjda membran typ koner eller en böjd array har det betydelse. För säkerhets skull, använd bara det senaste skriptet (det som finns på github nu).

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-17 20:23

Tur att mina membran är plana då!

Detta fel gäller väl bara för de nya direktivitetsplottarna?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-17 20:24

solhaga skrev:Tur att mina membran är plana då!

Detta fel gäller väl bara för de nya direktivitetsplottarna?

Nej tyvärr inte, det är samma funktion som anropas för allting..

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-17 21:05

HenrikE skrev:
solhaga skrev:Tur att mina membran är plana då!

Detta fel gäller väl bara för de nya direktivitetsplottarna?

Nej tyvärr inte, det är samma funktion som anropas för allting..

Jag har testkört en del nu och jag tror inte du kommer se någon skillnad alls på dina simuleringar. Jag fick lite lätt panik när jag hittade felet, men som tur är gör det liten skillnad i praktiken :)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-17 21:07

Ok, vad bra att du hittade felet i alla fall.

Får dra ner från GitHub i varje fall innan jag tittar på baselementen då.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: SLAM!

Inläggav HenrikE » 2017-11-17 21:18

solhaga skrev:Ok, vad bra att du hittade felet i alla fall.

Får dra ner från GitHub i varje fall innan jag tittar på baselementen då.

Det räcker att du byter ut "calculatepattern.m" till den nya. Skillnaden är att det saknades ett minustecken på rad 29 och ett på rad 31. Allt annat är ok.

https://github.com/HEnquist/RadiationPatternCalculator/commit/5150be31f321055abf690a6791b7960b09141042

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-11-18 10:44

Fixat!

Inga synbara skillnader i plottarna som du förutsade.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2376
Blev medlem: 2014-04-25

Re: SLAM!

Inläggav solhaga » 2017-12-26 12:53

Dags att förverkliga

Bild

med årets julklapp

Bild

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: SLAM!

Inläggav rajapruk » 2017-12-26 12:56

Coolt!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: SLAM!

Inläggav darkg » 2017-12-26 13:48

Är det ABS?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SLAM!

Inläggav nuffe » 2017-12-26 14:24

Här rör det på sig, juste julklapp!
En fråga var sparar du bilder som läggs upp här, fotohinken har ju infört nån dum betalning....

Henrik

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: SLAM!

Inläggav i » 2017-12-26 15:47

Imponerad av att det är såpass avancerat bygge! Följer med stort intresse! :)
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 3 gäster